betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

okej intressant.
men tyvärr tänker jag inte analysera höet i år eftersom det är beteessäsong nu, hur ska du göra med din häst under sommaren? fortsätta med höet?

men varför gav du din häst så mkt om du visste att hon skulle få för mkt då?

Av den anledningen att vår hyresvärd beställde en massa hösilage, sedan skickade in analys, analysen kom tillbaka och det visade sig vara hösilage som passar unghästar, digivande ston som de hade köpt. Det handlade om att göra det bästa av situationen. Men då min häst var normalviktig innan så har hon inte lagt på sig mer än att hon har trivselvikt nu :love:
DSC00420.jpg

Om jag spekulerar lite så kanske din häst haft samma värden i sitt hö och därmed går upp trots att han får en "svältransom"(vad du tror) på endast 6kg. Om jag var du skulle jag köpa ett hö med låga värden i till nästa år och ge honom så mkt det bara går av det(men noga uträknat).

Nu i sommar kommer min häst gå på magert bete där andra hästar redan gått och betat av.

Jag förstår dig verkligen! Nu är inte min häst så tjock, men jag har ända sen jag köpte henne kämpat med hennes bukighet. Så fort hon blir lite tjock lägger sig allt fett runt magen och ingen annanstans.

Det är ju ridning och åter ridning det handlar om, men det är jättesvårt!
En höst var hon väldigt fin och inte ett dugg bukig. Då hade jag ridit ut mycket, riktigt fartfyllda ritter tillsammans med andra hästar, tävlat i galoppbackarna osv. Klättrat mycket.
Dessutom började hon i samma veva (vi red för tränare) gå i form i tölten. Tidigare var det först bara grisepass och sen ren takt, men ingen form. Men nu kom den också.
Så allt var jättebra, men så fick hon bronkit några månader senare. Eftersom det kom i samband med en vila tog det evigheter att få igång henne igen och magen blev åter stor:(.

I vintras flyttade vi till ett annat stall och i början jagade de andra hästarna runt henne mycket i hagen. Och då minnsann sa det bara poff och så var magen borta. Jättesnygg var hon i kroppen, bara en del muskler som fattades.
Men så kom hon in i flocken och blev kompis med alla och magen kom tillbaka. Tog bara några dar:confused:. Fattar inte hur det kan gå så fort.

Nu går hon ute dygnet runt i en stor hage (inte så bra, men hon mår ju inte bra inne). Ännu har jag inte hittat några klätterbackar häromkring, så det kan vi inte göra. Finns ridvägar och så, men inga jättebra galoppbackar vad jag vet. Däremot finns en 500 meters-"bana" där man kan träna intervallträning och så. Och massor med bommar och sånt i paddocken.
Men kruxet är att jag inte riktigt vet hur jag ska träna. Visst jag kan galoppera flera km/dag, men det är väl kanske inte så bra det heller.

Dessutom glider sadeln fram (skrev en tråd om det).

Usch, det är verkligen skitjobbigt när man kämpar och kämpar och inget funkar och så ser man hur smala och fina alla andra hästar är... Man får ju så dåligt samvete också. Nu är min häst inte så tjock så hon mår dåligt av det - bara lite rund om magen, men ändå.

Om du kommer på nåt bra träningsupplägg får du gärna berätta!

nej såklart jag fattar att han inte dör av att ine gå på bete i alla stall jag stått har jag försökt att få dem te att jag inte ska behöva ha thengill på bete men har alltid blivit tvingad till det endå för att det ine gått på annat sätt jag har inte fått göra en egen hage eller nåt sånt, sista stallet var för:devil: fy fasiken alltså aldrig mer alltså...

hur mkt hö får shettisen/perla?

ja men det är ju därflr jag vill bli av med hans fett för att jag är orolig för fång även om han aldrig visat något, såklart jag oroar mig och jag försöker ju verkligen få han smal det är ju inte det att jag inte försöker....

men om du nu får upp ögonen för en häst med fet nacke som din perla har/hade varför bantade du henne inte innan hon fick fång då:mad:
blir ledsen när du skriver det som att jag bara går där och skiter i att thengill har en fet nacke och tror att ingenting ska hända och bara ger han massa mat när ingenting av det är sant.:cry:

ja jag hoppas verkligen att det går att hålla honom smal OM och NÄR jag får han smal efter mkt svett och tårar.

Shettisen får ca 3 kg (troligtvis mer eftersom hon är en dammsugare i hagen och gärna äter av de andras också) hö per dag. Jag brukar blanda bra och dåligt hö. Vi har 2 sorter.
Perla får ca 9-10kg. Hon är ju dräktig.

Nej jag tänkte mer att den där nacken har väl kommit eftersom hon inte ridits något på såpass länge och hon har aldrig visat några tendenser till fång innan. Perla har alltid gått på bete om somrarna, både magra och väldigt kraftiga utan reaktioner. Inte förns nu i efterhand jag mer fått upp ögonen för det. Hon blir inte fet över magen heller. Därav att jag inte bantat henne. Utan blev fet på nacken och över ryggen. Revbenen kände jag klart och tydligt.

Men kör på den fodringen du hade förra sommaren? Om den nu hjälpte så varför inte?

jo men som jag skrivit jag ÄR bestämt och har varit de 3 åren jag ägt honom men tyvärr har det inte funkat vad jag än gjort därför känns det som att han inte är helt frisk för jag förstår verkligen inte varför ingenting hjälper när andra har det så lätt.

men visa gärna före bild och hur din häst ser ut nu på detta??? hur ska du göra i sommar med bete och så?

jag tippar på att thengill skall väga 300kg och just nu får han 3kg hö ibland mindre på dagarna och har mkt mkt lite gräs.....
så inte ger jag mer än absolut minimun precis.

igår körde jag med vagnen med honom i 3 timmar....lika pigg för det var han efteråt.

skall börja köra mer med vagnen man ser riktigt hur han drar upp magen och ryggmusklerna kommer fram.

men det är ju just det, antingen säger folk som du och så säger nästa att ge han fri tillgång på hö då kommer han bli smal lixom vad ska man tro på.

och när vet jag att jag gör rätt.
vill lixom inte stå där med en till slut för mager häst som tagit skada av att han inte fått det han ska ha lixom...skitsvårt.

Jag förstår hur du menar. Ska se om jag hittar några hemsla bilder...
I sommras, var hon ett monster 500-550kg, så det var groteskt
15zjwqq.jpg

I höstas, fortfarande tjock, inte längr grotesk dock
ip75ap.jpg

I våras innan jag började banta henne och efter en diet på 4,5 kg hö/dag. Här tyckta jag att hon började likna häst igen:D
2mz01sz.jpg

Sen har vi för ca en vecka sedan, men 3,5 g hö per dag. Hon börjar som sagt bli fin i hullet[IMG
]http://i26.tinypic.com/20773ps.jpg[/IMG]

Just nu går hon i en kraftigt nerbantad hage och får sitt hö, och lite jraft som belöning, och det kommer hon göra ett tag till. Längra fram ska hon få ut och beta ett par timmar per dag, eller gå med munkorg i hage med mer gräs. Jag tycker det är bra att du inte ger honom så mkt hö längre, men inte mindre än mini mn det ver du. Jag tycker su ska hålla ut ett tag till och hålla koll med måttbandet. Jag mäter varannan dag för att se om det händer något och det gör det! Igår var hon nera på 340kg. Och kanska ska lite till av med det får jag se. Men jag ger nu 1 kg på morgon och 2,5 kg på kvällen+att hon får beta en 15-30 minuter efter ridning.

Tänk på att han kommer antagligen må bättre när han väl har gått ner de kilo som är för mkt, så ge inte upp! Jag vet många som har sina hästar i hårt nerbetande hagar, och tänk på att han kan få beta ett par timmar sen när han har gått ner lite till. För nu är fu ju nära!!:)

Ber så hemskt mkt om ursäkt, jag kan verkligen inte lägga in flera bilder i ett inlägg utan att det blir så....förlåt...

20773ps.jpg

Nu funkar den. Den ena klammern i IMG koden hamnat fel. Klammer= ] Om bilderna är scannade kan det stora mellarummet undertill bero på att du inte beskurit dem intill själva bilden utan fått med lite lock och annat. :) De har hursomhelst stora vita fält nedanför och till höger om sig. (jag sparade en till mitt skrivbord för att titta efter)

Vad fin hon har blivit!

Reagerar verkligen på dig som gett din häst 4,5kg hö per dag! Hur naturligt det är kan man ju verkligen fråga sig. Varför ge 4,5kg hö med höga värden i istället för 10kg hö med normala värden? Om du inte gett halm eller ngt annat emellan tycker jag verkligen du ska ta dig en funderare på tuggbehovet som en häst har.

Ursäkta om jag missuppfattat dig, isåfall behöver du inte ta åt dig av min kritik!:)

har dragit ner thengills mat till 2kg hö/dag 1kg morgon och 1kg kväll.

jättelite gräs att tugga på i hagen och mineraler till em mat tillsammans med 2 dl musli för att han ska äta mineralerna.

och stenhård träning....

när man läser det satis skriver så känner man sig som en djurplågare. får han kolik lr nåt pga detta kommer jag aldrig förlåta mig själv:(

Det är foderlära, och att bara stimulera hästens tuggbehov genom att ge hästen 2kg hö per dag är helt uppåt väggarna. Går din häst i en liten hage med inget att äta är risken stor att den får i sig en massa jord och får sandkolik.

Det är din häst och man gör som man vill. Men varför ska din häst få lida pga att du aldrig brytt dig om att göra en ordentlig och uträknad foderstat åt din häst så att han hade hållt sin i normalhull?

EDIT: Usäkta en otrevlig ton. Du har säkert gjort ditt allra bästa efter vad du kan och det är inte lätt när man inte har analys på ngt och måste gissa sig fram Tvivlar inte på att du verkligen försöker. I höst kommer en foderkurs anordnas i Tingsryd som jag varmt kan rekomendera för dig och alla andra i den här sitsen, då kan du nog komma tillrätta med problemet:) För att minska risken för sandkolik kan du ge din häst loppfrö eller linfrö. Lycka till!

Senast ändrad:

Jag är rätt säker på att Vaniljvisp ger Daggan 4,5 kg hö plus gräs, rätta mig om jag har fel.

Tycker för övrigt du gjort ett fint jobb med henne, från "grotesk" till normalhullad :)

Senast ändrad av en moderator:

Gullan; 2kg hö per dag med bara pyttelite gräs känns lite lite... Jag skulle ge MINST 4kg/dygn + det gräs han har. Är det väldigt lite gräs skulle jag ge 5 kg/dygn eller eventuellt 4kg hö och 1kg halm.

Men om det är gräs som växer upp fort och är näringsrikt så kan man ju ge lite mindre.

//Julia

KL

Nu går Tytte ute dygnet runt. På nätterna går han i en av vinterhagarna där det inte är så mycket gräs, men tillräckligt för att tugga på, och på dagarna går han i en sommarhage med mer gräs. Han får 1,5-2kg hö på natten (beroende på omd e lämnar eller ej) och ingenting på dagen då de går i sommarhagen. Jag har nu dragit ner på lucernet och hestekraften, så nu får han bara en näva av varje för att jag ska kunna ge mineralerna och för att han ska få lite gott i krubban när han kommer in.

Han är lite småfet just nu :D

//Julia

20773ps.jpg

Nu funkar den. Den ena klammern i IMG koden hamnat fel. Klammer= ] Om bilderna är scannade kan det stora mellarummet undertill bero på att du inte beskurit dem intill själva bilden utan fått med lite lock och annat. :) De har hursomhelst stora vita fält nedanför och till höger om sig. (jag sparade en till mitt skrivbord för att titta efter)

Vad fin hon har blivit!

Ahh, tack så mycket:)

Jag är rätt säker på att Vaniljvisp ger Daggan 4,5 kg hö plus gräs, rätta mig om jag har fel.

Tycker för övrigt du gjort ett fint jobb med henne, från "grotesk" till normalhullad :)

Ja in vintras fick hon både hö, halm och gräs. Och tackar:)

Reagerar verkligen på dig som gett din häst 4,5kg hö per dag! Hur naturligt det är kan man ju verkligen fråga sig. Varför ge 4,5kg hö med höga värden i istället för 10kg hö med normala värden? Om du inte gett halm eller ngt annat emellan tycker jag verkligen du ska ta dig en funderare på tuggbehovet som en häst har.

Ursäkta om jag missuppfattat dig, isåfall behöver du inte ta åt dig av min kritik!:)

ja reagera du på. Hon fick även gräs (som växte hela "vintern") och halm. Men nu när hon går ute hela dygnet, få hon bara 3,5kg, förutom gräset. Så jag tar inte år mig.:)

Och då får jag väl fråga dig, din häst får ju ganska mycket hö, har det inte kommit något gräs hos dig än?

jättelite gräs att tugga på i hagen och mineraler till em mat tillsammans med 2 dl musli för att han ska äta mineralerna.

och stenhård träning....

när man läser det satis skriver så känner man sig som en djurplågare. får han kolik lr nåt pga detta kommer jag aldrig förlåta mig själv:(

Han borde nog få allfall 3 kg, det där om minst 1,1kg/kroppsvikt.
Men jag förstår att han inte går på ren sand/grus utan att det växer gräs i hagen? Då tycker jag inte du ska vara orolig över att han i första hand väljer att äta jordrn utan går och småpillar med gräset.
Det är som sagt din häst, och du bestämmer själv hur du vill göra, mitt sätt har fungerat för oss och säkert fungerar det för vissa att ge mycket hö. Det är helt upp till individen. Jag tycker att du ska föröska så som du gör nu. fast 3kg hö, ett tag,kanske en månad för att se om det fungerar för thengill. För jag förstod att du hade föröskt att ge mycket också, eller är jag helt ute och reser? Svara gärna hur DU tycker och känner. :laugh:

och stenhård träning....

2kg hö låter lite lite om han inte har gräs också. Kan du inte fördela så han får mat minst 3 ggr om dagen? Och iallafall 3 kg hö och kanske blanda ut det med halm?
har ni bra eller dåligt hö sas? Han borde kanske äta ett "dåligt" hö, för att på så sätt kunna äta mer och få i sig stråbehovet magen behöver.

ja reagera du på. Hon fick även gräs (som växte hela "vintern") och halm. Men nu när hon går ute hela dygnet, få hon bara 3,5kg, förutom gräset. Så jag tar inte år mig.:)

Och då får jag väl fråga dig, din häst får ju ganska mycket hö, har det inte kommit något gräs hos dig än?

Hon får inget hö/hösilage öht, hon går på bete. 9kg var absoluta minimun i vintras då vårt hösilage var väldigt blött.

Han borde nog få allfall 3 kg, det där om minst 1,1kg/kroppsvikt.
Men jag förstår att han inte går på ren sand/grus utan att det växer gräs i hagen? Då tycker jag inte du ska vara orolig över att han i första hand väljer att äta jordrn utan går och småpillar med gräset.
Det är som sagt din häst, och du bestämmer själv hur du vill göra, mitt sätt har fungerat för oss och säkert fungerar det för vissa att ge mycket hö. Det är helt upp till individen. Jag tycker att du ska föröska så som du gör nu. fast 3kg hö, ett tag,kanske en månad för att se om det fungerar för thengill. För jag förstod att du hade föröskt att ge mycket också, eller är jag helt ute och reser? Svara gärna hur DU tycker och känner. :laugh:

Minst 1,1kg TS per 100kg kroppsvikt. Då hö brukar ligga på 84%i TS(torrsubstans) betyder det att tom 3kg är alldeles för lite.

Har du en häst som borde väga 350kg så bör du alltså ge den 5.25kg hö per dag för att magen ska kunna fungera som den ska.

Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat