betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

vad åt hon när hon fick fång?

Det luddiga är att jag inte vet exakt när hon fick fång. Hon gick konstigt när jag hämtade henne från betäckningen. men då longerade vi henne för att kolla på hennes hälta, och hon sprang på då. Dock halt båda bak. Då gick hon på bete. Men nacen och fettryggen kom då.

Sen började ju i dec-januari när hon hade jättesvårt att gå och veterinären bara trodde det berodde på sulömhet, så hon skoddes så småningom. Då fick hon hösilage, lucern, lite havre och betfor.
När det riktiga anfallet kom och hon bara låg (mars) åt hon hösilage, lucern, krafft, lite hvare och betfor.
Så jag tar självklart¨på mig att hon fick fång, jag gödde henne lite väl mycket. Men hon var väldigt ojämn i hullet. Smal över rumpa, revben och fet nacke, rygg. Och alla säger ju nu att det inte är proteinet de får fång av, vilket jag inte köper! jag har ju tryckt i hästen protein, jag tror både protein och stärkelsen kan orsaka fång.

hästar med större risk för fång har de lixom veck i manen eller? som om det är extra mkt skinn över nacken?
har sett de på shettisar.

Överviktiga hästar löper helt klart störst risk att få fång!

Hurvida protein är farligt för hästar beror på vilken form av protein de får! Kommer det ifrån grovfodret är det naturligt för hästen och därmed är det inte farligt i överkonsumtion.

Däremot protein som kommer ifån våra färdigfoder- spanmål är det farligare att överkonsumera.

Våra hästar är rena grovfoderomvandlare inga spanmålsförädlare.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka