Sv: kraft musli, blå, röd osv
Lusern är INTE ren protein, det innehåller ca 8,5mj/kg foder, alltså inte bara protein. Hur mkt mj (energi) ditt grovfoder innehåller, vet jag inte eftersom du inte har analys. Dessvärre är det så att du skriver att den ska få mer grovfoder i form av hö med sämre värden i o detta innebär ju att den kommer få i sig ännu mer energi o mindre protein. Det är överskottet på mj som gör dom tjocka.
En häst ska ha 6g smrp/mj, detta innebär en kvot på 6, svårfödda hästar kan dessutom behöva en högre kvot. Ju lägre kvot du har dessto mer protein tillskott måste du ge för att täcka upp överskottet av mj
okej börjar sakta men säker fatta nånting
men detta är svårt så det tar tid att lära sig.
för de som vet har jag gått en kurs "hästfoder" under 1års tid, innehöll ALLT man kan lära sig men jag fattade inte ett skit, verkligen inte ett skit trots att jag ville lära mig, så jag försöker igen.
nej mitt hö vet vi ju inte värdena i MEN lusernen menade jag, krafts lusern hack hur mkt MJ innehåller det eller det står kanske på säcken
men jag undrade med om du vet om det bara är melass i lusernet som bidrar till MJ eller om det är mer tillsatt för just själva lusernet innehåller väl ingen MJ eller? det är ju bara ren smrp?
jo jag skrev att han skall få fri tillgång av "hö med sämre värden" frågan är ju bara VAD ÄR ETT HÖ MED SÄMRE VÄRDEN?
att MJ halten är extemt hög?
att höet innehåller låga halter av allt?
jag menar att höet är sämre för att det är inte lika grönt, det är mkt mkt grövre och det är dessutom gult. luktar inte så gott lite unket och dammar en aning. pressat i lösbalar(har ju därför inte fått samma ventelation)
det andra höet som jag fodrar med nu är, grönt, väldigt fint att tugga och luktar underbart som riktitg hö skall lukta, inte dammigt.(torkar och pressat av kobonde, pressat i 15kilos hårda balar)
MEN jag VET oxå att man kan INTE se om höet är bra eller dåligt på utseendet.
men skilladen mellan höerna är dessa:
sämre höet är taget från en åker som inte blivit gödslad på jätte många år, gräset har dessutom inte blivit slaget på väldigt många år heller, däför är det viltvuxet och grovt mkt ogräs i det.
det andra höet är taget från en riktig åker där det har odlats med hjälp av gödsel och diverse saker en bonde använder
och där har det odlats hö målmedvetet lixom.
så jag antar(och antar nog inte jättefel) att det sistnämna höet innehåller mer än de förstnämna, vad antar ni?