Sv: kraft musli, blå, röd osv
Pelletslucern har samma TS som rent hö, dvs mellan 84-87%, det står på din säck om du böjer dig ner och läser. Om ett foder har en TS av 100% eller strax under, får du fodra med damm och inget annat..
här hör jag en som inte "börjt sig ner och kollat"
tittade idag och både pellets och hack hade 88% torrsubstans.
just det precis vad jag tänkte.(angående dammet)
Räkna kan man göra, men detta är en fingervisning om vad hästen har för behov. Utifrån den uträknade foderstaten kan man sen göra nödvändiga justeringar när man ser att behovet finns, minska intaget av Mj eller öka intaget av smrp allt efter vad hästen ser ut att ha för behov..
okej så bara för att man gör en analys betyder det inte att man har en komplett riktigt foderstat, alltså det är inte bara ut och slänga ut det som analysen räknat ut till hästen?.
det betyder ju att man i slutändan endå måste fodra med ögat så att säga
det enda man kan räkna ut till just den hästen är väl vikten eller? och mkh + ras eller vad räknar man efter? det kanske kan stämma lite men sen behovet hästen har, om den rids lätt tex det kan man ju bara se med ögat om fodret är rätt eller inte.
det som i så fall är bra med analys är ju att man vet vad höet innehåller men frågan kvarstår ju, HUR kan man veta att allt det där man fått uträknat passar hästen lixom, häst och uträknad foderstat går lixom inte riktigt ihop med varandra man kan ju aldrig till 100% säkerhet veta att bara för att det är en islandshäst så SKA den ha si och så allt skiljer ju mellan indivder,
hur lättfödda de är, hur mkt energi de gör av med m.m.
och sånt beror väl heller inte på hur pigga de är det kan ju oxå bero på stress m.m det kan oxå skilja från dag till dag m.m.
extremt svårt detta.
sen om hästen tex äter lite gräs ute då rubbas ju allting.
Det är inte alls nödvändigt att ge hästen fri tillgång av grovfoder för att tillgodose tuggbehov och säkerställa närings intaget. Det handlar bara om att ge hästen tillräckligt med grovfoder fördelat ofta under dygnet, att ge hästen fri tillgång brukar generera i en mycket fet häst. Men även att ge hästen alldeles för lite grovfoder och lågt närings intag, få gånger under dygnet ger också märkligt nog en fet häst..
jo förstår det men då måste man ju ge hästen 200gram hö en gång i halvtimmen eller nåt för att den verkligen skall få maximal tillgodosett tuggbehov lixom.
det är ju praktiskt inte möjligt i vår vardag.
och även om man tex fodrar 4 gånger/dag så tillgodoser man inte behöver till 100% eftersom där emellan har de inte mat(kan hända) och har de mat hela tiden har de ju fri tillgång
jag ger thengill 3 gånger/dag.
Balansen i grovfodret är viktig, sen blir förmodligen din häst fet av att inte få behoven täckta. De gånger jag varit involverad i hästar som ska bantas, för de hästarna har i princip fodrats ner i vikt. I många fall, dock inte alla har dessa hästar fått mer mat under sin bantning än innan. Ffa har de fått ett högre närings intag av smrp, men sänkt intag av Mj, Mj är ren energi där ett överskott av energin direkt omvandlas till fett..
okej förklar snälla för mig så jag förstår.
hur kan MJ minska när man ökar höet och hur kan MJ halten öka när man minskar volymen Grovfoder?
man måste ju byta hör för att den kvoten ska gå ihop eller?
ett hö md lite MJ och MKT protein eller ett hö med lite MJ och att man tillsätter proten?
ger man för mkt protein kan det med omvandlas till fett har jag hört eftersom lusern innehåller mkt MJ är det fel?
Bukighet är precis vad det låter som, sen kan det vara olika för olika hästar. Tunn över revbenen med en bukmage är för de flesta lätta att känna igen, här pratar vi om ren protein brist. Sen har du feta hästar med stor mage, även det är protein brist med ett högt intag av Mj. En häst med rejäla fettdepåer kan inte bygga muskler förrän fetter har reducerats en aning, när man bantar dessa hästar få man vara väldigt nog med fodret eftersom de lilla i muskler som ev finns kan lätt försvinna om man bantar hästen felaktigt..
om vi tar thengill som ex.
(just nu)
6kg hö
0,5kg lusern
mineraler
vart får han för mkt MJ och för lite protein? som du skulle tippa på.
säj nåt jag använder som är MJ rikt och som jag skall undvika?
det jag inte riktigt förstår är hur MJ halten kan öka för att man drar ner på grovfodret? är det inte mestadels i grovfodret MJ finn speciellt i mitt fall då min häst inte ens får kraftfoder.
Både ja och nej på ditt påstående, ja de är effektiva grovfoderomvandlare. Nej jag vill inte påstå att de är extremt lättfödda, bara extremt lätta att felfodra. En islandshäst har ett mycket större behov av näring än vad du kan tro, främst anser jag att de är oerhört proteinkrävande. Just det ger många ägare problem eftersom de har en förmåga att vända intaget fel. Nämligen lågt intag av smrp mot att hästen får för mycket Mj, faktum är att man kan avvara en del av energin till förmån för smrp. Ett överskott av smrp ger hästen energi, fast för det krävs det lite jobb av kroppen..
okej kan du beskriva ett typiskt fall av detta.
(den dåliga fodringen)
Här har du ett exempel på foderstat till islandshäst, han väger ca 370 kg alltså lite mer än din pålle.
Hästen får 7 kg hösilage med ett TS av 69%
1 kg lucernhack
1 kg Hestekraft som är lucernbaserat
I detta fall får han även 3 dl olja per dag, han är en gammal man och behöver denna energi.
Vår yngling har samma foderstat men ingen olja, förutsättningar är samma för honom vad gäller vikten och bägge får också Tokosel.
varför får hästarna tokosel fattas det i grovfodret?
varför får de olja? det är mkt MJ i det eller?
okej ditt ex, för det första väger ju din häst 70kg mer än min(skall väga vill säga eller ska man fodra för hur mkt de väger för tillfället eller hur man vill de ska väga?)
sen så är ju hösilage mkt mer vattenrikt.
okej ditt har 69% torrsubstans men mitt hö har väl runt 80-88%
jag kan inte matte men om jag chansar lite.
om din vuxna häst som dessutom väger 70kg mer än min bara får 7kg HÖsilage så borde ju det jag sagt stämma bra till min häst.
alltså min häst=70kg mindre(iaf 50kg mindre för tillfället troligen) får HÖ som har en mkt högre torrsubstans, få 5kg grovfoder.
han är både mindre OCH höet är mkt torrare.
VARFÖR ska då jag ge min lillskit lika mkt hö som ni ger era islandshästar av HÖsilage???
alla islandshästar skall ju faktiskt inte ha lika mkt grovfodr
nej men ärligt talat det känns lite som att ni inte tar hänsyn till hur liten han är, att han faktiskt är extremt lättfödd och ovanligt liten islandshäst som dessutom inte gör värst mkt arbete för tillfället, mer än äter då.
jag tror inte att man ska proppa i hästarna hur mkt mat som helst bara för att man själv ska känna sig nöjd och belåten lixom hästen mår INTE bra av att vara överviktigt.
jag slår vad om att det är destå vanligare i sverige med överviktiga små stackars ponnyer än underviktiga.
okej det är kanske bäst att de hellre är överviktiga än magra men ja vet i fasiken alltså hur mkt sliter det inte på deras ben och rygg och ALLT att gå år ut och år in med en ryttare och massa onödigt fett på kroppen.
ett som är säkert, jag har fått nog nu thengill ska INTE fortsätta såhär fet som han varit emellanåt sen jag köpt honom NU ska jag hitta ett sätt att få han så fin som sommaren.