Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hur mkt kan man ge av lusernet då?
mitt föl e ju som sagt bara ett litet islandsföl.
vill helst inte välja det alt då jag inte vill att han ska bli för hanterad.
hm men då e de ju egentligen nästan ömöjligt o ge kraft eller extra lusern
Nu vet inte jag vad det är för konstigt med din häst som inga tänder har. Tångtänderna bryter ut vid 8-14 dagars ålder, mellantänderna vid 3-4veckor o hörntänderna vid 5-9 månader.
en häst skall minst ha 1kg torrsubstans per 100kg kroppsvikt?
i hö är det ca 87% torrsubstans=alltså ca 1,5kg hö om man tar till lite.
stämmer det?
till en B-ponny på 126cm i mkh och med en idealvikt på runt 300kg(eller vad brukar b ponnys väga)?
hur mkt kg hö i snitt brukar ni ge???
tror ni en islännining, b-ponny str väger mer än en b-ponny vanlig ponny???
vill ha massa svar
Mina shettisar, normalstora, i bra hull, väger ca 300kg. De får minst 5kg hö/dag, nu när de fodras med hösilage får de ca 10kg/dag
Men Gullan, du har fått enormt många svar på dina frågor om foder.
Att banta en häst gör man inte genom att svälta den, det du skriver att din häst fick per dygn innan lag SM ger knappt 3,1 kg TS vilket man ska titta på och inte mängden grovfoder ögat ser. Det är skillnad på grovfoder och grovfoder, te x ger 1 kg gräs ca (vilket kan innebära både över och under) 3 hg TS. Alltså 2 kg gräs kan se enormt mycket ut för ögat, men är i själva verket inte lika mycket mat som ögat ser. Jämför man med 1 kg hö så får hästen i sig per kg 8½ hg mat, detta är bara stråmängden man har sett till sen finns det ju flera faktorer som är viktiga såsom smrp, mj osv.
Jag är övertygad om att din häst faktiskt gick ner i vikt, men frågan är till vilket pris, fett och/eller muskler. Vid kraftig bantning får man parallellt med förbränning av fett även en tillbaka bildning av musklerna. Sen svarar kroppen med att hamna i sparläge, hästen sväller bara mer och mer medan ägaren inte förstår varför hästen bara behöver titta på mat för att bli fet.
Hej.
"Boj" skrev så här:
"Jag är övertygad om att din häst faktiskt gick ner i vikt, men frågan är till vilket pris, fett och/eller muskler. Vid kraftig bantning får man parallellt med förbränning av fett även en tillbaka bildning av musklerna. Sen svarar kroppen med att hamna i sparläge, hästen sväller bara mer och mer medan ägaren inte förstår varför hästen bara behöver titta på mat för att bli fet"
Det tyckte jag var ett mycket bra svar. Det beskriver väldigt bra vad som ofta inträffar när man bantar hästen på lite fel sätt.
Du verkar jämställa fet med att vara bukig? (Du är inte den enda - många gör så) Jag skulle nog våga påstå att i många fall är det inte alls samma sak.
Min egen häst har tyvärr börjat se lite bukig ut nu i vinter men jag vet med alla säkerhet vad det beror på. Han får massor med hö men tyvärr var det ganska proteinfattigt så jag tillsatte redan från början mer protein. Han äter också mycket halm som gör att jag måste tillföra mer protein.
En häst som får proteinfattig mat tunnar lätt ut över rygg och rumpa och därmed kan magen se större ut än vad den egentligen är eftersom det blir en sådan kontrast.
Du skriver så här: "när ja kom hem från tävlingen va ja tvugen att sätta han i den gigantiska hagen på 2 dar var allt mitt jobb förgävesskitfet häst."
En häst blir inte fet på bara två dagar! Det du säger är fetma är i själva verket en häst med tarmarna fulla av gräs så han blivit utspänd. Det är skillnad och det försvinner igen.
Så snälla, snåla inte på grovfodret. Tänk på vad en häst är - ett betesdjur som är anpassad för många timmars betande
tror din häst blir bukig eftersom han äter så mkt halm, måste han ha så mkt halm om han nu äter så mkt av det är det inte bättre att han får mer hö?