Gullan86
Trådstartare
Sv: kraft musli, blå, röd osv
men det var ju det jag skrev, han har ca 4 tänden(framtänder)
utan sidotänder kan de ju inte mala grovfoder vad jag vet.
har fått höra att fölen inte börjar äta grovfoder innan ca 6 månader stämmer det?(de måste ju bero på brisen av tänder innan)
det betyder ju att mitt föl på snart 5 månader inte har tillräckligt med tänder ännu för att äta grovfoder och LUSERN.(hack)
vad menar du med att jag anger själv att en unghäst inte skall ha kraftfoder???
jag tror inte han klarar att äta pellets, men musli kanske är lättare.
iaf sen ju mer tänderna börjar komma och ju mer han börjar lära sig äta så kanske man kan få i han 1kg kraft musli grön(vilket står är minimum för föl) vad tror du om det?
sen på sommaren med bete borde bara mineraler räcka va? vilka mineraler skall man välja? kraft grön? det fattas vitaminer i dem men enligt kraft skall inte det behövas på sommaren med bete.
eller så välja man vitafor solid(vet inte om de finns speciellt för unghästar ioförsej då heter den kanske strong)
där ALLT ingår.
det ger jag min ridhäst nu.
jag skulle gärna vilja se en bild på dina hästars hull och även ni andra här som skriver och hjälper mig, vill se hur perfekt hull ser ut när man har en uträknad fodertat!
Klarar fölet att tugga vanligt grovfoder bör ju lucernhack inte bli någon match, du anger själv varför kraftfoder inte är optimalt för en ung häst. Tänderna, själv klart bör man tillgodose mineraler. Det kan man göra genom slicksten, pellets, grus eller balja.
men det var ju det jag skrev, han har ca 4 tänden(framtänder)
utan sidotänder kan de ju inte mala grovfoder vad jag vet.
har fått höra att fölen inte börjar äta grovfoder innan ca 6 månader stämmer det?(de måste ju bero på brisen av tänder innan)
det betyder ju att mitt föl på snart 5 månader inte har tillräckligt med tänder ännu för att äta grovfoder och LUSERN.(hack)
vad menar du med att jag anger själv att en unghäst inte skall ha kraftfoder???
jag tror inte han klarar att äta pellets, men musli kanske är lättare.
iaf sen ju mer tänderna börjar komma och ju mer han börjar lära sig äta så kanske man kan få i han 1kg kraft musli grön(vilket står är minimum för föl) vad tror du om det?
sen på sommaren med bete borde bara mineraler räcka va? vilka mineraler skall man välja? kraft grön? det fattas vitaminer i dem men enligt kraft skall inte det behövas på sommaren med bete.
eller så välja man vitafor solid(vet inte om de finns speciellt för unghästar ioförsej då heter den kanske strong)
där ALLT ingår.
det ger jag min ridhäst nu.
jag skulle gärna vilja se en bild på dina hästars hull och även ni andra här som skriver och hjälper mig, vill se hur perfekt hull ser ut när man har en uträknad fodertat!