betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Vår hage är så stor så vi har inte behövt stödfodra stona, hingstarna fick däremot kraftfoder men inte pga torkan. Vår hage ligger i direkt anslutning till en å så det blir inte så torrt där som på många andra ställen. Tyvärr är ån inte bra för Yrpa som såfort som möjligt får flytta med oss hem till gården och stallas in på stall.

Odinn blir bara bukigare och bukigare. Jag hade hoppats att betet skulle göra honom gott och få upp honom lite i hull, men han är fortfarande för tunn över revbenen tycker jag och magen hänger, som den dras som en magnet, mot marken.

Fjalar får agera sällskap åt en häst just nu som fått lindriga liknande fångkänningar, dvs han går på smalbete. Det tycker jag passar honom bra, nu börjar hans dräktiga mage försvinna ;)

Det är så det ser ut för oss på betessidan just nu. :)

min kille har lätt för att lägga på sig.
trodde han skulle gå ned i vikt nu när det var så torrt och inget gräs i hagen.
han fick då hö när han kom in på kvällen samt extra hö som nattmat + lite extra lucern.
men så mycket tyckte inte jag att det var.
hästskrället har inte gått ned ett enda gram trots obefintligt bete enligt mig.
tror att han hade konservburkar och mikro i hagen att ta till när han blev sugen.
nu har ju gräset börja växa igen tack och lov.
hästar klarar sig bättre än man tror i nedbetade hagar så här års när det är hög proteinhalt i gräset.

Odinn blir bara bukigare och bukigare. Jag hade hoppats att betet skulle göra honom gott och få upp honom lite i hull, men han är fortfarande för tunn över revbenen tycker jag och magen hänger, som den dras som en magnet, mot marken.

Är du säker på att han inte har någon form av brist?
Testa att ge honom lite extra protein ett tag. Och b-vitamin kan han nog också behöva.

Han har "alltid" blivit lite bukig på sommaren men det har löst sig genom att tillsätta lite protein.

kl

Jag trodde att Thytur skulle få en gigant mage i sommar (som han brukar ha på somrarna) men icke. Visst är han rund, men inte alls särskilt tjock och inte speciellt bukig heller. Nu har betet kanske blivit lite bättre igen, men det har ju varit så torrt ett tag. Vi stödfodrar fortfarande då ungpojkarna visar att de behöver lite extra hö. Dessutom får han fortfarande lite kraftfoder. Han vilar just nu, men hade han varit igång hade han nog inte ens blivit rund. Han är väldigt bra på att göra av med energi och blir snabbt smal som en pinne när han tränas!

//Julia

Fast det är ju inge direkt supernäring i gräset efter denna idiottorkan som var i maj/juni.
Det är det iaf inte här i västerås..Visst det är ju näring men inte superkraftigt, därför många häsatr blir just bukiga denna somamr för det inte är så proteinkraftigt!

Sen de som är lättfödda typ Jorunn:angel: rullar fram bara hon ser ett grässtrå oavsätt näringsinnehåll hahaha

*KL*

Lúkas går på betet och har gått från bukig till bara lite fet.
sommar1.jpg

När jag rider får han 2-3 dl Krafft också som liite stödfoder, men han behöver det inte direkt. Han går i en hage på 5 hektar med 4 andra hästar, och dessutom är alla mer eller mindre lite feta så de har att ta av :)

thengill då: 8år valack

han gick stadigt ner i vikt under torkan vilket var perfekt för honom.

sen var jag tvugen att släppa han i vinterhagen igen pga hagbrist och det var inte alls mkt gräs där men såklart kom lilla magen fram dock inget mer fett.
men nu har han betat ner det så nu e de lagom igen så nu e han nog påväg neråt igen.

när jag byter stall om ca 2 veckor ska han få en munkorg för då är det mkt bete.
så då får vi lösa det när den tiden är kommen.
han kommer få nya kompisar att leka med iaf så det känns skönt.
och de betar nog på rätt rejält så rätt som de e så har jag en nerbetad hage igen där jag tror han ska få gå på natten sen och ev på dagen ihop utan munkorg med de andra i annan hage sen.

vi får se hur de blir man får verkligen ta en dag i taget.
han har iaf sluppit gå på bete denna sommaren så han har ju iaf inte lagt på sej nåt fett utan de går iaf neråt.

han har fått kanonläckra muskler runt manken, manken är som i en kanal och musklerna runt manken som 2 kuddar riktigt fint så fina ryggmuskler har han inte haft innan.
sen rumpan och resten av ryggen ligger med i kanal med kuddar runt...jättefint.
så han lider inte brisk på något iaf.

han stödfodrades med hö och betfor under torkan + fri tillgång på mineraler och salt.

nu får han inget hö och jag slutade med betforen igår.
han får nu fri tillgång på mineraler och salt.
han verkar inte äta så mkt av mineralerna så idag fick han lie lite tillskott av de vanliga mineralerna som oxå innehåller vitaminer som han kanske nog inte får i sej så mkt i gräset i nuvarande hage.
och så fick han 1,5dl krafft musli blå med första gången idag han ska nog bara få det när han tränas som belöning.

Senast ändrad:

och så min glampi: 10mån hingst

den halvt magra stickan dock inte bukig bara det att revbenen kändes väldigt väl.

nu går han på bete och magen har börjat växa har inte träffat honom på länge ska dit så snart jag kan och känna om revbenen försvunnit med.
men han har iaf lagt på sej:)
ja undrar just om han vuxit mkt:)

han får (vet dock inte hur ofta men troligen så ofta det bara går vet heller inte hur mkt ) men han får tillskott av kraftfoder i form av krafft groov 125 pellets.
tror han gillar det.

sen har de fri tillgång på ren saltsten + saltsten med mineraler i.

jag tror han har det bra hos sina syskon och kompisar. saknar honom.

Saltsten med selen skall inköpas snarast, han tuggar i sig saltstenen när han kommer in i boxen.
Kanske man skall börja med lite protein efter ridning varej dag

Skuggi är i normalt ettåringshull. Det har hela tiden funnits gott om bete för hagen ligger delvis på våtmark.
Skuggi26juni.jpg

Skuggi266.jpg

.
han har fått kanonläckra muskler runt manken, manken är som i en kanal och musklerna runt manken som 2 kuddar riktigt fint så fina ryggmuskler har han inte haft innan.
sen rumpan och resten av ryggen ligger med i kanal med kuddar runt...jättefint. så han lider inte brist på något iaf.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "kuddar" längs med ryggraden. Vi har två 17åriga ston i stallet som bara gått hela sitt liv, fått några föl och så och de har som en kanal med ryggraden i mitt, och det är bara FETT, inget annat.

Mitt sto har också kuddar ut med ryggraden. Visst skulle jag gärna vilja att det var ryggmuskler men riktigt så roligt är det inte. Jag har blivit varnad för att om dom har som en kanal över ryggen bak till rumpan ska man passa sig för att risken för fång ökar. Har han tjock nacke också?

Mitt sto har också kuddar ut med ryggraden. Visst skulle jag gärna vilja att det var ryggmuskler men riktigt så roligt är det inte. Jag har blivit varnad för att om dom har som en kanal över ryggen bak till rumpan ska man passa sig för att risken för fång ökar. Har han tjock nacke också?

Jag var jättestolt för att Perla hade kuddar längs med ryggkanalen. Hon hade ju massa ryggmuskler fast hon bara stått! :idea:
Enda tills jag fick klart för mig fett kring ryggkanalen var typiskt fång-relaterat, precis som den feta nacken :( :angel:

Nu är hon "bantad" och fångnacken har minskat och även kuddarna längs ryggkanalen. Nu är hon bara platt över ryggen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "kuddar" längs med ryggraden. Vi har två 17åriga ston i stallet som bara gått hela sitt liv, fått några föl och så och de har som en kanal med ryggraden i mitt, och det är bara FETT, inget annat.

det är INTE fett som thengill har över ryggen utan rena muskler jag vet då han inte är fet över ryggen och han har aldrig haft så fina muskler innan.
vi tränat mkt på att bygga muskler kanske därför det tar så mkt längre tid för honom att bli av med magen men det är där det mesta sitter.
hans manke är lixom inbäddad i muskler och precis där ryttaren sitter är det "rakt" ryggraden står inte upp men det är heller inget fett på sidorna. sen rumpan är med som en kanal.
det är ju så de skall vara på ryggen.

men ser tyvärr allt för ofta hästar med ryggraden som högst punkt och en spetsig manke som står upp utan muskler runt sig och ett spetsigt kors.

han har inga fettknutor som riktigt feta hästar får då kan jag tänka mej att det blir som onaturligt tjocka fettkuddar på sidorna längs med hela ryggraden men som sagt är där ryttaren sitter ryggen slät ingen kanal men heller ingen spetsig ryggrad som står upp.

han bantas ju nu så varför skulle han ha blitt fetare?.
går inte ens på bete.
hans hals ser ut som den alltid gjort. har ju ganska mkt hingst nacke med.

Senast ändrad:

men va de fång hon hade?

Ja det tror vi. Visserligen syns det ingenting på hennes hovar. Men hon blev bättre efter butta-kuren.
Hon hade fångnacke och fet rygg.

Jag vet inte annars vad det skulle vara.
Nu står hon på enbart hö och mår bättre än på länge.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka