betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Jag gav min häst mycket protein i vintras med fång som resultat.

Fång har jättemånga orsaker. Red ett russ en gång som fick fång pga hö, men gräs var det inget problem med.

MJ är ett mått på energi och hästen får energi från både kolhydrater, protein och fett.

Protein?
Det låter så här direkt ganska osannolikt, eftersom proteiner faktiskt är byggstenar i levande kroppar?

MJ är ett mått på energi och hästen får energi från både kolhydrater, protein och fett.

Att MJ= mått på energi vet jag. Men jag ifrågasätter att ett överskott av protein skulle förvandlas till energi? Fungerar det så?

Fast jag tycker jag hör många som säger att deras hästar är allergiska mot protein, i alla fall för mycket. Proteinutslag och det, beror inte det på någon slags allergi mot proteinet?

Det är nog begreppet "allergi" som är fel använt i de fallen. Har man en allergi så tål man ju det verkligen inte, rent biokemiskt, kroppens immunförsvar reagerar på ämnet.
Att sedan vissa hästar inte mår bra att äta stora mängder av protein (eller något annat för den delen), handlar väl mer om näringsbalans än allergi? Alla djur måste ha i sig proteiner, frågan är ju bara vilka mängder som är lagom.

Tillägg till mitt förra svar ändringstiden har gått ut. :)

...Och att som Gullan beskrev det alltså skulle bli fet av att få i sig mer protein än han redan gör.

Moa->Det finns olika sorters protein, och det är nog inte omöjligt att vissa hästar är allergiska/ överkänsliga mot vissa sorters protein. Jag vet faktiskt inte. Men uttrycket "proteinallergisk" antyder att hästen är allergisk mot allt som innehåller protein, och det är orimligt.

Gör gärna det, för du har i så fall en häst som vetenskaplig enligt studier inte ska vara möjligt att få reaktioner på.

Gamla ägaren sa att han va lite känslig mot protein, men vi tänkte inte så mycket på det. Sen fick han gå ut på bete med ~1 m gräs (ändrade ingen typ av foderstat, motion eller annat under den tiden) och då fick han först svullnader under magen som jag till en början trodde var bromsbett. Sen började han klia sig lite i manen också och då kom vi och tänka på det här med proteinen och då fick han flytta till en annan hage (med mindre gräs då förstås) och problemen försvann på bara några dagar.

Gamla ägaren sa att han va lite känslig mot protein, men vi tänkte inte så mycket på det. Sen fick han gå ut på bete med ~1 m gräs (ändrade ingen typ av foderstat, motion eller annat under den tiden) och då fick han först svullnader under magen som jag till en början trodde var bromsbett. Sen började han klia sig lite i manen också och då kom vi och tänka på det här med proteinen och då fick han flytta till en annan hage (med mindre gräs då förstås) och problemen försvann på bara några dagar.

Vet inte om du slant på tangentbordet eller om 1 meter gräs stämmer? OM det stämmer är det kanske inte jätteunderligt om hästen reagerar när den släpps på bete med så mkt gräs från ena dagen till den andra? Kanske kvalar in som hastigt foderbyte?... = reaktion..

Bara en fundering. Fattade kanske fel.

Natti natti

Varför skulle det vara just proteinet han reagerade på? Det finns en massa andra faktorer att ta hänsyn till, vilken sorts gräs bl a.
Tänker i samma banor som Gargoyl.

Om din häst vore allergisk mot protein skulle den knappast kunna leva... (Såvida det inte handlar om proteiner i björkpollen eller andra allergener men det är inte den sortens proteiner vi diskuterar utan proteiner i fodret antar jag.) Hela hästens kropp är uppbyggs av proteiner.

Och hur kan ni veta att det är proteinet? Högt gräs som gått i ax brukar ju annars ha lägre näringsvärden än kort gräs.

Det känns lite som att många hästägare skyller på proteinet så fort det händer nåt de inte vet orsaken till. All forskning som finns inom området (iaf som jag tagit del av) visar att protein inte är skadligt på något sätt (förutom att hästen kan behöva dricka lite mer för att göra av sig med ett stort överskott). Har man egna hypoteser om att proteinet skadar hästen tycker jag inte att man ska sprida ut det som sanningar, för det finns redan alldeles för många islandshästar med proteinbrist, det behövs inte fler ägare med den uppfattningen...

Jo, jag menade en meter gräs men nu är jag dålig på att uppskatta så det kan lika gärna ha legat på 60-70 cm men han reagerar på kraftigt bete genom att få eksem, och då är det inte så att han går i sandpaddock ena dagen och sedan släpps på grönbete andra dagen utan de får vänjas stegvis.

Det är ju samma sak som Brandybus Ör, hon reagerar också på för mycket protein.

Vi fick åka och hämta mer hö igår för gräset växer inte. :(

Att MJ= mått på energi vet jag. Men jag ifrågasätter att ett överskott av protein skulle förvandlas till energi? Fungerar det så?

Ja, det fungerar så men energin i proteinet är mer svåråtkomligt och förbrukar också lite energi för att omvandlas till energi.
Rörigt men något i den stilen uppfattade jag det på en föreläsning.

Rätta mig om det behövs, någon som kan det bättre!

Du kan komma till oss med dina hästar. Vi har gräs så det räcker och blir över. Kjarni har gått upp 13 cm kring buken och slutat galoppera:cry: Så för hans del är det gg nu som gäller.

Men hur kan ni vara säkra på att det är just proteinet som är boven?

Ja, det fungerar så men energin i proteinet är mer svåråtkomligt och förbrukar också lite energi för att omvandlas till energi.
Rörigt men något i den stilen uppfattade jag det på en föreläsning.

Rätta mig om det behövs, någon som kan det bättre!

Så har jag också förstått det. Att proteinet är svåråtkomligt och inte mycket att räkna med. En häst som tillgodogör sitt energibehov på andra sätt kommer förmodligen inte få ut någon energi att prata om, däremot kan nog en svältande häst med energibrist ta energi därifrån. Men jag är inte heller helt säker på detta.

Jo, jag menade en meter gräs men nu är jag dålig på att uppskatta så det kan lika gärna ha legat på 60-70 cm men han reagerar på kraftigt bete genom att få eksem, och då är det inte så att han går i sandpaddock ena dagen och sedan släpps på grönbete andra dagen utan de får vänjas stegvis.

Det är ju samma sak som Brandybus Ör, hon reagerar också på för mycket protein.

men bara för att gräset är 1 meter högt så behöver det väl inte vara näringsrikt/kraftigt eller?

en odlad vall på 20cm är ju mkt mer näringsrik än ett skogsbete/ängsbete på 1meter eller har jag fel?

ajdå, hur många hektar har ni? har ni egen gård eller? och har dem hemma?

gräset växer dåligt hos oss med nu men thengill går ju i en liten "fålla" i hagen så jag kan tack och lov bara öppna upp mer och mer hela tiden så det finns ju massa gräs i hagen.

idag har han fått gå hela dagen ute på det "stora" uppväxta betet eftersom det är så torrt nu så borde det ju inte innehålla lika mkt vätska som gör han bukig.

eller vad tror ni?

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka