betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Men genom att mäta med måttbandet kan man ju se om hästen har gått upp eller ner. Man ska kanske inte lita på att hästen väger 387 kg enligt måttbandet men man kan mäta cm runt buken, har hästen minskat/ökat med 10 cm har den gått upp/ner ca 50 kg. Bara man kommer ihåg att mäta på ungefär samma ställe varje gång.

KL
Det som hjälpt oss jättebra med hullet på våra hästar är att ha dem inne på natten året om. Låta de vila magarna lite och inte bara äta och äta.. Sprettur kunde inte se gräs utan att svälla, så jag hade inget val när det gällde honom.
Nu går våra helst ute om natten, men vi tog in i natt för det har regnat jävel hela dagen och det har inte varit någon värme..
Inne får de endast 1 kg hö, 1 kg uppblött betfor. Sen har de bra med gräs ute, ganska nedtuggat men de klarar sig mer än bra på det.

1 kg hö för hela natten? Det blir ju väldigt lång tid då utan något att tugga på. Eller ni kanske har halm i boxen?

Förstår ditt förtydligande;)
& förstår att folk vill räkna foderstater oxå & ha en hint om vad de ska räkna efter oxå, men personligen utfodrar jag en häst jag känner bättre utan uträkningar då man även i uträkningar måste veta om hästen är lätt eller svårfödd, att den kan ha högre energibehov än en som gör samma arbete osv.

Jag ska försöka skaka fram bilder men det kan ta tid, jag är usel på att göra sånt här på datorer om jag ska vara ärlig, det är sambon som måste hjälpa till att få bilder in i burken;)

ja det skulle vara jätteroligt att se gärna ridbilder på gångartståden kan du lägga in med.
och så kan du fota ditt stall och gård lite och lägga in på min "hästgård" tråd:)

Ja, jag har hästarna hemma, 3 stycken för tillfället, inte alls stora hagar, de kan dra repan i alla sina gångarter men inte mkt mer än så.
Ska jag gissa på 20x 30 m eller liknande, vi har tyvärr ingen lämplig mark för vinterhagar då det mesta är betes/åkermark & dessa går inte att ha som hagar på våren för då får hästarna lera upp till knäna, de får nöja sig med 2 hagar som finns på mer fast mark med träd.
Pga höbrist har de gått på lusernhack en vecka men släppte dem på bete igår, mkt magert är det för tillfället, men det är gräs iaf.

okej men vad är det för mark som lämpar sig som vinterhagar då menar du?.
men detta kan ju förklara varför dina hästar håller sig fina i hullet på bete "mkt magert" eller så är det kanske inte alltid? du har kanske inte haft hästarna hemma jämt?

Nej visst kan hon ha snott av andra men för det mesta har jag 2 hästar/hage & delar höet i minst 5 högar så alla får.
Box ja, jag är ingen lösdriftsmänniska & det verkar inte heller mina hästar vara.
Hon var lagom, hon hade innan fått 6,5 kg hö/dag men jag gjorde en vet.besiktning där hon fick omdömet att hon var över hull & det var droppen, jag fick minska än mer.

hihi även om jag så delar upp höet i 10 högar på 2 hästar så står ju ikväl thengill där ensam till slut och äter upp höet för kompisen när kompisen gått för han va mätt. o kompisen e endå mkt större.
men de e som att thengill måste äta tills de tar slut lixom de får inte gå till spillo:rofl:

haha tro inte på veterinär besiktningar thengill fick normal hull när han såg ut såhär(till höger):
20780923.jpg

fast han e kanske inte så fet här lr? hm nja vet inte vad tycker du? e det normalhull? är han fetare nu?(höger bilden menar jag)

(vänsterbilden som e den nya)haha stackars pojken snacka om att jag tog den bilden där han såg som mest fet ut snyft.
svårt o se när bilderna inte e vända åt rätt håll men(nu har jag vänt dem hihi) han står ungefär likadant men har vinterpäls på första bilden och tunnar på andra hm...
han e dessutom 4år på första (skulle fylla 5) och 8år på andra:)

men du hade inte för bra värden på höet då?

forts...

Senast ändrad:

Är än igen ingen markarbetesmänniska, inte heller lägger jag tid på löslongeringar/tömkörning/ rida vid hand osv som är vanligt bland islandshästmänniskor.När mina hästar får motion så är det ridning som gäller, jag har longerat ngn gång när jag tyckte de behövt motion men inte orkat ge mej iväg.Dock aktar jag mej för longering då det kan slita på leder om man överdriver, emn det är ju ingen risk i mitt fall:angel:
Just perioder när stoet var smal var det en tjej som red hemme ganska mkt så då motionerades hon 5 dagar/vecka, ridning ja.

okej hm...konstigt hur olika metoder folk kan ha, ärligt talat känner jag mej inte heller som en person som gillar markarbete, man har ju lixom egentlign köpt hästen för att rida på.
men jag tycker det e bra att man bör lära in saker från marken innan man rider in en häst och kanske upprepa ibland från marken men ibland känns det som att man kan stå där hur länge som helst eller springa runt hur mkt som helst utan att hästen ens blir trött och man själv e helt död, vad har man då uppnått? ridningen känns ju iaf som den tar.
men man känner sej ju endå tvingad att markarbeta på nåt sätt för "det ska man ju göra" så får alltid dåligt samvete när jag inte markarbetat på länge och bara ridit.
men om de inte vore så kronligt med körningen(selningen och har inte vagnen där hästen står osv) så hade jag lätt kört mer för det känns som man kan kalla det markarbete endå.

det känns som markarbete det är lixom inte konditionsbyggande eller vidare musklebyggande mest för lydnad och lära in nya saker och det gör man ju endå inte så ofta....hm svårt.

För övrigt har jag alltid (förutom i stoets fall samt när jag hade en överaktiv ridhäst) kört på varannandagsmetoden.

ja okej? har de funkar bra?

tex såhär då lr:

mån: ridning
tis:
ons: ridning
tors:
fre: ridning
lör:
sön: ridning

det blir ju bara 4 dagar/vecka då.

hur hårt rider du de dagarna är det alltid 40-1 timmes träning jätte intensivt?

Ja ärligt talat, jag vet vad jag skulle göra med en sån häst som din då jag alltid får resultat men du & andra här skulle säkert riva ert hår åt det;)
Jag tror absolut inte på hästar som bara är tjocka av naturen, din häst är kraftigare byggd & det får man acceptera men normalhull kan den ändå ha.

alltså jag tror egentligen inte att det e nåt annorlunda med min häst jag gör väl inte rätt helt enkelt...men frågan e ju vad jag ska göra...
men just nu känns det iaf mer hoppfullt...

nej det har du rätt i och jag håller med dig, vissa tror ju t.o.m min häst är viktbärande bara för att han e fet han e ju snarare MKT mindre viktbärande för att han e fet knappt så han orkar ens sig själv lixom.
men skulle ja få ner han i vikt så e jag säker på att det inte är en grov häst där under fettet kolla bara på hans lilla rumpa.

såg det idag med han har knappt nåt fett på rumpan utan allt sitter på magen och revbenen lite på halsen men bogen e med smal.

Hoppas jag fick med allt nu, mina inlägg börjar bli lika långa som dina:)

hihi va bra:p

Gullan, du kan inte räkna med att Thengill ska vara såhär överviktig i tre år till.

vart har jag sagt att jag räknar med att han ska vara lika fet 3 år till?
märks det inte att jag kämpar just nu:crazy:

Jag håller med Moa om att din träning på Thengill är för oregelbunden och det är det som kanske sätter lite kuggar i hjulet. Hellre intensiva, jättehårda pass på en 30 minuter eller kondispass. Jag ser ingen vits med att rida och nöta samma sak i en-två timmar, hästen och du blir bara less till slut.

hur ofta menar du man skall rida dessa hårda intensiva pass på 30min?.

ja kanske det. men jag rider inte på bana eller så och nöter samma sak utan i varierande terräng i olika tempon och gångarter.

jag gillar att rida i skogen över stock och sten har fått för mig att det bygger muskler + klättring.

men ni andra kanske bara rider rakt fram på grusväg?

Tufft när ens jobbsituation ser ut som den gör. Min är också svår kan jag känna med två hästar och jobbar heltid.

ja jag jobbar med heltid men natt istället och man e ledig mkt men den tiden man e ledig efter att man jobbat måste man sova för jag har vaken natt.
blir spännande sen med 2 ridhästar och barn och allt sen:grin:

Om det är någon tröst så blir Fjalar fet bara han tittar på gräs. Håller på att beta in honom just nu och man kan redan se magen bakifrån, jag hatar det! Och enda sättet att få bort den där magen när de går på bete är ridning. Ridning ridning ridning. Kontinuitet.

jaså okej skriv gärna upp en träningsvecka för er och tid m.m vad ni gör och så när han går på bete:

Inte 3 år till men att banta en häst/få ner den i vikt kan ta upp till ett år om den är riktigt stor.Men så stor är inte Thengill så det borde inte ta så lång tid.

nej exakt. man får ju inte banta dem för snabbt heller har jag hört.
men det verkar inte vara nån fara med thengill hihi.

MEN ni alla, jag ska ta nya bilder kanske imorn på honom tyckte faktiskt idag att han börjar smalna:banana:
rumpan och bogen e iaf smal och fettet över revbenen verkar ha blivit tunnare.

han börjar få jäkla fina halsmuskler med:love: så maffig.

Motionera kan man göra massor utan att det ger resultat.
Men att motionera RÄTT är det skillnad på.

ja men det måste ju vara det felet jag gjort. trots att jag e ute och rider på i ordentligt tempo med mkt samling för att få upp magen på han så blir han inte smalare så e de ju nåt som e fel i ridningen kanske då.

Yrpa när jag bantade ner henne gick 5 dagar i veckan, 3 dagar löst och 2 dagar red jag. Mycket tempo. Lulla på lång tygel gör jag aldrig när jag rider (för att träna dvs). Det får hon sköta själv när jag leder henne före/efter ridtur samt i hagen. Mycket tempo som sagt, trav, galopp. Längre sträckor.

hur tränade du när du tränade henne lös?
du tränade alltså inte mkt skritt i olika tempo och form? alltså samla skritten m.m för att få med baken? tänkte du mkt på form eller var det viktigast att hon skulle springa på i ett friskt tempo?
inte olika tempon?

Men för att en häst skall orka det så krävs självklart MAT. Rätt mat för hästen.

okej vad tror du är rätt mat för thengill då?

Kanske värt att låta Thengill gå i gräshage hela nätterna eftersom de ändå spenderar några timmar i sömn då. Och i annan hage dagtid.

jag har upptäckt att jag tror det bara är en myt att hästarna sover på nätterna, det är ju då som de måste vara på vakt i det vilda för det är ju då de är som mest sårbara, det är ju inte så att de ligger och sover då som folk verkar tro, alltså när man har dem på box och så.
tror egentligen att natten är ganska aktiv för hästar. det är därför de liggr och latar sig så mkt på dagarna.
det sägs ju att de betar ca 18 timmar/dygn och ca 2 timmar lr nåt va det var MÅSTE de ha till att ligga utsträckta på sidan.
då e vi redan uppe i 20 timmar, sen alla timmar de ligger på sidan med.
de lägger sig kanske ner lite på natten med men jag vet inte har endå en känsla av att de inte vågar ligga lika mkt då pga rovdjur m.m.
utan istället betar mkt.

det kan ja se på thengill att de gånger han rymt har varit runt 5-6 på morgonen troligen när han varit som hungrigast= det är då de skall beta som mest.
och sen framåt 11 på fm det är då alla hästarna ligger på sidan och sover som bäst.

men jag har kanske fel, bara en tanke från mig och ett bra förslag från dig givetvis men jag vet inte om det är så smart, tror de flesta hästar har samma dygns rytm.

skulle va kul att studera dem.

sen har jag fått höra att på natten kan de ju vara frost och det kan tydligen utlösa fång.:crazy:

men om man har han i gräshage på dagen och i nerbetad på natten med hö/halm istället, då trotsar man ju det jag sa med att de äter mest på natten men om han nu ska bantas kan jag ju inte låta han ha gräs när han äter som mest lr?

Att låta en häst gå och äta 2-3 kg hö per dag samt 2 timmar i gräshage är inte schysst. Om det nu är så att du inte har tid att hålla igång honom dagligen så kanske du inte skall försöka banta honom.

nej och så mkt fick han ju inte ens:crazy: det är så svårt när vissa säger "ge massa mat" och andra "du måste banta ner honom med lite mat först, innan du kan rida på honom" osv osv...

såklart har jag tid för honom.
och jag skulle aldrig ge upp igen.
men du tycker man ska motionera varje dag inte varannan dag som en föreslog?

Du har det ju bra som har Thengill inkörd, ge dig ut och kör 1 timme om dagen om du vill spara hanses ben, trava 40 minuter av den timmen så skall du se att det ger resultat efter ett tag. Men då poängtera igen, han behöver ju mycket mer mat än han får nu för att orka det.

men det konstiga är ju att han e såååå himla mkt piggare än i vintras tyder inte det endå på att han får i sig det han ska eller? har hittils inte känt av nånting att han inte skulle orka.

menar du trava 40min i sträck? utan nertagning till skritt?
det kan blir rätt svårt om det kommer nerförsbackar m.m.

ingen galopp?

När det kommer till vilodagarna så föredrar jag helt klart att ha dem följande, dvs de två vilodagar som hästen skall/bör ha i veckan kommer direkt på två dagar.

jaså varför då?

Ja man blir inte klok på alla rekomendationer man får av alla. Lucern tipsade en på buke (foder) om. Och även de på krafft efter att ha gjort våran analys av hösilaget.
Förlossningsfång? Vad är det?
Hon borde inte få mer fång nu, hon går i hage utan gräs och äter bara hö. Lite tjock är hon fortfarande, men mest över nacken och litegrann på bringan. Det är svårt att se hur tjock hon är iom att hon har en fölmage. Man vill ju inte att revbenen ska synas sen när fölet väl är ute. Men det är väl mest då jag verkligen kan bolla med mängden mat igen känner jag. Nu vill jag ju se till så fölungen får den näring den behöver (och Perla). Det är väl mest nu sista månaderna den växer.

ja nej man blir verkligen förvirrad, det e lixom bara förnamnet.
ta reda på vad det är, kan va bra att veta:)
men kan säga att jag tror det hör ihop med att efterbörden inte kommer ut ordentligt så det skall man vara noga med, sen ska man se till så att man inte ger för mkt foder direkt efter förlossningen det är då de kan få fång med och så kan de få tarmvred när magen blir så tom efter fostret.

jo så är det. men det är bra att du inte ger för mkt för som sagt är det inte bra att stona e feta heller när de är dräcktiga.
och bra du går med henne ju så hon behåller lite muskler inför förlossningen.
och bra du går med:angel::p

Bilder på Hilda finns i gångartstråden som är från förra veckan. Hon är tjock nu. Inte direkt bukig, utan bara fet över magen och rumpan. Jag tror inte riktigt hon och Thengill lägger på sig på samma sätt. Hilda får ingen nacke eller så.

nej men nacken har nog att göra med att thengill är valack fd hingst och han har en himla nacke naturligt inte bara fett.
sen om de varit feta länge så sätter sig ju fettet där.
din pålla e ju inte lika gammal heller:)
thengill är o andra sidan inte speciellt fet över rumpan, lite kanske men han e mkt bukig oftast magen vill lixom inte dra upp sig. men ofta har han inte varit så fet över revbenen som nu så denna vinter har ju varit extrem såhär fet har han nog aldrig varit, alltså riktigt med fett över revbenen.
men magen syns ju att de har gemensamt....men jag hoppas du får det lättare med henne sen när du kan rida mer och så.

Jag har inte brytt mig om att banta henne tidigare i vintras direkt för jag tänkte väl mest rida bort fettet (hon var rejält tjock när jag köpte henne). Nu kan jag ju inte rida henne och hon går på bete vs vanlig hage (utan gräs) var 3:e dag. Jag tömkör litegrann, promenerar och longerar/löslongerar henne nu. Men tömkörning och longering gör jag enbart i paddocken eftersom jag inte litar till fullo på henne. Hon är bakskygg och jag vill inte att hon ska få rycket ute när jag går med tömmar bakom. Och för att inte sabba hennes vilja (eller ben) så håller vi till i paddocken ca 3 ggr i veckan.
Hon är inte groteskt fet, utan jag tycker hon är klart godkänd med tanke på att hon faktiskt går på bete och motioneras såpass lite. Jag ger henne inte mycket hö annars. De dagarna hon går på bete får hon bara 1 kg när hon kommer in under natten. Och annars får hon ca 4 kg/dag

ja tyckte ju thengill va riktigt fet när ja köpte han med ju men nu när jag gämför bilderna så va han kanske inte så fet?
nej hon är verkligen inte groteskt fet tycker jag inte thengill e heller ju.
jag tycker egentligen ingen av dem e "feta" utan bara lite tjocka eller överhull lixom men hilda ser ut mer som att hon fått gräsmage.
thengill har ju mer fett över revbenen eftersom han blev fet under vintern. så gräsmage e de inte iaf.

nu ska jag uppdatera lite istället.

igår red jag en intensiv runda som ni sa:angel: tog ca 40min och den är på 1 mil:angel:
hur långt rider ni lr det kvittar för man kan ju rida olika långt beroende på hur snabb häst man har:rofl:

växlade mellan att trava i form i olika tempon och tölta i olika tempo och form utan att sakta av till skritt även galopp i olika tempon utan att sakta av.
saktade bara av i nerförsbackarna till skritt, i de backar som inte var så branta töltade jag.

sen va de galopp och ökad trav/tölt för hela slanten.

men alltså e det bra att köra på max hela tiden i gångarterna eller ska man variera med joggig med?

har ju hört att slängtrav inte precis är att rekomendera:angel:

men han va riktigt duktig och hör och häpna, han travar i riktigt stabil form nu, fast han för några veckor sedan inte ens kunde trava:banana:

har benskydd och lätta skyddsboots på honom nu eftersom han växlar så himla mkt och riskerar att ta korsgalopp och den extra vikten gör susen för traven men även för tölten så just nu e det perfekt.

vågar inte riktigt rida utan.
kan ju säga att han drog i en riktigt snabb pass med:angel:
mattes piggelin...

det märks ju inte på han att han får lite mat iaf:rofl:

när vi kom tillbaka fick han 3 kg hö. hade under morgonen fått 1 kg och em 1kg så det blev 5kg hö idag.

är det dåligt att växla mellan kg hö eller måste man ge exakt samma varje dag?.

kan man inte tex ge 4kg hö en dag han inte gått lika mkt och 5 kg en dag han gått mer lr det är dumt kanske?.

sen fick han 5dl betfor och så utökade jag hans hage så han kunde gå in i syrenbuskarna och stå där och pilla det gillar han.

han går i en ny hage nu inte lika hårt nerbetad.

vad tycks???

men vet inte om ja ska ge så mkt som 5kg hö/dag + lite och pilla med(bete) eller om jag ska ha han ute på betet några timmar/dag eller hela dagen istället för höet kanske....svåååårt.

men jag tror själv faktiskt att hö metoden är säkrare för att få han smal men rolig sommar, dyr dessutom:crazy:

1 kg hö för hela natten? Det blir ju väldigt lång tid då utan något att tugga på. Eller ni kanske har halm i boxen?

Nej de står på torv/spån, men jag ska säga dig att de äter inte upp.. De får så mycket att tugga på hela dagarna så det verkar dem störtnöjda med.

Men Salka, måttbandet ger bara en indikation och mäter du fel så blir det ju än tokigare. För mig så är det bättre med bilder, och inte minst att lära sig känna och se, hullet finns ju över hela kroppen (mera eller mindre). Man måste ju veta att det är mera än magen som påverkas.

Finns många bra sidor om hull på internet:
http://www.habitatforhorses.org/rescues/bodyscoring_print.html
http://www.thewayofhorses.com/body_condition_score_chart.html
http://www.ultimatehorsesite.com/info/weight.html

Gullan, ditt tempo på ridturerna är jag lite fundersam över. Med farten ökar risken för mjölksyra och nedbrytning av muskler, samtidigt som hög vikt ger långt större påfrestning för hästen?

Jag tycker ändå måttbandet är ett bra hjälpmedel att mäta omfånget med, då får man reda på ett ungefär om hästen har gått upp eller ner. Självklart känner och klämmer jag också, men för mig är måttbandet ett bra kompliment.
Tack för länktipsen, ska kolla det strax!

Nu har jag inte riktigt hunnit svara på vad du frågade mig i ditt inlägg. Så här såg en vecka ut för Yrpa.

Måndag: Ridning, grusvägarna, framskrittning 15 minuter. Mjukgörande arbete längst vägen. Tölt i lugnt tempo, fortsatte med mjukgörande tills hon var mjuk och lyssnade. Växlade tempo i tölten c:a 3 km. Skritt tills ev flås lagt sig lite, hon fick sträcka ut en kort bit för att sedan fortsätta med mjukgörande i skritt tills hon fått tillbaka uppmärksamheten på mig. Därefter vart det trav i fri form, växla i tempo och sedan börja samla upp och arbeta lite mer i traven i mellantempo. Trav i c:a 4 km, sedan kom en backe där vi tog en bus galopp, mkt uppskattat. Därefter skritt i c:a 5 minuter (skog). Därefter tölt/trav hem. Hoppade av 2 km hemifrån och gick. Turen var drygt närmare 2 mil.

Tisdag: Löslongering i korallen. Mkt travarbete, varierat med bommar (c:a var 3dje vecka).

Onsdag: Dressyr i paddocken varannan vecka. Skogstur varannan vecka.

Torsdag: 1 mil på rundbanan. Jag åkte fyrhjuling bakom. Dom var 4 hästar. Banan var 700 meter, så 15 varv ungefär. (1 varv i skritt - 5 varv i trav/galopp (vad de själva valde) 1 varv i skritt, byte av varv - 5 varv i trav/galopp - resten av varven var i kombinerad fart, helt beroende på hur hästarna verkade vara i flåset och energin. Avskrittning 2 varv minst.)

Fredag: Löslongering varannan vecka, skogsridning varannan vecka.

Lör och sön: Vila.

Till detta fick hon:
5 - 6 kg hösilage
2 kg Krafft Sport
½ kg Krafft Protein
1 l betfor
1 l havre
Mineraler och vitaminer.

Extra havre och betfor efter hårda pass. Aldrig extra grovfoder.

haha tro inte på veterinär besiktningar thengill fick normal hull när han såg ut såhär(till höger):
20780923.jpg

fast han e kanske inte så fet här lr? hm nja vet inte vad tycker du? e det normalhull? är han fetare nu?(höger bilden menar jag)

Han är ju inte direkt i bra hull på någon bild, men på den högra ser han bättre ut än på den vänstra.

På den vänstra är han fet, på den högra är han tjock.. :crazy:

Här var det mycket att läsa, så jag har inte läst alla sidor... Men eftersom jag har en tjock herre, fd extremfet så kanske jag kan bidra med hur jag gjort iaf o så kan du inspireras om du finner det passa dig.

Andi, 1.33cm, vägde (enligt de ifrågasatta måttbanden) 470kg när jag köpte honom, då var han inte bara bukig utan fet över hela kroppen -t.o.m. benen! Han har "överben" runt framknäna säkert från denna belastning. Alla dessa kilon till trots hade han näringsbrist enligt vetrinären. Andi hade gått på turridningshästfodring(fri tillgång hösilage/hö + korn) utan att arbeta i 2,5år!

Jag började ju rida honom (han var inte riden) och bantade genom motion, gav honom mindre mängder av ett kraftfoder tillsammans med minervit. På vintern åt han givetvis hö, 5kg ca. Första året gick han ner till 420kg, ett tag ner mot 400 men då gick han i en flock där han inte fick det hö han behövde. Betessäsongen innebar 410-420kg igen... Och där har vi legat fram tills denna vintern, när ridningen blivit ytterligare intensivare. Fodret har jag inte ändrat så mkt på, han fick runt 5-6kg i vintras, 2kg halm vid kyla, ca 100gram musli för att späda ut en mineralblandning(B-Ursonne) som visat sig kanonbra! Jag tror stenhårt på mer stråfoder mindre kraft. Hästarna har inte haft nått direkt bete i vinter, men jag började byta ut lunch-hö't mot bete i april. I maj så blev det heltid på betet med 1-2kg hö i början men snart lämnade de det för gräset. Nu går han dygnet runt på betet(magert skogsbete), men får mer kraftfoder och sina vitaminer/mineraler. Och han blir bara finare och finare nu! den 21/4 vägde han enligt måttbandet 390kg, och häromdagen var han nere på 370kg!!! Han ser smalare ut och orkar springa mkt mer (men det går inte att jämföra med den intensiva tur du beskrev ännu). Jag har erbjudit hö vid ett par tillfällen men hästarna ratar det, så jag kan bara anta att gräser erbjuder det han behöver för att vara mätt o belåten.

Min kusin sa en gång att har en häst 3år på sig att gå upp i vikt så tar det 6år att bli av med den, och det ligger nog något i det. Jag har inte bantat Andi utan gett honom det han behöver och inte pressat kroppen (mkt långa skritturer) man vill ju inte överbelasta lederna.

Nu
tomkorning1.jpg

Första riktiga ridturen i danmark -bara 470kg... (kolla mina ben :rofl: )
andiforsta.jpg

hur ofta menar du man skall rida dessa hårda intensiva pass på 30min?.

ja kanske det. men jag rider inte på bana eller så och nöter samma sak utan i varierande terräng i olika tempon och gångarter.

jag gillar att rida i skogen över stock och sten har fått för mig att det bygger muskler + klättring.

men ni andra kanske bara rider rakt fram på grusväg?

Jag rider inte heller på bana med Fjalar, jag rider i princip bara ut. Man kan nöta samma grej trots att man rider över stock och sten och i olika miljöer. Det som är intressant är vad för övningar du gör med hästen. Skulle jag töltträna Fjalar varje gång jag rider honom skulle han till slut tycka att det är astråkigt, oavsett om vi är på en ny äng eller vad det nu kan vara. Jag rider "hårda intensiva" pass varje gång jag rider Fjalar. Han passar inte att gå och såsa med skritt efter varje töltsträcka eller travsträcka.
Fjalar rids 5-6 dagar i veckan, han har världens kondis. Det är knappt så jag orkar med längre ;)

Jag kan inte säga hur en typisk vecka för mig och Fjalar ser ut. Det är väldigt olika vad vi tränar på. Är han på bra humör är det mycket finlir, är han på dåligt humör kan det handla om att han enbart ska gå framåt.

Nej då, betet är bara magert nu då det inte hunnit växa så mkt, annars är det mk bra näring, har tidigare slagits hö innan vi köpte marken så grovt & fint gräs med fin färg(men jag har hört att gräs ska vara grönt:D )

Om det inte hade varit näring i maten hade de inte kunnat bygga muskler, mest troligt hade de haft takåsar till ryggar & så kan jag inte beskriva att de ser ut.

Inga stalbilder på ett bra tag, vi ska renovera i sommar så stallet är i en enda röra just nu, blir skönt att få nytt stall & ridbana:love:

Jag tror jag har lärt alla mina hästar från ryggen, förutom de jag kört in såklart.
Därför avsaknaden av sk markarbete.
Fast om jag ska vara noga så förstår jag vad ni menar med markarbete, men efetrsom jag kommer från storhästvärlden så innebär markarbete att man rider cavaletti & småstuds, men inte hoppning.Markarbete enligt storabruna världen är ju ett mellaning mellan dressyr & hoppning, där har jag inte hört att mararbete betyder annat.

Jag funderar att motionera våra hästar som vi har på Beate två gånger om dagen på sommarlovet, om jag hinner och orkar just för att de ska hålla sig någorlunda smala (går på bete nu). Dagur får inte bli tjock och Askur blir bara så himla tung och tråkig när han ser dräktig ut.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden