Sv: betsessläpp och foder just nu!
Motionera kan man göra massor utan att det ger resultat.
Men att motionera RÄTT är det skillnad på.
ja men det måste ju vara det felet jag gjort. trots att jag e ute och rider på i ordentligt tempo med mkt samling för att få upp magen på han så blir han inte smalare så e de ju nåt som e fel i ridningen kanske då.
Yrpa när jag bantade ner henne gick 5 dagar i veckan, 3 dagar löst och 2 dagar red jag. Mycket tempo. Lulla på lång tygel gör jag aldrig när jag rider (för att träna dvs). Det får hon sköta själv när jag leder henne före/efter ridtur samt i hagen. Mycket tempo som sagt, trav, galopp. Längre sträckor.
hur tränade du när du tränade henne lös?
du tränade alltså inte mkt skritt i olika tempo och form? alltså samla skritten m.m för att få med baken? tänkte du mkt på form eller var det viktigast att hon skulle springa på i ett friskt tempo?
inte olika tempon?
Men för att en häst skall orka det så krävs självklart MAT. Rätt mat för hästen.
okej vad tror du är rätt mat för thengill då?
Kanske värt att låta Thengill gå i gräshage hela nätterna eftersom de ändå spenderar några timmar i sömn då. Och i annan hage dagtid.
jag har upptäckt att jag tror det bara är en myt att hästarna sover på nätterna, det är ju då som de måste vara på vakt i det vilda för det är ju då de är som mest sårbara, det är ju inte så att de ligger och sover då som folk verkar tro, alltså när man har dem på box och så.
tror egentligen att natten är ganska aktiv för hästar. det är därför de liggr och latar sig så mkt på dagarna.
det sägs ju att de betar ca 18 timmar/dygn och ca 2 timmar lr nåt va det var MÅSTE de ha till att ligga utsträckta på sidan.
då e vi redan uppe i 20 timmar, sen alla timmar de ligger på sidan med.
de lägger sig kanske ner lite på natten med men jag vet inte har endå en känsla av att de inte vågar ligga lika mkt då pga rovdjur m.m.
utan istället betar mkt.
det kan ja se på thengill att de gånger han rymt har varit runt 5-6 på morgonen troligen när han varit som hungrigast= det är då de skall beta som mest.
och sen framåt 11 på fm det är då alla hästarna ligger på sidan och sover som bäst.
men jag har kanske fel, bara en tanke från mig och ett bra förslag från dig givetvis men jag vet inte om det är så smart, tror de flesta hästar har samma dygns rytm.
skulle va kul att studera dem.
sen har jag fått höra att på natten kan de ju vara frost och det kan tydligen utlösa fång.
men om man har han i gräshage på dagen och i nerbetad på natten med hö/halm istället, då trotsar man ju det jag sa med att de äter mest på natten men om han nu ska bantas kan jag ju inte låta han ha gräs när han äter som mest lr?
Att låta en häst gå och äta 2-3 kg hö per dag samt 2 timmar i gräshage är inte schysst. Om det nu är så att du inte har tid att hålla igång honom dagligen så kanske du inte skall försöka banta honom.
nej och så mkt fick han ju inte ens
det är så svårt när vissa säger "ge massa mat" och andra "du måste banta ner honom med lite mat först, innan du kan rida på honom" osv osv...
såklart har jag tid för honom.
och jag skulle aldrig ge upp igen.
men du tycker man ska motionera varje dag inte varannan dag som en föreslog?
Du har det ju bra som har Thengill inkörd, ge dig ut och kör 1 timme om dagen om du vill spara hanses ben, trava 40 minuter av den timmen så skall du se att det ger resultat efter ett tag. Men då poängtera igen, han behöver ju mycket mer mat än han får nu för att orka det.
men det konstiga är ju att han e såååå himla mkt piggare än i vintras tyder inte det endå på att han får i sig det han ska eller? har hittils inte känt av nånting att han inte skulle orka.
menar du trava 40min i sträck? utan nertagning till skritt?
det kan blir rätt svårt om det kommer nerförsbackar m.m.
ingen galopp?
När det kommer till vilodagarna så föredrar jag helt klart att ha dem följande, dvs de två vilodagar som hästen skall/bör ha i veckan kommer direkt på två dagar.
jaså varför då?