Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
de va t.o.m någon som skrev tt "islandshästar ha större näringsbehov än vad folk tror och behover så näringsrik hö som möjligt med mkt protein" unegfärligt citat....jag bara
Vilket stämmer, men att ge foder som dels är rik på Mj pararellt med protein ger en fet häst. Hullet kommer från överskott av Mj (energi) och ger man mycket av det så gör man bäst i att motionera hästen rejält dagligen.
Hej, vad jobbigt du verkar ha det. Angående mörkret så är det nog ingen fara, det är mörkt i alla former av stall på natten. Det är väl ändå större än ett släp? Kan han bara röra sig så är det nog gott nog, om han är så fet att han mår dåligt av det. Man får väga för och nackdelar mot varandra.
Hur ofta motionerar du honom?
Hm, svårt.. Jag tycker ju att du kanske motionerar honom lite för lite faktiskt och oregelbundet. Jag är inget proffs men min spontana tanke var att han när han väl går så motionerar du väldigt mycket och länge. Jag hade hellre motionerat lite kortare sträckor, till exempel 40 minuter varav 30 minuter tempo. Och att du gjorde det oftare och mer regelbundet. Jag vet att livet inte alltid går den vägen man vill och det finns mycket andra saker som hindrar.
Dom gångerna jag har extremt mycket att göra så försöker jag hinna med och longera/löslongera 20-30 minuter trav och galoppergångar. Så får dom i alla fall röra på sig lite och det ger faktiskt resultat, kolla bara Kjarni. Även om han gick korta men intensiva pass ändrade han om sin kropp.
Jag tror du sliter mer på hans ben av att motionera så oregelbundet och hårt vid dom tillfällerna du motionerar honom.
När man fodrar med oanslyserat hö, parallellt med lucern måste även ögat vara med. Gärna händerna också, då det nog är nödvändigt att känna igenom hästen och titta på den regelbundet för att se utvecklingen.
När en häst är tjock så är det nog för det mesta bra att den motioneras, om det är en fet häst det gäller så kanske inte ben & leder tål extra påfrestning från en ryttare förutom den egna kroppsvikten & då skulle jag sätta hästen på diet ett tag innan man började motionera.
2 h intensiv träning är ju rätt mkt så jag förstår inte att din häst är kvar på samma omfång..Vet inte vad det kan bero på heller.
Mina hästar är ca 135, 145 samt närmare 150 cm.
Jag rider inte varje dag, de perioder vi tränar rider jag för det mesta 3 ggr/vecka & intensivt, ca 40 min till en timme.Ibland 30 min, det brukar räcka.
Är själv inte typen som gillar att skritta i skogen timme efter timme, det skulle tappa min inspiration