betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

de va t.o.m någon som skrev tt "islandshästar ha större näringsbehov än vad folk tror och behover så näringsrik hö som möjligt med mkt protein" unegfärligt citat....jag bara

Vilket stämmer, men att ge foder som dels är rik på Mj pararellt med protein ger en fet häst. Hullet kommer från överskott av Mj (energi) och ger man mycket av det så gör man bäst i att motionera hästen rejält dagligen.

Globus har jag köpt i en lokal hästaffär här. Men du borde kunna be en hästaffär beställa hem den, speciellt om dom har andra globussaker. Denna är som en korg och att få ut en överläpp är omöjligt.
Eftersom min dator har kraschat så har jag ingen närbild, men såhär ser Moa ut i sin greenguard. Det är karborrdeband på båda sidorna så den känns relativt säker faktiskt. Om hästen skulle fastna i den så tror jag den lossnar.
20690694.jpg

jaha okej vad kostade den?
ska se om börjes har kanske.
den verkar ju bättre för den ja har e ju lixom öppen på sidorna lite lr så men hur vet man vilken str man ska ha då?.
hur sitter den fast i grimman?
din behöver man inte hålla på och spänna in med 4 spännen och sånt lr?

Visst är det otroligt synd om hästen att den ska behöva ha greenguard och hela mitt hjärta grät igår när jag såg hur upprörd Moa var av sin greenguard. Jag tror hon fick lite panikkänslor nästan.
Men vad ska man göra? Du och jag Gullan har samma problem med våra, min Moa är precis som Thengill. Helt hopplös att få ner i vikt. Att vara konsekvent och inte ge sig är det enda som fungerar på Moa. Motionera utav bara, ja jag vet inte vad.

ja det e ju de att inte ens motion verkar bita på dem vad är då felet lixom???

Det är så lätt att bli hemmablind och tänka att man motionerar hästen så mycket och den har bra kondis så fetman kan ju inte vara så mycket eller farligt. Men sedan får man sig ett uppvaknande och inser hur mycket man skadar sin häst! Vi gör illa våra hästar när vi håller dom så feta! Förslitningskador ligger bara på posten och väntar, det är bara en tidsfråga tills det kommer att börja påverka benen. Det var väl kanske inte till dig, du är ju medveten om att Thengill är tjock :) Men lite kanske du ska ta åt dig också, så blir du kanske ännu mer peppad att kämpa med hans vikt :D

det e ju inte så att jag ger upp direkt och inte har kämpat jag har haft honom i 3ÅR och kämpat alla de 3 åren med att få ner han i vikt från första dagen till denna dag.
har ju stått på diverse stall med helt olika rutiner men INGET har bitit på honom...
jo EN sak, och det har varit när han fått gå i flock där de lekt mkt men tyvärr har de ju även haft fri tillgång på foder där så när det sansat sig i flocken har han ju stått där och blivit hur fet som helst.

thengill kan inte känna när han e mätt verkar det som han kan stå väldigt länge likaså när han har begränsad giva med annan häst han äter ju upp den hästens mat långt efter att den hästen blivit mätt och gått iväg då står thengill kvar där och ska hetsäta upp det sista.
han äter dock inte snabbt eller så bara ihäridgt...

han måste ha ett starkt tuggbehov....

borde kanske köpa halm och hö med sämre värden och ge mer av det istället för att låta han gå mer på betet...

för borde de inte va mer fibrer i höet/halmen än i gräset? alltså i volym eller vad man ska säga..

alltså tänk 1kg hös fibrer, det består ju i pricip bara av fibrer och tänk sen lika mkt fibrer i gräs de måste ju vara 5kg gräs eller nåt eftersom de innehåller så mkt vatten.
och vatten gör ju att han bara set ännu mer tjockare ut ju....

men tycker de e så synd om han att han inte ska få gå på bete...alltså det är ju de sommaren e till för.

jag har tyvärr vetat att jag hela tiden gjort min häst illa när han varit fet men det är ju inte mitt eller hans fel att han är fet det är ju inte så att jag håller honom fet med mening eller inte försöker jag försöker verkligen blir så ledsen när det inte hjälper och folk kanske tror att man med gott samvete rider runt på en tjock häst.

jag skulle kunna gråta bara jag tänker på det när jag rider honom tjock mår skit av att han e så tjock har så j*vla dåligt samvete när jag rider på honom men vad ska jag göra då.
får ju skit om man inte motioenerar heller i form av en fetare häst (om möjligt) och att folk säger att man inte tränar hästen tillrätkigt mkt o att de e därför den e fet.....

Vi får peppa varandra Gullan och verkligen kämpa nu med våra små och inte ge upp! Vi sitter i samma båt.

ja jag hoppas verkligen nåt händer snart för jag fattar inte vad som e fel alltså....

Många är ju negativt inställda till gg och självfallet skulle jag hellre ha min utan. Men för min del är det såhär att jag har att välja mellan att ta död på min häst, ha henne i lerhage ensam eller på bete men med gg.

ja jag vet inte kanske hellre har honom i nerbetad hage och ger han hö som om de vore vinter men de känns inte bra de heller.

alltså jag fattar inte hur vissa islandshästar kan gå på stort bete utan att bli feta, de kan väl inte finnas en ends häst som inte blir lite tjock på sensommaren av allt bete????

Vilket stämmer, men att ge foder som dels är rik på Mj pararellt med protein ger en fet häst. Hullet kommer från överskott av Mj (energi) och ger man mycket av det så gör man bäst i att motionera hästen rejält dagligen.

men vad ska man ge för foder då?.
alltså om man ska ge 6kg hö och 1kg lusern som DU rekomenderade mig i höstas:angel:
kanske därför du höll med mitt citat:p

men jag frågade då efter hur jag skulle fodra min häst PÅ VILA/lätt arbete och han ÄR lättfödd och behöver inte massa extra MJ.
varför rekomenderar du då det du gjorde?.

och vad menad med "motionera hästen rejält dagligen"? vadå 4 timmars långritt varje dag alla dar i veckan?

Hej, vad jobbigt du verkar ha det. Angående mörkret så är det nog ingen fara, det är mörkt i alla former av stall på natten. Det är väl ändå större än ett släp? Kan han bara röra sig så är det nog gott nog, om han är så fet att han mår dåligt av det. Man får väga för och nackdelar mot varandra.

tack för ditt medlidande hihi jo de e skitjobbigt känns ju lixom som jag skadar min häst och jag förstår verkligen inte vad det är för fel jag gör och ingen verkar veta exakt och ingenting funkar då får man lite smått panik.

vill ju att han ska gå ner i vikt och bli smal och snygg och skona benen och kunna röra sig så bra som han verkligen kan i ridningen så vi kan komma ut och tävla igen utan att skämmas för fet häst, jag vill visa upp den snyggingen han är under allt det där fettet:cry:
min stackars pojke han springer så gott han kan endå men det gör ju så ont i mig när jag tänker på att hans ben kanske tar slut pga något jag inte vet eller kan göra nåt åt vad jag än gör.

jo men om han ska stå inne hela natten måste han ju få nåt att tugga på annars kommer han försöker bryta upp dörren med våld det är jag säker på...
han är som sagt inte van att stå inne:cry:

jaha okej vad kostade den?
ska se om börjes har kanske.
den verkar ju bättre för den ja har e ju lixom öppen på sidorna lite lr så men hur vet man vilken str man ska ha då?.
hur sitter den fast i grimman?
din behöver man inte hålla på och spänna in med 4 spännen och sånt lr?

Den var inte så farligt dyr, jag minns inte vad den kostade men vet att jag tyckte den var billig.
Jag har inte någon grimma på utan det är bara ggn som är på. Jag tycker inte att men behöver spänna in och hålla på utan det finns tre spännen man kan ändra på men det gick relativt snabbt att få den rätt.

ja det e ju de att inte ens motion verkar bita på dem vad är då felet lixom???

Kan hästar ha fel på ämnesomsättningen?

thengill kan inte känna när han e mätt verkar det som han kan stå väldigt länge likaså när han har begränsad giva med annan häst han äter ju upp den hästens mat långt efter att den hästen blivit mätt och gått iväg då står thengill kvar där och ska hetsäta upp det sista.
han äter dock inte snabbt eller så bara ihäridgt...

borde kanske köpa halm och hö med sämre värden och ge mer av det istället för att låta han gå mer på betet...

för borde de inte va mer fibrer i höet/halmen än i gräset? alltså i volym eller vad man ska säga..

Moa är likdan. Kjarni lämnar sitt hö när han tycker han har ätit klart. När Kjarni fick 3 kg hö på kvällen låg det alltid kvar hö på morgonen. Skulle jag gett Moa 3 kg hö på morgonen, inte en chans i univerum att det skulle ligga hö kvar på morgonen. Inte heller on hetsäter utan tuggar länge och väl.

jag har tyvärr vetat att jag hela tiden gjort min häst illa när han varit fet men det är ju inte mitt eller hans fel att han är fet det är ju inte så att jag håller honom fet med mening eller inte försöker jag försöker verkligen blir så ledsen när det inte hjälper och folk kanske tror att man med gott samvete rider runt på en tjock häst.

jag skulle kunna gråta bara jag tänker på det när jag rider honom tjock mår skit av att han e så tjock har så j*vla dåligt samvete när jag rider på honom men vad ska jag göra då.
får ju skit om man inte motioenerar heller i form av en fetare häst (om möjligt) och att folk säger att man inte tränar hästen tillrätkigt mkt o att de e därför den e fet.....

Har du ingen möjlighet att ha med honom ut som handhäst?
Hur rider du när du rider? Alltså hur mycket skritt, hur mycket tempo osv?
Hur ofta kör du honom? Kanske skulle köra mer om du har dåligt samvete över att du rider? Visst sliter det också, men du får ju inte den tyngden uppe från ryggen. När du kör, hur kör du då? Tempo?

ja jag vet inte kanske hellre har honom i nerbetad hage och ger han hö som om de vore vinter men de känns inte bra de heller.

Alla gör ju det som dom tycker är bäst för sin häst :) Som jag uppfattat det så går han ändå själv nu eller?
För Moas del så är det ju bättre att gå i flocken med dom andra hästarna, rent psykiskt men också fysiskt då dom rör på sig mer. Nu kommer det tre hästar till under sommaren så då blir det förhoppningsvis ännu bättre.

Hur ofta motionerar du honom?

det är mkt olika jag jobbar natt men jag försöker iaf tänka varje dag att jag ska göra nåt med honom.

nu har han gått sådär:
måndag: ledig
tisdag: ledig
onsdag: ledig (alla de dagarna pga att jag jobbade och han fick en minivila vilket ja inte ska ge han igen för ja tror han blev tjockare pga det)
torsdag: longering morgon, ridning em hårt dressyr och gångartspass ca 1,5 timme, kväll kördning i skogen drog ved.
fredag: red en lång sväng mkt dressyr på ett fält, flytta och mkt volter, mkt samlande och trav skritt och tölt på volt.
hade sen galopp träning galopp i olika tempo, ökad och samlad kort galopp med att ställa m.m. ca 1,5-2 timmar.
lördag: ridning HÅRT pass, mkt samlande, mkt galopp och skritt och på hemvägen mkt tölt i olika tempon.
försöker rida långa sträckor utan att stanna men variera gångart och mkt olika tempon och mkt samlande. red runt 1,5 timme.
söndag: imorgon måste han nog få vila ev ska jag gå ut och gå med han.

--------------------------------------------
nästa vecka
-------------------
måndag: arbeta thengill.
tisdag: jag jobbar natt. men ska hinna göra nåt med han innan.
onsdag: dumt nog här så kommer jag behöva sova eftersom jag jobbar vaken natt sen e det personalfest kl 6 på kvällen så de finns ju ingen möjlighet att hinna rida. ev på morgonen direkt efter jobbet efter 13 timmar vaken natt:crazy:.
torsdag: försöka hinna motionera thengill innan jag åker med tåget.
fredag: e hos mina föräldrar hela helgen, glampis pappa ska visas.
lördag: det betyder att thengill måste stå 3 dagar:crazy:
söndag: men ev kanske stallkompis kan ta med han på en promenad, om det gör någon nytta???

ja så ser de lite ut för mej...
man har ju tyvärr andra saker i livet som kommer ivägen för hästplanerna.
och denna veckan ovan jobbar jag bara en enda dag t.o.m så...

kan dra veckan efter med:angel:(känns lite som att man inte kan planera in nåt utan såfort man har lite tid över så försöker man hinna göra nåt med hästen).

alltså vecka: 23

måndag: hovslagaren kommer, ska motionera thengill efter.(brukar ni göra det samma dag som hovis varit förresten? jag gör de nästan alltid för då e man ju endå ute i stallet och får passa på).
tisdag: ska jobba natt där men hinner innan att göra nåt med honom.
onsdag: ev ska jag här jobba extra kväll så jag måste hinna sova innan ev blir det ingen träning thengill då.
torsdag: här så kommer sambos syrra ta studenten men ev om ja går upp tidigt så hinner ja motionera inna, hemskt jobbigt att gå upp tidigt när man e inställd på att va vaken natt och gå o lägga sej då när man ska gå upp.
fredag: men sen tack och lov e ja ledig hela helgen så då blir de mkt träning av thengill.
lördag så då e de kanske bra att han får lite vila där onsdagen och ev torsdagen.

känns som ja kommer slita uta hans ben totalt om han aldrig får nån vila, förvisso vilar han ju resten av de 22-23 timmarna/dygn i hagen och speciellt som han inte har någon att leka med förutom 1 kompis.
söndag

Hm, svårt.. Jag tycker ju att du kanske motionerar honom lite för lite faktiskt och oregelbundet. Jag är inget proffs men min spontana tanke var att han när han väl går så motionerar du väldigt mycket och länge. Jag hade hellre motionerat lite kortare sträckor, till exempel 40 minuter varav 30 minuter tempo. Och att du gjorde det oftare och mer regelbundet. Jag vet att livet inte alltid går den vägen man vill och det finns mycket andra saker som hindrar.

Dom gångerna jag har extremt mycket att göra så försöker jag hinna med och longera/löslongera 20-30 minuter trav och galoppergångar. Så får dom i alla fall röra på sig lite och det ger faktiskt resultat, kolla bara Kjarni. Även om han gick korta men intensiva pass ändrade han om sin kropp.

Jag tror du sliter mer på hans ben av att motionera så oregelbundet och hårt vid dom tillfällerna du motionerar honom.

Hm, svårt.. Jag tycker ju att du kanske motionerar honom lite för lite faktiskt och oregelbundet. Jag är inget proffs men min spontana tanke var att han när han väl går så motionerar du väldigt mycket och länge. Jag hade hellre motionerat lite kortare sträckor, till exempel 40 minuter varav 30 minuter tempo. Och att du gjorde det oftare och mer regelbundet. Jag vet att livet inte alltid går den vägen man vill och det finns mycket andra saker som hindrar.

Dom gångerna jag har extremt mycket att göra så försöker jag hinna med och longera/löslongera 20-30 minuter trav och galoppergångar. Så får dom i alla fall röra på sig lite och det ger faktiskt resultat, kolla bara Kjarni. Även om han gick korta men intensiva pass ändrade han om sin kropp.

Jag tror du sliter mer på hans ben av att motionera så oregelbundet och hårt vid dom tillfällerna du motionerar honom.

Duktig kikka!!!

När man fodrar med oanslyserat hö, parallellt med lucern måste även ögat vara med. Gärna händerna också, då det nog är nödvändigt att känna igenom hästen och titta på den regelbundet för att se utvecklingen.

När en häst är tjock så är det nog för det mesta bra att den motioneras, om det är en fet häst det gäller så kanske inte ben & leder tål extra påfrestning från en ryttare förutom den egna kroppsvikten & då skulle jag sätta hästen på diet ett tag innan man började motionera.

2 h intensiv träning är ju rätt mkt så jag förstår inte att din häst är kvar på samma omfång..Vet inte vad det kan bero på heller.
Mina hästar är ca 135, 145 samt närmare 150 cm.
Jag rider inte varje dag, de perioder vi tränar rider jag för det mesta 3 ggr/vecka & intensivt, ca 40 min till en timme.Ibland 30 min, det brukar räcka.
Är själv inte typen som gillar att skritta i skogen timme efter timme, det skulle tappa min inspiration;)

ska jag hellre motionera lite varje dag istället då eller?
just nu går han ju(iaf enligt de jag skrev upp) runt 5-6dagar/vecka och de gånger han går så går han ju hårt.
vad mer kan man göra?

håller med om att det inte är bra att han står när jag åker bort och så och får mini vilor där emellan.
men hade han varit "normal" tycker man ju att han åtminstone kunde gått ner nåt gram iaf av all den träningen.

för det är ju inte så att han har dålig kondis eller så jag driver ju inte runt han i 2 timmar stenhårt och han håller på att dö utan det är han som springer av egen vilja för att han tycker det är så kul och vi rider ofta speciella "varv" som tar den tiden.

hade jag haft en paddock lr om ja rider på fältet så rider jag max 40min men annars runt 20-30min.
måste ju hinna värma upp med.

visa gärna före och efterbild på honom för det har jag nog missat.

antagligen men vad ska man göra:cry:
har ju det att välja på eller motionera honom mindre de gånger jag kan och då får han ju bara ännu mindre motin.

När man fodrar med oanslyserat hö, parallellt med lucern måste även ögat vara med. Gärna händerna också, då det nog är nödvändigt att känna igenom hästen och titta på den regelbundet för att se utvecklingen.

jo såklart jag kände och klämde på honom men med den vinterpälsen va de svårt och de enda jag märkte va ju att han inte gick ner i vikt men eftersom jag fick utskällning såfort jag skrev att ja drog ner på höet så trodde jag de ju va rätt...

När en häst är tjock så är det nog för det mesta bra att den motioneras, om det är en fet häst det gäller så kanske inte ben & leder tål extra påfrestning från en ryttare förutom den egna kroppsvikten & då skulle jag sätta hästen på diet ett tag innan man började motionera.

2 h intensiv träning är ju rätt mkt så jag förstår inte att din häst är kvar på samma omfång..Vet inte vad det kan bero på heller.
Mina hästar är ca 135, 145 samt närmare 150 cm.
Jag rider inte varje dag, de perioder vi tränar rider jag för det mesta 3 ggr/vecka & intensivt, ca 40 min till en timme.Ibland 30 min, det brukar räcka.
Är själv inte typen som gillar att skritta i skogen timme efter timme, det skulle tappa min inspiration;)

men om hästen inte får motion och är fet hur ska den då gå ner i vikt trots att man ger den jättelite mat?

SNÄLLA ge mig en diet som funkar:cry:

nej ärligt talat det MÅSTE vara nåt fel på min häst:cry: detta kan ju inte vara normalt alltså....helst sjukt konstigt.

vadå? ger jag min häst för lite mat så han blir tjock och rider jag för mkt så han blir tjock för det? alltså det finns ju ingen logik i detta.

tränar du bara 3 gånger/vecka eller du gör annat än rider? hur många gånger går de per vecka?
låt ju jätteslappt och då fattar jag verkligen inte hur min häst inte går ner någonting, trots att jag verkligen jobbar och sliter med att han ska få gå så mkt som det bara går.

jag är nog typen som gillar att rida långritter och egentligen skritta mkt för fick höra av ia och denni på clinic att denni skrittar massa, han kan tydligen enbart skritta 2 timmar och inte gör nåt mer,
sen tränar han mkt galopp med. inte så mkt tölt som man kunde tro.

men ja vet inte...alla säger olika och hittils har i bantarväg ingenting funkat.

tur att ridningen funkar rätt bra endå han töltar underbart nu tyvärr orkar han ju inte fullt ut, men ibland e de bannemej så man inte märker att han e tjock så som han kan röra sej:love: jag drömmer om den dagen han inte e tjock om hur han då kommer kunna röra sig.:love:

Prova att lägga om ridningen nu i sommar.
Istället för att rida långa turer så rid som _Moa_ säger korta och intensiva pass.
Låt honom inte skritta och såsa en sekund. Utan det ska vara rask skritt, mycket fart och fläkt. Självklart kan du variera det med att rida längre turer också. Skit i formen ett tag (den borde komma automatiskt). Men jag tycker det är värt att prova iallafall.
Och försök se till att han går 6 dagar i veckan så också.
Kommer du ha någon semester i sommar?
För jag förstår din frustration över att inte kunna ha din häst på bete (sommaren är ju avkopplande för både häst och ägare då), men då kanske du har möjlighet att ev motionera honom 2 ggr per dag i en period. Dock tycker jag inte det ska göras en längre period.

Perla har jag bara haft igång ca 4 dagar i veckan förr och då var hon jätteslimmad. Även att hon gick på bete. Vi hade tillgång till ett bete som inte var så kraftigt ochd et växte mycket buskar och "annat" där. Det var verkligen jättebra. Hon blev tjock en sommar tror jag, då hade vi henne på jättekraftigt bete.

Synd att Thengill inte är ett sto som kan ha ett föl som tar näring från honom. ;)

Mitt förslag är att du låter ett par lekfulla unghästar gå tillsammans med Thengill.

Det är inget mer konstigt med din häst än att han får för mkt mat kombinerat till hans träning.Han får för mkt näring.Jag tänker inte rekommendera att du rider mer än de 2 h/dag du gör.

Nej, jag gör faktiskt inget annat med mina hästar pga tidsbristen då jag har småbarn, men hästarna verkar inte må dåligt, de har runda fina ryggar & bra hull så det funkar.

Jag hade ett sto som var 128 cm, hon kunde bara gå på 5 kg hö/dag för att kunna hålla sig normalhull, sedan fick hon ca 1 liter(inte att förväxlas med kg) kraftfoder(fibergi) för att få lite mer snabb energi.

Nu står hästen emellertid på fri tillgång hos en annan ägare & håller sakta men säkert på att äta ihjäl sig, det är trist när folk ska ha en viss hästhållning fast det inte passar hästen.
Kan tillägga att det krävdes att hästen reds minst 5 dagar/vecka till denna foderstat jag hade, intensiva pass där med ca 1 h.

Detta sto sätter aldrig fart i hagen, hon avskyr att busa med andra hästar, hon står i ett hörn & observerar istället.Öht räknar jag aldrig med att mina hästar ska få motion i hagen, det blir inte mkt bus alls där.

Nu har vi nått 340kg och stannat där. Har bara lite buk som ska bli mer slimmad, men då gäller det ridning. Men det fortsätter som innan med lite mat i hagen och extra foder tills sommarhagen är derbetad lite. =).

Jag tycker det verkar som du påverkas alldeles för mycket av vad folk skriver här, skriver någon att du ger honom alldeles för lite så ger du honom mera och vice versa! Det är bara du som känner din häst och kan avgöra om du gör för mycket/för lite! Det kan vara bra att rådfråga andra men man får sålla informationen lite, det som passar en häst passar inte en annan. Och om du tycker att du får "skit" för att du ger honom för lite käk, skriv inte det här då. Man får välja sina diskussioner!

Jag har samma problem med Pjakkur, alldeles för fet men det börja gå bättre nu. Jag rider hellre korta och intensiva pass 5-6 dagar/veckan än rider ett pass på två timmar. Och som de andra skrev tror jag det sliter mer på en häst att rida rejält än lite och ofta.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka