Sv: betsessläpp och foder just nu!
Gullan, finns det inget ställe i närheten där du kan få ha dina hästar i sommar? Det låter ju som att du inte kan fortsätta att ha hästarna hemma hos dig längre så det bästa kanske är att hyra in dem någonstans i närheten(ni kanske har ngn granne med hästar eller liknande)?
Eller så kan ni ju sätta ut en annons på att ni hyr ut sommarbete i sommar? Höst/vinterperioden klarar ni ju er igenom bara ni har ett magert hö men nu i sommar så låter det praktiskt omöjligt om du inte vill ha dina hästar i en minimal hage dvs.
EDIT: Är greenguard inte ett alternativ? Eller att du tar in thengill på natten så att han får stå på box?
nej tyvärr, det jag hade velat är ju att ha får som kan beta av så det blir nogorlunda nerbetat.
vad tror du om det?
sen om 3 år kommer ju glampi med
synd han inte e 4 nu...
nej jag börjar tröttna på att ha han i minimal hage och thengill detsamma han har HOPPAT över staketet på ca 135-140 i höjd utan vidare satts och han e bara 126-129 i mkh
vet vad jag ska sattsa på när han gått ner i vikt iaf, när vi fått paddock ska han få löshoppas iaf...men då lär han väl kunna hoppa över ännu högre staket jaja...
men han rymmer ju uppenbarligen för att han inte trivs i hagen ev har han blivit skrämd men jag tror att nu vet han att han får massa gräs när han hoppar över så nu lär han göra de av den anledningen.
OM han inte får tillräckligt med mat.
nej vi har ju tyvärr inte boxar så han står ju ute i hagen dygnet runt.
men funderade om ja kanske skulle ha green guard några timmar/dag och så några timmar utan och så på natten att han fick stå i den nerbetade hagen då.
men grejen e ju att jag inte vågar lämna han med green guard helt ensam i hagen tänk om nåt händer, han trampar på den eller får in den i munnen eller nåt.
har testat den på han en gång först fattade han ingenting och ville bara ha av sej den men sen började han förstå att han måste trycka ner huvudet i gräset för att få in nåt i hålen.
men som sagt, han försöker verkligen få av sej den så jag undrar ja om den kommer sitta.
för märkte att om ja spänner den för hårt så kan han ju inte tugga så bra utan de kan ju bli skav.
om ja spänner den för löst så e de lätt att han får ut överläppen eller trampar på den.
svårt...
vi har "uteboxar" dvs lösdrift man kan ställa dem i men har inga bra dörrar lixom bara elrep man kan spänna för och han e inte så van att stå i box så där vågar man ju knappast lämna han på natten heller
men frågan e om de kanske inte e säkrare endå än att han ska ränna runt på asfaltsvägarna när han smitit från nuvarnade hage
just nu ser det ut såhär med maten iaf:
morgon 1kg hö.
kväll 1kg hö.
em betfor.
och så har vi kommit fram te att han ska få gå ca 2timmar i gräshagen/dag.(men innan han rymde så har han bara fått 2 kg hö alltså)
och så får han variera mellan att gå i en lite mindre nerbetad hage med sin kompis. liten e hagen men de har endå lite att äta endå.
där får han gå varierande tid men vi har sagt ca 3 timmar nu för de leker för mkt för den andra hästens bästa.
resten av tiden går han i en starkt nerbetad hage(den han rymmer från).
kanske blir han lugnare om han bara får beta lite fritt i den stora gräshagen men frågan e om hans mage tål det.
på dessa dagar(han fick dock en veckas vila för jag hann inte rida men då gick han bara på 2 kg hö och nerbetad hage) så tycker jag han blitt sååååå jääääävla mkt fetare alltså
fattar inte varför det aldrig funkar det jag gör.
och nu måste ja ju endå ha bantat han i 4 veckor snart ju.
de va väl du som skrev att det är 1 månas framförhåll på allt man gör.