betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Jag ska prova utan nu då och se vad som händer:)
Tjockisen (Kjarni alltså) har redan börjat gå upp i vikt, och observera, han går inte ens på bete ännu. Dock lyckas han fjäska till sig både morgon, lunch och kvällshö fastän att han bara borde få morgon och kväll då det finns gräs i hagen. Dock inte mycket men alldeles lagom.

Shetlandsponnyerna ska gå både utan och med. Lillskrutten får gå utan, i alla fall till att börja med. Han har inte riktigt lika lätt att svälla som en elefant. Dock är han fet redan nu, men bara han inte går upp mer är jag nöjd.

Moa ska gå med greenguard. Det är antingen det eller fortsätta gå själv i en hage. Och eftersom hon beter sig som ett as så vill jag gärna inte ha henne själv.

KL
Dilemma...
massa gräs i hagarna, det växer som ogräs och är långt och saftigt. Inte gött på någotsätt, inte betat sen förra året då där gick kossor.
Syrrans häst har fått gå över ett par timmar om dagen, nu har vi även haft öppet i ett par dagar ut dit för att vi ser att han inte är där speciellt mycket.
Min häst kommer hem från träning nästa vecka och då tänkte vi att vi skulle låta hästarna gå ute en månad på natten. Då ska de förstås gå på de "lilla" gräset på natten och ha öppet ut på stora betet på dagen. Vågar man göra så här, eller hur hade ni gjort? När kan faran för fång inträffa?

Gullan, finns det inget ställe i närheten där du kan få ha dina hästar i sommar? Det låter ju som att du inte kan fortsätta att ha hästarna hemma hos dig längre så det bästa kanske är att hyra in dem någonstans i närheten(ni kanske har ngn granne med hästar eller liknande)?

Eller så kan ni ju sätta ut en annons på att ni hyr ut sommarbete i sommar? Höst/vinterperioden klarar ni ju er igenom bara ni har ett magert hö men nu i sommar så låter det praktiskt omöjligt om du inte vill ha dina hästar i en minimal hage dvs.

EDIT: Är greenguard inte ett alternativ? Eller att du tar in thengill på natten så att han får stå på box?

Min häst har nyss bytt stall så nu är det perfekt! HELT nerbetad lite större hage med många hästar att busa med. Hon får hö inne på nätterna. Har redan efter 1 vecka ändrat form! Såå skönt när gräsmagen är borta! Hade jag stått kvar på mitt gamla stall där det bara var två hästar och jättemkt gräs så hade jag typ plöjt upp en större jord/sand paddock och haft som hage. Kanske ett alternativ om det är din egen mark??

Gullan, finns det inget ställe i närheten där du kan få ha dina hästar i sommar? Det låter ju som att du inte kan fortsätta att ha hästarna hemma hos dig längre så det bästa kanske är att hyra in dem någonstans i närheten(ni kanske har ngn granne med hästar eller liknande)?

Eller så kan ni ju sätta ut en annons på att ni hyr ut sommarbete i sommar? Höst/vinterperioden klarar ni ju er igenom bara ni har ett magert hö men nu i sommar så låter det praktiskt omöjligt om du inte vill ha dina hästar i en minimal hage dvs.

EDIT: Är greenguard inte ett alternativ? Eller att du tar in thengill på natten så att han får stå på box?

nej tyvärr, det jag hade velat är ju att ha får som kan beta av så det blir nogorlunda nerbetat.

vad tror du om det?
sen om 3 år kommer ju glampi med:angel: synd han inte e 4 nu...

nej jag börjar tröttna på att ha han i minimal hage och thengill detsamma han har HOPPAT över staketet på ca 135-140 i höjd utan vidare satts och han e bara 126-129 i mkh:eek:
vet vad jag ska sattsa på när han gått ner i vikt iaf, när vi fått paddock ska han få löshoppas iaf...men då lär han väl kunna hoppa över ännu högre staket jaja...

men han rymmer ju uppenbarligen för att han inte trivs i hagen ev har han blivit skrämd men jag tror att nu vet han att han får massa gräs när han hoppar över så nu lär han göra de av den anledningen.
OM han inte får tillräckligt med mat.

nej vi har ju tyvärr inte boxar så han står ju ute i hagen dygnet runt.
men funderade om ja kanske skulle ha green guard några timmar/dag och så några timmar utan och så på natten att han fick stå i den nerbetade hagen då.
men grejen e ju att jag inte vågar lämna han med green guard helt ensam i hagen tänk om nåt händer, han trampar på den eller får in den i munnen eller nåt.

har testat den på han en gång först fattade han ingenting och ville bara ha av sej den men sen började han förstå att han måste trycka ner huvudet i gräset för att få in nåt i hålen.
men som sagt, han försöker verkligen få av sej den så jag undrar ja om den kommer sitta.

för märkte att om ja spänner den för hårt så kan han ju inte tugga så bra utan de kan ju bli skav.
om ja spänner den för löst så e de lätt att han får ut överläppen eller trampar på den.

svårt...

vi har "uteboxar" dvs lösdrift man kan ställa dem i men har inga bra dörrar lixom bara elrep man kan spänna för och han e inte så van att stå i box så där vågar man ju knappast lämna han på natten heller:mad:

men frågan e om de kanske inte e säkrare endå än att han ska ränna runt på asfaltsvägarna när han smitit från nuvarnade hage:cry:

just nu ser det ut såhär med maten iaf:

morgon 1kg hö.
kväll 1kg hö.
em betfor.
och så har vi kommit fram te att han ska få gå ca 2timmar i gräshagen/dag.(men innan han rymde så har han bara fått 2 kg hö alltså)
och så får han variera mellan att gå i en lite mindre nerbetad hage med sin kompis. liten e hagen men de har endå lite att äta endå.
där får han gå varierande tid men vi har sagt ca 3 timmar nu för de leker för mkt för den andra hästens bästa.
resten av tiden går han i en starkt nerbetad hage(den han rymmer från).

kanske blir han lugnare om han bara får beta lite fritt i den stora gräshagen men frågan e om hans mage tål det.

på dessa dagar(han fick dock en veckas vila för jag hann inte rida men då gick han bara på 2 kg hö och nerbetad hage) så tycker jag han blitt sååååå jääääävla mkt fetare alltså:cry::cry::cry: fattar inte varför det aldrig funkar det jag gör.
och nu måste ja ju endå ha bantat han i 4 veckor snart ju.
de va väl du som skrev att det är 1 månas framförhåll på allt man gör.

Han kanske får för lite mat och ser tjockare ut för det?

Jag tycker du ska prova greenguard av modellen globus, för jag antar att du provat en sådandär med hård platta?
Sen är det bara att vara benhård och skit i om hästen blir upprörd för att den inte får äta! Satte på min shettis greenguarden igår och jäklar i min låda vad hon var förbannad. Först slog hon med båda frambenen, sedan slog hon mulen mot marken och drog den fram och tillbaka. Sedan stod hon vid ett träd och kämpade som en galning att få av den. När inte det lyckades så tror jag hon kände lite panik och var jätte frustrerad för då sprang hon omkring som en galning istället. Nu 24 h senare äter hon med greenguarden. För Thengill kanske det tar längre tid än det gjorde för Moa denna gången. Hon gick ju med greenguarden förra året också och fick då in tekninken.

Kan du ta en bild på den nerbetade hagen? För om det inte är något gräs som egentligen ger någon näring så är faktiskt 2kg hö/dygn väldigt lite.

En dörr till uteboxen borde väl inte var så svårt att göra? Spika ihop några plankor och skaffa gånggärn bara =)

Om du hela tiden har honom i en nerbetad hage så skulle jag nog ge 4-5 kg iallafall (beroende på hur hagen ser ut). Hästar svullnar ofta över magen när de får för lite mat.

Thytur går i en sommarhage med rätt mycket gräs nu, men han får ändå lite kvällshö eftersom han tydligt visar att han behöver det. Men han är ju inte den feta typen ;)

//Julia

Fick min häst så lite mat skulle han hoppa ännu högre!
I morron släpper vi dom på grönbete så då börjar fång/fettångesten. Men det har gått bra alla somrar hittills, puh. Lite övervikt på hösten ska vi väl fixa.

??? du skämtar va?
har hon fång eller varför får hon så lite hö?
och folk har klagat på mig här att jag "bara" ger min bantande häst 5-6kg hö/dag

Sorry, inlägget är gammalt men måste kommentera.

Mina hästar bantar inte & de får inte mer än 6 kg hö/dag.De skulle bli feta av mer.Så jag förstår inte alls vad det är för människor som klankar på att du ger för lite hö.Möjligtvis om du ger mkt kraftfoder & lite hö när man föredrar att göra tvärtom, men annars tycker jag inte du behöver ta åt sig av den kritiken.

Jag tycker det är lite fel att jämföra hur mkt en häst ska ha från hö till hösilage till bete.Hur mkt hösilage hästen ska ha beror på flera olika faktorer.Vi har väldigt torrt hösilage, man kan jämföra det med vanligt hö, så då kan vi inte heller ge såna mängder som ges exempel på då hästarna skulle bli skadligt tjocka & personligen skulle jag inte ha samvete att sitta på tjocka hästar & träna när de inte ens har normalt hull så de egentligen orkar bära sig själva.
Detta med hömängder hit & dit håller på att gå lite för långt, folk talar om att deras hästar äter 10-20 kg hösilage/dag när de står på fri tillgång, jag vet inte om de har mirakelhästar men det skulle inte funka här.
Hästarna här är i normalhull, inte feta, inte magra, bara lagom & de kan inte äta ens i närheten av de mängder som vissa här rekommenderar.

Senast ändrad av en moderator:

Han kanske får för lite mat och ser tjockare ut för det?

Jag tycker du ska prova greenguard av modellen globus, för jag antar att du provat en sådandär med hård platta?
Sen är det bara att vara benhård och skit i om hästen blir upprörd för att den inte får äta! Satte på min shettis greenguarden igår och jäklar i min låda vad hon var förbannad. Först slog hon med båda frambenen, sedan slog hon mulen mot marken och drog den fram och tillbaka. Sedan stod hon vid ett träd och kämpade som en galning att få av den. När inte det lyckades så tror jag hon kände lite panik och var jätte frustrerad för då sprang hon omkring som en galning istället. Nu 24 h senare äter hon med greenguarden. För Thengill kanske det tar längre tid än det gjorde för Moa denna gången. Hon gick ju med greenguarden förra året också och fick då in tekninken.

ja det måste ju vara därflr han börjat se fetare ut, stackars thengill vad gör matte med dej:cry:
men vad ska man göra, ingenting funkar ju *snyft*

jag har provat den riktiga green guard det är som ett galler typ och den är ganska hård i plasten men det går ju att böja på den men dene ju inte jättemjuk eller så.

vart säljer de den globus modellen då?
vad kostar den?

för den ja har nu e den dyra varianten de ska va den riktiga green guard sån tur har ja bara lånat den...

nej alltså de tog kanske en halvtimme sen så förstod han hur man gjorde med den och accseppterade den MEN jag vågar inte ha den på för tänk om han tar sig ur den, de e mest de för han kliade sej ju lite och vid ett tillfälle fick han ut överläppen och kunde då bita i den lixom men kunde inte äta eller dricka eller så alls och så ska de ju inte bli stående en hel dag.
känns som man vill ha uppsikt på dem när de har den på sej ju.

Kan du ta en bild på den nerbetade hagen? För om det inte är något gräs som egentligen ger någon näring så är faktiskt 2kg hö/dygn väldigt lite.

En dörr till uteboxen borde väl inte var så svårt att göra? Spika ihop några plankor och skaffa gånggärn bara =)

Om du hela tiden har honom i en nerbetad hage så skulle jag nog ge 4-5 kg iallafall (beroende på hur hagen ser ut). Hästar svullnar ofta över magen när de får för lite mat.

Thytur går i en sommarhage med rätt mycket gräs nu, men han får ändå lite kvällshö eftersom han tydligt visar att han behöver det. Men han är ju inte den feta typen ;)

//Julia

jo jag har tatt en bild på hagen eller flera men kompisen med kameran och bilderna har inte skickat dem ännu och hon e på kalas nu så hon kan inte skicka dem nu:(

jo när jag började ha han där så va de nog bättre förutsättningar för 2kg hö men då gav ja 3 kg men sen började ja gå ner mer och mer till 2kg och de va ju i takt med att gräset försvann så de va ju lite att börja i fel ände.

när ja sen byter hage så ska man ju ge mer och mer hö i takt med att gräset försvinner i så fall ju.

men nu e de skitlite mat alltså, i största delen av hagen e det lika lite som den andra hästen står på och han får endå 4kg hö och får gå i en annan hage med me lite mer gräs.
så jag tror jag förstår varför han hoppade ut, nu senaste gången iaf.

men sen e resten av hans hage lite mer gräs i iaf. men just nu räcker det definitvit inte.

så han får endå fortfarande 2 kg hö (för jag misstänker att höet e så pass näringsrikt att skulle ja ge mer så skulle han rulla fram vad jag än gör). och så får han 3dl (ska upp till 5dl) betfor.
och ja får gå några timmar i riktiga beteshagen och sen i samma hage som den andra hästen där de finns lite mer gräs.

men snart ska vi byta hagar och de kommer bli så jäkla dumt för vi har att välja på vinterhagen(de skulle va bäst för där går de just nu får som betar ner och de finns gräs där)
eller den ofärdiga sommarhagen där jag upptäckte, finns inget gräs överhuvudtaget typ och vi har inte ens hunnit sätta upp stängsel ännu eller ta bort allt ris som ligger där.

sen om typ 2 veckor ska fåren ha tillbaka sin hage(den våra hästar går i nu) och då har vi "ingen hage" rent logiskt. alltså antingen får vi ju ta hagen utan bete som inte är klar på nåt sätt elller sätta dem i vinterhagen och göra småhagar.

hur kan man göra???

jo en dörr skulle väl gå att göra men då blir de ju kolsvart där inne inget fönster eller nåt ju och inga lampor jag tror han skulle få panik, de e ju som att stänga in han i transporten utan fönster och låta han stå där en hel natt ju.

tack alla för att ni så snällt hjälper mej.

Globus har jag köpt i en lokal hästaffär här. Men du borde kunna be en hästaffär beställa hem den, speciellt om dom har andra globussaker. Denna är som en korg och att få ut en överläpp är omöjligt.
Eftersom min dator har kraschat så har jag ingen närbild, men såhär ser Moa ut i sin greenguard. Det är karborrdeband på båda sidorna så den känns relativt säker faktiskt. Om hästen skulle fastna i den så tror jag den lossnar.
20690694.jpg

Visst är det otroligt synd om hästen att den ska behöva ha greenguard och hela mitt hjärta grät igår när jag såg hur upprörd Moa var av sin greenguard. Jag tror hon fick lite panikkänslor nästan.
Men vad ska man göra? Du och jag Gullan har samma problem med våra, min Moa är precis som Thengill. Helt hopplös att få ner i vikt. Att vara konsekvent och inte ge sig är det enda som fungerar på Moa. Motionera utav bara, ja jag vet inte vad.

Det är så lätt att bli hemmablind och tänka att man motionerar hästen så mycket och den har bra kondis så fetman kan ju inte vara så mycket eller farligt. Men sedan får man sig ett uppvaknande och inser hur mycket man skadar sin häst! Vi gör illa våra hästar när vi håller dom så feta! Förslitningskador ligger bara på posten och väntar, det är bara en tidsfråga tills det kommer att börja påverka benen. Det var väl kanske inte till dig, du är ju medveten om att Thengill är tjock :) Men lite kanske du ska ta åt dig också, så blir du kanske ännu mer peppad att kämpa med hans vikt :D

Vi får peppa varandra Gullan och verkligen kämpa nu med våra små och inte ge upp! Vi sitter i samma båt.

Många är ju negativt inställda till gg och självfallet skulle jag hellre ha min utan. Men för min del är det såhär att jag har att välja mellan att ta död på min häst, ha henne i lerhage ensam eller på bete men med gg.

Hej, vad jobbigt du verkar ha det. Angående mörkret så är det nog ingen fara, det är mörkt i alla former av stall på natten. Det är väl ändå större än ett släp? Kan han bara röra sig så är det nog gott nog, om han är så fet att han mår dåligt av det. Man får väga för och nackdelar mot varandra.

Fick min häst så lite mat skulle han hoppa ännu högre!
I morron släpper vi dom på grönbete så då börjar fång/fettångesten. Men det har gått bra alla somrar hittills, puh. Lite övervikt på hösten ska vi väl fixa.

haha jaså.
hur mkt mat får din häst nu då?

har han haft fång innan lr?

Sorry, inlägget är gammalt men måste kommentera.

Mina hästar bantar inte & de får inte mer än 6 kg hö/dag.De skulle bli feta av mer.Så jag förstår inte alls vad det är för människor som klankar på att du ger för lite hö.Möjligtvis om du ger mkt kraftfoder & lite hö när man föredrar att göra tvärtom, men annars tycker jag inte du behöver ta åt sig av den kritiken.

okej tack endå.

vad är det för hästar du har och hur stora är de?

lägg gärna ut en bild så jag får se hur deras hull ser ut när de får den mängden hö?
är det bra värden i höet? första eller andra skörd?

nej jag blev riktigt ledsen för när jag lade ut en sån här tråd i vintras så va alla på mej att ja gav för lite mat så jag gav ju 6kg hö och 1 kg lusern hela vintern och nu har jag ju världens fetaste häst och så mkt fett som han har över revbenen har han aldrig haft innan.

de va t.o.m någon som skrev tt "islandshästar ha större näringsbehov än vad folk tror och behover så näringsrik hö som möjligt med mkt protein" unegfärligt citat....jag bara:eek:
men såklart trodde jag henne till slut och alla andra hakade på.
så jag tänkte, jag måste ju testa om de funkar för de e kanske de ja gjort fel...

att ja gett för lite mat...

men såklart åt ju min häst av sin kompis mat med så han fick ju säkert i sig 7-8kg hö fy faan rent ut sagt allts så mkt mat till en så liten häst, han e ju bara b-ponny och höet va första skörd...
ja hade kanske bara tur att han inte fick fång.

kraftfoder, vad är det??? har jag aldrig gett mkt av.

tack för ditt inlägg.

Jag tycker det är lite fel att jämföra hur mkt en häst ska ha från hö till hösilage till bete.Hur mkt hösilage hästen ska ha beror på flera olika faktorer.Vi har väldigt torrt hösilage, man kan jämföra det med vanligt hö, så då kan vi inte heller ge såna mängder som ges exempel på då hästarna skulle bli skadligt tjocka & personligen skulle jag inte ha samvete att sitta på tjocka hästar & träna när de inte ens har normalt hull så de egentligen orkar bära sig själva.
Detta med hömängder hit & dit håller på att gå lite för långt, folk talar om att deras hästar äter 10-20 kg hösilage/dag när de står på fri tillgång, jag vet inte om de har mirakelhästar men det skulle inte funka här.
Hästarna här är i normalhull, inte feta, inte magra, bara lagom & de kan inte äta ens i närheten av de mängder som vissa här rekommenderar.

TACK ditt inlägg ger mej verkligen hopp.

synd du inte kom i min andra tråd i höstas bara...

men jag har egentligen inte samvete att rida på min tjocka häst som knappt kan gå själv men hur ska jag annars bli av med fettet om han inte motionerar???

alltså det är ju som en ond cirkel, han måste röra på sig fast han egentligen tar skada av det men för att bli smal måste han röra på fläsket.

de flesta som ger sådär ofantigt mkt mat säger bara "rid hästen smal" osv jaha hur j*vla mkt ska man då rida???

jag rider 2 timmar varje gång jag rider typ och det är inget långa tyglar backa tur utan hårda pass och egentligen säkert för hårda för hans bens bästa med den vikten men vad ska jag göra för att få bort detdå.

och han e inkörd så visst kan ja köra men de sliter ju lik för*annat på benen endå vagnen e ju inte en fjäder precis.
och markarbete hit och dit, ja så bra kondis som han har så lär jag dö innan jag lyckats springa runt så mkt att han ens börjat funderar på att han e det minsta trött.

ja visst cykla kan man göra men de e lika där. jag cyklade 8km och lät han trava nästan hela vägen utan att skritta mkt emellan förutom i uppförsbackarna han va knappt trött när vi kom hem men ja va helt död....
så jag vet inte, ridningen och körningen e ju de som tar bäst.

i ridningen kan jag ju samla mkt mer och komma åt han att jobba mer.
i körningen kan han lättare smita undan men får ännu bättre kondis..

men hur mkt jag än gör av vardera grej så går han ju inte ner i vikt så ja vet i fasen alltså....

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka