betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Moli, det är dock stor skillnad på boken (om det är den med lila framsida) och häftet. Skall du räkna, så är häftet oumbärligt tycker jag. Boken är dock klart läsvärd!

Satis, det gäller inte bara Krafft, utan ALLA du frågar. Det är sällan någon som är objektiv, du får fråga dig vilket syfte "avsändaren" har.

Soja skulle jag dock avstå från av rena miljöskäl.

Moli, det är dock stor skillnad på boken (om det är den med lila framsida) och häftet. Skall du räkna, så är häftet oumbärligt tycker jag. Boken är dock klart läsvärd!

Satis, det gäller inte bara Krafft, utan ALLA du frågar. Det är sällan någon som är objektiv, du får fråga dig vilket syfte "avsändaren" har.

Soja skulle jag dock avstå från av rena miljöskäl.

Ja det är det och boken saknar tilläggstabellerna som häftet har. Däremot är boken mer lättförståelig.

Det finns utbildade foderrådgivare som inte jobbar åt något företag, samma sak med foldrar. För mig som inte är så insatt i miljön, vad är det som är så skadligt med sojaprotein?

Man skövlar regnskog för att odla soja. (Transporten oräknad, det finns ju fler faktorer).
Sen gillar jag inte att det ofta är GMO också. Svårt att kolla, men jag vill inte pröjsa för genprojekt.

Ja inte minst så skiljer det ju ett par hundra sidor information. ;) Jag har inte läst boken. Vad synd att de inte tar upp allt som häftet tar upp. Men då är det helt klart värt att satsa på att köpa häftet. Det tar ett tag att sätta sig in i hur det funkar, men jag som normalt inte är så bra på att räkna (tycker jag) lyckades lära mig hur jag skulle räkna med hjälp av häftet. För att jag tyckte att det var så spännande. :) Det är nog bra att ha båda. tillsammans kostar de som två säckar foder. (Som man kanske kan spara in om man räknar ordentligt) :idea:

Men det är just det; boken ÄR informativ, medan jag anser häftet "bara" vara nyckeln till HUR man räknar. Och visst kan man spara pengar på att veta vad man gör på detta område! :idea:

Man skövlar regnskog för att odla soja. (Transporten oräknad, det finns ju fler faktorer).
Sen gillar jag inte att det ofta är GMO också. Svårt att kolla, men jag vill inte pröjsa för genprojekt.

Där ser man, måste kollas upp, det(att regnskog skövlas) har jag inte tänkt på faktiskt;) Det är nog mycket du får i dig som är genmodifierat, bla mjukglass som med största sannolikhet är det.

Jag har faktiskt inte ätit mjukglass på åratal, och jag tror inte att jag återupptar det i år heller ... :crazy:
Ju mera man vet, desto mera skeptiskt blir man!

Och nej, jag är inte supermiljövänlig - men jag vill inte bidra till förstöringen mera än jag "kan stå ut med" samvetsmässigt eller hur fasen man skall säga.

Grovfoder: 7-8 kg skulle jag nog uppskatta att min pålle fick i sig.
Kraftfoder: 4 dl torr snitslad betfor, 6 dl havre Blå, 1/2 dl rapsolja, 1/2 dl mineraler blå.

Arbete: 6 dagar i veckan, då jag rider dressyr, gångartridning, kondition eller bara lullar runt i skogen. Longerar och löslongerar också.

Vikt: ca 350 kg

Kommer släppas på bete den 18 maj tillsammans med 2 föl, själv är han en herre på 19 år :)

okej vad bra då kanske man kan ta ett annat närmare ställe detta året, men har för mig jag frågade dej med i höstas om hö??? men vi var kanske för sent ute då eftersom jag precis flyttat hit i höstas och hö ska man ju helst paxa lite tidigare.
men det för 2kg kg är det analyserat låter ganska dyrt annars.

De har fortfarande hö kvar och beroende på väder i sommar tar de säkert hö igen. 2 kr/kg är vad man brukar få betala nästan överallt.

okej va bra. men va det då pjakkur blev så fet av den balen?
för han e ju med hyffsat lättfödd va?
vad får han nu och lägga gärna ut en bild på hans hull.

Eftersom Salka och hennes mamma skulle ha så stora mängder åt han ju mer än vad han behövde. Men den balen var annars perfekt näringsmässigt till honom. Hull är jättesvårt att bedömma på bild! Du får väl komma hit istället? ;)

nej okej, på fri tillgång oxå menar du?.
men om jag skulle köpa får så ska de ju redan vara registerade för det måste ju alla seriösa uppfödare göra på nyfödda får(inklusive öronmärka dem)
så jag skulle vara jättenoga med att köpa från seriöst folk i så fall.
det är lag på att de skall klippas 1gång/år.
och tydligen kan ev hovslagare klippa klövar annars kan den som klipper pälsen även ta klövarna.
det brukar oftast bara behöva göras de gånger man klipper fåren(klövarna alltså).
hihi har läst på lite(dvs fått hjälp från buke hihi).
skulle aldrig kunna skicka lamm till slakt. skulle i så fall ha fåren som kompisar och behandla dem som hästarna(alltså se dem som lika värda).

Alla är ju inte jätteseriösa :angel:, det lär du ju märka annars ;).
Ja MINST en gång per år, minimum! 2 ggr är att rekommendera!
Klövarna är busenkelt att klippa, likadant att klippa ullen, men då har jag gått kurser på skolan och klippt svärföräldrarnas får, det är faktiskt rätt kul! :p

okej va bra... men 60kg om den klarar att vara öppen 1 vecka(de klarar sej väl bättre om man öppnar dem så de får torka lite)
på en vecka äter ju varje häst ca (gissar bara nu) 7kg hösilage/dag=49kg/vecka/häst
så bara då får man ju nästan uträknat att det kommer gå åt mer än en bale till 2 hästar och 3 får/vecka.
då borde det ju klara sig.

Jag skulle tro att en sådan bale håller sig så länge. Men de större balarna är billigare än de här mindre.

Jag har faktiskt inte ätit mjukglass på åratal, och jag tror inte att jag återupptar det i år heller ... :crazy:
Ju mera man vet, desto mera skeptiskt blir man!

Och nej, jag är inte supermiljövänlig - men jag vill inte bidra till förstöringen mera än jag "kan stå ut med" samvetsmässigt eller hur fasen man skall säga.

:bow: :bow:

// Elin, som läste "den hemlige kocken" och insåg hur mycket skit vi får i oss genom maten

NYTT:

andra hästen i stallet får börja gå med thengill nu.
men hur tusan ska man göra nu då? båda hästarna går på hö och nu känns det som att allt skall raseras igen, för det är ju det som varit problemet= de kan inte äta tillsammans för då äter thengill upp skuggis mat och thengill blir skitfet.
och skuggi är lättfödd men inte hälften så lättfödd som thengill så han behöver mer mat än thengill han är större med.

och vi kan ju inte ha båda i den lilla thengill hagen ju.....o skuggi får inte gå i kuperad hage utan det måste vara plant och det är ju kuperat thengill behöver för att röra på fläsket lite.

Jobbigt läge du hamnat i.
Ev låna in en shettis som sällskap till Thengill? De brukar ju vara lättfödda.

ja det är verkligen en aning kruxigt.

shettis var ju meningen ja skulle fått låna av en jobbarkompis men sen så ville hon hellre sälja den tyvärr.
har kollat på massa annonser och försökt få tag i shettis o låna men enda alternativiet är att köpa och. nej jag vill inte äga en shettis.
jag funderade på de som sällskap åt thengill inna ja köpte glampi när jag såg till framtiden så kände jag, nej att behöva belata samma saker till en shettis då kan ja lika väl ha en islandhäst till som ja kan rida med.
tycker synd om shettisarna om de bara ska gå och se fula ut i en hage.

därför kände ja, får då?

Då får ni väl ge maten i separata hagar helt enkelt. Det lär inte lösa sig självt.

Vad tror ni, behöver Kjarni gå med greenguard?
20551352.jpg

20551351.jpg

På denna bilden är det mest gräs och det är inte så stor yta av hagen som ser ut så.
20551350.jpg

20551349.jpg

Ja du... Personligen skulle jag aldrig sätta på min häst en GG, men det är ju jag =) Det är ett dilemma att ha en häst som lägger på sig mycket på sommaren, helt klart. Är tanken att han ska vila något eller ska han tränas regelbundet hela sommaren? Ska han gå ute dygnet runt?

Ett sätt att förhindra att de äter för mycket gräs är ju att ta in dem på natten eller ha en "natthage" där det inte är så mycket gräs. Eller att bara släppa dem i en hage med nerbetat gräs och stödfodra med hö. Men det beror ju på vad man har för förutsättningar med hagar och liknande.

Lycka till med lille Kjarni! Ni är så duktiga =)

//Julia

har inte hunnit skriva men i fredags hade thengill rymt ur hagen.
vi tror han blev skrämd för han hade uppenbarligen hoppat över minst 130staket och det har han aldrig gjort i hela sitt liv(bara hoppat ur paddocken när han blivit pressad) så jag tror inte han kunde tänka att "jag hoppar ur hagen så finns det mat utanför" eftersom han aldrig rymt innan, men nu vet han uppenbarligen.

hittade honom på vägen:( hade ätit sååå jäkla mkt så han va ju hur fet som helst igen stackarn orkade ingenting va jätterädd för fång eller kolik.

men han verkade klara sej, va tvugen att åka samma dag kändes inte bra.

men vet inte hur ja ska göra riktigt för får tyvärr nog inte skaffa får, vilket hade varit perfekt då de kunnat beta av innan hästarna och sen tillsammans med hästarna så att hästarna kunnat gå på stort bete/hage utan att dö av fettma.
då hade de ju blitt perfekt lagom nerbetat.
då hade han kunnat klara sej helt på det men de endå varit begränsat bete men han hade kunnat gå runt och röra sig.
plus att maskangreppet inte skulle bli lika illa, eftersom man kunde ha växelbete med fåren då.....

någon som har så eller funderar på det?
låter det dumt?

jättetrist nu när vi bara har 2 hästar de betar ju inte av nånsting o ja vägrar ha en fet häst i år igen som riskerar att få fång, det funkar inte.
är lite lessen när ingenting verkar funka och när man kommer med ideer som kan lösa problemet så går de inte att genomföra:(

jobbigt detta....vill ha 10 islandshästar i hagen som thengill kan gå med.

Betet ser bra ut tycker jag.
Jag skulle prova först utan greenguard. Men om du märker att han börjar skena iväg i vikt så kanske en sånn borde åka på några timmar eller om du har honom inne/annan hage på nätterna.
Hur gör du med dina shetlandsponnyer i sommar?

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka