Sv: betsessläpp och foder just nu!
Gullan; 2kg hö per dag med bara pyttelite gräs känns lite lite... Jag skulle ge MINST 4kg/dygn + det gräs han har. Är det väldigt lite gräs skulle jag ge 5 kg/dygn eller eventuellt 4kg hö och 1kg halm.
Men om det är gräs som växer upp fort och är näringsrikt så kan man ju ge lite mindre.
//Julia
ja jag tycker med de känns lite men man vet ju inte vad man ska ge när alla säger att jag ska banta honom "drastiskt" och så.
jag tycker ju jag gjort rätt och så men det syns ju på hans hull att han måste ju få för mkt mat varför är han annars tjock.
men hur ska jag veta nu om han börjar gå neråt alltså om jag ger lagom för mkt eller för lite mat?
det visar sig ju inte på en dag...
och analys kan man ju endå inte ha någon nytta av på sommaren om man inte väljer att utfodra helt med hö.
han får nu alltså 2 kg hö utspritt i hagen uppdelat på 2 gånger/dag.
sen flyttar jag staketet(plaststolp) ca var 3e dag nån meter utåt(där är det mkt gräs som han får äta av då alltså).
så jag vet inte, hur vet man lixom om det är lagom eller inte.
ja eftersom det är vår och allt gräs sprängt fram på typ 1 vecka så är det nog inte icke näringsrikt och icke snabbväxande gräs iaf så jag tror det växer en hel del.
gräset hålls nerbetat av thengill på ca 3-5cm högt alltså det är ingen sandpaddock han går i utan en hage med gräs men som hålls nerbetat av han själv.
men det är ju lixom inte jättehögt men det ser ju grönt ut eller vad man ska säga och hagen är ungefär lika stor som en normalstor paddock lite större och inte formad som en paddock utan det finns träd och lite backar och så.
och i mitten av thengills hage har vi gjort en 4kantig sjukhage(där det är slätt) till skuggi så de kan hälsa på varann.
i hans hage finns inget gräs att tala om ännu har han inte trampat upp så det bara är sand men det är inte långt kvar, finns kanske några 1cm långa strån att gnaga på. men han har troligen trampat sönder det mesta så där växer det knappt.
hans foderstat har inte med detta att göra.
men han får full utfodring som om han ej stått på gräs, punkt.
men iaf så ser hagen ut typ.
så thengill kan alltså gå runt skuggi, och jag har sett att han har en bajssida där han inte vill äta så mkt(vilket ju ät bra för det måste ju bli ett enormt betesstryck när man måste ha dem på så liten yta).
hade ju velat ha får som kunde beta av i en större hage och låta thengill och fåren tillsammans går där när fåren innan betat ner. är det en dum ide?
vill lixom att han ska kunna röra sig med.
ska köpa en mineral bytta så han nu iaf får fri tillgång de har han haft hela sin uppväxt vissa säger ju dock att hästar inte kan reglera det själva?.
men skit samma på sommaren behöver de ju endå inte lika mkt mineraler som på vintern iaf.
men mitt mål är att helst skulle ja vilja ha 2-3får som kan beta av i vår stora sommarhage och sen släppa dem där med thengill när de fått beta ner och märker man att de växer jättesnabbt så kan man ju ta bort thengill därifrån lite så fåren kan beta av åt honom.
men om ja inte får skaffa några får i år måste jag göra en minihage i vår sommarhage där han knappt kommer kunna röra sig och ha himskans tråkigt inte ens kunna springa och göra av med fett eller leka med kompisar
allt för att han ska hålla sig smal.
där jag sakta ca var 3e dag flyttat plast stolpen lite så han kommer klara sig helt på det och inte behöva fodras med hö.
hur låter det?
han ska inte få kraftfoder alls i sommar utan bara fri tillgång på mineralbalja och saltsten + vatten. vill helst slippa fodra med hö.