betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Minst 1,1kg TS per 100kg kroppsvikt. Då hö brukar ligga på 84%i TS(torrsubstans) betyder det att tom 3kg är alldeles för lite.

Har du en häst som borde väga 350kg så bör du alltså ge den 5.25kg hö per dag för att magen ska kunna fungera som den ska.

Snälla rara du, jag behöver ingen lektion i foderlära. Ta det inte fel, men behöver själv inte hjälp med att göra foderstat;)

Gullan; 2kg hö per dag med bara pyttelite gräs känns lite lite... Jag skulle ge MINST 4kg/dygn + det gräs han har. Är det väldigt lite gräs skulle jag ge 5 kg/dygn eller eventuellt 4kg hö och 1kg halm.

Men om det är gräs som växer upp fort och är näringsrikt så kan man ju ge lite mindre.

//Julia

ja jag tycker med de känns lite men man vet ju inte vad man ska ge när alla säger att jag ska banta honom "drastiskt" och så.

jag tycker ju jag gjort rätt och så men det syns ju på hans hull att han måste ju få för mkt mat varför är han annars tjock.

men hur ska jag veta nu om han börjar gå neråt alltså om jag ger lagom för mkt eller för lite mat?
det visar sig ju inte på en dag...

och analys kan man ju endå inte ha någon nytta av på sommaren om man inte väljer att utfodra helt med hö.

han får nu alltså 2 kg hö utspritt i hagen uppdelat på 2 gånger/dag.
sen flyttar jag staketet(plaststolp) ca var 3e dag nån meter utåt(där är det mkt gräs som han får äta av då alltså).
så jag vet inte, hur vet man lixom om det är lagom eller inte.

ja eftersom det är vår och allt gräs sprängt fram på typ 1 vecka så är det nog inte icke näringsrikt och icke snabbväxande gräs iaf så jag tror det växer en hel del.
gräset hålls nerbetat av thengill på ca 3-5cm högt alltså det är ingen sandpaddock han går i utan en hage med gräs men som hålls nerbetat av han själv.
men det är ju lixom inte jättehögt men det ser ju grönt ut eller vad man ska säga och hagen är ungefär lika stor som en normalstor paddock lite större och inte formad som en paddock utan det finns träd och lite backar och så.

och i mitten av thengills hage har vi gjort en 4kantig sjukhage(där det är slätt) till skuggi så de kan hälsa på varann.
i hans hage finns inget gräs att tala om ännu har han inte trampat upp så det bara är sand men det är inte långt kvar, finns kanske några 1cm långa strån att gnaga på. men han har troligen trampat sönder det mesta så där växer det knappt.
hans foderstat har inte med detta att göra.
men han får full utfodring som om han ej stått på gräs, punkt.

men iaf så ser hagen ut typ.
så thengill kan alltså gå runt skuggi, och jag har sett att han har en bajssida där han inte vill äta så mkt(vilket ju ät bra för det måste ju bli ett enormt betesstryck när man måste ha dem på så liten yta).

hade ju velat ha får som kunde beta av i en större hage och låta thengill och fåren tillsammans går där när fåren innan betat ner. är det en dum ide?
vill lixom att han ska kunna röra sig med.

ska köpa en mineral bytta så han nu iaf får fri tillgång de har han haft hela sin uppväxt vissa säger ju dock att hästar inte kan reglera det själva?.
men skit samma på sommaren behöver de ju endå inte lika mkt mineraler som på vintern iaf.

men mitt mål är att helst skulle ja vilja ha 2-3får som kan beta av i vår stora sommarhage och sen släppa dem där med thengill när de fått beta ner och märker man att de växer jättesnabbt så kan man ju ta bort thengill därifrån lite så fåren kan beta av åt honom.

men om ja inte får skaffa några får i år måste jag göra en minihage i vår sommarhage där han knappt kommer kunna röra sig och ha himskans tråkigt inte ens kunna springa och göra av med fett eller leka med kompisar:cry: allt för att han ska hålla sig smal.
där jag sakta ca var 3e dag flyttat plast stolpen lite så han kommer klara sig helt på det och inte behöva fodras med hö.
hur låter det?

han ska inte få kraftfoder alls i sommar utan bara fri tillgång på mineralbalja och saltsten + vatten. vill helst slippa fodra med hö.

Det är foderlära, och att bara stimulera hästens tuggbehov genom att ge hästen 2kg hö per dag är helt uppåt väggarna. Går din häst i en liten hage med inget att äta är risken stor att den får i sig en massa jord och får sandkolik.

Det är din häst och man gör som man vill. Men varför ska din häst få lida pga att du aldrig brytt dig om att göra en ordentlig och uträknad foderstat åt din häst så att han hade hållt sin i normalhull?

EDIT: Usäkta en otrevlig ton. Du har säkert gjort ditt allra bästa efter vad du kan och det är inte lätt när man inte har analys på ngt och måste gissa sig fram Tvivlar inte på att du verkligen försöker. I höst kommer en foderkurs anordnas i Tingsryd som jag varmt kan rekomendera för dig och alla andra i den här sitsen, då kan du nog komma tillrätta med problemet:) För att minska risken för sandkolik kan du ge din häst loppfrö eller linfrö. Lycka till!

men som sagt om du läser vad jag skriver så går han inte i en sandpaddock utan i en nerbetad GRÄS hage.
alltså så stimulerar han sitt tuggbehov långt bättre än på vintern med utfodring 3 gånger/dag med normal hö giva.
han kan tugga hela dagarna nu om han vill.

det enda som jag i så fall tror skulle kunna ta skada är hans tarmsystem som behöver mkt grovfoder.
men tugga det kan han ju, sommaren är ju den allra bästa tiden speciellt eftersom min häst går på lösdrift ute dynget runt och kan tugga precis hur mkt han vill och när som helst.

sen får han ju lite tillskott av "bukfylla" med hö eller vad man ska kalla det för egentligen borde han ju klara sig på det nerbetade gräset, hästar lever ju från början på steppen=mkt plant och mkt torrt på sommrarna= troligen inte stora vallar av meterhögt gräs utan då fick de ströva och verkligen leta mat över stora marker och riktigt gnaga i marken därför är de inte lika feta i det vilda heller.

men här i sverige i fångenskap ska det tryckas i så mkt mat det bara går, i det vilda får de ju kanske inte ens mat en dag.
sen nästa hittar de kanske ett jätte bördigt område.

men det är ju på sommaren de vill kunna äta upp sig inför vintern.
då det är svårare att hitta mat...

man får kanske gå tillbaka lite till hur hästarna är skapade för att förstå bättre med...

hade min häst gått i en sandpaddock utan mat att äta på marken hade han fått full vinterranson av hö.

DU *morr* vem är du att säga att jag aldrig "Brytt" mig att göra en foderstat??? och bara för att man har en foderstat så är det ingen som helst garanti att man lyckas hålla en lättfödd häst i bra hull. alla individer är så pass unika.
hade jag kunnat hade jag haft en analys för länge sen, ska ta en till vintern men jag har inga som helst förhoppningar på att det kommer hjälpa överdrivet mkt.
jag får ju endå fortsätta testa mig fram.

så du menar att bönderna/hästägarna förr i tiden var dåliga hästägare för att de inte tog analys på sitt hö vilket säker inte ens gick på den tiden.
de utfodrade med "ögat" och såvitt jag vet så gick det ingen nöd på de djuren.

jag har gått foderkurser det är inte det jag har gått naturbruksgymnasium med inriktning häst och lärde mig grymt mkt där men att räkna foderstater, nej tack det lämnar jag till någon annan när det behovs men för den skull är jag ingen dålig hästägare som inte bryr mig då hade jag inte suttit i denna tråden eller ens skapat den.
jag och matte går bara helt enkelt inte ihop. finns inget tråkigare.

Han borde nog få allfall 3 kg, det där om minst 1,1kg/kroppsvikt.
Men jag förstår att han inte går på ren sand/grus utan att det växer gräs i hagen? Då tycker jag inte du ska vara orolig över att han i första hand väljer att äta jordrn utan går och småpillar med gräset.
Det är som sagt din häst, och du bestämmer själv hur du vill göra, mitt sätt har fungerat för oss och säkert fungerar det för vissa att ge mycket hö. Det är helt upp till individen. Jag tycker att du ska föröska så som du gör nu. fast 3kg hö, ett tag,kanske en månad för att se om det fungerar för thengill. För jag förstod att du hade föröskt att ge mycket också, eller är jag helt ute och reser? Svara gärna hur DU tycker och känner. :laugh:

okej, eftersom jag inte orkar/kan matte så bra så exakt hur mkt hö ska han ha om han ska väga 300kg då? om man går efter 1,1kg ts/100 kg kroppsvikt.

hur mkt SKA din häst väga?

jag skulle vilja väga thengill på en riktig våg går bara efter måttband nu men runt 300kg för en b-ponny på 126-130 kan ju inte vara för lite. han är hyffsat smäcker byggd med inte alls så grova ben och så. troligen inte så grov benstomme heller.

ja alltså hade ju tänkte göra som så att jag vill fortsätta att ha han i ganska nerbetad hage och flytta staketet var 3e dag typ så att han enbart ska klara sig på det så vet inte om jag ska testa med 3kg/dag i 1 månad då är vi ju inne i juni men då måste jag ju ha någon slags plan att han ska få hö hela sommaren?
vill helst ta bort det helt därför jag nu gått ner till 2 kg och istället flyttar staketet lite så han får mat därifrån istället. förstår du? vad tycker du om det?.

är ca 1 meters bredd och ca 5 meters längd med ca 20cm högt näringsrikt gräs tillräckligt var 3e dag....de e ju egentligen skitsvårt o veta, det enda man kan göra är att testa kanske?.

men ja tycker de e så svårt för som du säjer kan man ju inte bara testa o testa utan måste testa en grej tex 1 månad ju för annars ser man ju inte resultat.

men hur mkt fick din häst i vintras? och vad åt h*n? står h*n på box?.

min häst går ju ute dygnet runt med så han kan ju äta mkt fler timmar känns det som (av gräset).

tack för ditt svar:bow:

2kg hö låter lite lite om han inte har gräs också. Kan du inte fördela så han får mat minst 3 ggr om dagen? Och iallafall 3 kg hö och kanske blanda ut det med halm?
har ni bra eller dåligt hö sas? Han borde kanske äta ett "dåligt" hö, för att på så sätt kunna äta mer och få i sig stråbehovet magen behöver.

jo han har gräs oxå.
annars om han inte haft gräs överhuvudtaget hade han fått minst 4-5kg men ja skulle aldrig vilja ha han där han kan riskera att äta sand och så.

tyvärr går det inte att köpa halm här.

vi har troligen mkt bra hö, han brukar inte fetta på sig så mkt över revbenen, men istället höll han sig bättre ifrån bukigheten i får för andra år brukar han få en jättestor hängmage som e bukig och inte alls ha fett på rumpa hals och revben utan mest bukig alltså.
nu e de fett istället över hela hästen.

men vi ska garanterat försöka få tag i "sämre" hö i år iaf men det är ju ruskigt svårt, de e ju inte så att man kan köra runt och ta analys på massa bönders hö och sen bestämma sig för ett lixom heller.
dessutom får vi åka minst 10min för att få tag i hö här (småland odlar inte hö:angel:)

och jag vill inte ha ensilage/hösilage eftersom vi bara har 2 hästar.

hade allra helst haft han med minst 10 hästar hade inte haft samma problem alls med fettma då de e jag övertygad om, för han älskar att leka bara han har kompisar...:cry:

okej, eftersom jag inte orkar/kan matte så bra så exakt hur mkt hö ska han ha om han ska väga 300kg då? om man går efter 1,1kg ts/100 kg kroppsvikt.

hur mkt SKA din häst väga?

jag skulle vilja väga thengill på en riktig våg går bara efter måttband nu men runt 300kg för en b-ponny på 126-130 kan ju inte vara för lite. han är hyffsat smäcker byggd med inte alls så grova ben och så. troligen inte så grov benstomme heller.

ja alltså hade ju tänkte göra som så att jag vill fortsätta att ha han i ganska nerbetad hage och flytta staketet var 3e dag typ så att han enbart ska klara sig på det så vet inte om jag ska testa med 3kg/dag i 1 månad då är vi ju inne i juni men då måste jag ju ha någon slags plan att han ska få hö hela sommaren?
vill helst ta bort det helt därför jag nu gått ner till 2 kg och istället flyttar staketet lite så han får mat därifrån istället. förstår du? vad tycker du om det?.

är ca 1 meters bredd och ca 5 meters längd med ca 20cm högt näringsrikt gräs tillräckligt var 3e dag....de e ju egentligen skitsvårt o veta, det enda man kan göra är att testa kanske?.

men ja tycker de e så svårt för som du säjer kan man ju inte bara testa o testa utan måste testa en grej tex 1 månad ju för annars ser man ju inte resultat.

men hur mkt fick din häst i vintras? och vad åt h*n? står h*n på box?.

min häst går ju ute dygnet runt med så han kan ju äta mkt fler timmar känns det som (av gräset).

tack för ditt svar:bow:

hmm, ska han väga ca 300kg, och nu går ute dygnet runt, skulla jag fortsätta med 2kg hö iom att han får gräs med. Och jag hade börjt dra ner på höet, för gräset i hagen växer ju hela tiden och då blir det väldigt mycket mat med dels 2kg hö och dels gräset i hagen. Så kanske om en vecka eller så gått ner till kanske 1,5kg,osv för att på det sättet gå över mer och mer till enbart gräs, för det låter som han har en ganska stor hage och då behöver han ju inte extra foder.
Men under vintern hade jag nog gett honom 4 kanske 4,5kg hö, lite beroende på hur mycket han står inne och hur mycket gräset växer.

Min häst är ganska hög, ca 140mkh, och jag trodde hon låg på 350kg, men iom att hon nu väger 340 och fortfarande är lite överviktigt, så får jag väl se var hon hamnar. 320kg kanske har nämligen sett att under allt fett finns en ganska smäcker häst.:) Samma sak här med benstommen, trodde den var stor eller grov, men nej nu värkar det inte så längre.

Håller med dig fullt ut med att han får ju "hö" från gräset med, fortsätt så. Men tänk på att om det kommer mkt regn så växer ju gräset mer och då kan man vänta upp till en vecka innan man flyttar staketet. Vi gjorde så för ett par år sedan men min new forrest och hennes fjordning-kompis. Dom höll sig fina hela sommaren, och slapp fång på fjordingen.

Jag väntat allfall i 4 dagar innan jag flyttade stakete, för det låter som det endå är ganska mycket?

I vintras fick hon 2kg morgon och 3kg kväll, tror jag det var. Och det tyckte jag räkte till henne, ev lite mindre iom att vårt gräs växte hela året.:grin: Och förutom det fick hon 5-6dl ponnykraft om dagen. Hon stod på box fram till början av maj. Sista månaden inne fick hon bara 3,5kg totalt.

Så jag skulle precis som du säger inte ge mer än 2 kg, just nu, men sedan dra ner på det med. För han kommer ju absolut överleva på gräset endast:). Idag ska jag själv börja ge bara 1,5-2kg till kvällen i hagen och fortsätta med 1kg på morgonen ett tag till.

Hoppas du blev lite klokare:laugh:Kan du sätta in en ren exteriör bild på thengill?

jo han har gräs oxå.
annars om han inte haft gräs överhuvudtaget hade han fått minst 4-5kg men ja skulle aldrig vilja ha han där han kan riskera att äta sand och så.

tyvärr går det inte att köpa halm här.

vi har troligen mkt bra hö, han brukar inte fetta på sig så mkt över revbenen, men istället höll han sig bättre ifrån bukigheten i får för andra år brukar han få en jättestor hängmage som e bukig och inte alls ha fett på rumpa hals och revben utan mest bukig alltså.
nu e de fett istället över hela hästen.

men vi ska garanterat försöka få tag i "sämre" hö i år iaf men det är ju ruskigt svårt, de e ju inte så att man kan köra runt och ta analys på massa bönders hö och sen bestämma sig för ett lixom heller.
dessutom får vi åka minst 10min för att få tag i hö här (småland odlar inte hö:angel:)

och jag vill inte ha ensilage/hösilage eftersom vi bara har 2 hästar.

hade allra helst haft han med minst 10 hästar hade inte haft samma problem alls med fettma då de e jag övertygad om, för han älskar att leka bara han har kompisar...:cry:

Ja okej så han har gräs också. Ja då tycker jag inte du behöver öka på höt.

Men om man pratar med bönderna brukar de ha en hum om om det är näringsrikt eller icke näringsrikt hö de har.

Thengills hästkompis, har han varit sjuk? Eller varför står han i en sandfålla? Om inte han får äta gräs så har du ju annars en kompis till Thengill om du nu inte vill släppa honom på bete en sommar tex.

Ang mineraler på betet. Jag fodrar inte med mineraler till mina på sommaren.

Om det är såpass mycket gräs så är det väl okej med 2kg/dygn. Men om du ska hålla nera hans vikt så kanske du får offra en sommar, där han inte får gå på något större bete. Håll honom i denna lilla hage och släpp får i den stora som betar ner, så du kan göra en ny hage efter ett tag som ändå är nerbetad. Är det för stor yta så hinner ju gräset växa upp snabbt och då kommer han att äta mycket. Om du istället håller honom på en liten yta (tråkigt, jag vet, men vad ska man göra?) och stödfodrar med hö om/när det behövs så är risken mindre att han går upp mer i vikt. Motionera honom mycket och lek med honom lite i hagen så att han får röra på sig. Kan skuggi komma ut i Thengills hage snart, eller hur skadad är han? Det är ju alltid bättre med fler hästar, för då betas det ner snabbare.

Lycka till!

//Julia

KL

Hoppar in med lite funderingar inför sommaren:laugh:!

Vet ni nåt kraftfoder som innehåller en hel del mineraler, men ganska lite energi och protein? Det har ju kommit upp ordentligt med nytt gräs nu, så min tjej behöver egentligen inget kraftfoder längre. Men däremot får hon linfröolja och örter mot hosta. Och det äter hon inte om man inte blandar det med nåt gott. (Funkar ej med äpple/morötter.)
Hittills har hon fått extra proteinrikt kraftfoder då hon behövt det av diverse orsaker, men det gör hon inte nu längre.
Så jag hade behövt nåt foder, t ex musli, bara för att blanda det andra i och det hade varit bra om det innehöll mkt mineraler så att man slipper ge det som tillskott. Hon avskyr mineraler... iaf Kraffts pelleterade.

Eller vet ni nåt annat man kan blanda örter och olja (och ev mineraler) med? Hon ska ju helst inte ha nåt extra foder alls i sommar. Är en lättfödd dam. Nu är hon jättefin i kroppen om man räknar bort att magen är lite bukig.

Och hur vet man egentligen om de behöver extra mineraler? Är det bara att göra analys på gräset då eller? Känns lite väl överambitiöst:p. Eller har vi mineralrika/fattiga jordar överlag i Sverige?

Kan tillägga att hon går ute dygnet runt och rids ca 5 dar i veckan. Försöker motionera henne ordentligt nu så att hon ska dra upp magen mer och inte ha sån hängmage.

Köp "betesmineraler" typ Kraffts gröna mineraler och ge fri tillgång. Då reglerar de själva hur mycket mineraler de vill ha. Jag gör så året runt, det funkar kanon. Ibland äter de mer och ibland ingenting.

Tyvärr hatar hon Kraffts gröna mineraler:crazy:. Går inte att få i henne dem. Så det är ett problem. Men tack ändå för tipset!

(småland odlar inte hö:angel:)

Det där beror helt och hållet på vädret, förra sommarn var det ju inte så lätt att bärga hö i allt regn ;). Vet ett ställe utanför Växjö som har analys på ALLA partier och de säljer hö och hösilage. Ska ringa dit i morgon och ha tag i en 60 kg bale till Pjakkur. Ska jag PM:a webbadressen?

Tyvärr hatar hon Kraffts gröna mineraler:crazy:. Går inte att få i henne dem. Så det är ett problem. Men tack ändå för tipset!

jag har köpte en sån Kvarnbyfoders mineralbalja, tydligen så innehöll den bara mineraler och inga vitaminer men på sommaren ska väl vitamniera finnas i gräset.
Anledningen till att det inte finns i höet på vintern måste ju va att när man torkar gräset till hö så försvinner det mesta vitamnierna, eller är jag ute och cyklar?

naturligt äter väl hästar sand/grus för att få i sig mineraler så lite jord och så ska de ju få i sig för att få mineraler men har de väldigt mkt gräs som tamhästar ofta har så behöver de kanske tillskott av just mineraler.
vitaminer är väl mer än "färskvara" som lättare försvinner ur gräset???

är jag på rätt spår?

och till saken hör iaf att jag köpte nu denna mineral balja för att han själv ska kunna ta när han behöver han är uppväxt med fri tillgång på mineraler och han har aldrig varit sjuk eller halt hela sitt 8åriga liv så jag tror att det har varit bra:p
men iaf, han tycker INTE om grus mineraler inte ens pellets mineraler det kvittar vilken sort, jag har försökt att blanda med allt möjligt men ofta lämnar han gruset som blir på botten.
det är bara om man låter hinken stå kvar i hagen flera timmar som han slickar i sig det till slut.
men så kan jag ju göra nu när han går själv och de kan man ju inte annars.

men denna bytta han fick nu verkade han gilla mkt mer, så nu slipper jag ge kraftfoder oxå bara för att han ska äta mineralerna.

har bestämt att ja ska bara ge typ 1dl musli när han blivit riden som belöning annars får han bara den mineralbaljan fri tillgång.

Det där beror helt och hållet på vädret, förra sommarn var det ju inte så lätt att bärga hö i allt regn ;). Vet ett ställe utanför Växjö som har analys på ALLA partier och de säljer hö och hösilage. Ska ringa dit i morgon och ha tag i en 60 kg bale till Pjakkur. Ska jag PM:a webbadressen?

jo för de finns ju inte alls lika mkt fält att odla på som tex skåne...så vi har ju fått åka dit.

ja pma gärna adressen men jag vill inte köpa hösilage, utan vill helst ha hö eftersom vi e så få hästar så går det ju inte åt annars.

hade velat köpa 2-3får nu i sommar och ha i vinter och ge dem fri tillgång på hösilage de pallar väl med att äta bale eller? äter inte de rätt snabbt.
och en bale måste väl räcka långt till dem med eller? blir det dyrt med hösilage fri tillgång till 3 får:D

men de säljer alltså 60kg balar hur snabbt gör man slut på en sånn? för annars såna riktiga rundbalar ligger väl på en 500kg eller?

Hoppas du blev lite klokare:laugh:Kan du sätta in en ren exteriör bild på thengill?

tack för ditt svar här kommer lite bilder.

såhär såg han ut förra våren efter ca 5-6kg hö men snodde antagligen av de andra man här va han mer bukig än detta året nu har han mer fett på revbenen(troligen pga av att han fick 1kg lusern + 5-6kg hö denna vinter)
13052143.jpg

på bilden går han på bete:crazy:

såhär såg han ut förra sommaren när han gick under banting hade inte blivit bantad jättelänge här på bilden men lite.
13166306.jpg

han reds mkt

efter ca 1månad med den metoden(nerbetad gräshage 1kg lusern pellets och 1-2kg hö/dag) såg han ut såhär:
13166305.jpg

han reds mkt

sen såg han ut såhär på hösten förra året när han fick gå i min trädgård eftersom jag inte hittat ett nytt stall till honom.
15797660.jpg

såhär ser han ut nu:love: så fin tyvärr förstör ju magen allt.
20363637.jpg

han rids ännu mer nu.

forts..

om vi går tillbaka lite i tiden då.
såhär såg han ut när jag köpte honom som knappt fyllda 5år
663697.jpg

här är han 5år med tror jag men det är sensommar och ja tycker inte han ser jättefet ut här faktiskt, men mkt mer muskelfattig.dumt tagen bild bara.

gämför tex med denna, detta är när han gick på bantning i sommras och reds massa 7år gammal, han e ju tjockare på denna men känns som han iaf har mer muskler?

sen hittade jag denna här måste man väl nästan erkänna att han ser normal ut eller? här är han 5år med det är hösten det året. gick på jättemagert bete jättejättenerbetat

här ser man HUR nerbetat och magertdetta e tydligen va som e lagom åt honom:crazy:

här är en lite bättre bild från samma gång ser lite grönare ut iaf men de e ju hyperkortså kort har han inte nu o nu får han ju endå 2kg hö ovanpå det + att gräset troligen e mkt mer näringsrikt nu eftersom det är vår nu och på denna bilden va det september typ.

men på denna bilden från samma dag så ser man ut omusklat kors och rygg han har och hur liten bebis han är kolla längden på luggen o manen hihi

såhär såg han ut med fri tillgång på hösilage efter att stormen hade lagt sig när flocken va sansad då stod han hela dagarna och åt utan hejd

3494974.jpg

och här har vi den klassiska bilden jag brukar visa här är han väl med nästintill normal?detta är våren det året han ska fylla 6år. här fick han hö 3gånger/dag ca 5kg men tror gräset börjat komma lite så ev va de lite mindre.

jag har som sagt testat massa olika metoder och stått på massa olika stall.
men det verkar vara någon mystisk kombination av motion och mat(att de lixom blir perfekt balans där emellan) som gör att han varit smal typ 2 gånger som varade kanske 1 månad per gång lr nåt.

första gången när han va 5år så blev han smal för att han kom till ett nytt stall där han blev jagad och lekte väldigt mkt.
sen på hösten där gick han i en jättemager hage utan hö eller nånting då va han ju ganska smal.
och sen det sista kortet ja la ut då var de nytt stall igen så han sprang mkt + att jag började rida väldigt mkt mer(men inte i närheten av vad jag rider/tränar nu) och unghästar tappar ju mkt när något nytt inträffar har jag märkt.
och då gick vi oxå från fri tillgång på ensilage till hö 3 gånger/dag så de va ju en viss skillnad.

men nu funkade ju som ni vet inte ens det ja...

men jag kom på det med att första året på de senaste stallet(där han e 6år och ser smalare ut) hade de mkt näringsfattigare hö. är det MJ man räknar i? för ja tror de först hade oanalyerat ängshö ogödslat men sen hade de typ 40mj i höet.
sen vintern efter så bestämde de att de skulle ha 60MJ för att av 5 hästar så fanns en enda unghäst och den va ju tvugen att ha så bra hö som möjligt så då fick de andra lida för det o bli skitfeta.:mad:

men håll med om att så fin som han e nu har han aldrig varit, tänk om magen kunde försvinna med:love:

ursäkta för bild bomb...

måste ju visa en äkta sommarbetes mage med
3513813.jpg

det va hemskt hur mkt bete o hur lite hästar de va på förra stället såhär såg han ut första året på de stället så som jag visade på det första inläggety såg han iaf ut förra året då jag blev tvingad att ha han gå ensam på begränsat bete. för att han inte skulle bli såhär som på denna bild.
samma år, han ser för:devil: ut stackarn

lägg gärna ut en exteriör bild på din häst ridbilder ser man tyvärr inte på.

Senast ändrad:

tack för ditt svar.
jo jag håller med dig tror att för denna extremt lättfödda häst så funkar lixom inte att ge massa mat och tro att han ska bli smal av att motionera ihjäl honom.
ja de hade kanske funkat om han gått med en flock unghingst som bara vallat runt på honom hela tiden, det är ju drömmen men nu kan jag ju inte gå och köpa 20unghingstar bara för det även om ja velat:angel: men så rik är jag inte att thengill kan få all lyx hihi.

ja o hagen blir ju större o större ju mer jag flyttar ut staketet ju:crazy: när ska man hejda sig rätt vad det är så har han ju en jättestor hage men det är kanske som du säger såfort de har regnet finns det gräs där igen så man inte behöver öka den på ett tag.

nej exakt jag vill ju inte behöva stödfodra en redan fet häst lixom gräs ska de ju klara sig på.

ja exakt, det är nog det misstaget folk gör är att tro att hästarna är så himla viktbärande och grova bara för att de e feta sen gömmer sig en jättetanig smäcker häst därunder som egentligen inte klarar en tung ryttare ens utan all sin övervikt.

hur hade du tänkte göra nu i sommar med din häst då? hur mkt mat har din häst i hagen nu? står hon ute dygner runt nu?

alltså saken är ju den att han går ute dygnet runt året runt tror det förvärrar saken rätt mkt att han även kan äta mkt på natten och när han går tillsammans med fler hästar så äter han ju av deras mat på lösdriften det är problemet för han e så pass hög i rang med.

Senast ändrad:

Ja okej så han har gräs också. Ja då tycker jag inte du behöver öka på höt.

Men om man pratar med bönderna brukar de ha en hum om om det är näringsrikt eller icke näringsrikt hö de har.

Thengills hästkompis, har han varit sjuk? Eller varför står han i en sandfålla? Om inte han får äta gräs så har du ju annars en kompis till Thengill om du nu inte vill släppa honom på bete en sommar tex.

Ang mineraler på betet. Jag fodrar inte med mineraler till mina på sommaren.

oj mycket att svara på idag:banana: men tack så hemskt ni alla som vill hjälpa mig...bara att disskutera detta får en ju att se det på ett helt annat sätt.

nej jag tror jag istället ska chansa på att ev dra ner på höet istället men får se...ska nog ha kvar de som de e lite till beror ju troligen på vädret med ju blir de kallt så växer väl inte gräset lika bra likaså om de blir väldigt torrt...

ja okej men ja tror de va första skörd som vi hade i år och de e ju hyffsat garanterat jäääkla näringsrikt och hans gård låg på ett fantastiskt öppet ställe med jättefina ängar han hade massa hö och kor och så så jag tror inte han odlade icke näringsrikt hö precis det va dessutom gödslat så de e kanske inte så konstigt om han blev fet.

men de dumma va ju att ja gjorde ju en sån här tråd i vintras med men då va de andra som skrev bla boj och alla rekomenderade mig ett så näringsrikt hö som möjligt för "islandshästar har ett högre näringsbehov än man tror" så jag blev ju helt inkörd på att ju näringsrik hö destå bättre och så lusern ovanpå det.
och minst 6kg hö helst mer typ....det är ju helt fel nu i efterhand eller?.

de hade kanske vatt lagom med 6kg icke näringsrikt hö och inget lusern till det.

thengills polare står inte i sandfålla det är samma hage som thengill men den har bara blivit mer nertrampad och hårdare nerbetad eftersom den hagen e mkt mindre.
den hästen står i "sjukhage".

så där han står måste vara helt plant och litet.
jo men alltså de va ju meningen att de ska gå ihop de e ju kompisar och har gått ihop hela vintern men denna hästen måste antadligen gå i sjukhage hela sommaren.

nej sålänge jag inte har får som betar av innan eller 20hästar till så kommer min lille thengill aldrig mer kunna gå på bete:cry:

nej ja har heller inte gett mineraler innan men tänkte att nu om han inte får gå på riktigt "vanligt" bete som han gjort innan så tror jag han e i större behov av mineraler.

köpte en egen privat saltsten till thengill idag hihi och en mineralbalja som han verkade gilla mkt mer än pelleterade/grus man ger.

så nu e de inget mer kraftfoder bara 1 äpple eller morot o har ja inte de så får han ca 1dl musli när jag ridit för att han ska få belöning har ALLTID kört med det sen ja köpt han för 3 år sen så det känns taskigt att sluta med men 1dl musli kan han väl knappast bli fet av:po de blir inte varje dag heller.

FÖRRESTEN TILL ALLA!!!

vad är bäst, mineralbalja(utan vitaminer är ju den) eller saltsten med mineraler i???

till mineralbalja ska man ju ha REN saltsten.
det måste man väl nästan ha till den andra stenen med även om den innehåller salt...hm svårt...

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka