betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

När han lämnar det för att istället äta gräs.

hm det kommer han aldrig göra:angel:
förra året gick han i en mkt större hage än denna och de va endel gräs men han åt endå höet, en gång åt han t.o.m höet när han gick i en hage med hur mkt gräs som helst...

kan man verkligen gå på det?

hur vet jag att jag ger honom för mkt mat? det måste väl vara att han är fet, men hur vet jag om han får för lite tänk om nåt är fel på honom därför han aldrig går ner i vikt.

fattar inte varför alla andra har det så lätt jag har ju testa allt.

Jag tror inte det är något fel på Thengill. Han verkar bara ha lätt för att lägga på sig.

Hade jag varit du hade jag bestämt mig för att "nu jäklar". Och sen varit konsekvent i bantandet. Han har ju varit tjock länge nu.
Mindre mat och mer motion. Så simpelt är det ju.

hur vet jag att jag ger honom för mkt mat? det måste väl vara att han är fet, men hur vet jag om han får för lite tänk om nåt är fel på honom därför han aldrig går ner i vikt.

Normalt kan man det. Tids nog borde han tycka att gräset är smarrigare och lämna höet. Och äter han höet kanske det är för att han anser sig behöva det för att bli mätt. :)

Det är inte nödvändigtvis fel på honom, han är nog bara väldigt lättfödd. Vissa är mycket svåra att hålla i lagom hull. Jag förstår att det är enormt frustrerande när du motionerar honom mycket och försöker stoppa i honom lagom mycket mat. Jag har för mig att jag läste någonstans att höet inte är analyserat, men man kan ju anta att det innehåller väl mycket energi och eventuellt för lite protein i förhållande till energin med tanke på att han är så tjock. Jag har inte orkat mig igenom hela tråden, mest läst början och slutet skall erkännas så jag kanske har missat viktiga saker.

jag är ju van vid gigantiska hagar så denna tycker jag är lite liten men bara det är lite kuperat med träd så kan det väl inte vara någon fara?

Nej det är absolut ingen fara, jag förstår att det skär i hjärtat, men även hästar som bor ensamma i små fyrkanter överlever. Och Thengill verkar ju ha en hyggligt stor hage som det låter. Jag tycker att det låter bra som du beskriver att inte släppa honom på ett väldigt frodigt bete utan försöka hålla honom i nedbetade hagar och öppna upp vartefter han satt i sig vad som finns innanför.

morgon och kväll fodras de tillsammans.

Här är nog en av anledningarna till att Thengill inte går ner i vikt. Faxi blev ovanligt tjock förra vintern (-06) trots att vi analyserat höet och "räknat enligt boken" och han fick mycket motion. Vi testade att låta honom och hans hagpolare äta i varsin box och tog tid. Faxi åt ett kilo på samma tid som Glampi åt ett halvt. :idea: sedan gav vi dem de flesta måltider separat och tadaa, Faxi smalnade. :)

Gullan86
Jag håller med Aida, om att man måste vara bestämd när det gäller bantnignen. Själv har jag dragit ner på höet så min häst bara får minidosen, och går i en hage med gräs dock inte övermycket. Och det har gett resultat! Sen kanske Thengill inte är den allra smalaset typern heller? Jag hade allfall draigt ner hans hö till 1,1 kg/ önskad kroppsvikt och sedan mycket motion, gärna lugnt tempo så han får bränna.

Nu kommer antagligen alla flyga på mig, men vill du ha ner honom vikt gäller det att man börjar nu innan han släpps på bete eller får gå på gräs fullt ut, vet inte riktigt hur du gör och ska göra?!

Senast ändrad:

*knapplån*

En liten fundering: Tycker ni att hästarna blir liksom uppsvällda ibland när de äter gräs? Vi upplever nämligen att vårt sto kan variera mkt snabbt i omfång om sommaren, samt att om hon bara får hö några dagar så krymper magen. Kan det vara så att hon lätt samlar på sig vatten från gräset och "sväller upp"? Hon är ofta lite för tjock om sommaren, det är vi medvetna om. Men just detta att ena veckan känns hon normal och nästa kan man knappt spänna sadelgjorden verkar lite mysko. Med vallacken ser vi inte samma sak, han är mer konstant tjock under sommaren:p.

hm det kommer han aldrig göra:angel:
förra året gick han i en mkt större hage än denna och de va endel gräs men han åt endå höet, en gång åt han t.o.m höet när han gick i en hage med hur mkt gräs som helst...

Du vet om han får för mkt mat när du har analyserat höet och räknat på vad han behöver i jämförelse vad han får.

Vi har detta år haft extrembra värden på vårat hösilage och jag räknade i höstas ut att mitt mkt lättfödda sto skulle få i sig 180% för mkt mat trots att hon fick "lägsta dosen" på 9kg hösilage/dag. Klart att hon går upp i vikt när hon får för mkt mat vilket hon också har gjort.

Jag ser faktiskt ingen anledning i att spekulera i hur mkt mat man ska ge sin häst och hur mkt extra mineraler man ska ge när man inte har analyserat det viktigaste av allt, grovfodret! Detta år fick min häst 9kg hösilage per dag och fick ändå i sig 180%för mkt=hon gick upp i vikt. Förra året fick hon 15kg hö, 1kg havre, 8dl sojaprotein, 1dl kalk, 4dl betfor per dag och då täcktes behoven precis=normalhull.

Min valack sväller upp om han får gå på bete med mycket gräs, men "vilar" han magen över natten inne på lösdriften utan käk har han minskat i omfång på morgonen igen, så visst sväller de utav gräset ;)

Jag tror du måste bli ännu hårdare! Eftersom han har varit så tjock så länge, räkna inte med att se resultat efter en vecka. Och att hagen skulle vara liten behöver du nog inte oroa dig för, jag tror inte han dör ;). Bestäm dig för en viss diet/foderstat och håll den! Jag tror inte det är bra att mixtra och ändra hela tiden, utan gör upp en ganska hård plan och utvärdera efter t ex en månad, mät bukomfång före/efter osv.

Pjakkur står inne nattetid, ca 10 h, får ett kg hösilage under kvällen och ett kg på morgonen. Dagtid går han i en nerbetad hage. En del kan tycka det hårt att "svälta" dom under natten, men på de här tjockisarna tror jag det är det enda som funkar. _moa_ tycker jag gör på ett bra och konsekvent sätt för att få ner sin shettis i vikt, även om det kan låta hårt.

Man får skynda långsamt, de magrar inte av på en natt!

Till Gullan:

En häst dör ju inte av att inte gå på bete en sommar. Jag ser ju på Perla och Frastella som går i en mindre hage med knappt något gräs. De fodras 3 ggr om dagen. Shettisen är i bra hull.
Visst Perla tittar ganska mycket på beteshästarna över sitt staket, men hon har ju i stort sätt bara att välja på det eller dö ungefär.

Jag läste en bra artikel i hästmagasinet idag om fång. Thengill har ju en fet nacke och det är vanligare att en häst med det lättare får fång (Perla har en sånn). Men ev benägenheter för fång + övervikt skulle räcka för mig för att få upp ögonen och verkligen banta hästen.
Har du väl fått ner honom i en bra vikt är det nog lättare för dig att hålla honom där sen om du är konsekvent.

Jag tror inte det är något fel på Thengill. Han verkar bara ha lätt för att lägga på sig.

Hade jag varit du hade jag bestämt mig för att "nu jäklar". Och sen varit konsekvent i bantandet. Han har ju varit tjock länge nu.
Mindre mat och mer motion. Så simpelt är det ju.

men alltså det kanske inte verka så men jag har hela tiden verkligen varit konsekvent och "nu jäklar" men det funkar ju INTE.

i sommras fick han nästintill ingen mat
jättemagert nerbetat bete
1-2kg hö
och ca 1 kg lusern
och mineraler

reds 6-7dagar/vecka riktigt hårt tävlingsträning.

och hur såg han ut, ja började närma sig normal men långt ifrån smal:cry:

Normalt kan man det. Tids nog borde han tycka att gräset är smarrigare och lämna höet. Och äter han höet kanske det är för att han anser sig behöva det för att bli mätt. :)

ja exakt om jag nu skall banta honom stenhårt så kommer han ju inte välja bort höet för då kan det ju inte kallas bantning så att säga, alltså man brukar ju vara hungrig när man bantas och då tackar han nog inte nej till hö.

men jag funderar lite, antingen måste jag ju låta han gå i en sandhage typ och fodra han som om det vore vinter med full högiva men eftersom det inte funkat hela vintern så förstår jag inte varför det skulle funka nu, eller så får han gå i en nerbetad gräshage och få inget eller endast väldigt lite hö..
hm...

Det är inte nödvändigtvis fel på honom, han är nog bara väldigt lättfödd. Vissa är mycket svåra att hålla i lagom hull. Jag förstår att det är enormt frustrerande när du motionerar honom mycket och försöker stoppa i honom lagom mycket mat. Jag har för mig att jag läste någonstans att höet inte är analyserat, men man kan ju anta att det innehåller väl mycket energi och eventuellt för lite protein i förhållande till energin med tanke på att han är så tjock. Jag har inte orkat mig igenom hela tråden, mest läst början och slutet skall erkännas så jag kanske har missat viktiga saker.

ja han måste ju vara extremt lättfödd för varför har ingen annan förutom jag detta problem fast att jag gör som alla andra.
och har testat det mesta.

det som är mest förvirrande är att vissa säger "ge han inte massa mat nu ge han jättelite var konsekvent nu bla bla ge max 1,1kg/kroppvikt alltså minumum" och andra säger "man kan banta en häst på fri tillgång man kan inte svälta den då lägger den bara på sig reserver och nej ge den minst 10kg hö så kommer den gå ner i vikt"

VAD ska man tro på???

jag har ju testat båda men inget funkade.

jo det känns inte roligt känns lite som att bli hackad på här med folk verkar inte förstå att jag verkligen kämpat med detta i 3 år och verkligen gett mig f*n på det men ingenting har funkat då börjar man lixom ge upp.

angående höet, ja det är troligen för bra värden vi ska analysera till nästa vinter tycker inte det känns lönt nu när det är betessäsong och jag vill helst slippa fodra med det höet i sommar eftersom det troligfen innehåller mkt, troligen mkt protein med (köhö taget på gödslad åker typ).
men jag gav ju endå på inrådan av buke 1kg lusern hack i vinter och det måste vara det som gett honom extrema fettvalkar i år såna har han aldrig haft.
och han fick ju bara 5kg hö max 6kg när det var som kallast + 1kg lusern hack då.
och det t.o.m tycke ju vissa var för lite men det var ju uppenbarligen för mkt annars skulle han ju inte blivit fet eller?.

Nej det är absolut ingen fara, jag förstår att det skär i hjärtat, men även hästar som bor ensamma i små fyrkanter överlever. Och Thengill verkar ju ha en hyggligt stor hage som det låter. Jag tycker att det låter bra som du beskriver att inte släppa honom på ett väldigt frodigt bete utan försöka hålla honom i nedbetade hagar och öppna upp vartefter han satt i sig vad som finns innanför.

ja jag tycker så synd om han att behöva gå ensam i en pyttehage när han skulle om ja fått bestämma kunnat springa runt och leka och göra av med fett i en stor skogshage med massa kompisar. med magert bete.

ja tack skönt att du säger så jag ska testa med detta, första sommaren jag kan bestämma själv i vilken hage han ska gå och så iaf, tyvärr har vi ju bara 2 hästar så det är svårt att få hagarna nerbetade. den ena hästen går dessutom i sjukhage och även om han inte är lika lättfödd som thengill så blir nog han med rätt tjock om han ska beta av innan thengill.

men vill iaf testa med att flytta stängsel tror jag, måste ju va det som funkar bäst nu i sommar iaf.

Här är nog en av anledningarna till att Thengill inte går ner i vikt. Faxi blev ovanligt tjock förra vintern (-06) trots att vi analyserat höet och "räknat enligt boken" och han fick mycket motion. Vi testade att låta honom och hans hagpolare äta i varsin box och tog tid. Faxi åt ett kilo på samma tid som Glampi åt ett halvt. :idea: sedan gav vi dem de flesta måltider separat och tadaa, Faxi smalnade. :)

ja exakt men tyvärr va vi ju tvugna att ha dem så i vinter när de gick tillsammans eftersom det är lösdrift.
vi fodrade ju 3 gånger/dag.
sista tiden hade vi den andra hästen stod i en lösdrift under em maten så att de skulle kunna äta separat 1 gång/dag iaf.
för thengill äter mkt mkt snabbare och mkt mer än den andra det vet vi. han är dessutom högre i rang.
men stod din på lösdrift då?
satte ni dem i olika hagar när de fodrades eller?

Gullan86
Jag håller med Aida, om att man måste vara bestämd när det gäller bantnignen. Själv har jag dragit ner på höet så min häst bara får minidosen, och går i en hage med gräs dock inte övermycket. Och det har gett resultat! Sen kanske Thengill inte är den allra smalaset typern heller? Jag hade allfall draigt ner hans hö till 1,1 kg/ önskad kroppsvikt och sedan mycket motion, gärna lugnt tempo så han får bränna.

Nu kommer antagligen alla flyga på mig, men vill du ha ner honom vikt gäller det att man börjar nu innan han släpps på bete eller får gå på gräs fullt ut, vet inte riktigt hur du gör och ska göra?!

jo men som jag skrivit jag ÄR bestämt och har varit de 3 åren jag ägt honom men tyvärr har det inte funkat vad jag än gjort därför känns det som att han inte är helt frisk för jag förstår verkligen inte varför ingenting hjälper när andra har det så lätt.

men visa gärna före bild och hur din häst ser ut nu på detta??? hur ska du göra i sommar med bete och så?

jag tippar på att thengill skall väga 300kg och just nu får han 3kg hö ibland mindre på dagarna och har mkt mkt lite gräs.....
så inte ger jag mer än absolut minimun precis.

igår körde jag med vagnen med honom i 3 timmar....lika pigg för det var han efteråt.

skall börja köra mer med vagnen man ser riktigt hur han drar upp magen och ryggmusklerna kommer fram.

men det är ju just det, antingen säger folk som du och så säger nästa att ge han fri tillgång på hö då kommer han bli smal lixom vad ska man tro på.

och när vet jag att jag gör rätt.
vill lixom inte stå där med en till slut för mager häst som tagit skada av att han inte fått det han ska ha lixom...skitsvårt.

Du vet om han får för mkt mat när du har analyserat höet och räknat på vad han behöver i jämförelse vad han får.

Vi har detta år haft extrembra värden på vårat hösilage och jag räknade i höstas ut att mitt mkt lättfödda sto skulle få i sig 180% för mkt mat trots att hon fick "lägsta dosen" på 9kg hösilage/dag. Klart att hon går upp i vikt när hon får för mkt mat vilket hon också har gjort.

Jag ser faktiskt ingen anledning i att spekulera i hur mkt mat man ska ge sin häst och hur mkt extra mineraler man ska ge när man inte har analyserat det viktigaste av allt, grovfodret! Detta år fick min häst 9kg hösilage per dag och fick ändå i sig 180%för mkt=hon gick upp i vikt. Förra året fick hon 15kg hö, 1kg havre, 8dl sojaprotein, 1dl kalk, 4dl betfor per dag och då täcktes behoven precis=normalhull.

okej intressant.
men tyvärr tänker jag inte analysera höet i år eftersom det är beteessäsong nu, hur ska du göra med din häst under sommaren? fortsätta med höet?

men varför gav du din häst så mkt om du visste att hon skulle få för mkt då?

Jag tror du måste bli ännu hårdare! Eftersom han har varit så tjock så länge, räkna inte med att se resultat efter en vecka. Och att hagen skulle vara liten behöver du nog inte oroa dig för, jag tror inte han dör ;). Bestäm dig för en viss diet/foderstat och håll den! Jag tror inte det är bra att mixtra och ändra hela tiden, utan gör upp en ganska hård plan och utvärdera efter t ex en månad, mät bukomfång före/efter osv.

Pjakkur står inne nattetid, ca 10 h, får ett kg hösilage under kvällen och ett kg på morgonen. Dagtid går han i en nerbetad hage. En del kan tycka det hårt att "svälta" dom under natten, men på de här tjockisarna tror jag det är det enda som funkar. _moa_ tycker jag gör på ett bra och konsekvent sätt för att få ner sin shettis i vikt, även om det kan låta hårt.

Man får skynda långsamt, de magrar inte av på en natt!

jag ÄR hård:angel: ett himla tjatande men jag är stenhård men mkt rädd för att han inte skall få i sig det han behöver alltså gå miste om mineraler och vitaminer men för den skull kastar jag inte till honom extra mat för det alltså
och under 3 år har jag varit fast bestämt att få ner honom och under 3 år har jag testat det mest alltså inte mixtrat hit och dit månad efter månad men under de 3 åren har jag stått på olika stall där det varit helt olika rutiner och alla hästar där har varit i bra hull utom min, därför börjar jag så smått tappa tålamodet och fattar inte vad som är fel med honom.
jag har verkligen kämpat men bara fått skit hela tiden i form av folk som klankat ner på mig att jag inte bantar honom fast jag försöker förtvivlat med allt och folk som säger att jag inte är tillräkligt bestämd m.m m.m man blir ju inte alls ledsen eller så.

ingen förstår ju.

sen är det inte så himla lätt när alla säger helt annorlunda vem ska jag lyssna på???

hur verkar pjakkur nu då?

Till Gullan:

En häst dör ju inte av att inte gå på bete en sommar. Jag ser ju på Perla och Frastella som går i en mindre hage med knappt något gräs. De fodras 3 ggr om dagen. Shettisen är i bra hull.
Visst Perla tittar ganska mycket på beteshästarna över sitt staket, men hon har ju i stort sätt bara att välja på det eller dö ungefär.

Jag läste en bra artikel i hästmagasinet idag om fång. Thengill har ju en fet nacke och det är vanligare att en häst med det lättare får fång (Perla har en sånn). Men ev benägenheter för fång + övervikt skulle räcka för mig för att få upp ögonen och verkligen banta hästen.
Har du väl fått ner honom i en bra vikt är det nog lättare för dig att hålla honom där sen om du är konsekvent.

nej såklart jag fattar att han inte dör av att ine gå på bete i alla stall jag stått har jag försökt att få dem te att jag inte ska behöva ha thengill på bete men har alltid blivit tvingad till det endå för att det ine gått på annat sätt jag har inte fått göra en egen hage eller nåt sånt, sista stallet var för:devil: fy fasiken alltså aldrig mer alltså...

hur mkt hö får shettisen/perla?

ja men det är ju därflr jag vill bli av med hans fett för att jag är orolig för fång även om han aldrig visat något, såklart jag oroar mig och jag försöker ju verkligen få han smal det är ju inte det att jag inte försöker....

men om du nu får upp ögonen för en häst med fet nacke som din perla har/hade varför bantade du henne inte innan hon fick fång då:mad:
blir ledsen när du skriver det som att jag bara går där och skiter i att thengill har en fet nacke och tror att ingenting ska hända och bara ger han massa mat när ingenting av det är sant.:cry:

ja jag hoppas verkligen att det går att hålla honom smal OM och NÄR jag får han smal efter mkt svett och tårar.

Du skriver ju att den på den svältkosten han fick förra sommaren så "började han ju närma sig" ditt ideal, men gick sedan upp igen.
Då måste du nånstans ha ändrat dig, Thengills foderstat.
Rannsaka dig själv ordentligt! Behöver Thengill ens gå på bete? Du kanske ska lägga all fokus på konditionsträning just nu och kanske inte så mkt finlir med form och diverse som inte gör speciellt mycket för kaggen.

Däremot så måste jag ju propsa för att svältkost är ingen bra idé, det vet väl du redan. Det som får hästar att gå ner i vikt är rätt mängd käk + motion.

Jag kan själv referera till Fjalar som just nu har en mage, som är rund. På honom kan man känna revbenen, men inte för mycket och man måste inte heller gräva efter de. Trots det har han en mage. Det enda som tar bort magen nu, det är ridning. Och jag som tyckte att jag red mycket redan. Nä, nu fick jag börja rida 6-7 dagar i veckan istället.

Att banta en häst, framförallt en lättgödd häst, tar tid. Stora djur, stora övervikter. Ta det lugnt, krångla inte till det så mycket. Du kommer nog få ner Thengill du med, men såhär över sommaren är det jättesvårt.

/Carla, med ett halvt meningslöst inlägg. :)

Testa att bara ha honom i en liten "tråkig" hage, och ge full högiva och skippa helt allt kraftfoder och ställ in t ex en mineralbalja så får han i sig det han behöver. Du känner ju honom bäst, ser du att det är något som fattas i foderstaten får du lägga till något.
Jag hackar inte på dig, men du ber alla här inne om råd och alla har olika sätt för att banta sina hästar. Och hästar är olika. Gör det du tycker är bäst istället. Här inne får man gärna bilden av att han är så tjock oavsett vad du har testat och du lyssnar lite för mycket på vad folk skriver. På en häst som Thengill är det kanske inte helt fel att "svälta" (fel ord egentligen, begränsa tillgången på mat)? Skulle du se att han tappar muskler men har kvar sin fetnacke och blir bukig, ja då får du helt enkelt tillsätta mer grovfoder. Eller så ger du honom den rätta mångden hö, men det är ju jättesvårt att räkna ut när ni inte har nån analys, då får du ju ändå inte reda på om du ger för lite eller för mycket hö!

Pjakkur går ner i vikt mer och mer. Anledningen till att jag vill att han ska stå inne är att han får vila magen lite och begränsa antalet timmar som han äter. Hade han inte varit dammallergiker hade jag gett honom lite halm att pyssla med, men då kommer han att hosta istället, nu är han nästan symtomfri.

Jag tror ingen här inne medvetet hackar på dig, märker ingen negativ ton i några inlägg. Hoppas det löser sig för dig! :)

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka