Sv: betsessläpp och foder just nu!
..........
..........
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När han lämnar det för att istället äta gräs.
kan man verkligen gå på det?
hur vet jag att jag ger honom för mkt mat? det måste väl vara att han är fet, men hur vet jag om han får för lite tänk om nåt är fel på honom därför han aldrig går ner i vikt.
fattar inte varför alla andra har det så lätt jag har ju testa allt.
jag är ju van vid gigantiska hagar så denna tycker jag är lite liten men bara det är lite kuperat med träd så kan det väl inte vara någon fara?
morgon och kväll fodras de tillsammans.
hm det kommer han aldrig göra
förra året gick han i en mkt större hage än denna och de va endel gräs men han åt endå höet, en gång åt han t.o.m höet när han gick i en hage med hur mkt gräs som helst...
kan man verkligen gå på det?
hur vet jag att jag ger honom för mkt mat? det måste väl vara att han är fet, men hur vet jag om han får för lite tänk om nåt är fel på honom därför han aldrig går ner i vikt.
fattar inte varför alla andra har det så lätt jag har ju testa allt.
Jag tror inte det är något fel på Thengill. Han verkar bara ha lätt för att lägga på sig.
Hade jag varit du hade jag bestämt mig för att "nu jäklar". Och sen varit konsekvent i bantandet. Han har ju varit tjock länge nu.
Mindre mat och mer motion. Så simpelt är det ju.
Gullan86
Jag håller med Aida, om att man måste vara bestämd när det gäller bantnignen. Själv har jag dragit ner på höet så min häst bara får minidosen, och går i en hage med gräs dock inte övermycket. Och det har gett resultat! Sen kanske Thengill inte är den allra smalaset typern heller? Jag hade allfall draigt ner hans hö till 1,1 kg/ önskad kroppsvikt och sedan mycket motion, gärna lugnt tempo så han får bränna.
Nu kommer antagligen alla flyga på mig, men vill du ha ner honom vikt gäller det att man börjar nu innan han släpps på bete eller får gå på gräs fullt ut, vet inte riktigt hur du gör och ska göra?!
Du vet om han får för mkt mat när du har analyserat höet och räknat på vad han behöver i jämförelse vad han får.
Vi har detta år haft extrembra värden på vårat hösilage och jag räknade i höstas ut att mitt mkt lättfödda sto skulle få i sig 180% för mkt mat trots att hon fick "lägsta dosen" på 9kg hösilage/dag. Klart att hon går upp i vikt när hon får för mkt mat vilket hon också har gjort.
Jag ser faktiskt ingen anledning i att spekulera i hur mkt mat man ska ge sin häst och hur mkt extra mineraler man ska ge när man inte har analyserat det viktigaste av allt, grovfodret! Detta år fick min häst 9kg hösilage per dag och fick ändå i sig 180%för mkt=hon gick upp i vikt. Förra året fick hon 15kg hö, 1kg havre, 8dl sojaprotein, 1dl kalk, 4dl betfor per dag och då täcktes behoven precis=normalhull.
Jag tror du måste bli ännu hårdare! Eftersom han har varit så tjock så länge, räkna inte med att se resultat efter en vecka. Och att hagen skulle vara liten behöver du nog inte oroa dig för, jag tror inte han dör . Bestäm dig för en viss diet/foderstat och håll den! Jag tror inte det är bra att mixtra och ändra hela tiden, utan gör upp en ganska hård plan och utvärdera efter t ex en månad, mät bukomfång före/efter osv.
Pjakkur står inne nattetid, ca 10 h, får ett kg hösilage under kvällen och ett kg på morgonen. Dagtid går han i en nerbetad hage. En del kan tycka det hårt att "svälta" dom under natten, men på de här tjockisarna tror jag det är det enda som funkar. _moa_ tycker jag gör på ett bra och konsekvent sätt för att få ner sin shettis i vikt, även om det kan låta hårt.
Man får skynda långsamt, de magrar inte av på en natt!
Till Gullan:
En häst dör ju inte av att inte gå på bete en sommar. Jag ser ju på Perla och Frastella som går i en mindre hage med knappt något gräs. De fodras 3 ggr om dagen. Shettisen är i bra hull.
Visst Perla tittar ganska mycket på beteshästarna över sitt staket, men hon har ju i stort sätt bara att välja på det eller dö ungefär.
Jag läste en bra artikel i hästmagasinet idag om fång. Thengill har ju en fet nacke och det är vanligare att en häst med det lättare får fång (Perla har en sånn). Men ev benägenheter för fång + övervikt skulle räcka för mig för att få upp ögonen och verkligen banta hästen.
Har du väl fått ner honom i en bra vikt är det nog lättare för dig att hålla honom där sen om du är konsekvent.