betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Haha jag vet det, har ju själv sett han IRL. Min lilla gör också sådär ;). Men det kan hinna ändra sig!

Hemskt trevliga grannar ni har! :crazy:

jo de är inte värst trevliga.
och idag försökte vi rensa ur den nya sommarhagen de har tagit ner enormt mkt granar där och de ligger ett hur tjockt lager som helst av granris vi höll på säkert en timme och fick ihop en liten hög....om man samlat ihop allt (om vi orkat) hade de säkert blitt 100st såna högar lr nåt fattar inte hur vi ska orka, hur mkt som helst fattar inte att de inte tog de med skogsmaskinerna. suck.

men de e kanske bra att låta de ligga kvar så växer de ju inte så mkt gräs hm...

puttar upp, hur ser det ut för er just nu har de kommit nåt gräs?.

håll oss uppdaterade eller mej iaf som är intresserad:)

hur kommer ni göra, ska de släppas på bete? hur stor och hur många hästar och framförallt, hur mkt mat?

Nu har vårt gräs kommit igång ännu mer! Morgon höet har vi plockat bort helt, för hästarna tittar inte ens åt det! Dom får nu bara 2 kg hö till natten (+halm som hon inte äter..). Vågar inte ens tänka tanken att släppa min på något "sommarbete" då hon blir tjock bara av att titta på maten!!

Nu har vårt gräs kommit igång ännu mer! Morgon höet har vi plockat bort helt, för hästarna tittar inte ens åt det! Dom får nu bara 2 kg hö till natten (+halm som hon inte äter..). Vågar inte ens tänka tanken att släppa min på något "sommarbete" då hon blir tjock bara av att titta på maten!!

Hur gör du m kraftfoder osv nu och under sommaren, hösten osv?

för oss ser det ut såhär:

thengill(den lättfödde)och lilla hihi.
får 4kg hö/dag.
2kg morgon och 2 kg kväll och 2,5dl musli har vi dratt ner till och mineraler.

Skuggi(den mindre lättfödda som behöver mer hull på överlinjen) och ganska stor e han men såklart är de ju thengill som ledaren på lösdriften.

skuggi får ca 5-6kg hö fortfarande men han äter och tuggar så sakta och lite så han får nog inte i sej så mkt endå, troligen thengill som äter upp de mesta.

morgon 2kg
em runt 2 kg men han får äta så mkt han vill bara han äter
och 4mått lusern =0,5kg
och ca 0,25liter musli.
och kväll får han 2kg hö.

så morgon och kväll fodras de tillsammans.

men vi ska nog ta bort em fodringen på skuggi med snart och sära på dem under morgonen istället.

det har ju kommit lite gräs och vi bor endå i småland men i hagen hålls det ju nerbetat så jag tror inte de får tillräckligt med grovfoder i gräset för att klara sig med bara 2 kg hö/dag eller är det jag som är för "snäll" och inte vågar ge så lite?.

hur gör ni andra?

står din häst på box? äter höet inne?
fick de morgon höet ute innan lr?

hur ska du göra under sommaren då fortsätta att ha henne i den nerbetade vinterhagen?

Pjakkur lämnar en massa grovfoder så nu får han bara två ggr/dag istället för tre. Här har det växt upp lite gräs i hagarna och de går och gnager på det. I sommarhagen har det redan växt upp fem cm gräs, det växer så det knakar.

Skuggi åt jättesakta hos Lina också, där hade de fri tillgång i princip.
Alltid jobbigt när man har två så olika hästar, men man får anpassa sig till den som är i sämst hull. Jag hade delat av dom dagtid och haft de tillsammans endast fr o m kvällsfodringen och natten. Det är ju nästan omöjligt att få ner Thengill i vikt om han ändå äter en massa utav Skuggi.

KL.
Erro kommer släppas på sommarbete 1-2 månader from 29 juni och Ási kommer släppas på bete ca 1 månad (kanske mer) from 14 juli.

Ja ,hon står inne på natten. Fick morgonhö ute så länge hon ville ha... Det är konstigt, inte ens i vintras var morgonhöet speciellt intressant. Dom pillade i sig ca 1/2 kg var, sedan var det mer intressant med det gamla vinterbetet! Dom går i en rejält stor hage på vintern men vi ska nu flytta dom till sommarens lilla "bantarhage" innan det vuxit upp allt för mkt!

Hon äter inget kraftfoder. I vinter har hon fått Lucern och kli för att få i sig mer protein men nu bara hö. Ser ingen mening att ge kraftfoder när det inte behövs, och defenitivt inte om hästen behöver gå ner i vikt...

puttar lite här med...

hur ser era hästars foderstater ut just nu???

min pålle:

har dratt ner till 3kg hö nu
1kg morgon
och 2kg kväll

men ska nog ge han 1kg uppdelat på 3 tillfällen istället.
morgon
em och kväll.

sen har han en hel hage dygnet runt han kan äta gräs i och de börjar komma rätt mkt nu så.

han har bara smalnat av på sidorna men e fortfarande ganska tjock.
men han e pigg till tusen nu när man rider tror det är gräset som börjar komma och att han börjat gå ner i vikt med.
han blir alltid helt nipprig av nytt gräs på våren.

till sommaren skall han kanske få en green guard, någon som har det på sin islandhäst??????????????????????????????????????

Jag har nu minskat höet från 5 till 4 kg. De får fortfarande 0,5 kg krafft groov 125 och några nävar lucernhack.
De går ute dygnet runt.

kl

Tytte gick ute första natten i natt (men åker nog inte igen i natt eftersom det ska regna nu i några dagar). Det har växt upp lite gräs (går fortfarande i vinterhage) men inte tillräckligt för att de ska klara sig på det. I sommarhagarna börjar det se tjockt ut med gräs, så de kan nog släppas inom ett par veckor.

Tytte får just nu:
2kg hö morgon
2kg hö lunch
3kg hö kväll

Jag får se idag om de ätit upp allt hö (de fick lite extra stor hage i går med mer gräs, så det kan hända att de inte ätit upp). Om de lämnat så drar vi ner nått kilo på lunchen till att börja med.

1/2kg hestekraft
1/2kg lucenrhack

+ mineraler, linfröolja, kiselgur och b-vit.

Jag börjar lite sakt att dra ner på lucernet och hestekraften. Det blir för mycket protein och för mycket att äta om han bara ska få en giva om dagen (då han går ute). Till sommaren är det meningen att han ska klara sig utan kraftfoder.

//Julia

Hilda går på bete på dagarna nu 3 dagar i stöten. Sen går valackarna 3 dagar och Hilda (och Stelpa) får gå i vinterhagen med Perla och Frastella. När hon går i sommarhagen får hon bara lite hö (ca 1 kg) på kvällen när de kommer in.
Annars får hon ca 4-5 kg hö/dag. Jag har dragit ner nu för att försöka minska hennes mage.
Havren är också minskad till totalt ca 3 dl/dag och betforn till 1-2dl/dag (0,5dl mineraler) iom att hon inte rids lika mycket längre.

Perla får väl ca 10 kg hö/dag. Väldigt fin i hullet nu. Hon går inte på något gräs alls.

Frastella (shettis) går inte heller på gräs och får ca 3 kg hö per dag och 2dl betfor. + mineraler

Om vi kommer köpa samma hö i höst som vi använt oss av nu i vår är nog tanken att de inte ska få något kraftfoder alls. Om man ser på Perla så hard et gjort susen med henne, passar henne perfekt.

roligt att höra vad ni skriver och följa er.

du ajda, får inte shettisen gå på bete pga fång eller så? du kör inget med tex green guard???

hur ser shettisen ut i hullet på det du ger?

just nu ser det ut såhär för thengill:
efter att det först varit soligt några dagar med nästan torka som följd kom ju en massa regn vilket resulterade i att de här 2 dagarna har träden grönskat ut enormt mkt, från en knopp till minst ett halv blad och inom 1 vecka kommer säkerligen träden ha alla blad utslagna likaså har gräset satt igång att växa enormt mkt.

så thengill MR tjockis man och "läggerpåsigdirekt" gick ju ensam i en hage tyvärr eftersom vi delat av hästarna lite då kan vi fodra dem bättre med.
men tyvärr så e ju hagen gigantisk som thengill går i så jag gjorde som så igår att jag förmiskade den rättså rejält så nu kan hästarna nosa på varandra och har ungefär lika stora hagar
så fort som gräset växer så får han garanterat tillräckligt med gräs.
han går på en yta stor som en normal till stor paddock ungefär och det är lite träd där och så tror det är lagom.
han kommer ju få fång eller nåt annars av detta starka gräs.

sen får han 3kg hö på det med för magen skull.
1kg vid varje fodringstillfälle.

och 2dl musli + mineraler på em.

hur låter detta?

försöker rida han ganska hårt nu, han har enormt mkt energi och är jättepigg trots att han har lite vinterpäls kvar men han blir alltid kanonpigg av det första gräset, är era hästar så med?

just det ev skall jag få låna en shettis som sällskap och ev ev kanske vi ska få hit en arab med skulle vara kanon med lite fler hästar som kan beta av.

Shettisen har haft fång en sommar för 3 år sen. Dock väldigt lindrig sådan. Hon har gått påmagert bete på ridskolan utan problem men då reds hon ju hela tiden också.
Perla fick ju fång nu därför passar det bra att dom 2 delar hage. I slutet av sommaren kommer troligtvis även shettisen få komma ut på bete.
Munkorg har jag en, men den måste man ju passa på också. Alltså, de kan ju inte ha på sig den hela dagarna och nätterna. Då får de inte i sig tillräckligt med mat. Utan den är väl mest ett kompliment om man vill kunna släppa på bete kortare stunder.

Shettisens hull är helt OK. Jag har bara haft hemma henne ca 1 månad så än så länge har jag väl inte sett nån skillnad på henne. Hon är lite bukig, men det blir ju lätt så iom att man själv inte kan hoppa upp och rida hästen i rätt form.

Ja du verkar sitta i en knepig sits med Thengill. Om jag vore dig skulle jag nog antingen vänta med betessläpp och då släppa på magert bete senare i sommar när det värsta gräset är över. Eller släppa så tidigt som möjligt innan det vuxit upp särskillt mycket.

Jag har ju Hilda som är en köttbulle just nu. Hon kommer nog svälla upp i sommar, men jag får ta tag i det senare i höst sen.

kl

Pjakkur släppte jag på "bete" (det är ca 3 cm gräs som har växt upp,men det är ju jättemycket näring i det och hagen är rätt stor) i onsdags. Han får stå inne nattetid 21.30 till 07.30, är rädd för att han ska få fång när jag inte kan rida så hårt just nu.

Vi brukar släppa hästarna på bete precis när det börjar bli grönt och så ställer vi in en storbal med hö så får de reglera själva efter behag och det fungerar superbra. När de slutar äta hö vet vi att det finns tillräckligt med mat i hagen. Tack vare detta slipper vi "hetsätningen".

Vi har tillgång till en jättehage som räcker från maj till september/oktober och min väldigt lättfödda valack blir inte fet förrän på hösten när hans kropp är inställd på att "Hallå! Nu är det dags att lägga på sig fett för nu närmar sig vintern när det inte längre finns mat!!!" och det spelar ingen roll vad man gör. Han går inte ner i vikt förrän vintern kommer. Under sommaren är han jättefin, rids tre dagar i veckan och vandrar kilometer efter kilometer i hagen.

Men vårt bete är ganska magert och inte särskilt snabbväxande och hagen inbjuder till mycket rörelse.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023