betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

jag vet ju att halmen ska var frisk osv, och skönt att inte bli idiotförklarad igen, tack:)
Sen kan man ju inte tvinga hästen att äta heller, de senaste dagarna har hon tom lämnat hö, antagligen för att det har varit fullt i magen efter en hel dag med gräs:p

Äter hästen gräs känns det mycket bättre! Det framgick inte av tidigare inlägg. Gräs är ju också grovfoder...

Stopp stopp stopp!!!
Jag har inte kallat dig för idiot. :eek: Absolut inte. :o

Och jag *vet* att det finns kräsna rackare ;)

(Sen är det bra att andra läsare förstår att din häst får det den skall ha, så ingen annan tror att lite grovfoder är ok, fast det är en heeelt annan story).

:)hih, nej det menar jag inte heller, men många andra kändes det som

Jasså trodde ni att hon bara fick det grovfodret på hela dagen?? Shit då hade jag med reageat:D

Men typ. Vi har "bara" ca 1 dm snö just nu, bete kan dom få gräva fram om dom hittar nåt i underliggande lera ... :cry:

Kaela som är högdräktig i 10:e månaden får:

Fri tillgång på jättebra hö, tyvärr äter hon inte så mkt som jag skulle vilja.
I dagsläget får hon nog i sig ca 6-7 kg/dygn.

2kg Krafft Groov 125, B-vitamin pellets(Tokosel 1 gång/vecka)
2kg Lusernpellets.

Denna foderstat har hon stått på sedan 9 månaden.

Innan fick hon endast 1kg Krafft Groov.

Vaniljvisp;10444751Jasså trodde ni att hon [U skrev:
bara[/U] fick det grovfodret på hela dagen??

Det var precis vad vi trodde, ja! Där jag bor (norra Halland) är det visserligen snöfritt, men inte möjligt att släppa på bete. Beteshagarna ser ut som risfält - gröna strån som sticker upp ur vatten.... Så här är det fortfarande grushage + utfodring med hösilage som gäller.

Du menar det jag skrev om att Kraffts Musli ska vara heltäckande? Jag tror det krävs 0,5 kg / 100 kg kroppsvikt för att komma upp till att det ska vara heltäckande, sen är det givetvis olika på olika hästar. Min får inte så mycket, han får banta lite till... :angel:

Jag har ju hållt på grejja med Ivars foder och hull hela vintern. Vi var nere på 5 kg till honom men då tappade han alla muskler och ville inte bygg på. Så vi ökade fodergivan så det nästan blev fri tillgång för honom och han var väl uppe på ca 8,5 kg. Då såg man rätt snabbt magen som kom. Nu är han nere på 6,5-7 kg hösilage och fri tillgång på lusernhack. Grovfodret fördelas på 3 måltider.

I övrigt ger jag efter arbete

0,5 l kraft mussli blå
0,15 l kli
0,3 l betfor (blöt)
0,1 l mineraler
0,1 l E-vit
0,1 l B-vit

Något bete är det inte tal om hos oss på ett bra tag, vi har flera dm snö kvar :mad:

Men så här ser han ut idag
19550535.jpg

Har inte ändrat foderstaten så mycket ännu. Han ligger just nu på ca 70 MJ och 450 smrp i form av:
- 8kg hösilage, tror ts låg på 71% kommer ej ihåg exakt just nu (får inte i honom mer än 8 kg)
- 3 krafft skopor lusern hackat strå
- 0,3 kg krafft protein
- 3dl betfor
- extra b-vitamin (under pälsfällning)
- extra e-vitamin
- krafft mineral vit 1dl

Morgon (06:00), lunch (12:30) och kväll/natt (21:00) får han bara hösilage. Intag eller efter ridning så får han en hösilage giva plus allt annat.

Han är 10 år, ca 144cm och gissar på 400kg, rids oftast 6 dagar i veckan och är lagom i hullet.

Han står fortfarande inne på natten och kommer troligen göra det större delen av maj också. Vinterhagen som de går i nu har inte något gräs att tala om. Halva hagen är skog och andra halvan är lera...

När vi väl släpper dem så kommer vi vänja in dem försiktigt... bara någon timme per dag...för att undvika problem. Totalt är det 7 islandskillar som går i samma hage både vintertid och sommartid.

Snart går vi tyvärr över till oanalyserat hö, dels tar hösilaget snart slut och dels så är det snart för varmt för att hösilaget ska hålla... är lite osäker hur jag gör med hans foderstat då. Troligen så behåller jag foderstaten helt i början dvs. byter bara ut hösilaget mot hö. Jag överfodrar honom hellre än tvärt om eftersom han är lite svår att hålla i bra hull. Byter nog därför bara 8 kg hösilage mot 8 kg hö och hoppas på att den ökade ts-mängden väger upp ev. minskning av energi och protein i höt jämfört med hösilaget.

Äter hästen gräs känns det mycket bättre! Det framgick inte av tidigare inlägg. Gräs är ju också grovfoder...

men vart i tusan i sverige bor de då för här i småland har då inte kommit så mkt gräs att hästarna enbart på dagarna kan leva på de.

KL.
Varför kan inte folk förstå att man inte bantar en häst genom att minska på maten? Om man bara drar ner på fodret blir det bara taniga. Rider man dem smalare blir de snygga i kroppen!

i södra skåne, och här är det mycket gräs i hagarna, så hon får inte lite mat! När hon tillochmed lämnar hö högen på morgonen för att istället äta gräs, finns det tillrkligt.

*kl*
mina tunnisar får 10kilo hö vardera. Skimmeln får 1kg krafftfoder och rödblacken får 0,5 kg krafft. enligt analys och krafft behövs inga extra mineraler. superhö :)

var på kurs idag, fick såklart höra klagomål om pålles midja som vanligt;)
men jag fråga, VAD skall jag göra!
då sa hon (som de flesta vet vem det är eftersom ni vet vem jag skulle rida för)
att en häst skall minst ha 1kg ts per 100kg kroppsvikt som ni säger och min häst skall väga runt 300kg tycker jag men hon tippade på att han skulle väga 350 iii han väger 360 med måttbandet NU men det stämmer ju säkert inte men endå, 350kg låter lite mkt för en häst på 129mkh eller?

men det är väl individuellt antar jag.
men iaf hon tyckte att man bara skulle ge minimum så magen mår bra men inte mer till en bantande häst.

så runt 4-4,5kg MAX till min fetknopp alltså.

han får just nu 5kg men äter av sin kompis oxå.

det knäppa är att folk här på buke sagt att 5-6kg hö är alldeles för lite till min fetknopp, tror knappast det stämmer.
vi verkar ha väldigt bra hö med.

man kan ju lixom inte gämför hösilage givor med hö givor vilket vissa verkar göra.
och man kan inte gämför en islandshäst på 129 med en islandshäst på 150;) det är endå en viss skillnad. den lilla ska INTE ha lika mkt som den stora.

suck...

Det lilla hon får är för att hon ska få i sig sina extra saker.
Och jag vill bara säga att jag inte bad om hjälp med min foderstat då den fungerar bra för oss. TS undrade hur det såg ut för era islandshästar just nu och jag berättade. Hon får alltså sitt minimum, tillsamman med gräs.

Och gullan, även fast många här kan mycket häst ska man inte alltid rätta sig efter vad som sägs här särskillt inte vid foder då inte alla vet vad just din häst behöver. Ta inte detta fel, menar bara väl!!
Har du föresten gett 5-6 kg hö eller hösilage?

Det är hö lille Thengill får.

Och Gullan, glöm inte att detta är internet. De flesta här inne har inte sett din häst live och ibland tolkar man saker olika över nätet, gör som du tycker är bäst, du är den som rider/hanterar honom dagligen och det är din häst, gör det du tror är bäst för Er! Man kan ta mycket bra tips härifrån, men ibland måste man gå sin egen väg. Sänk hans högiva om du tycker det låter rimligt, han tjuväter ju ändå från Skuggi så han får ju i sig det han behöver och lite till!

Det ordnar sig, förr eller senare!

Såna problem som du trots har med Thengills vikt, så hade jag INTE släppt honom på bete överhuvudtaget. Om det nu är sommarbete i den bemärkelsen som du talar om.
Jag hade varit försiktig med det nya gräset som kommer så att han inte sväller, för då kommer du ju bara få börja om igen och igen och igen...

Om han är för kraftig nu skulle jag ta bort kraftfodret och minska ner höet till 4kg+lite halm på natten. Absolut inget bete! Verkar som du kämpat länge med hans vikt... Ligger det ute några nyatagna bilder i någon tråd? Hos oss växer gräset rejält redan så nu har jag minskat ner höet till 3kg. Dom äter inte upp det som läggs i hagen.....(Vi har faktiskt fått ta fram gräsklipparen hemma, så nog får hästarna i sig en hel del här nere i söder!)

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka