betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

var på kurs idag, fick såklart höra klagomål om pålles midja som vanligt;)
men jag fråga, VAD skall jag göra!
då sa hon (som de flesta vet vem det är eftersom ni vet vem jag skulle rida för)
att en häst skall minst ha 1kg ts per 100kg kroppsvikt som ni säger och min häst skall väga runt 300kg tycker jag men hon tippade på att han skulle väga 350 iii han väger 360 med måttbandet NU men det stämmer ju säkert inte men endå, 350kg låter lite mkt för en häst på 129mkh eller?

men det är väl individuellt antar jag.
men iaf hon tyckte att man bara skulle ge minimum så magen mår bra men inte mer till en bantande häst.

så runt 4-4,5kg MAX till min fetknopp alltså.

han får just nu 5kg men äter av sin kompis oxå.

det knäppa är att folk här på buke sagt att 5-6kg hö är alldeles för lite till min fetknopp, tror knappast det stämmer.
vi verkar ha väldigt bra hö med.

man kan ju lixom inte gämför hösilage givor med hö givor vilket vissa verkar göra.
och man kan inte gämför en islandshäst på 129 med en islandshäst på 150;) det är endå en viss skillnad. den lilla ska INTE ha lika mkt som den stora.

suck...

Fasen, var du där o red... TÄNKTE åkt dit en sväng eftersom det tar max 10 min dit, men var seg efter maginfluensan i torsdags o stod och gnodde på nya stallet istället.... Hade varit så roligt att se er..

...om jag nu hade fattat vem som var du, men det hade jag kanske m tanke på de kommentarerna som du sa du fick :)

"Samlade familjepoäng" i söndags istället - inför nästa helg så jag får "familjepermis" o kan åka o titta på tävlingar hela söndagen istället.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Om han är för kraftig nu skulle jag ta bort kraftfodret och minska ner höet till 4kg+lite halm på natten. Absolut inget bete! Verkar som du kämpat länge med hans vikt... Ligger det ute några nyatagna bilder i någon tråd? Hos oss växer gräset rejält redan så nu har jag minskat ner höet till 3kg. Dom äter inte upp det som läggs i hagen.....(Vi har faktiskt fått ta fram gräsklipparen hemma, så nog får hästarna i sig en hel del här nere i söder!)

oh vad lessen jag blev skrev ett hur bra inlägg som helst med bilder och allt och så försvann hela skiten...orkar INTE skriva om:cry:

men försöker orka lägga ut nåt iaf.

min häst ser ut såhär för tillfället:
19825344.jpg

verkar som att han i år lagt på sej mer hull över hela kroppen istället för bara ha varit bukig med en jättemage vilket han haft till och från sen jag köpte honom trots ett antar olika stall och olika fodringssätt.

men har gett ca 1kg lusern hack i år har jag ej gett innan.

fick tips härifrån att istället för att ge han 4,5kg hö vilket de tyckte va extremt lika (bla boj mfl skrev detta).
så skulle jag ge ca 5-6kg hö och 1kg lusern om inte mer:confused:
ja han blev ju inte smal på detta iaf.
jag gick ner från 6kg till 5 nu och har tagit bort lusernen.

enda gången jag tycker de funkar ganska bra är när jag gav honom detta:
(sommar)
träning 6 dagar/vecka
1kg lusern pellets.
2kg hö
och kraftigt nerbetad hage

salt och mineraler.

såg ur såhär

då försvann hans mage den drogs upp och den är största problmet för den hänger ner och syns även bakifrån ibland just nu är han iaf platt på sidorna så tror han e lite smalare.
men istället lite mer tjock över hela kroppen.

våren o6

nu är det så att de får hö 3 gånger/dag.

just nu:
2kg morgon
1kg em + lite musli för att blanda upp mineralerna
2kg kväll

på em är de särade så den andra hästen som behöver mer mat får 2kg hö + sin lusern med.

men nu skall jag ju minska på höet till thengill hur tycker ni ja ska göra då så den andra hästen inte blir lidande.

kan man redan nu börja fodra bara 2 gånger/dag?
kanske sära på dem vid morgon fodringen så den andra hästen får i sig runt 5-6kg och thengill får 4,0-4,5 kg totalt.

alltså hm:
thengill
morgon:2kg hö
em/vid ridning: mineraler + lite musli skrammel
kväll: 2-2,5kg hö

skuggi
morgon: 3kg
em/vid ridning: 1mått(ca 0,25 kg) hippo musli, 2 mått lusern ev kunde man ge lusernet på morgonen men eftersom han äter så sakta får han väl stå inne hela dan för att hinna/orka äta upp.
han äter bara lite sen står han oftast o glor.
kväll: 2-2,5kg + 2mått lusern

han tuggar så himla länge och är inte lika matglad som thengill dessutom går han undan såfort thengill närmar sig och så äter thengill upp maten istället.

ska kanske säga att de går på lösdrift och vi kan/vill ej ha dem inne på natten när vi särar på dem står den ena i en lösdrift.

kan man sluta redan nu att ge mineraler varje dag eller det skall man inte bara göra vid ridning?

sen har vi ett problem till.
det är så att i nuvarande vinterhagen blir det alltid jätteblött så vi får spärra av halva hagen + att det växer giftiga ekar där så där får vi med spärra av så de blir inte mkt hage kvar hela vinter.

men under sommaren är väl ekar inte giftiga? eller är det på våren de blir gröna och giftia?

annars så tänkte jag att de kunde ha den som sommarhage eftersom det oftast är mer torrt på sommaren men förvissor lär det väl växa mkt gräs där då.

sen den nya sommarhagen är i skogen dock fick vi ingen skog de kan gå i tyvärr men den ligger precis brevid skogen och det finns en björk skog där som det nog kommer växa lite gräs i men skall man släppa dem så tidigt som möjligt eller hur ska man göra för att de inte ska bli feta???

man kan ju inte ha dem gå i en lerig vinterhage året runt ju.

vill helst få lite av skogen till hästarna med i den nya hagen så de får vandra runt med inte bara stå och äta.

men gubben som äger marken vill inte ge oss skogen för de förra hästarna som gick på hans mark, ÅT på träden:eek: så därför tror han våra ska göra det...
vad ska man säga för att gubben ska fatta att de stackars utsvultna hästarna åt på träden för att de bara fick hö 1 gång/dag den vintern och va helt utsvultna...

men vilket hade ni haft till sommar/vinterhage.

det är ju tyvärr bara 2 hästar med....2 lättfödda islänningar.

Fasen, var du där o red... TÄNKTE åkt dit en sväng eftersom det tar max 10 min dit, men var seg efter maginfluensan i torsdags o stod och gnodde på nya stallet istället.... Hade varit så roligt att se er..

...om jag nu hade fattat vem som var du, men det hade jag kanske m tanke på de kommentarerna som du sa du fick :)

"Samlade familjepoäng" i söndags istället - inför nästa helg så jag får "familjepermis" o kan åka o titta på tävlingar hela söndagen istället.. ;)

haha jag tror inte du fattat vilka vi var, när du fått se mina bilder sen kanske(som jag lägger ut på buke).
men jag var, milt sagt inte den enda med en mullig häst:angel: så jag kände mig iaf inte utanför:)
tror thengill var bland de smalare:rofl:
ingen var sådär riktigt lagom i hullet förutom "kursordnarens" hingst då:love:som hon red på kursen.

haha jag tror inte du fattat vilka vi var, när du fått se mina bilder sen kanske(som jag lägger ut på buke).
men jag var, milt sagt inte den enda med en mullig häst:angel: så jag kände mig iaf inte utanför:)
tror thengill var bland de smalare:rofl:
ingen var sådär riktigt lagom i hullet förutom "kursordnarens" hingst då:love:som hon red på kursen.

Har du sett Geysirs hemsida, under Bilder, Aktiviteter... finns du med?

En kvalificerad gissning - Nökkvi frá Efri-Raudalaek, riden av Hanna Eriksson?..

nej faktiskt inte, är inte hundra men jag pratade med Hanna och jag sa, vilken fin häst, då sa hon att det var en hingst och hennes ridhäst:confused: så jag tror inte det var deras avelsshingt utan troligen en nyare variant:rofl:
vet du någon hingst de har som de rider som troligen inte är så gammal för han såg lite "vinglig" ut i ridningen.
men jättefin exteriör och mörkt brun/svart var han.
hon borde ju sagt om de va deras avelshingst, jag har aldrig varit på deras gård innan heller så ja vet inte.

vet bara att mina släktingar har en avkomma efter honom.

men iaf foder, han såg riktigt fin ut i hullet:d välmusklad och smal.

men nu när jag tittar på hemsidan e jag inte riktigt säker på om det var deras hingst eller inte, den hon red liknade honom väääldiht mkt men tyckte han såg så "unghäst" aktig ut på nåt sätt och konstigt att hon inte sa att det var hingsten i så fall.

här är iaf hans avkomma som mina släktingar fött upp och ägde förut
Image011_12.jpg-for-web-NORMAL.jpg

Dottir från ErnstGården

någon här vet kanske vart hon blev såld?

iaf åter till foder...

Senast ändrad:

Många verkar vara rädda att det blir för mycket gräs redan?! Var bor ni? Våra hagar är bara lera och vatten efter denna vinter, jag är mest orolig för att det inte kommer växa ett endaste grässtrå där :( . Min stora isisgrabb får 3x2kg bra hö/dag (+ lite betfor, Equion och kalk -har inte ridit så hårt i vinter), vilket jag eg tycker är lite för lite, men vi är inackorderade och alla får lika... Han är lättfödd och nu är han fin i hullet, men jag är orolig för att han kommer bli smälltjock fort i sommar om han inte får en chans att tugga fäskt gräs successivt :bump: nu. Det är min erfarenhet att det varit bättre de år när de fått en lång invänjning med blandat nytt grönt gräs och torrt fjolårsgräs samtidigt som de är inne halva dygnet och får hö.

Senast ändrad av en moderator:

lägg gärna ut bild:)

nej vi bor i småland och jag tycker inte det är så överdrivet mkt gräs som alla verkar få det att framstå som...
jag skulle då inte se det som tillräckligt grovfoder än på långa vägar även om det första gräset säkert är jättenäringsrikt.

okej så var det ja. men i förlänningen? menar du om man ger dem energi för LÄNGE eller du menar om man ger för MKT?
protein omvandlas väl till energi(mj) eller iaf innehåller?
för speciellt lusern innehåller väl mkt energi endå?

har testat det mesta med min häst ska testa att ta analys på höet och göra en foderstat nästa år men det är ju lixom inga garantier heller att han kommer hålla huller bra eftersom man vet ju inte riktigt hur man skall uppskatta, LÄTT, HÅRT arbete m.m. hur värderar man det lixom och HUR mkt VET man att individen behöver, 2 helt likadana hästar med precis likadant hull och som arbetar exakt lika mkt + väger lika mkt behöver ju nödvändigtvis inte må bra av samma foderstat det beror ju alldeles på ämnesomsättning m.m m.m så man kan ju endå inte vara säker....tyvärr.
men ska testa nästa år iaf.

nej jag litar inte på att han enligt måttbandet väger EXAKT 360kg utan det är bara bra att mäta för att se om han går upp eller ner.
och jag känner givetvis på hans kropp därför jag vet att han mest är bukig och inte har så mkt fett på resten av delarna.
lite lite fett på rumpan och halsen men mest är hans hängiga mage, den är inte lika tjock på sidorna nu utan har plattat till sig det tolkar jag som att mkt fett över revbenen försvunnit MEN magen hänger fortfarande neråt men det kan väl bero på brist av magmuskler med eller?

sen om man känner över renbenen löst(strycker) så känner man ej revbenen men om man försiktigt trycker så känner man dem så det är kanske ett lager av 2-3cm tjock skinn/fett innan revbenen kommer.
förstår du?

Att uppskatta om ens häst är i lätt eller hårt arbetande är jättesvårt då det vi alla tycker olika i den frågan. Av den anledningen har man tagit fram en "tillägstabell". Ex om du rider din häst i tölt 20min varje dag så behöver han ca 0,4MJ/100kg kroppsvikt i energitillägg. Det finns tabeller för om man klättrar, travar långsamt m.m.(finns tabeller för allt) så det är bara att räkna. :p

Sen har du helt rätt i att olika individer tar till sig foderet olika bra även om de flesta islandshästar faller under kategorin "lättfödda". Jag tycker att man kan utgå från att sin islandshäst är lättfödd men märker man att den faller ur får man "flytta över" den till kategorin "normalfödd" eller tom "svårfödd".

Att ge endast 4kg grovfoder per dag tycker jag låter extremt lite. En häst ska ha(enligt mina tabeller) 1,5kg ts/100kg kroppsvikt och med tanke på att ts för de flesta hösorter ligger på 84% är 4kg inte tillräckligt.

Jag rekomenderar verkligen att su skickar in en analys på ditt hö! Jag har kollat analys flera år nu och kan säga att det är extremskillnad på vad analysen visat. Ett år var jag tvungen att ge min häst 8dl sojaprotein, 2kg havre, 1dl kalk + 0,7kg betfor utöver 8kg hö per dag för att hon skulle få en komplett foderstat. I år har hon klarat sig enbart på 8kg hösilage/ dag ...

Man får även tänka på att det är 1månads eftersläp from det att man ändrat i foderstaten tills dess att man kan se resultat. Det lönar sig att veta vad man ger sin häst! Skule fö gissa på att din häst borde väga ca 300kg vilket innebär att du bör fodra honom som att han vägde 300 kg inte 360kg.

Senast ändrad:

Vi släpper inte på bete, de får de gräset som växer upp i de olika hagarna. Men jag kommer inte låta dem gå ute dygnet runt, vill ha koll på vad de får i sig och att de får vila magarna lite också.

okej har ni flera hagar som ni varierar med under vintern/sommaren eller ni har en vinterhage och en sommarhage(där ni släpper innan gräset kommer) eller bara en hage?

hur många hästar går tillsammans?

det blir för mkt trots att man släpper dem tidigt lr? alltså det enda som är bra är att de slippen chocken att släppas på uppvuxet bete eller tänker jag rätt?

okej har ni flera hagar som ni varierar med under vintern/sommaren eller ni har en vinterhage och en sommarhage(där ni släpper innan gräset kommer) eller bara en hage?

hur många hästar går tillsammans?

det blir för mkt trots att man släpper dem tidigt lr? alltså det enda som är bra är att de slippen chocken att släppas på uppvuxet bete eller tänker jag rätt?

Ja det finns både sommar och vinterhagar, det går två hästar i varje hage, de är stoooora. Allt för mycket gräs än vad våra hästar "tål".

Det är en stor gryta som våra ska gå i till sommaren, den vill vi inte släppa dem i nu när det är så blött i markerna, det är knappt någon plan del i den. Så det får bli när det torkat upp betydligt mer.
Tidigt gräs har jag hört är farligare om man nu tänker på fång osv.

men är det farligt att då släppa dem i en ouppvuxen hage och låta dem gå och beta av eftersom eller är det farligt att låta det växa upp och sen ut med dem direkt från vinterhagen?

eller ska man låta det växa upp och sen vara i flera månder tills det "nya" gräset inte är nytt längre???

svårt...

Det är jättesvårt.. jag håller med dig.. Det beror kanske också lite på vad man har för häst, om de har lätt för att gå upp i vikt eller inte. Sprettur kunde jag aldrig släppa på bete, såg han gräs så svällde han.. Inte roligt, man tappar såå mycket av gångarterna när hästarna blir feta...:crazy:

Att uppskatta om ens häst är i lätt eller hårt arbetande är jättesvårt då det vi alla tycker olika i den frågan. Av den anledningen har man tagit fram en "tillägstabell". Ex om du rider din häst i tölt 20min varje dag så behöver han ca 0,4MJ/100kg kroppsvikt i energitillägg. Det finns tabeller för om man klättrar, travar långsamt m.m.(finns tabeller för allt) så det är bara att räkna. :p

Intressant.. vilka är "man" och vart hittar man/finns den tilläggstabellen? Jag älskar hård fakta... tyvärr fungerar ju inte världen exakt som man räkar ut, men man kan få lite hintar och lite hjälp på vägen :)

Det är jättesvårt.. jag håller med dig.. Det beror kanske också lite på vad man har för häst, om de har lätt för att gå upp i vikt eller inte. Sprettur kunde jag aldrig släppa på bete, såg han gräs så svällde han.. Inte roligt, man tappar såå mycket av gångarterna när hästarna blir feta...:crazy:

jo exakt så jag har väl aldrig fått se riktigt vad thengill egentligen klarar av man förstår ju att han får kämpa dubbelnt så mkt och det är ju inte konstigt att han är framtung ibland.

men hur gjorde du med din lättfödda sprettur då? han va rätt stor va men vad han hade för foderstat på vintern som höll han smal och hur såg sommaren ut?
spännande o höra hur andra gör så kanske det blir lite lättare att komma på hur man ska göra med thengill för nu måste det vara nog han ska inte behöva släpa runt på massa övervikt mer.

fick din sprettur gå själv lr va de fler som hade sina hästar i "sandhagar" fick ni fodra med hö då eller?

jag tror ja ska skaffa ett gäng svårfödda islandshästar och nåra lättfödda till och så får de svårfödda beta av där de lättfödda sen kan gå...hm smart ide va...ihh.

nej men ärligt talat tror jag som det iaf verkar nu så kommer Glampi bli svårfödd eller iaf behöva mkt mer mat än thengill så det kommer bli kalaskul sen när de 2 ska gå ihop...not.
får hoppas på att glampi med blir lättfödd iaf lättare med 2 lättfödda en de vore ju skönt med en häst som höll hullet lite bättre endå.

just nu e han ingen vidare matälskade(glampi) leker hellre eller tittar på tjejer så vi får väl se hur de blir tittar han för mkt på tjejer riskerar han ju att bli för mager och stressad(som hingst).

Men han är ju fortfarande bebis, klart han tycker sånt är roligare än att äta :p

Ni får helt enkelt skaffa får som betar före hästarna, de äter noggrannare än kor och är billiga i drift ;)

Men han är ju fortfarande bebis, klart han tycker sånt är roligare än att äta :p

Ni får helt enkelt skaffa får som betar före hästarna, de äter noggrannare än kor och är billiga i drift ;)

haha jo men de andra fölen äter betydligt bättre än honom:angel:
han vill inte ens ha sitt kraftfoder utan puttar mest ut det och smakar lite på de sen spottar ut de mesta haha.

ja det har jag funderat på med de ska vi nog ha sen.
grannarna här har ju får iaf som ska beta i vår vinterhage lite nu i 2 veckor så det blir lite växelbete tyvärr kan de inte förbeta i sommarhagen för vi pallar inte att sätta upp fårstängsel runt hela bara för att de ska gå där i 2 veckor om året typ.:crazy: sen e de inte sådär överdrivet sammarbetsvilliga heller tyvärr, ägarna alltså:rofl:
bara konstigt att vi får "låna" deras sommarhage runt huset nu för de har ju första tjing på allt den gubben äger(hyresvärden) de har dessutom lyckats sno åt sej betesbidraget på mark de inte ens äger:eek:
och enda chansen att vi skulle få ha hästarna i hagen med lösdriften var mot att de :devil:arna skulle få betesbidraget för det fast att marken ägs av en annan gubbe, helt sjukt.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka