betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Halloj,
Nu har våra hästar åkt ut även nattetid, och det funkar bra, tillräkligt med gräs i hagarna. Min häst får nu 1 kg hö morgon och 3 kg till kvällen. Krafftfoder får hon när hon har jobbat, och ca 1-2 dl.

Halloj,
Nu har våra hästar åkt ut även nattetid, och det funkar bra, tillräkligt med gräs i hagarna. Min häst får nu 1 kg hö morgon och 3 kg till kvällen. Krafftfoder får hon när hon har jobbat, och ca 1-2 dl.

okej var är det ni bor har ni fått mkt gräs?
vad får hon för kraftfoder? mineraler oxå?

måste ställa en fråga till alla: ger ni era betesgående hästar mineraler? varför eller varför inte???

just nu har jag spärrat av hagen till min lättfödda islänning, han går i en normalstor hage tyvärr ensam eftersom den andra hästen går i sjukhage(sjukhagen har vi byggt i mitten av min hästs hage så de endå har sällskap av varandra) men det blir ju ingen lek tyvärr.
håller på att försöka få tag i något sällskap åt min häst.
ev blir det en shettis.

om det blir shettisen kan de endå inte gå på bete eftersom den endå inte äter något att tala om utan att bli jättefet kan jag tänka mig.

så jag hade tänkt göra som så att ha en hage till honom som är nerbetad och vartefter tiden går, flytta platsstolparna lite utåt så han får lite nytt gräs i taget och inte bara släpps på värsta uppväxta betet vad tror ni om det?

jag är ju van vid gigantiska hagar så denna tycker jag är lite liten men bara det är lite kuperat med träd så kan det väl inte vara någon fara? han har ju och göra och jag kan ju inte sätta honom i större hage än han klarar att beta i utan att bli jättefet eller få risk för fång.

skulle helst velat ha en jättestor skogshage med lite mark där det växer lagom mkt magert bete och så typ 10islandshästar i den det hade nog varit perfekt, så hade de fått leka med.
men så ska jag försöka ha det när jag får hem min unghingst glampi sen förhoppningvis är han nogorlunda lika i hullet som min lättfödde.
dock kommer han nog vara mer svårfödd om han fortsätter som hingst kan jag tänka mig.
hm aja han får väl få massa kraftfoder så han klarar sig:rofl:

sen tänkte jag ev köpa en mineralbalja till min häst, vad tror ni om det? kan de reglera det själva? innehåller den något salt eller skall jag ge det med?

och just nu får han iaf 3kg hö, 1 kg morgon, 1 kg em och 1kg kväll.
och 2dl kraft musli blå så han skall äta mineralerna (vitafor solid). 1dl + lite till.

NÄR tror ni jag kan sluta med höet? det finns massa gräs nu men i denna hage verkar det vara mkt mossa, men så såg jag att det var gammalt gräs som han inte ätit det måste väl betyda att det finns bättre att ta av och de endå finns tillräkligt annars brukar de väl ta det?
kanske skall dra ner 1kg till på höet?

kanske ska ta en bild på hur stor hagen är???

Senast ändrad:

Vi bor i södra skåne och här har u gräset vuxit hela vintern. Hon får ponnykraft och har fått det hel vintern, har inte gett henne några extra mineraler iom att fördigfoder innehåller det. En hagkompis till henne kommer få mineraler hela sommaren som ska hjälpa honom att hålla kroppen i trim. Än så länge går de i sina vinterhagar, därför att sommarhagen måste betas av först innan min häst som-sväller-av-att-bara-se-gräs får gå där.

Att bygga ut hagen på det sätten tycker jag funkar väldigt bra, men tänk på att inte ta för mycket åt gången.

Till sommaren sätter jag ut en saltsten till pållen, ingen balja, för det blir så äköigt när det regnar i den.

Jag ger bara hö morgon och kväll. Men så snart som möjligt ska hon vara utan det med. Ska börja dra ner på natthöet nästa vecka.

Står din häst fortfarande på stall? Eller ger du honom kraft även under sommaren?

Oj 2 kilo bara på kvällen då kommer ju hästen stå största delen under natten utan något hö.
Säger att hästen får höet kl 20 då är nog allt uppätet innan 21:30
Då får de stå utan mat tills amn kommer på morgonen och de kan bli uppemot 10 timmar.
Inte vill man att en häst som går i en jordhage inte ska få lunch just för att de blir för länge annars mellan morgon och intags maten!
Samma sak gäller ju natten vilket många glömmer bort

Detta kan medföra tarmrobalander ,magsår samt ovanor så som krubbitning, vävning mm.

Är man rädd att hästen ska bli tjock så köp ett hö av dåligt värde näringsmässigt men naturligtvis hygien mässigt lika fint
Så kan man ge mer av höet innan man kommer upp till den kvot hästen ska ha om dagen:idea:

Jag ger jorunn 11 kilo om dagen och hon är inte fet alls men då är hösilaget väldigt "dåligt" näringsmässigt och med 11 kilo tillgodoser höet hennes behov!

Hon får
2 kilo morgon
2 kilo lunch
2 kilo intag
5 kilo natt

Hon har mellan 100-500 gram hö kvar på morgonen så jag vet att hon har hö om hon velat!

Sedan får hon idag 1,5 liter kraftfoder pluss vitamin och mineraltillskott.

Under betet kommer hon endast få morötter och mineral/vitamintillskott!

Jag har haft ett hö med dåligt näringsvärde denna vinter, och min lilla dam har aldrig varit så fin som nu! Och jag har kunnat ge henne 6 kg hö/dygn + lite lucern och mineraler + halm. Varmblodet däremot får jag proppa i en massa ist för att hon ska få mera hull. Nästa häst ska va en islänning till....

Nu får dom gå halva dagarna i en gräshage, så nu orkar dom inte med allt hö mera, dom äter sin "hinkmat" på kvällen sen ställer dom sej att vila... :rofl: Matvraken...

Så ett sämre hö (näringsmässigt) kan verkligen vara bra för dessa lättfödda som bara behöver titta på mat för att bli feta!

Mina går nu i en hage som är väldigt nerbetad och det finns väl lite strån här och där. Dom får 6 kg hö på kvällen och ibland på morgonen. Det beror på om dom ätit upp eller inte. Just nu bojkottar dom höet på kvällen eller bara äter det godaste och då får dom inget på morgonen heller.

Min shettis går i en fålla utan något gräs alls och får 1-1½ kg hö om dagen, hon bantar.

Jag vill inte ge för bra hö till min häst för då skulle jag få ge typ 4 kilo sen har höet uppfyllt hennes behov..
Och 4 kilo om dagen är alldeles för lite.. de blir 1 kilo per fodertillfälle:crazy:

Jag vill ha ett hö så jag kan ge fri tillgång nästan utan att få en tunna.
Kom in i ett stall där hade de stora hbl 2 kilo på natten(kl 20) fick de.. hästarna svälte ju om natten:cry:
Nästa högiva kom 08:00
det är 12 timmar mellan givorna:crazy:
Stackars hästar säger jag bara eller stackars deras mag och tarmsystem

Vet bara till mig själv som äter var 3:e timme för att få gämn blodsockerhalt i kroppen.Skulle de gå 12 timmar mellan att jag äter skulle jag ligga och halvdö av hunger i ett hörn!
Och hästens mage är ju byggd för att äta runt 18-20 timmar om dygnets 24 timmar

Folk är så inne på att skaffa ett hö som innerhåller så höga näringsvärden som möjligt gärna 70-80 smrp per kilo.
En annan köper gärna ett hö som innerhåller 30-40 smrp per kilo ist och kan ge en nästintill fritillgång=)

Och dessa höar brukar vara rätt billiga eftersom de anses vara skithö:D

Man kan banta en häst utan att svälta den 1 kilo till en häst är ju på tok för lite:crazy:

Köp ett"dåligt" näringsmässigt hö ist så du kan ge så hästen så den har att tugga på när den vill.

Jag har bantat mitt sto genom just fri tillågng på hö med mindre näring i fasten hon har fått de hon behöver näringsmässigt..
Banta gör du när du förbränner mer än vad du stoppar i dig..Samma sak gäller hästar..
Man bantar inte genom att nästan inte äta något alls.. det kallas snarare anorexisymptomet!:crazy:

Troligen ger du för mkt mat av för höga värden så du förbränner inte lika mkt på henne och då går hon upp!

Så här fin vart mitt sto när jag "bantade henne" genom denna metod

Före

Jorunn2.jpg

Efter

RidbilderJorunn30mars08080.jpg

Ja absolut, Jorunn är jättefin nu och jag har samma åsikter som dig egentligen.

Men nu funkar det inte så med min shettis. Visst, det kanske blir svält en period och det är jättesynd om henne, absolut. Men nu har jag plågat min häst tillräckligt länge med att ha henne fet så nu måste jag plåga henne en period till och svälta henne. Det här är inte någon fix idé jag fått själv utan det är i samrådan med veterinären som detta ska ske.

Ska lägga in lite grenar och kvistar som hon kan få pilla med.

Under hela vintern har vi inte haft ett hö med bra värden, så var glad att det fungerade så bra med Jorunn att banta henne på fri tillgång, tyvärr funkar det inte för min lilla :( När hästen haltar på grund av sin fetma, ja då får man ta till drastiska återgärder helt enkelt. Jag har också kört med mycket motion för att få ner henne i vikt, och att ge det tid osv. Men det är lönlöst.

Varför låter man då en häst bli så fet att det riskerar hästens hälsa? Inget påhopp, bara undrar ..

För att man lyssnar på andra.
Fastnar i att bara mäta buken och glömmer bort ögat.
Anser att man känner revbenen, så fet kan hon ju inte vara.
Osv.

Slänger in en bild på bulldozern :D
Över revbenen är hon bra, men hon har fett lite var annanstans.

När man hör kommentarer om hur fin hon är i hullet nu och inte ska väl du banta henne mer, så jag vet inte, men på något sätt lyckas man ju intala sig att det kanske inte är såå allvarligt som det faktiskt är.

Hehe jaa .. söt är hon men kanske skulle må bättre av att gå ner lite i vikt ;)

Hehe jaa .. söt är hon men kanske skulle må bättre av att gå ner lite i vikt ;)

Kanske aningens, en sisådär 25 % av henne ska bort:angel::angel:
Men det löser sig nog det med. Hon är tacksam så hon gillar att jobba i alla fall. Dock är hon otacksam eftersom hon inte är så duktig på att tappa vikt :p

KL

Hoppar in med lite funderingar inför sommaren:laugh:!

Vet ni nåt kraftfoder som innehåller en hel del mineraler, men ganska lite energi och protein? Det har ju kommit upp ordentligt med nytt gräs nu, så min tjej behöver egentligen inget kraftfoder längre. Men däremot får hon linfröolja och örter mot hosta. Och det äter hon inte om man inte blandar det med nåt gott. (Funkar ej med äpple/morötter.)
Hittills har hon fått extra proteinrikt kraftfoder då hon behövt det av diverse orsaker, men det gör hon inte nu längre.
Så jag hade behövt nåt foder, t ex musli, bara för att blanda det andra i och det hade varit bra om det innehöll mkt mineraler så att man slipper ge det som tillskott. Hon avskyr mineraler... iaf Kraffts pelleterade.

Eller vet ni nåt annat man kan blanda örter och olja (och ev mineraler) med? Hon ska ju helst inte ha nåt extra foder alls i sommar. Är en lättfödd dam. Nu är hon jättefin i kroppen om man räknar bort att magen är lite bukig.

Och hur vet man egentligen om de behöver extra mineraler? Är det bara att göra analys på gräset då eller? Känns lite väl överambitiöst:p. Eller har vi mineralrika/fattiga jordar överlag i Sverige?

Kan tillägga att hon går ute dygnet runt och rids ca 5 dar i veckan. Försöker motionera henne ordentligt nu så att hon ska dra upp magen mer och inte ha sån hängmage.

*kl*
Om man nu har ett hö som är "för bra" kan man inte då blanda det med halm för att tillgodose tuggbehovet?

Ja det var bra att vårt hö blev så här dåligt, annars hade jag nog aldrig fattat att man kanske inte ska sträva efter så höga värden... :p

Fast jag hade ju laddat med småbalar prima halm att blanda höet med, och många såna har det ju inte gått åt! :angel:

Min var fet när jag köpte henne, sen räcker det med att hon ser ett grässtrå så är vi där igen... Betesbegränsaren åker på nu snart, det brukar hjälpa lite.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka