Sv: betsessläpp och foder just nu!
Halloj,
Nu har våra hästar åkt ut även nattetid, och det funkar bra, tillräkligt med gräs i hagarna. Min häst får nu 1 kg hö morgon och 3 kg till kvällen. Krafftfoder får hon när hon har jobbat, och ca 1-2 dl.
okej var är det ni bor har ni fått mkt gräs?
vad får hon för kraftfoder? mineraler oxå?
måste ställa en fråga till alla:
ger ni era betesgående hästar mineraler? varför eller varför inte???
just nu har jag spärrat av hagen till min lättfödda islänning, han går i en normalstor hage tyvärr ensam eftersom den andra hästen går i sjukhage(sjukhagen har vi byggt i mitten av min hästs hage så de endå har sällskap av varandra) men det blir ju ingen lek tyvärr.
håller på att försöka få tag i något sällskap åt min häst.
ev blir det en shettis.
om det blir shettisen kan de endå inte gå på bete eftersom den endå inte äter något att tala om utan att bli jättefet kan jag tänka mig.
så jag hade tänkt göra som så att ha en hage till honom som är nerbetad och vartefter tiden går, flytta platsstolparna lite utåt så han får lite nytt gräs i taget och inte bara släpps på värsta uppväxta betet vad tror ni om det?
jag är ju van vid gigantiska hagar så denna tycker jag är lite liten men bara det är lite kuperat med träd så kan det väl inte vara någon fara? han har ju och göra och jag kan ju inte sätta honom i större hage än han klarar att beta i utan att bli jättefet eller få risk för fång.
skulle helst velat ha en jättestor skogshage med lite mark där det växer lagom mkt magert bete och så typ 10islandshästar i den det hade nog varit perfekt, så hade de fått leka med.
men så ska jag försöka ha det när jag får hem min unghingst glampi sen förhoppningvis är han nogorlunda lika i hullet som min lättfödde.
dock kommer han nog vara mer svårfödd om han fortsätter som hingst kan jag tänka mig.
hm aja han får väl få massa kraftfoder så han klarar sig
sen tänkte jag ev köpa en mineralbalja till min häst, vad tror ni om det? kan de reglera det själva? innehåller den något salt eller skall jag ge det med?
och just nu får han iaf 3kg hö, 1 kg morgon, 1 kg em och 1kg kväll.
och 2dl kraft musli blå så han skall äta mineralerna (vitafor solid). 1dl + lite till.
NÄR tror ni jag kan sluta med höet? det finns massa gräs nu men i denna hage verkar det vara mkt mossa, men så såg jag att det var gammalt gräs som han inte ätit det måste väl betyda att det finns bättre att ta av och de endå finns tillräkligt annars brukar de väl ta det?
kanske skall dra ner 1kg till på höet?
kanske ska ta en bild på hur stor hagen är???