betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Om det är såpass mycket gräs så är det väl okej med 2kg/dygn. Men om du ska hålla nera hans vikt så kanske du får offra en sommar, där han inte får gå på något större bete. Håll honom i denna lilla hage och släpp får i den stora som betar ner, så du kan göra en ny hage efter ett tag som ändå är nerbetad. Är det för stor yta så hinner ju gräset växa upp snabbt och då kommer han att äta mycket. Om du istället håller honom på en liten yta (tråkigt, jag vet, men vad ska man göra?) och stödfodrar med hö om/när det behövs så är risken mindre att han går upp mer i vikt. Motionera honom mycket och lek med honom lite i hagen så att han får röra på sig. Kan skuggi komma ut i Thengills hage snart, eller hur skadad är han? Det är ju alltid bättre med fler hästar, för då betas det ner snabbare.

Lycka till!

//Julia

tack för ditt svar:bow:
ja exakt som du skriver är nog som de kommer bli.
för våra grannar har får och de ska sätta sina får i 2 veckor i vår vinterhage som fått växa upp lite.

det är så att vi nytt infört hästar på detta ställe så sommarhagen e inte byggd ännu.
just nu går hästarna i en lånad hage så vinterhagen vilar men vi hade ju tänkt låta den vila till i vinter.

men tyvärr innehåller den massa ekar som släpper giftiga ekollon är det på hösten?.
så vi tänkte att de smartaste e kanske att ha vinterhagen som sommarhage istället.

tyvärr e ju sommarhagen(som inte är byggd ännu) i skogen vilket egentligen skulle vara bättre då de är mindre bete där.
SVÅRT.

men nuvarande vinterhagen blir som ett kärr på vintern så man endå får spärra av halva hagen mot ekollon och kärr.

men det läskiga är att nya sommarhagen har massa jordvältor i sig som hästarna ju riskerar att trampa ner i på vintern om det är snö...

ja hur man än gör så e de skit:angel:
hur tycker du verkar smartast?.

det verkar som att vi inte kommer hinna göra klart nya sommarhagen detta året så vi måste kanske ha hästarna i små hagar i vinterhagen denna sommar efter att fåren gått där 2 veckor.
men att vi bygger sommarhagen under sommaren och gör en vinterhage av den men hur man ska hindra hästarna från att ramla ner i jordvältorna är ju svårt???

jag försökte ju låna in en shettis och vi försökte låna ett arabsto men inget av det funkade till slut för den ena va uthyrd och den andra skulle säljas.
sen så har vi ringt runt massa och försökt få tag i hästkompisar men på sommaren är de ju stört omöjligt.
även den mest illa omtyckta lilla shettis blir ju jättepoppis på sommaren när man kan rida och ha den som gräsklippare....tyvärr

jo för de finns ju inte alls lika mkt fält att odla på som tex skåne...så vi har ju fått åka dit.

ja pma gärna adressen men jag vill inte köpa hösilage, utan vill helst ha hö eftersom vi e så få hästar så går det ju inte åt annars.

hade velat köpa 2-3får nu i sommar och ha i vinter och ge dem fri tillgång på hösilage de pallar väl med att äta bale eller? äter inte de rätt snabbt.
och en bale måste väl räcka långt till dem med eller? blir det dyrt med hösilage fri tillgång till 3 får:D

men de säljer alltså 60kg balar hur snabbt gör man slut på en sånn? för annars såna riktiga rundbalar ligger väl på en 500kg eller?

Njae... Men vill ni hämta hö på närmare håll vet jag några st här i kring. Betydligt närmare än t ex Skåne. Har en fd jobbarkompis som säljer hö för 2 kr/kg.

I vintras när det var blött och jävligt hade jag en bale (vikt ca 400 kg) till mina tre hästar och de åt upp den på tio dagar (hade analays på det partiet och det var för dåligt med näring för fölet och den dräktiga mamman, därför fick de rätt stora mängder). Den höll sig kanonfin, blev inte dålig av att stå öppen så länge.

Får äter inte så stora mängder, ska ni ha tre får äter de nog lika mycket som 1,5-2 hästar gör/dag. De kan ju med fördel äta på fri tillgång, men tänk er för innan ni köper får eftersom de ska registreras i Jordbruksverket, klippas två ggr/år, klippa klövar m.m. Antar att ni inte ska betäcka dom men om det skulle så vara fallet blir det pass med lammningar och att skicka tre lamm till slakt/år kostar mer än ni får tillbaka. Men får ni låna grannens blir det ju kanon.

Stället utanför Växjö säljer hö OCH hösilage, analyserat ;). Hur länge en 60 kg bale räcker beror ju på hur mycket ni ger.

jag tycker ju jag gjort rätt och så men det syns ju på hans hull att han måste ju få för mkt mat varför är han annars tjock.
Konstant näringsbrist ger också en slags fetma. En individ som konstant bantas kan "gå i baklås" och ställa in sig på svält. Det gäller f ö även människor. Då blir det svårt att banta. Nånstans slår din uträkning fel, men vad som felar är svårt att säga.

okej, eftersom jag inte orkar/kan matte så bra så exakt hur mkt hö ska han ha om han ska väga 300kg då? om man går efter 1,1kg ts/100 kg kroppsvikt.
Detta är en GRAV missuppfattning. 1,2 kg ts är MINIMIGIVA för hästen, inte alls någon rekommendation. Hur mycket hö hästen skall ha? Personligen föredrar jag att fylla upp så mycket av foderstaten som det bara går med grovfoder, och hur mycket det blir kollar jag först på analysen och sen på hästens hull och behov.

Sen tror jag att du är för fokuserad på 300 kg. Är du säker på att det är det hästen skall väga? Kollar du i Skulasons bok har de bilder på hästarna med matchvikter - och det är visserligen högre hästar men slimmade och i tävlingskondis. Se på hur hästen SER UT i stället, och vad hästen orkar. Vet du inte vikten, blir allt annat rena spekulationer.

Min häst går för övrigt på full foderstat fortfarande, betar ca 2 h per dag.

Jag har aldrig sagt att du är en dålig ägare däremot säger jag att hela kapitlet med foder är svårt och jag förstår att det kan vara jobbigt!

Foderlära är matte till stor del. Är du dålig på matte och inte vill räkna för att få ihop en bra foderstat till din häst så bör och ska du ta hjälp av någon.

TS på hö brukar ligga på 84% så du kan ju räka själv på hur mkt mat din häst ska ha om han ska väga 300kg och ha ett minimun på 1,2kgTS/100kg kroppsvikt.

Förmodligen har du gett din häst hö med extremvärden och därav har han blivit fet trots en liten ranson. Innan du köper in hö till nästa höst, försök få en analys innan köp.

Om jag var du skulle jag försöka hyra in min häst på ett bra och magert skogsbete(vet flera i Växjö om du vill ha pm.) så att han kan få röra på sig och vara häst tillsammans med andra hästar+ gå ner i vikt på ett sunt och bra sätt.

Bönderna förr i tiden hade nog stor kunskap om foder vilke tman behövde då analyser inte fanns. Att göra analys på sitt grovfoder är att göra det lätt för sig och är ett otroligt hjälpmedel om man vet vad man ska göra med papperet i handen. Fö avmaskade, spattröntgade eller vaccinerade inte bönderna sina hästar förr i tiden heller då det inte fanns. Det är ingen anledning till att vi inte ska göra det nu.

EDIT: Eftersom du har en liten hingst med så borde det ju vara väldigt viktigt för dig att räkna på hur mkt han behöver få i sig och så att alla kvoter stämmer(inför vintern spec). Allting kan man inte se med ögat, dessutom är det ca 1mån eftersläp på det man kan se.

Senast ändrad:

Kan du inte ta lite kort på din hage så man får en uppfattning om storlek och gräsmängd?

tack för ditt svar.
jo jag håller med dig tror att för denna extremt lättfödda häst så funkar lixom inte att ge massa mat och tro att han ska bli smal av att motionera ihjäl honom.
ja de hade kanske funkat om han gått med en flock unghingst som bara vallat runt på honom hela tiden, det är ju drömmen men nu kan jag ju inte gå och köpa 20unghingstar bara för det även om ja velat:angel: men så rik är jag inte att thengill kan få all lyx hihi.

ja o hagen blir ju större o större ju mer jag flyttar ut staketet ju:crazy: när ska man hejda sig rätt vad det är så har han ju en jättestor hage men det är kanske som du säger såfort de har regnet finns det gräs där igen så man inte behöver öka den på ett tag.

nej exakt jag vill ju inte behöva stödfodra en redan fet häst lixom gräs ska de ju klara sig på.

ja exakt, det är nog det misstaget folk gör är att tro att hästarna är så himla viktbärande och grova bara för att de e feta sen gömmer sig en jättetanig smäcker häst därunder som egentligen inte klarar en tung ryttare ens utan all sin övervikt.

hur hade du tänkte göra nu i sommar med din häst då? hur mkt mat har din häst i hagen nu? står hon ute dygner runt nu?

alltså saken är ju den att han går ute dygnet runt året runt tror det förvärrar saken rätt mkt att han även kan äta mkt på natten och när han går tillsammans med fler hästar så äter han ju av deras mat på lösdriften det är problemet för han e så pass hög i rang med.

Absolut! Mitt internet ville inte öppna dina bilder idag, hoppas det funkar i morgon:crazy:. I sommar ska hon inte gå på bete, utan gå i sin mycket-lite-mat-hage, och så småningom kunda beta ett par timmar på mkt gräs. Får se hur det funkar...Hon går ute dygnet runt nu, och from idag får hon 2 kg om dagen, men så fort som möjligt ska vi sluta med det också. Till vintern ska "min" häst med gå ute dygnet runt, men fodras 3 gånger om dagen, så det blir inte fri tillgång, tror jag inte hon hade klarar, utam stått i höet hela dagen:p
Har ingen bild på henne exteriört nu när hon är lite smalare, ska försöka ta en på henne nu i dagarna. Hon är ju fortfarande lite överviktig, men det tar ju tid att banta en häst och måste få göra det med:)

Hur mycket väger thengill idag?

Njae... Men vill ni hämta hö på närmare håll vet jag några st här i kring. Betydligt närmare än t ex Skåne. Har en fd jobbarkompis som säljer hö för 2 kr/kg.

okej vad bra då kanske man kan ta ett annat närmare ställe detta året, men har för mig jag frågade dej med i höstas om hö??? men vi var kanske för sent ute då eftersom jag precis flyttat hit i höstas och hö ska man ju helst paxa lite tidigare.
men det för 2kg kg är det analyserat låter ganska dyrt annars.

I vintras när det var blött och jävligt hade jag en bale (vikt ca 400 kg) till mina tre hästar och de åt upp den på tio dagar (hade analays på det partiet och det var för dåligt med näring för fölet och den dräktiga mamman, därför fick de rätt stora mängder). Den höll sig kanonfin, blev inte dålig av att stå öppen så länge.

okej va bra. men va det då pjakkur blev så fet av den balen?
för han e ju med hyffsat lättfödd va?
vad får han nu och lägga gärna ut en bild på hans hull.

Får äter inte så stora mängder, ska ni ha tre får äter de nog lika mycket som 1,5-2 hästar gör/dag. De kan ju med fördel äta på fri tillgång, men tänk er för innan ni köper får eftersom de ska registreras i Jordbruksverket, klippas två ggr/år, klippa klövar m.m. Antar att ni inte ska betäcka dom men om det skulle så vara fallet blir det pass med lammningar och att skicka tre lamm till slakt/år kostar mer än ni får tillbaka. Men får ni låna grannens blir det ju kanon.

nej okej, på fri tillgång oxå menar du?.
men om jag skulle köpa får så ska de ju redan vara registerade för det måste ju alla seriösa uppfödare göra på nyfödda får(inklusive öronmärka dem)
så jag skulle vara jättenoga med att köpa från seriöst folk i så fall.
det är lag på att de skall klippas 1gång/år.
och tydligen kan ev hovslagare klippa klövar annars kan den som klipper pälsen även ta klövarna.
det brukar oftast bara behöva göras de gånger man klipper fåren(klövarna alltså).
hihi har läst på lite(dvs fått hjälp från buke hihi).
skulle aldrig kunna skicka lamm till slakt. skulle i så fall ha fåren som kompisar och behandla dem som hästarna(alltså se dem som lika värda).

Stället utanför Växjö säljer hö OCH hösilage, analyserat ;). Hur länge en 60 kg bale räcker beror ju på hur mycket ni ger.

okej va bra... men 60kg om den klarar att vara öppen 1 vecka(de klarar sej väl bättre om man öppnar dem så de får torka lite)
på en vecka äter ju varje häst ca (gissar bara nu) 7kg hösilage/dag=49kg/vecka/häst
så bara då får man ju nästan uträknat att det kommer gå åt mer än en bale till 2 hästar och 3 får/vecka.
då borde det ju klara sig.

Konstant näringsbrist ger också en slags fetma. En individ som konstant bantas kan "gå i baklås" och ställa in sig på svält. Det gäller f ö även människor. Då blir det svårt att banta. Nånstans slår din uträkning fel, men vad som felar är svårt att säga.

med konstant bantning menar du då "svält kost, minumum med mat" eller vad menas egentligen med konstant bantning?

nej exakt och det extremt konstiga är ju att jag har ju inte bantat denna häst "konstant" så i baklås har han inte gått iaf:rofl: men jag har testat allt.
har testat att ge han nu i vinter alltså 6kg hö och 1kg lusern på det och det var ju uppenbarligen för mkt trots mkt träning.
och det är ju så mkt som man egentligen vill ge i mängd väl?
om man nu tänker på volym alltså inte hur mkt näring det innehåller.

kraftfoder vad är det ungefär det har jag aldrig gett särskilt mkt av till min häst iaf.

det jag skälv tror skulle funka på min häst är om han fick (sommar) gå på ett lagom betat, naturbet tillsammans med massa unghingstar eller nån typ av båkstakar:D som busade runt på honom och inte lät han stå och äta.
DET är jag övertygad om skulle fungera så han skulle agera lekfarbror tyvärr har vi inget sånt bete här i närheten då får jag köra typ 14min varje dag enkel resa för att rida honom:crazy:

men iaf, med det sagt så måste det ju vara som så att han är i extremt behöv av att röra på sig många timmar dagligen jag tror att det är den enda rätta för honom och måttligt med mat då.
men en hage som är nerbetad hoppas jag att han kommer kunna sakta gå ner i vikt och om jag försöker motionera honom så ofta

forts...följer

Detta är en GRAV missuppfattning. 1,2 kg ts är MINIMIGIVA för hästen, inte alls någon rekommendation. Hur mycket hö hästen skall ha? Personligen föredrar jag att fylla upp så mycket av foderstaten som det bara går med grovfoder, och hur mycket det blir kollar jag först på analysen och sen på hästens hull och behov.

Sen tror jag att du är för fokuserad på 300 kg. Är du säker på att det är det hästen skall väga? Kollar du i Skulasons bok har de bilder på hästarna med matchvikter - och det är visserligen högre hästar men slimmade och i tävlingskondis. Se på hur hästen SER UT i stället, och vad hästen orkar. Vet du inte vikten, blir allt annat rena spekulationer.

vad är rekomendationen då?
som jag skrev så fyller jag inte upp foderstaten med kraftfoder men har märkt att väldigt många ger väldigt mkt kraftfoder till sina islänningar, uppåt flera kg havre m.m.
jag har max gett 5dl have några veckor men det blev han bara fet av så jag slutade mer har ja inte gett.

ja kanske det...men vad tycker du när du ser honom på bilderna då?
vad tippar du på att en 126-129mkh islandshäst skall väga med den exteriören som min har?

om jag nu ska spekulera eftersom jag inte har tillgång till våg bara måttband så har han nog minst 50kg övervikt han är extremt fet i år tycker jag såhär mkt fett har han inte haft på kroppen tidigare innan har han bara varit bukig men rätt lagom över revbenen nu är det nästan tvärtom.

säj gärna vad DU ser på HUR min häst ser ut då? ser han lagom ut för dej?

han är mkt pigg extremt mkt piggare nu än i vintras men svårt att veta om det är de nya färska gräset eller vad det kan va, det ja vet är att ju smalare han blir destå piggare blir han.
men han verkar inte lida brist på nåt iaf eftersom han är så pigg och inte får kraftfoder.

enligt måttband väger han runt 360kg tror jag.
när han va i lagom hull vad jag tyckte då vägde han som minst 296kg enligt måttbandet.
och då va han endå inte hypersmal och lite muskelfattig, de bilderna finns med om du kollat.

hur ser din häst ut då?

Jag har aldrig sagt att du är en dålig ägare däremot säger jag att hela kapitlet med foder är svårt och jag förstår att det kan vara jobbigt!

jo och jag tror man måste vara väldigt intresserad och fördjupa sig i det väldigt mkt för att orka lära sig det, det går inte att lära sig lite halvdant bara lixom.
och är man inget mattefan så orkar man helt enkelt inte.
jag har mina stunder när jag ska hålla på och räkna ut allt men så mkt siffror och så invecklat som foder är så förstår jag varför inte alla hästägare är experter på foder, det kan man ju heller inte begära.

TS på hö brukar ligga på 84% så du kan ju räka själv på hur mkt mat din häst ska ha om han ska väga 300kg och ha ett minimun på 1,2kgTS/100kg kroppsvikt.

ja och då ska man ju först räkna ut procent hur mkt 1kg ts är med, alltså jag orkar verkligen inte har jättesvärt för att omvandla procent. och speciellt som jag just nu jobbar natt och kan verkligen inte tänka när jag e trött och har gjort i snart 6 dar av 7 denna veckan...suck. hjälp.

Om jag var du skulle jag försöka hyra in min häst på ett bra och magert skogsbete(vet flera i Växjö om du vill ha pm.) så att han kan få röra på sig och vara häst tillsammans med andra hästar+ gå ner i vikt på ett sunt och bra sätt.

ja du kan pm men jag tror att han måste ridas då med för att hålla hullet och det blir himla långt att köra varje dag 6 mil enkel resa till honom för att rida.
men annars är det som sagt det allra bästa för min häst men tyvärr finns ju inte en flock med glada islandshäst hingstar här i närheten.

EDIT: Eftersom du har en liten hingst med så borde det ju vara väldigt viktigt för dig att räkna på hur mkt han behöver få i sig och så att alla kvoter stämmer(inför vintern spec). Allting kan man inte se med ögat, dessutom är det ca 1mån eftersläp på det man kan se.

alltså min lille hingst går inte hemma utan han går på hingstbete och kommer vara där över vintern med så tyvärr kan jag inte räkna så mkt och de äter inte samma mat endå eftersom han står 18mil härifrån.
skulle aldrig i mitt liv få för mej att ha han hemma ensam med thengill. han ska gå på hingstbete och leva livet.
men vill till vintern ha analys till honom med men jag vet inte, analys kvittar väl när de har fri tillgång på hösilage eller?

Kan du inte ta lite kort på din hage så man får en uppfattning om storlek och gräsmängd?

jo ska försöka med det..

men idag gick ja runt lite i hagen o den har ju definivit blivit större ju mer jag ökat ut den så nu e den endå rätt stor faktiskt för en enda liten häst.

den är som 1 och ½ paddock på ca 20*40 eller nåt sånt nu och den är kuperad och massa små söta träd, blommande äppelträd och så.
sen verkar han ha en länga där han bajsar och sen har han ett område där han bara äter så det är ordning o reda på herrn:angel:

nu har han som sagt fått en mineralbalja med som han verkar sköta jättebra går där och slickar när han känner för de, va lite rädd att han skulle stå och käka massa ur den för att han va hungrig men han verkar veta hur han ska sköta den.
han e ju uppvät med fri tillgång på mineraler.

sen har han fått saltsten och allt så nu känns de bra.
han får fortfarande 2kg.

sprider ut höet i hela hagen så han får gå och leta efter det.
imorse och nåra dar nu har ja fuskat och gett han lite mer på morgonen och spridit ut de noga.
men han har nog max fått 3 kg men mer runt 2,5.

han verkar inte vrålhungrig iaf.

Absolut! Mitt internet ville inte öppna dina bilder idag, hoppas det funkar i morgon:crazy:. I sommar ska hon inte gå på bete, utan gå i sin mycket-lite-mat-hage, och så småningom kunda beta ett par timmar på mkt gräs. Får se hur det funkar...Hon går ute dygnet runt nu, och from idag får hon 2 kg om dagen, men så fort som möjligt ska vi sluta med det också. Till vintern ska "min" häst med gå ute dygnet runt, men fodras 3 gånger om dagen, så det blir inte fri tillgång, tror jag inte hon hade klarar, utam stått i höet hela dagen:p
Har ingen bild på henne exteriört nu när hon är lite smalare, ska försöka ta en på henne nu i dagarna. Hon är ju fortfarande lite överviktig, men det tar ju tid att banta en häst och måste få göra det med:)

Hur mycket väger thengill idag?

oj nej va synd hoppas verkligen du kan se bilderna idag.

okej låter som din häst är inne i samma läge som min då.
men hur stor är din hästs hage går hon ensam?
hur mkt bete?
bild?

okej så läget kommer bli lika i vinter med för våra hästar troligen.
hur många hästar ska hon gå md då? e hon ranghög?

vet ju tyvärr inte vad han väger med våg ska kolla med måttband imorn med...

Vi har en lättfödd, vi också, så jag vet att det är svårt. Och Thengill ser rund ut, och behöver minska omfånget lite. Eftersom han inte verkar svara på vare sig minimigivor eller ökad foderstat känns det som att det är nåt som inte stämmer, eller nåt som "hakat" upp sig.

Vad jag menar med att skippa kilon och viktmåttband är att dels tror jag inte de visar korrekt och dels så är siffran totalt ointressant i detta läge. Det du vill åt är ju en häst i rätt hull, skitsamma vad sen hästen väger.

För våran häst verkar det funka med mycket grovfoder, han blir helt enkelt inte lika "matgalen" då. Och bete, för det verkar signalera vår (=ingen matbrist ...). Det jag nämnde om minimigiva är att det är just vad det är - vad man MINST skall ge hästen enligt nu rådande forskning. Det är ingen rekommendation över vad hästen BÖR äta.

oj nej va synd hoppas verkligen du kan se bilderna idag.

okej låter som din häst är inne i samma läge som min då.
men hur stor är din hästs hage går hon ensam?
hur mkt bete?
bild?

okej så läget kommer bli lika i vinter med för våra hästar troligen.
hur många hästar ska hon gå md då? e hon ranghög?

vet ju tyvärr inte vad han väger med våg ska kolla med måttband imorn med...

Japp kunde se dem idag. Gillade verkligen den sista bilden som var synlig. Där ser han väldigt fin ut. Hon går själv i en hage som är som en liten ridbana kanske. Ensam pga av att hennes kompis behöver mer mat och den andra hästen som bor i samma stall och mn häst, bara slåss så fort de kommer ihop:confused:. Lite, lite bete, ska försöka ta en bild i dag. Jag ska ev flytta till växjö till hösten, så vet inte mer än att hon sa gå på lösdrift. Hon är väldigt hög i rang, verkar det som. Men det låter som om Thengill har ganska stor hage nu. kan du inte låta honom hållas där i säg en månad? Och sen kanske kunna släppa ut honom i resten en stund om dagen?

analys kvittar väl när de har fri tillgång på hösilage eller?

Tvärtom! Ska man ha sina hästar på fri tillgång känns det ju väldigt viktigt att ha analys på sitt foder så att man vet om att de klarar att gå på fri tillgång utan att bli smällfeta. Hade min häst gått på fri tillgång på det hösilaget(med extremvärden) som vi hade i vintras hade det blivit katastrof. Dessutom, hur ska du kunna veta hur mkt ev. mineraler eller extraprotein(för att ta exempel) som din häst behöver om du inte har en analys? Det finns ju ingen mening att ge extra kraftfoder om allting redan finns i hösilaget menar jag. Då gör ju du dig själv och framförallt hästen en björntjänst.

Minimigiva av grovfoder enligt SLUs foderhäfte "Hästen- näringsbehov och fodermedel" till en vuxen häst är 1kg Ts/ 100kg häst och dygn. "Lämplig dagsgiva" till vuxen häst som endast äter grovfoder är enligt samma källa 1,5–2kg Ts/ 100 kg kroppsvikt. Om man har ett bra vallfoder med högt energi- och tillräckligt proteininnehåll.

Omvandlat till torrhö med 84% ts blir minimigivan 1,2kilo hö/ 100 kg häst. Eller 2,5 kilo hösilage med 40% ts halt (vilket är den högsta rekommenderade Ts halten i hösilage till häst för övrigt)/ 100 kilo häst och dagsgiva.

"Denna riktlinje grundar sig på hästars behov av att tugga tillräckligt. Vid för små vallfodermängder kan hästen utveckla utfodringsbetingade beteendestörningar"

Häftet skriver även som riktlinje att 1kg ts motsvarar cirka 4–7 kg bete (med 15-25% ts)

Med andra ord borde en häst med en matchvikt på 300 kilo ha en minsta lämpliga fodergiva omkring 5,5 kilo hö om den endast äter hö. Med hösilage blir det cirka 11 kilo, och bete cirka 18–31 kilo!

Av djurskyddsskäl skall en häst av den storleken inte få mindre än: Minst 3,6 kilo grovfoder om dagen. Det motsvarar cirka 7,5kg hösilage eller 12–21 kilo bete! Och det är vad jag förstår den andel av maten som minst bör bestå av grovfoder. Totala mängden mat bör vara den som tas upp i "lämplig dagsgiva."

Man behöver oftast ge varje foderstat minst 4 veckor innan man kan se någon skillnad i resultatet. Felet som många gör är att de inte har tålamod med att vänta och se hur hästen svarar åpå en ny foderstat och minskar eller ökar på givan innan man vet vad resultatet egentligen blev av den första varianten.

Jag tycker att det låter lite med 2 kilo hö om dagen i en hage med lite bete. 2 kilo hö motsvarar ca 1,7kg ts, vilket betyder att han måste äta 8–14 kilo gräs också för att må bra/ dag. Finns det så mycket mat i hagen? Har du möjlighet att ge honom halm också att tugga på?

Tackar! Häftet kommer som sagt fråN SLU, och Hippologhögskolan (Nej jag har inte gått där) det går att beställa för cirka 100kr+ frakt via deras hemsida, prova maila sune.jingstrom@service.slu.se han står som kontaktperson på mitt exemplar.

Det är ett A4 häfte på cirka 40 sidor som innehåller en massa bra tabeller och kunskap om utfodring och bete, allt som är värt att veta och lite till. Det är min foderbibel. Vet inte om den har uppdaterats nu, min är 10 år gammal, så det kanske har kommit nya rön. Lite krångligt först, men inte obegripligt.

Det heter hursomhelst "Hästen- Näringsbehov och fodermedel" och är skrivet av bland andra Christina Planck.

Tilägg: Nu finns föressten Christina Plancks bok i ämnet för bara 170kr på adlibris så det är lika bra att köpa den, den väger ett halvt kilo. :-)
ISBN10: 9127356019

Jag såg på "Hippocampus" att häftet har uppdaterats:
Det heter nu "Utfodringsrekommendationer för häst" och kan beställas via på Publikationstjänst hos SLU tel: 018-67 11 00 Publikation@service.slu.se

Senast ändrad:

Jag har samma häfte och rekomenderar det också. Bra och lättförståeligt. Däremot behöver man nog ta hjälp av någon mattekunnig om man inte är så duktig själv. Åtminstonde grundläggande matematik bör sitta för att man ska klara av att räkna ut en foderstat åt sin häst själv, utifrån analyser och tabeller.

Vill även skriva en liten varning för att läsa häften/ ta hjälp av en foderkunnig som jobbar åt ett företag(ex Krafft) då man inte får objektiv fakta utanblir påprackade dyra och ofta onödiga fodermedel. Bara för att ta ett exmpel, hur många har inte gått på att köpa dyra pellets för unghästar som ska innehålla massor med protein istället för ren sojaprotein?

Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka