betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Prova att lägga om ridningen nu i sommar.
Istället för att rida långa turer så rid som _Moa_ säger korta och intensiva pass.
Låt honom inte skritta och såsa en sekund. Utan det ska vara rask skritt, mycket fart och fläkt. Självklart kan du variera det med att rida längre turer också. Skit i formen ett tag (den borde komma automatiskt). Men jag tycker det är värt att prova iallafall.
Och försök se till att han går 6 dagar i veckan så också.
Kommer du ha någon semester i sommar?
För jag förstår din frustration över att inte kunna ha din häst på bete (sommaren är ju avkopplande för både häst och ägare då), men då kanske du har möjlighet att ev motionera honom 2 ggr per dag i en period. Dock tycker jag inte det ska göras en längre period.

ja okej jag rider ju alltså inte 2 timmar varje dag/ridpass men speciellt när jag kör så brukar det ta länge tid för jag kör ett speciellt varv då som är på ca 1 mil.
han är mkt pigg i körningen och tycker det är jättekul så där kanske jag kan fortsätta köra så länge.

men annars rider jag runt 40-1h och då blir det ju bara igångskrittning och avskrittning och alltid i raskt tempo.

när jag rider långritter på 2-4 timmar måste jag ju låta han skritta, han slö skrittar dock aldrig jo på framskrittningen kanske men som ni vet så håller jag på att lära om honom för hjälperna så jag kan inte bara "driva på honom i snabb skritt" för då får jag motsatt effekt= hästen går inte fram alls och tycker det är skittråkigt.
så då får han gå i sin egen takt i början(skritt alltså) och det är inte seg skritt utan han kliver på bra alltså.
men sen på hemvägen skrittar han ju givetvis på ännu bättre och då berömmer jag han för det.

men jag är ju mitt uppe i det med att jag måste lära om han så fokus nu är att det ska vara kul.
och jag har upptäckt att han tycker det är kul när han förstår vad jag menar och vi rider vissa "varv" då vet han ju lixom vad vi gör på vissa ställen(även om jag varierar) han behöver veta vad jag begär av honom lixom då känner han sig trygg och vågar/vill kämpa och ta ut sig om man säger så.

jo men formen kan ju inte komma om man inte har normal långa tyglar på honom och när jag kortar tyglarna(efter igångskrittning) så går han direkt i form men vill jag samla honom så måste jag ju givetvis trycka på honom han börjar ju inte samla sig och gå i piaff av sig själv om jag sitter och sover det är väl själklart eller hur menar du?.
inte för att han kan gå i piaff haha men som hinni säger, alla hästar är lata djur de gör ju inte mer än vad som behövs, ungefär som människor:angel:. då måste jag ju va på dem och visa vad man begär av dem och pressa dem lite.
så om jag töltar kan jag ju välja att låta han tölta på långa tygar/lätt kontakt och ja visst han töltar ju men jätteframtung och ja han kan ju välja att kasta sig i trav eller vad som helst.
men om jag pressar ihop han lite, halvalt och drivning bakifrån så får jag en häst som sätter sig mer och trycker på bakifrån men att jag samtidigt stoppar upp farten framtill med tyglarna och sitsen ja....är det inte så man gör:angel:

men skriv gärna ner ett veckoschema som kanske kan passa?
som du tycker vi kan göra...

men alltså han måste väl endå gå rätt varierat om han ska gå så mkt som 6 dagar i veckan...

ia och denni tränade sina hästar 5 dagar i veckan och de ser ju perfekta ut med...hm...

ni andra får gärna skriva ner ett veckshema med hur ni tror det skulle passa thengill och mig och skit i att jag jobbar och har annat och göra nu utan den optimala träningen alltså för att gå ner i vikt.

Perla har jag bara haft igång ca 4 dagar i veckan förr och då var hon jätteslimmad. Även att hon gick på bete. Vi hade tillgång till ett bete som inte var så kraftigt ochd et växte mycket buskar och "annat" där. Det var verkligen jättebra. Hon blev tjock en sommar tror jag, då hade vi henne på jättekraftigt bete.

ja alltså det är så himla konstigt de måste ju va helt olika för olika hästar thengill måste ju vara extremt extremt lättfödd och även om han rör sig och motionerar mkt så behåller han fettet...så himla konstigt endå.

men jag läste lite i FÅNG tråden och där skrev de att fång uppstår lättare där det är mkt ogräs och ja typ en skogshage än tex vall/där det bara växer gräs och inget ogräs....
men man kan tro tvärtom men de va tydligen inte så:eek:

men ja menar, då har man ju en smalare häst.
på en vall så blir hästen fetare och därmed fångrisken större kan ju tycka.....konstigt.

Mitt förslag är att du låter ett par lekfulla unghästar gå tillsammans med Thengill.

Synd att Thengill inte är ett sto som kan ha ett föl som tar näring från honom.

tack för ditt förslag.
jo jag tror att det faktiskt är det som är problemet, att han inte rör sig tillräckligt i hagen för av 24 timmar så ska man rida 23 timmar och inte ens varje dag lixom det kan ju inte vara mkt te motion egentligen.
då krävs nog en väldigt stor hage där de får gå mkt och helst med massa unghingstar eller nåt tror han skulle va en bra lekfarbror men tyvärr finns ju inget sånt här i närheten.
inga islandshäst hingstar iaf.

men min dröm är att ha unghingstar inackorderade hemma istället i framtiden så då får han väl gå med dem hihi men istället riskerar man ju skador så...de e svårt...

jo du ja har trott att han ska pluppa ut ett föl i 3 år nu hihi.

Du kan ju fortfarande variera träningen även om han går 6 dagar i veckan i raskt tempo.
Variera lite dressyrarbete med uteritter, men det ska vara intensivt. Låta honom kämpa, kämpa så svetten rinner. Trava raskt, ta ner till skritt, flytta undan skänkeln några steg, fram i tölt osv. Mycket galopp.
Den träningen är ju över en period. När han sen väl är smal är det ju lättare att hålla honom där och kanske dra ner träningen till 5 dagar i veckan. Det märker du ju tydligt då. Men han är väl ganska mycket överviktig (?) så det kommer nog ta några månader att få honom i bra hull.
Jag tycker det är bra med måttband. Det är svårt att se om hästen ökat i vikt när man träffar dem varje dag. Inte så att man ska lita blint på ett viktmåttband, men man ser ju om omfånget ökat eller minskar.

Jo Perla och Thengill är nog helt olika vad det gäller hullet.

Det du skrev om skogshagar och fång visste jag faktiskt inte. jag har alltid fått höra att skogshagar är bra sommarbete för fånghästar. :confused:
Nu gick hon inte i en skogshage förut, utan bara ett bete där det inte växte speciellt mycket gräs utan annat. Det fungerade bra. hon har aldrig fått fång av bete utan det var ju nu i vintras när jag fodrade henne med hösilage och mycket lucern. Tydligen säger ju alla också att lucern är bra för en fånghäst. Helt sjukt. Jag lyssnar inte på någon längre. Hon kommer få stå på enbart hö i fortsättningen, ev lite betfor om hon kommer ridas igen i framtiden.

Det är inget mer konstigt med din häst än att han får för mkt mat kombinerat till hans träning.Han får för mkt näring.Jag tänker inte rekommendera att du rider mer än de 2 h/dag du gör.

jag kan definitivt hålla med om att i vinter fick han för mkt mat, men hur länge tar det att få bort det hullet lixom för det måste ju vara det som drar ut på tiden?
för du måste ju medge att han inte får mkt mat nu nästan så han får för lite mat ju.
och då förstår jag inte att han inte går ner i vikt...men jag måste kanske ha tålamod till sensommaren innan jag kommer se nåt resultat eller hur lång tid tar det att banta en häst?
tar väl längre tid om de varit feta länge lr? han har varit fet från och till i 3 år men där emellan har han ju kanske totalt 4 månader fast vid olika tillfällen varit i normalhull....

jag rider inte 2 timmar/dag utan på en vecka ser det kanske ut såhär om jag förenklar:

måndag: ridning 1,5 timme lång tur
tisdag: ridning 40min snabb explosiv tur
onsdag: vila
torsdag: körning
fredag: ridning 1,5-2 timmar lång tur men inget slappande
lördag: vila
söndag: ridning 1 timme på äng.

det är väl egentligen en ganska bra vecka ibland stämmer det inte tex att jag inte kan köra varje vecka vilket jag vill skulle vilja köra mer än 1 gånger per vecka t.o.m.
men vill ha någon med när ja kör och de e ju ibland svårt att matcha om man dessutom har ont om tid bara att förbereda och köra tar ju runt 3 timmar minst.

jag vill markarbeta mera, så ibland tömmkör jag men volter och flytta men vill inte göra det för ofta för jag tror det sliter så hemskt mkt på lederna så som jag flyttar honom och jag tror att om jag bara går efter honom i skogen och tömmkör eller inte flyttar för kraftigt m.m så tror jag inte det gör så himla mkt nytta lixom han blir ju inte ens svettig.

Nej, jag gör faktiskt inget annat med mina hästar pga tidsbristen då jag har småbarn, men hästarna verkar inte må dåligt, de har runda fina ryggar & bra hull så det funkar.

har du hästarna hemma?
hur många e de och hur stora hagar har de då? går de på bete nu? hur e betet?

visa gärna bilder på dem.

Jag hade ett sto som var 128 cm, hon kunde bara gå på 5 kg hö/dag för att kunna hålla sig normalhull, sedan fick hon ca 1 liter(inte att förväxlas med kg) kraftfoder(fibergi) för att få lite mer snabb energi.

hade du dem inne på box då eller hur vet du att hon exakt fick i sig 5 kg och inte snodde av andra?
va hon smal då rå?

Nu står hästen emellertid på fri tillgång hos en annan ägare & håller sakta men säkert på att äta ihjäl sig, det är trist när folk ska ha en viss hästhållning fast det inte passar hästen.
Kan tillägga att det krävdes att hästen reds minst 5 dagar/vecka till denna foderstat jag hade, intensiva pass där med ca 1 h.

red du alla 5 dagar som hon motionerade eller gjorde du annat tex markarbete?
var hon pigg i ridningen?

Detta sto sätter aldrig fart i hagen, hon avskyr att busa med andra hästar, hon står i ett hörn & observerar istället.Öht räknar jag aldrig med att mina hästar ska få motion i hagen, det blir inte mkt bus alls där.

min thengill om han bara hade roliga kompisar så älskar han att leka och busa men nu blir det ju mest att han står och speciellt som hagen e så liten så blir det ju inte mkt gående heller, tror iaf att om han haft en noramlstor nerbetad hage att gå i så skulle han få röra sig mkt bättre.

förra året gick han på en ganska stor nerbetad hage den va nog 1 hektar iaf och han va tvugen att gå själv där men då började han gå ner i vikt, den va mkt nerbetad men de fanns ju endel att leta efter endå eftersom han hade så stort område att gå på.
han fick då 1-2kg hö till det och 1kg lusern pellets uppplött med.
och mineraler.
det började han gå ner på så hade han fått gå där hela sommarne och med lite kompisar med kanske då ev lite större hage så hade han nog blivit väldigt fin men fick bara ha han där nån månad innan LAG SM så sen blev jag förbjuden att ha han där för hagen skulle bli förstörd annars enligt dem fast det va inte sant men men så jag fick släppa han i stora beteshagen:cry: den måste ha varit på minst 5-8 hektar stor och med massa bete och tillsammans med en minishettis hingst som inte åt nåt och en unghingst island som bara sprang runt och lekte med shettisen så de åt ingenting typ.

så du kan ju tänka dej hur min häst såg ut efter det...
jag HATAR att vara inackorderad....
sån tur e har jag lite mer att säga till om nu då vi bara e 2 st som har hästarna ihop tyvärr har vi ju bara 2 hästar nu istället.

men jag har en häst till som bara är 9 månader men om 3 år ungefär får han nog komma hem och då som hingst om allt går som det ska så förhoppningsvis vallar han runt lite på thengill...
men man vet ju inte vad som kommer hända innan dess så....

hade velat ha får som betade av våra hagar på ca 1 hektar var tror det hade varit mkt bättre.

Jag tycker det verkar som du påverkas alldeles för mycket av vad folk skriver här, skriver någon att du ger honom alldeles för lite så ger du honom mera och vice versa! Det är bara du som känner din häst och kan avgöra om du gör för mycket/för lite! Det kan vara bra att rådfråga andra men man får sålla informationen lite, det som passar en häst passar inte en annan. Och om du tycker att du får "skit" för att du ger honom för lite käk, skriv inte det här då. Man får välja sina diskussioner!

Jag har samma problem med Pjakkur, alldeles för fet men det börja gå bättre nu. Jag rider hellre korta och intensiva pass 5-6 dagar/veckan än rider ett pass på två timmar. Och som de andra skrev tror jag det sliter mer på en häst att rida rejält än lite och ofta.

jo men alltså när jag inte vet hur jag själv ska göra så måste jag ju lita/lyssna lite på vad andra som förhoppningsvis kan mer säger eller hur, det är ju svårt för de att veta när de inte sett min häst ,men om de e nåt jag inte testat så vet ja ju inte om de kanske e de som kommer funka eller hur?
för grejen e ju att alllt jag testat hittils har inte funkat och kommer någon med nåt nytt måste man ju testa om de kanske e de som funkar.

jag känner min häst ja, men jag känner inte min hästs hull ännu, jag vet inte vad som gäller för att hålla honom i bra hull inte ens efter 3 år så de e inte lätt då tar man alla tips man får känns de som.
men såklart jag inte gör nåt ormligt.

detta nu med 2kg hö och totalt nerbetad hage det kände jag ju själv inte va rätt så nu har jag slutat med det men lixom de e inte lätt detta precis.

om jag inte vore beredd att ta skit skulle jag aldrig ens blitt medlem på bukefalos:angel: men ibland e de rätt jobbigt men så mkt som jag lär mig så e de värt de.
och för att lära sej måste man våga ta disskutionerna.

hihi jag rider inte bara 1 gång/vecka och 1 pass utan runt 4-6 dagar/vecka varierande med det han och jag känner för den dagen.
många av våra varv vilket du med fick se tar ju runt 1,5-2 timmar.

men det du gör verkar det funka då?....
vad äter han nu?

Du kan ju fortfarande variera träningen även om han går 6 dagar i veckan i raskt tempo.
Variera lite dressyrarbete med uteritter, men det ska vara intensivt. Låta honom kämpa, kämpa så svetten rinner. Trava raskt, ta ner till skritt, flytta undan skänkeln några steg, fram i tölt osv. Mycket galopp.

jo...hihi men ja tycker ju att det är detta han får göra redan nu, han brukar va genomsvett när vi kommer hem.
men skillnaden e att han får micro pauser mellan allt hårt jobb alltså mitt i arbetet sen fortsätter jag direkt igen med det du skrev.
och mkt galopp kör vi med nu med.
men sen tänker jag att det du beskriver bygger ju kondis och det har han redan utav helsike men sen tänker jag att samlande arbete borde ju få han att resa upp rygg och magmuskler för det måste ju lite brist på magmuskler han har med eller?
men ja ska testa ännu mer av det du säger, kanske rida såna pass oftare för jag har ett speciellt varv jag rider när det är detta jag ska träna då vet han att han kan sattsa allt och riktigt dra på i galopp m.m.

det varvet brukar jag först skritta igång han i terräng på en mysig skogsväg, sen klättrar vi upp för en jättebrant backe, sen kliver vi över massa höga stockar. sen skrittar vi sakta i nerförsbacke och backar lite uppför branta nerförsbackar.
sen kommer vi ut på en traktorväg där jag samlar ihop han i skritten och kommer fram i energisk kort tölt i form där brukar jag tölta fram och tillbaka lite, sen rider jag tillbaka i ökad tölt och tar galopp ur tölten då drar han på utav bara den sen tar man inte in på skogsvägen utan fortsätter grusvägen/traktorvägen hem i ökad trav varierat med ökad tölt. sen kommer jag fram till en brant nerförsbacke där jag hoppar av och går ner. hoppar sen upp igen och tar galopp i varierande tempo hela vägen hem till en stor asfaltsväg det är nog runt 1km iaf till den rätt långt.
där hoppar jag av och låter han skritta hem ca 500meter kanske tar ungefär 5 min. men då slipper han mej på ryggen med.

det är den vägen jag brukar rida när det tar ca 30min-40min och då är det inget segt skrittande för där i början så e de mkt att kliva över och jag brukar trava igång då med.

vad tror du om det?.
kanske rida den vägen oftare för de verkar som att bara han vet vad som gäller så sattsar han lixom allt, han är mer säker när han känner till vägen och vet att vi e påväg hem och så:angel:

man tycker du denna träning borde ge resultat brukar rida denna vägen minst 1gång/vecka.
han e lika pigg och glad varje gång.

man kan även där jag tar kort tölt rida in på en terräng väg där jag brukar galoppera i lätt sits med ett friskt tempo i galoppen.
det är början på en längre runda.
den rundan e kanon för man rider mkt i terrängen och sen när jag kommer ut på grus kan man brassa på och köra ökad tölt och galopp och sånt skoj:)

men där de inte går att göra annat än skritt brukar jag iaf försöka forma och samla honom träna på det varierat med micro pauser och flytta, ställa, m.m.
så han går sällan och sover med lång tygel lixom.

Den träningen är ju över en period. När han sen väl är smal är det ju lättare att hålla honom där och kanske dra ner träningen till 5 dagar i veckan. Det märker du ju tydligt då. Men han är väl ganska mycket överviktig (?) så det kommer nog ta några månader att få honom i bra hull.
Jag tycker det är bra med måttband. Det är svårt att se om hästen ökat i vikt när man träffar dem varje dag. Inte så att man ska lita blint på ett viktmåttband, men man ser ju om omfånget ökat eller minskar.

ja okej det låter vettigt.
jag vet inte riktigt men han har mkt fett över revbenen vilket han inte haft tidigare annars har han samma svullna mage som han alltid haft den vill lixom inte dra upp sig.
när man ridit syns ju att han ser smalare ut än innan ridningen men sen blir han fet igen efter nån timme haha.
jo jag körde mkt med måttband innan jättebra va de ju o se skillnaden ska börja med det igen...

Jo Perla och Thengill är nog helt olika vad det gäller hullet.

Det du skrev om skogshagar och fång visste jag faktiskt inte. jag har alltid fått höra att skogshagar är bra sommarbete för fånghästar. :confused:
Nu gick hon inte i en skogshage förut, utan bara ett bete där det inte växte speciellt mycket gräs utan annat. Det fungerade bra. hon har aldrig fått fång av bete utan det var ju nu i vintras när jag fodrade henne med hösilage och mycket lucern. Tydligen säger ju alla också att lucern är bra för en fånghäst. Helt sjukt. Jag lyssnar inte på någon längre. Hon kommer få stå på enbart hö i fortsättningen, ev lite betfor om hon kommer ridas igen i framtiden.[/

jo de verkar ju vara det endå men sen vet man ju inte de e kanske så att thengill varit för fet för länge och drt bara är så himla svårt att få ner han för det.

men din hilda och thengill verkar va rätt lika? tycker de ser ut att ha ungefär likadann mage, men e hon smal nu eller har hon varit smal sålänge du haft henne?

nej jag visste inte de heller, men kolla den nålade fång tråden den e nog nyttig att läsa i....

men det betet där de inte växte så mkt gräs, om de gått hästar där flera år i rad så kommr ju de börja växa mer bete sen ju....det hade kanske stått orört länge?

men du det där med hösilage, de har jag med hört att en häst fick fång av sen säjer de ju att nej det är lika stor risk att de får fång om de får hösilage som om de får hö men frågan e ju...kan inte hösilaget eftersom det är konserverat bli mkt starkare tycker man ju.
då borde de ju va bättre att ge hö med dåliga värden istället.
och lusern, ja de gav ju ja te thengill i år med, vem rekomenderade dej det då?.
tycke du den dieten kändes bra?
o ja tror de va ett under att thengill inte fick fång men tror de va mkt tack vare att han fick hö och inte hösilage med jag vet inte men gillar inte såna koncerverade saker för de e ju samma sak som gräs nästan.

men du får akta dej för forlossningsfång sen då.

ja men förut sa de ju att proterin=lusern va farligt de va ju därför fång hästar fick fång men nu säjer de tvärtom utan att egentligen veta vad fång beror på så man ska nog akta sej.

tror att man inte kan stoppa i ett dräckligt sto hur mkt mat som helst de e ju aldrig bra att de för feta heller när de ska få föl.
men sen har ja hört att dräcktiga ston inte kan få fång eller:angel: så de e mkt man hör och lite som verkar stämma....suck.

Jag ska försöka skaka fram bilder men det kan ta tid, jag är usel på att göra sånt här på datorer om jag ska vara ärlig, det är sambon som måste hjälpa till att få bilder in i burken;)

Ja, jag har hästarna hemma, 3 stycken för tillfället, inte alls stora hagar, de kan dra repan i alla sina gångarter men inte mkt mer än så.
Ska jag gissa på 20x 30 m eller liknande, vi har tyvärr ingen lämplig mark för vinterhagar då det mesta är betes/åkermark & dessa går inte att ha som hagar på våren för då får hästarna lera upp till knäna, de får nöja sig med 2 hagar som finns på mer fast mark med träd.
Pga höbrist har de gått på lusernhack en vecka men släppte dem på bete igår, mkt magert är det för tillfället, men det är gräs iaf.

Nej visst kan hon ha snott av andra men för det mesta har jag 2 hästar/hage & delar höet i minst 5 högar så alla får.
Box ja, jag är ingen lösdriftsmänniska & det verkar inte heller mina hästar vara.
Hon var lagom, hon hade innan fått 6,5 kg hö/dag men jag gjorde en vet.besiktning där hon fick omdömet att hon var över hull & det var droppen, jag fick minska än mer.

Är än igen ingen markarbetesmänniska, inte heller lägger jag tid på löslongeringar/tömkörning/ rida vid hand osv som är vanligt bland islandshästmänniskor.När mina hästar får motion så är det ridning som gäller, jag har longerat ngn gång när jag tyckte de behövt motion men inte orkat ge mej iväg.Dock aktar jag mej för longering då det kan slita på leder om man överdriver, emn det är ju ingen risk i mitt fall:angel:
Just perioder när stoet var smal var det en tjej som red hemme ganska mkt så då motionerades hon 5 dagar/vecka, ridning ja.

För övrigt har jag alltid (förutom i stoets fall samt när jag hade en överaktiv ridhäst) kört på varannandagsmetoden.

Ja ärligt talat, jag vet vad jag skulle göra med en sån häst som din då jag alltid får resultat men du & andra här skulle säkert riva ert hår åt det;)
Jag tror absolut inte på hästar som bara är tjocka av naturen, din häst är kraftigare byggd & det får man acceptera men normalhull kan den ändå ha.

Hoppas jag fick med allt nu, mina inlägg börjar bli lika långa som dina:)

Måste tillägga att de inte blir tjocka på betet heller, men de har väl bra gener;)

Gullan, du kan inte räkna med att Thengill ska vara såhär överviktig i tre år till.

Jag håller med Moa om att din träning på Thengill är för oregelbunden och det är det som kanske sätter lite kuggar i hjulet. Hellre intensiva, jättehårda pass på en 30 minuter eller kondispass. Jag ser ingen vits med att rida och nöta samma sak i en-två timmar, hästen och du blir bara less till slut.

Tufft när ens jobbsituation ser ut som den gör. Min är också svår kan jag känna med två hästar och jobbar heltid.

Om det är någon tröst så blir Fjalar fet bara han tittar på gräs. Håller på att beta in honom just nu och man kan redan se magen bakifrån, jag hatar det! Och enda sättet att få bort den där magen när de går på bete är ridning. Ridning ridning ridning. Kontinuitet.

Inte 3 år till men att banta en häst/få ner den i vikt kan ta upp till ett år om den är riktigt stor.Men så stor är inte Thengill så det borde inte ta så lång tid.

ja men jag tycker ju att jag motionerar jättemkt....

Motionera kan man göra massor utan att det ger resultat.
Men att motionera RÄTT är det skillnad på.

Yrpa när jag bantade ner henne gick 5 dagar i veckan, 3 dagar löst och 2 dagar red jag. Mycket tempo. Lulla på lång tygel gör jag aldrig när jag rider (för att träna dvs). Det får hon sköta själv när jag leder henne före/efter ridtur samt i hagen. Mycket tempo som sagt, trav, galopp. Längre sträckor.

Men för att en häst skall orka det så krävs självklart MAT. Rätt mat för hästen.

Kanske värt att låta Thengill gå i gräshage hela nätterna eftersom de ändå spenderar några timmar i sömn då. Och i annan hage dagtid.

Att låta en häst gå och äta 2-3 kg hö per dag samt 2 timmar i gräshage är inte schysst. Om det nu är så att du inte har tid att hålla igång honom dagligen så kanske du inte skall försöka banta honom.

Du har det ju bra som har Thengill inkörd, ge dig ut och kör 1 timme om dagen om du vill spara hanses ben, trava 40 minuter av den timmen så skall du se att det ger resultat efter ett tag. Men då poängtera igen, han behöver ju mycket mer mat än han får nu för att orka det.

När det kommer till vilodagarna så föredrar jag helt klart att ha dem följande, dvs de två vilodagar som hästen skall/bör ha i veckan kommer direkt på två dagar.

Ja man blir inte klok på alla rekomendationer man får av alla. Lucern tipsade en på buke (foder) om. Och även de på krafft efter att ha gjort våran analys av hösilaget.
Förlossningsfång? Vad är det?
Hon borde inte få mer fång nu, hon går i hage utan gräs och äter bara hö. Lite tjock är hon fortfarande, men mest över nacken och litegrann på bringan. Det är svårt att se hur tjock hon är iom att hon har en fölmage. Man vill ju inte att revbenen ska synas sen när fölet väl är ute. Men det är väl mest då jag verkligen kan bolla med mängden mat igen känner jag. Nu vill jag ju se till så fölungen får den näring den behöver (och Perla). Det är väl mest nu sista månaderna den växer.

Bilder på Hilda finns i gångartstråden som är från förra veckan. Hon är tjock nu. Inte direkt bukig, utan bara fet över magen och rumpan. Jag tror inte riktigt hon och Thengill lägger på sig på samma sätt. Hilda får ingen nacke eller så.
Jag har inte brytt mig om att banta henne tidigare i vintras direkt för jag tänkte väl mest rida bort fettet (hon var rejält tjock när jag köpte henne). Nu kan jag ju inte rida henne och hon går på bete vs vanlig hage (utan gräs) var 3:e dag. Jag tömkör litegrann, promenerar och longerar/löslongerar henne nu. Men tömkörning och longering gör jag enbart i paddocken eftersom jag inte litar till fullo på henne. Hon är bakskygg och jag vill inte att hon ska få rycket ute när jag går med tömmar bakom. Och för att inte sabba hennes vilja (eller ben) så håller vi till i paddocken ca 3 ggr i veckan.
Hon är inte groteskt fet, utan jag tycker hon är klart godkänd med tanke på att hon faktiskt går på bete och motioneras såpass lite. Jag ger henne inte mycket hö annars. De dagarna hon går på bete får hon bara 1 kg när hon kommer in under natten. Och annars får hon ca 4 kg/dag.

alltså jag fattar inte hur vissa islandshästar kan gå på stort bete utan att bli feta, de kan väl inte finnas en ends häst som inte blir lite tjock på sensommaren av allt bete????
Jag har en sån ..
Han gick på sommarvila i 1.5 månad förra sommaren och han gick nog upp max 50kg. Då reds han inte alls. Hästar är, liksom vi människor, olika. Det finns dom som kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och det finns dom som blir feta bara av att titta på mat..

Hoppas det löser sig med Thengill snart.

Jag tycker det är lite fel att jämföra hur mkt en häst ska ha från hö till hösilage till bete.Hur mkt hösilage hästen ska ha beror på flera olika faktorer.Vi har väldigt torrt hösilage, man kan jämföra det med vanligt hö, så då kan vi inte heller ge såna mängder som ges exempel på då hästarna skulle bli skadligt tjocka & personligen skulle jag inte ha samvete att sitta på tjocka hästar & träna när de inte ens har normalt hull så de egentligen orkar bära sig själva.
Detta med hömängder hit & dit håller på att gå lite för långt, folk talar om att deras hästar äter 10-20 kg hösilage/dag när de står på fri tillgång, jag vet inte om de har mirakelhästar men det skulle inte funka här.
Hästarna här är i normalhull, inte feta, inte magra, bara lagom & de kan inte äta ens i närheten av de mängder som vissa här rekommenderar.

Hej,

Ja det blir ju ungefärliga siffror, man måste räkna på TS halten i det egna fodret för att kunna göra riktiga jämförelser. Mina siffror kommer bara rakt av från SLU-häftet som illustrerande exempel på hur många kilo foder som behövs av respektive sort för att få i sig samma mängd TS. Om man har ett torrare hösilage behöver man inte ge lika stora mängder. I deras exempel har de även räknat på ett hösilage med 60% TS, och då blir det 1kg ts/1,8kg hösilage. Ju torrare det är desto mindre behöver man ge för att komma upp i de där 1,5-2kg ts/ 100kg häst och dag. Och de siffrorna handlar om den totala fodergivan, inet bara den andel som kommer ifrån grovfodret. Minimigiva grovfoder är 1kg ts/ 100kg häst. Alltså borde man som minst ge en häst på 300kilo ca 3,5-4kg hö med en ts halt på 84%.

Jag såg nu att jag skrivit fel på evn viktig detalj:
Omvandlat till torrhö med 84% ts blir minimigivan 1,2kilo hö/ 100 kg häst. Eller 2,5 kilo hösilage med 40% ts halt (vilket är den lägsta rekommenderade Ts halten i hösilage till häst för övrigt)/ 100 kilo häst och dagsgiva.

Angående fodergivan så beror det ju på hur blött eller torrt hösilaget är hur många kilo man ger hästarna.

Exemplen skrev jag för att ge en förståelse för hur mycket mat på ett ungefär hästens mage behöver för att fungera.

För att förtydliga ytterligare:

Man kan inte generalisera och säaga att 1 kilo hösilage motsvarar si och så många kilo hö ekller bete, eftersom det beror på torrsubstanshalten i respektive foder. Gräv inte ner er i siffrorna. :)

Gullan: Apropå diskussionen angående att islandshästar anses ha ett lågt näringsbehov osv. Så har det diskuterat massor med gånger:

En vanlig missuppfattning är att Islandshästar klarar sig på nästan ingenting, eller att de klarar sig på bara hö.

Och självklart klarar de sig på bara hö om man har ett bra hö. Behovet av protein och energi är dock omkring 6g smb. rp/ Mj. Nu varierar det från häst till häst, vad det totala behovet är. Om du inte analyserar kan du aldrig vara säker på att hästen får i sig det den behöver, eller om den får i sig för mycket. Hö skördat på Island kan innehålla så mycket som 150gr smb.rp/ kg ts, med ett sådant hö med vettigt energiinnehåll kan man lugnt låta bli kraftfoder och ge hästen endast hö, och det krävs inga stora givor för att den skall få sitt näringsbehov tillgodosett.

Men med ett hö med riktigt låga värden täcker inte ens 6kg hö+ 1kg lucern behovet, men nu hade det antagligen väldigt högt energiinnehåll (MJ) med tanke på vad fet han blev. Däremot verkar han inte ha tappat muskler, så antagligen blev hans proteinbehov täckt. Alltså var det för mycket mat med det fodret. Det hade förmodligen räckt med 3,5-4kg hö och 1kg lucernhack. Lite beroende på hur mycket han reds och hur kallt det var, och om han gick på lösdrift eller stod inne på nätterna. Lusern= grovfoder.

Anledningen till att du rekommenderades att ge 1kg lucern utöver högivan var för att ge någon form av extra proteintillskott för att försöka försäkra sig om att han fick någorlunda mycket protein i sig. Och att Lusern är ett energifattigt foder. När det efter någon månad inte syntes någon skillnad i omfång borde du ha minskat ned på fodret.

Att fodra med ögat är svårt som du märker, och så länge du inte har tillgång till analyserat foder kan du bara gissa dig fram och testa utfodra med olika foderstater för att försöka hitat något som funkar. Om du däremot analyserar det foderdu skall ge honom kommer du med åren att lära dig vad just hans behov ligger på och kunna räkna foderstater med olika fodersorter som du vet hur han reagerar på.

7-8 kilo foder för en islandshäst är inte alls vansinnigt mycket eller vad du nu skrev. Det kan vara helt befogat, och till och med LITE beroende på vad det är för mat man ger, och hur hästen hålls.

Utan en analys kan man bara gissa sig till vad hästen får i sig
och även med en analys och uträknad foderstat behöver man känna på hästen och titta på den för att avgöra om den får tillräckligt mycket foder. Hästar är olika och har olika underhållsbehov.

de va t.o.m någon som skrev tt "islandshästar ha större näringsbehov än vad folk tror och behover så näringsrik hö som möjligt med mkt protein" unegfärligt citat....jag bara:eek:
men såklart trodde jag henne till slut och alla andra hakade på.
så jag tänkte, jag måste ju testa om de funkar för de e kanske de ja gjort fel...

Det låter som något jag brukar säga. Och jag håller fast vid att Islandshästar har ett högre näringsbehov än vad folk i allmänhet brukar tro. Jag har sett alldels för många musklefattiga stackars hästar med proteinbrist för att sluta säga så. Däremot är islandshästar ofta lättfödda och har därmed i allmänhet inget skyhögt energibehov. För mycket energi (MJ) ger en fet häst, det gör inte för mycket protein.

Anledningen till att Thengill blev fetare i vintras på den foderstat som rekommenderades var antagligen att det hö han åt innehöll för mycket energi.

när det är detta jag ska träna då vet han att han kan sattsa allt och riktigt dra på i galopp m.m.

Vad vill du uppnå med att "riktigt dra på"?
Och vad är målet med upplägget?

Men han är väl ganska mycket överviktig (?) så det kommer nog ta några månader att få honom i bra hull.

Med den mat du ger honom i dag, förstår jag att han hoppade över hagen. Skall ovanstående aktiviteter utföras, måste det ju finnas rätt näring + mängd i fodret?

Har sagt det förr, och säger det igen; skippa viktmåttbandet! Lär dig se och känna på hästen, och knäpp kort om så behövs. Banden är inte ett exakt facit.

Jag hade hellre analyserat höet från början och pratat med nån foderrådgivare eller veterinär om hur du ska göra med hans käk, gärna med någon som har sett honom innan eftersom många tolkar ordet "fet" olika.

Hade Pjakkur inte varit bronkit-häst hade jag låtit honom stå i mycket nerbetad hage och fått full högiva istället. Då hade jag kunnat kontrollera mer exakt hur mycket han får i sig. Nu är ju situationen annorlunda då det är för varmt att ge hösilage. Han går på bete 8 timmar per dag och resten i nerbetad hage, plus att han och hans NF-kompis rör sig i hagen ganska mycket. I övrigt rider jag hårdare varann dag och mjukare/vila varannan dag. Nån dag i veckan markarbete och resten ridning, han vilar helt 1-2 dagar/v.

Testa att rida med varannan-dag-principen. Det är bra att rida ett kort intensivt pass men tänk på att han måste få tid att bygga muskler, rids han hårt i flera dagar tappar han snarare än bygger muskler.

Och det kommer ta tid att få ner honom i vikt i och med att han varit fet så pass länge. Ha tålamod och håll dig till en foderstat under en längre tid.

Nu har inte jag läst hela tråden men men.

Jag ger Filipus (väger 420 kg):

8 kg hö om dagen (minskat med 2 kg nu eftersom han börjat lämna kvar hö)
2 dl Krafft Groov 125
1/4 dl Krafft Miner Blå
Shy-Feeder B

samt att han går på bete 2-3 timmar om dagen.

När han var som allra tjockast (vägde 520 kg :eek: ) fick han:
6 kg hö om dagen
och gå i en sandhage typ 8 timmar om dagen och bete 30 min om dagen samt att det var bara att rida på för fullt, minst 6 dagar i veckan. Ändå fick min skrot fång, och då fick han enbart stå i sandhagen dygnet runt. Han fick inte äta ett dugg förutom medicinen och lite halm som vi la ut i boxen. Vadå, olycklig häst? :cry:

Nu har vi slutat ge hö. De går i en nedbetad hage större delen av dygnet och i en hage med mer gräs några timmar.
Får fortfarande ½ kg krafft groov.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur