betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Nu var det ett tag sedan jag läste tråden o kan ha missat några av de sista inläggen, men något som slår mig när jag läser detta är att det är så mkt mer än energiinnehållet jag vill ha koll på när jag räknar foderstater - mineraler, proteiner mm osv som man inte vill att de ska ha brist på.. det kan ju vara svårt att se på hästen.

Mina "hönor" går ute dygnet runt sedan ca tre veckor, men jag släpper ner dem i en mer nerbetad hage m mkt skog på nätterna och så får de hö att pilla med (de äter inte speciellt mkt av det). Känns som om det stabiliserar magarna lite.. och så behöver de inte äta sig smällfeta på kraftigt gräs dygnet runt.. vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som något jag brukar säga. Och jag håller fast vid att Islandshästar har ett högre näringsbehov än vad folk i allmänhet brukar tro. Jag har sett alldels för många musklefattiga stackars hästar med proteinbrist för att sluta säga så. Däremot är islandshästar ofta lättfödda och har därmed i allmänhet inget skyhögt energibehov. För mycket energi (MJ) ger en fet häst, det gör inte för mycket protein.

Anledningen till att Thengill blev fetare i vintras på den foderstat som rekommenderades var antagligen att det hö han åt innehöll för mycket energi.

Intressant och jag håller med dig. Jag klurar på varför en del är rädda för för mkt protein - kan det ha med att fångrisk att göra eller är det så att foderfång bara beror på stärkelsen? Jag har läst både det ena och det andra.. Någon bra idé någon?

Intressant och jag håller med dig. Jag klurar på varför en del är rädda för för mkt protein - kan det ha med att fångrisk att göra eller är det så att foderfång bara beror på stärkelsen? Jag har läst både det ena och det andra.. Någon bra idé någon?

Protein orsakar inte fång! Överskott på protein påverkar inte hästen negativt på något sätt. Hästen kissar bara ut det extra.

För höga proteinvärden kan ge vissa hästar exemsymtom..

Ok, är det egna erfarenheter eller är det forskningresultat?
Enligt lärare i foderkunskap vid SLU och den forskning jag har tagit del av inom området så påverkat inte protein hästar negativt.

Egen (eller ja, en kompis) erfarenhet.
För högt proteinvärde i betet gör att hennes häst kliar sig.

Egen (eller ja, en kompis) erfarenhet.
För högt proteinvärde i betet gör att hennes häst kliar sig.

Jaha,där ser man. Är ni säkra på att det beror på proteinet då? Försöker inte såga dig eller så Har bara aldrig hört om det förut så jag blir lite nyfiken.

Någon mer som har efterenhet av att överskott på protein kan leda till att hästen kliar sig?

Nästintill helt säkra eftersom han i en annan beteshage inte kliar sig alls. I den hagen där han börjar klia sig så går exemhästarna på somrarna - dessa klarar sig bättre i denna hage än någon annanstans så han har inte "vanligt exem" helller.

Jaha,där ser man. Är ni säkra på att det beror på proteinet då? Försöker inte såga dig eller så Har bara aldrig hört om det förut så jag blir lite nyfiken.

Någon mer som har efterenhet av att överskott på protein kan leda till att hästen kliar sig?

Min häst börjar hon klia sig när man hon får för mycket protein. Hästen har exem, men kliar sig ju aldrig på vintern, och det var då detta hände. Så fort vi "tog bort" protein från foderataten slutade hon klia sig.

Precis likadant var det med tränaren sto (det var därför vi kom på det).

Vilken slags protein pratar vi om här? I vilken form? Jag ger extra protein till min eksemhäst och han kliar mindre. Pellets får han.

Nästintill helt säkra eftersom han i en annan beteshage inte kliar sig alls. I den hagen där han börjar klia sig så går exemhästarna på somrarna - dessa klarar sig bättre i denna hage än någon annanstans så han har inte "vanligt exem" helller.

kan det inte bero på något så simpelt som att i "kli" hagen så finns det mer trubbiga skrubb vänliga träd?

uppdatering Tjockis thengill. lr kanske mission- thengill slimtajm hihi.

iaf...

åkte upp till mina föräldrar idag vilket innebär att thengill kommer få en vila/stå i 4dagar...mindre bra.

men kan tröst mig med att han innan det gick 6 dagar på rad de dagar han vilade=1dag av de dagarna så gick jag en promenad med han istället vad tror ni om det?

börjar redan se skillnad på honom weei...när jag kommer hem igen så är det påt igen för det blir nog tyvärr ett litet bakslag nu men tyvärr kan jag åkte åka tillbaka 40mil varje dag och motionera honom.

han va tokpigg i hagen idag när jag sprang ner i hagen för att förstora hagen lite bara travade han som en galning efter hihi, sen sprang jag tillbaka för att hämta nåt och då sprang han lika glatt tillbaka efter mig hihi han e sååå söt.
han ville verkligen leka och ut och göra nåt.

det är så otroligt skönt nu när han e så pigg, ju smalare han blir destå piggare och gladare blir han.

det han får just nu + motion verkar vara perfekt för att gå stadigt neråt, jag svälter honom ju inte inte bantar honom heller ger honom bara lagom mkt mat.

och vet ni, han har t.o.m börjat lämna hö så det ligger kvar till nästa fodring, har jag nog aldrig vatt med om med honom. matvrak.

men tänk om det är som såhär då?
nu går han ju själv, men när han går med någon annan är han oftast högre i rang och ska snabbt äta upp allt mat och helst äta upp maten för den andra med, ingenting får gå till spillo...

tänk om det alltid kommer vara så att han ska envisas med att äta upp allt + den andres så snabbt som möjligt bara för att den andre inte ska få tag i det.
då kommer han ju föralltid förbi fet om han går med andra hästar lr hur?!

för jag anar att det är så det är. därför som han varit tjock under hela tiden eftersom jag haft han på lösdrift med.

men ja kan ju lixom inte låta han gå helst själv alltid och jag kan ju inte stänga in honom i en box dygnet runt...
för det verkar ju som att han äter mer gräs om han går med en häst till med:(
--------------

men iaf nu innan jag åkte så har jag satt han i en ny hage men den e ganska nerbetad dock inte lika mkt.
jag har öppnat lite varje dag med gräs till honom.

det är som att när han vet att han är ensam i hagen så STRESS äter han inte utan tar det lungt och har ingen brådska utan låter det ligga lixom.
mkt bättre för hans mage.
alltså han äter och tuggar ju inte som en galing med en annan häst brevid med öronen slickade bakåt eller så utan det ¨verkar bara som så att han lixom står där i godan ro och trycker i sig allt tills det är slut trots att han inte e hungrig, han vågar lixom inte gå därifrån och vila innan det är slut...

dilemma:(

men så får han iaf 5dl betfor med.
och 4kg hö.
1kg morgon.
1kg em
och 2 kg kväll.
+ att jag öppnar upp i hagen så han har bete att tugga på hela tiden.
sen har han fri tillgång på mineral balja och ren saltsten + såklart vatten.

och ja, höet är uppenbarligen av gott näringsvärde.
ger INTE lusern mer iaf, inte tillsammans med ett hö som troligen redan innehåller tillräckligt med protein.

för någon har sagt att för mkt protein omvandlas till MJ vilket blir till fett eller hörde jag fel?

visst låter detta mkt bättre???
men ja tror endå inte det är för mkt mat eller vad tror ni? om man motionerar samtidigt vill säga.

men nu när han ska stå 4 dagar kommer han nog dels bli skitpigg och dels lite tjockare igen men ja hoppas inte så mkt hinner hända på 4 dagar att det e någon fara tror det bara e dumt att dra ner på maten igen så han rymmer eller vad tror ni???

det är väl ingen fara för korsförlamning med denna foderstat eller?

Knapplån: Nu orkar jag inte gå så djupt in i denna diskussion som varit uppe ett antal gånger. Så om jag inte svarar i tråden beror det inte på att jag är svarslös utan less på diskussionen.

Men ALLA hästar behöver protein. Det är ingenting man kan ta bort. Ungefär allt foder utom olja innehåller protein. Och även hästens kropp innehåller protein, oavsett vad man stoppar i den. En häst kan inte vara allergisk mot protein i största allmänhet!!! Isåfall skulel den vara allergisk mot sig själv.

Det borde vara något annat som är problemet. Däremot kan hästar vara överkänsliga mot olika örter och olika foderinnehåll. Sprid inte ut att "protein är farligt" nu igen. Det leder till att folk börjar svälta sina hästar. Jag har samma erfarenhet som "Korven" att många eksemhästar faktiskt blivit mycket bättre i sitt eksem sedan man gett dem en bättre foderstat med ett ökat proteininnehåll mot vad de tidigare fått.

Jag är övertygad om att många eksemhästägare som tror sig ha en proteinallergisk häst som inte kan gå på bete, för att den mår bra i en magrare hage/ grushage kanske inte tänker på att knotten faktiskt trivs mycket bra i frodigt fuktigt gräs. Och att de alltså fortfarande är knotten som är bekymret och inte gräset. Och defenitivt inte "proteinet" i gräset.

Hästar kan vara allergiska/ reagera på en massa olika saker, men just "proteinallergi" är en myt.

Jag gav min häst mycket protein i vintras med fång som resultat.

Fång kan ha många orsaker, men jag vågar påstå att "för mycket protein," inte är en av dem. Vanligtvis är det hastiga foderbyten som utlöser foderrelaterad fång. Som tillexempel om man inte vänjer hästen succesivt vid ett nytt foder. Det är sant att man skall vara försiktig när man börjar ge kraftfoder med ett högt proteininnehåll. Men det är fel att protein är farligt i sig. Protein är fullständigt nödvändigt för hästens välbefinnande.

När hästar på bete drabbas av fång är ofta en anledning nattfrost/ mycket kalla nätter som medför höjda halter av (öh är det socker?, klockan är lite för mycket för att minnas alla fakta) i gräset vilket i sig blir ett hastigt foderbyte för hästen. När hästar får fång av att släppas ut på bete så är det inte proteinet i gräset som är det stora problemet utan snarare det hastiga foderbytet.

Nej nu måste jag sova, det blir lite osammanhängande. Men jag hoppas att ni tar till er det jag skriver. Svält inte era hästar.

och ja, höet är uppenbarligen av gott näringsvärde.
ger INTE lusern mer iaf, inte tillsammans med ett hö som troligen redan innehåller tillräckligt med protein.

för någon har sagt att för mkt protein omvandlas till MJ vilket blir till fett eller hörde jag fel?

visst låter detta mkt bättre???

Njaa.. Höet innehåller förmodligen för mycket energi med tanke på vad fet han blev av det i vintras. Du kan inte anta att det är "väldigt näringsrikt." För att bryta ned energin behövs protein. Men jag orkar inte förklara en gång till hur det ligger till. Det blir bara förvirrande. Nu innehåller det färska gräset mycket protein, så det balanserar förmodligen upp höet. Annars hade det faktiskt kunnat vara en god idé att bya ut något kilo av höet mot lusern när han får så lite mat. Det innehåller samma energi som ett "lagom" ridhästhö borde göra i mitt tycke och proteinet väger upp höets eventuella låga proteinvärde. För mycket protein från grovfoder är inte skadligt. Och Lusern= Grovfoder. Det är en sorts gräs.

Ja denna foderstat låter mycket bättre, men skippa betforen, det är mycket sockerrikt och antagligen inget Thengill behöver just nu.
För mycket protein förvandlas inte till MJ. (Och gör det det så var det nytt för mig :) )

Köp ett par bra böcker om foderlära och försök skrapa fram en foderföreläsare till klubben.

Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka