Sv: betsessläpp och foder just nu!
uppdatering Tjockis thengill. lr kanske mission- thengill slimtajm hihi.
iaf...
åkte upp till mina föräldrar idag vilket innebär att thengill kommer få en vila/stå i 4dagar...mindre bra.
men kan tröst mig med att han innan det gick 6 dagar på rad de dagar han vilade=1dag av de dagarna så gick jag en promenad med han istället vad tror ni om det?
börjar redan se skillnad på honom weei...när jag kommer hem igen så är det påt igen för det blir nog tyvärr ett litet bakslag nu men tyvärr kan jag åkte åka tillbaka 40mil varje dag och motionera honom.
han va tokpigg i hagen idag när jag sprang ner i hagen för att förstora hagen lite bara travade han som en galning efter hihi, sen sprang jag tillbaka för att hämta nåt och då sprang han lika glatt tillbaka efter mig hihi han e sååå söt.
han ville verkligen leka och ut och göra nåt.
det är så otroligt skönt nu när han e så pigg, ju smalare han blir destå piggare och gladare blir han.
det han får just nu + motion verkar vara perfekt för att gå stadigt neråt, jag svälter honom ju inte inte bantar honom heller ger honom bara lagom mkt mat.
och vet ni, han har t.o.m börjat lämna hö så det ligger kvar till nästa fodring, har jag nog aldrig vatt med om med honom. matvrak.
men tänk om det är som såhär då?
nu går han ju själv, men när han går med någon annan är han oftast högre i rang och ska snabbt äta upp allt mat och helst äta upp maten för den andra med, ingenting får gå till spillo...
tänk om det alltid kommer vara så att han ska envisas med att äta upp allt + den andres så snabbt som möjligt bara för att den andre inte ska få tag i det.
då kommer han ju föralltid förbi fet om han går med andra hästar lr hur?!
för jag anar att det är så det är. därför som han varit tjock under hela tiden eftersom jag haft han på lösdrift med.
men ja kan ju lixom inte låta han gå helst själv alltid och jag kan ju inte stänga in honom i en box dygnet runt...
för det verkar ju som att han äter mer gräs om han går med en häst till med
--------------
men iaf nu innan jag åkte så har jag satt han i en ny hage men den e ganska nerbetad dock inte lika mkt.
jag har öppnat lite varje dag med gräs till honom.
det är som att när han vet att han är ensam i hagen så STRESS äter han inte utan tar det lungt och har ingen brådska utan låter det ligga lixom.
mkt bättre för hans mage.
alltså han äter och tuggar ju inte som en galing med en annan häst brevid med öronen slickade bakåt eller så utan det ¨verkar bara som så att han lixom står där i godan ro och trycker i sig allt tills det är slut trots att han inte e hungrig, han vågar lixom inte gå därifrån och vila innan det är slut...
dilemma
men så får han iaf 5dl betfor med.
och 4kg hö.
1kg morgon.
1kg em
och 2 kg kväll.
+ att jag öppnar upp i hagen så han har bete att tugga på hela tiden.
sen har han fri tillgång på mineral balja och ren saltsten + såklart vatten.
och ja, höet är uppenbarligen av gott näringsvärde.
ger INTE lusern mer iaf, inte tillsammans med ett hö som troligen redan innehåller tillräckligt med protein.
för någon har sagt att för mkt protein omvandlas till MJ vilket blir till fett eller hörde jag fel?
visst låter detta mkt bättre???
men ja tror endå inte det är för mkt mat eller vad tror ni? om man motionerar samtidigt vill säga.
men nu när han ska stå 4 dagar kommer han nog dels bli skitpigg och dels lite tjockare igen men ja hoppas inte så mkt hinner hända på 4 dagar att det e någon fara tror det bara e dumt att dra ner på maten igen så han rymmer eller vad tror ni???
det är väl ingen fara för korsförlamning med denna foderstat eller?