betsessläpp och foder just nu!

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Ja, det fungerar så men energin i proteinet är mer svåråtkomligt och förbrukar också lite energi för att omvandlas till energi.
Rörigt men något i den stilen uppfattade jag det på en föreläsning.

Rätta mig om det behövs, någon som kan det bättre!

jo men de hade jag med hört....att eftersom lusern innehåller protein som vid för mkt omvandlas till mj så blir ju hästen i längden fet av det.
alltså för mkt protein kan göra en häst fet....annars hade man ju kunnat ge hur mkt som helst.

eller så menar de att i lusern så finns även mj och ger man för mkt av lusernet så blir hästen fet pga mj.

Det bör vara måtta med allt ... :cool: :angel:

Ett överintag av Protein gör att hästen riskerar att bli fet, även om det kräver mera att omvandla protein till fett än MJ. Sen finns det ju andra belastningar med för mycket protein å sin sida, det går ju inte att ersätta energi den vägen.

Samma med ridningen; för högt tempo gör att du "slår i taket" med mjölksyra för tidigt och resten av passet tillför inget för träningen/ uppbyggnaden. Möjligen kan det vara oskadligt, men nyttan finns inte.

Nu när jag funderar på det har jag för mig att jag läst någonstanns om sk "proteinnacke" på hästar. Någon som känner igen det? Man (vem/vart det nu var) menade att man kunde se på mankammen/nacken om de fick för mkt protein (att den blev kraftig där) och att det kunde ge reaktioner som exem..

Säger INTE att detta är en sanning, utan det hade varit intressant om någon hade hört något liknande eller kunde dementera det.

Nu har vi tre hästar på ca 2 ha. Morbrors gård. Nästan hemma.
Efter höskörd har vi tillgång till mer bete.

Jag tvivlar starkt, då skulle ju varenda häststackare som betar/ käkar på Island ha en sån nacke? Kan tänka mig att om man "konstrar" med foderstaten så kan du säkert få oönskade effekter, men det blir ju annorlunda än bete. Hästar är ju gjorda för bete (om än inte på alla vallar).

Betesreducerare?

Knapplån

Börjar allvarligt talat fundera på att köpa en betesreducerare/GreenGuard eller vad det nu heter till min häst. Hon går nu i en stor hage med massor av gräs och magen bara växer och växer. Hon är inte tjock nån annanstans, utan bara runt magen, men det dröjer ju inte länge förrän hon blir som en vandrande tunna antagligen.
Står inackorderad så kan ej gå i annan hage och att stå inne på nätterna går inte då hon har bronkit och mår bäst ute.
Jag rider massor, men det känns inte som att det räcker. Nu ska jag dessutom vara bortrest en vecka...

Vad tycker ni, kan man prova med en munkorg? Känns hemskt, men det är ju för hennes eget bästa. Hon har aldrig haft fångtendenser och hovis och ET tycker inte hon är så farligt tjock, men det blir ju värre hela tiden. Och även om hon inte får fång så mår hon ju inte bra av att vara tjock:(.

Suck, varför måste man ha en lättfödd häst:mad:?

Hoppas nån ser detta iaf. Mina inlägg har en tendens till att försvinna bland alla andra annars...

Sv: Betesreducerare?

e det islänningar de andra i hagen med lr? hur ser de ut?

du kan ju testa att köpa en sån globus "munkorg" i tyg sån som jag blev tippsad om för den verkar bättre än green guard för den e så hård och de kan komma ur den.

men jag tycker de e lite läskigt att lämna dem med sånt ensamma i hagen de kan ju fastna i träd osv.

men man kan ju testa och se om de funkar bättre iaf under uppsikt. till att börja med.

så som du har det nu så har jag haft det under mina 3 år med min lättfödda pålle. nu kan jag äntligen bestämma lite själv hur jag vill ha han men det innebär oxå iaf för tillfället att ha går själv.

men han verkar mkt lugnade med att gå själv även om jag tycker det känns konstigt med tanke på att hästar är flockdjur. men motioneras de nästan daglingen och man pysslar mkt med dem så får de endå sällskap men av oss och vi är ju flock till dem med.

men iaf jag hoppas på att min andra häst som bara e snart 1år gammal kan gå på smalbete med thengill sen så de inte blir helt tvärtemot varann haha.

just nu verkar de som att glampi kommer bli "svårfödd".

en odlad vall på 20cm är ju mkt mer näringsrik än ett skogsbete/ängsbete på 1meter eller har jag fel?

Du har helt rätt. Gammalt långt gräs som har gått i ax innheåller inte lika mycket näring som kort nytt gräs.

Min bronkit-häst står inne nattetid, lättfödd liksom din. Han står på torvbädd och funkar alldeles utmärkt i andingen, peppar peppar, men då går han på Probimin och ett örtpreparat också som ska vara slemlösande och vidga lungorna. Hostar numera aldrig även om jag rider på morgonen efter att han stått inne.

Min äter också örter och hostar inte, men det känns ändå inte bra att ställa in henne. Är så torrt här där jag bor också...

Jag köpte en sådan du beskriver idag faktiskt. Just för att alla här sa att den var bättre än GG'n när jag kollade i andra trådar. Fast det var märket Shire, men de skulle vara likadana ungefär sa de.
De andra hästarna är islänningar ja. Några är väl ganska runda ja, men det är olika.
Tänker också på det att hon kan fastna. Nu är det bara ett par tre träd i hagen och hon kliar sig ingenting ännu vad jag vet så risken att hon skulle fastna är ju inte så stor. Men den finns ju såklart. Frågan är hur lätt den lossnar om det skulle hända...?

Jo, förstår verkligen hur du har haft det. Har själv aldrig stått i ett stall med direkt magert bete. Själv har jag kämpat i 4 år:p. Men det är faktiskt bara en sommar hon har varit riktigt tjock. Så att det lade sig på andra ställen än kring magen. Annars har hon varit mest sommarrund på somrarna och övriga tiden har vi kämpat med bukighet - bukmuskelträning. Hon har ju inte varit tjock direkt utan bara rund precis runt buken.
Men nu är det hemskt! Hoppas verkligen det funkar med munkorgen. De andra i stallet blir väl chockade, men hellre munkorg än fång som sagt.

jaså okej vad bra...fanns de i fler än en str?
man kan ha dem utan grimma väl?
det borde ju va säkrare, jag gillar inte att ha grimma på i hagen har de bara i undantagsfall inte till vardags lixom.

okej då sitter vi i samma båt då, bra man inte e ensam. rider du mkt nu eller hur håller du efter magen?.

blir hon bukig på vintern?

har du bilder på henne?.

du har sett mina bilder va?, jag ska försöka ta nya bilder någon dag han har börjat gå ner i vikt nu iaf:)
fettet över revbenen börjar minska och bukmagen med...de går sakta men de e ju så de ska vara.

kör/rider så ofta jag hinner nu och försöker inte vara ute så länge utan rider hellre en kortare sträcka men mer intensivt som jag fått tippsat om här, och låter han inte gå och sega en sekund, försöker överraska honom med tex en galoppfattning i skritt när han som minst anar det osv för att hålla honom allert.
funkar bra. tölten är underbar och vilket tempo sen *mums*.

men har inte riktigt förstått ännu hur han kan röra sig som han gör med den magen haha...längtar tills den försvinner ska bli så spännande att se hur han då kan röra sig.

körningen gör underverk med. när jag kört han och ska rida tillbaka honom till stallet är det som att sitta på 2 stora mjuka kuddar helt underbart...körning är verkligen bäst.
man riktigt ser hur han får kämpa med ryggen och magmusklerna.
är ditt sto inkörd?.

det är ju endel pyssel innan man kommer iväg men ska försöka köra oftare nu endå.
han tycker de e så kul med.

han har börjat lära sig att flytta sig från sida till sida på grusvägen nu med vagn, är ju rätt svårt när man inte har någon skänkel att styra med men han lär sig fort och det lösgör verkligen hur mkt som helst.

tänkte på de med din munkorg....ha den inte på hela tiden bara iaf inte till en början. men när hon vant sig kan du ju tex ha den på hela dagarna och ha den av under nätterna tex.
för det finns en risk att de inte får i sig tillräckligt och speciellt om det kommer plötsligt för det är ju viktigt med fibrerna.

just nu får thengill 4kg hö fortfarande.
men han får gå ut och beta i stora hagen emellanåt med då minskar vi ner höet max 2kg beroende på hur länge han går i den stora hagen.
och han får fortfarande 5dl betor per dag för fibrernas skull funkar bra. han verkar mkt bra i magen nu och han lämnar t.o.m höet weeeiii så nu slipper han va hungrig men går endå ner i vikt. och får tillräckligt med fiber.'

toppen bra nu när det e så torrt ute med för då kan han gå mer på stora betet eftersom de inte innehåller massa vatten som gör han bukig.

Ja de fanns i flera storlekar, från shettis och uppåt. Tog small och hoppas den passar. Den har ju någon slags grimma fastsatt som man trär över huvudet, så man sätter den inte på en vanlig grimma iaf.

Jag rider allt vad jag orkar:p. Försöker variera med klättring (finns inte så mycket här dock), löslongering med bomövningar, konditionsträning och längre uteritter. Sen vilar hon kanske en dag i veckan. Har varit lite olika, ibland har det tyvärr blivit två dagar.

Jo, hon är alltid bukig om man inte håller efter det jättenoga. En höst var hon riktigt fin och inte alls bukig och då hade vi tränat regelbundet för tränare och varit ute och ridit massor och mycket galopp.
Sen när hon flyttade till detta stallet blev hon jagad av hästarna i hagen och då blev hon också jättefin i hullet. Men av nån anledning så åker magen ner så fort hon vilar eller liknande. Helt otroligt! Har skrivit mer utförligt om det innan i denna tråden om du kollar.

Har massor med bilder, ska se om jag kan lägga in nån senare. Min bror tar studenten idag så vi har lite kaos här hemma just nu:D.

Nej, hon är inte inkörd tyvärr. Och även om hon var det så finns det inte så bra körvägar här omkring, man hade behövt ha långa skogsvägar tror jag.

Ja, det där med hur länge den ska sitta på är ett problem. Jag är bara i stallet en gång per dag (bor en halvtimmas bilkörning bort) och hon går ju ute hela tiden. Kan ju höra med dem i stallet, men det känns så dumt att be om en massa saker hela tiden.
Men jaja, jag får se hur det funkar först.

Ja, de blir så himla uppsvällda av allt vatten! Min stod inne några timmar nu för ett tag sen och då blev hon minsann mycket mindre...

Har missat att uppdatera mig på ett tag. Hur funkar det med thengill? Hur har du gjort för att få honom gå ner i vikt? Jag släppte min häst med munkorg på gräs för ett tag sedan. ovh hon har gått upp lite, men inte värre än att det går snabbt att få bort igen. Som för många andra svullnar" hon runt buken, men det försvinner när jag rider, och då känns det allfall inte som hon kommer lägga på sig det för gott igen=)

Det är torrt här också, men för min funkar det utmärkt ändå. Men det är klart olika från häst till häst, hostan är ju väldigt individuell.

det var helt sjukt torrt vid långritten häromdagen kändes som minsta lilla gnista från skorna skulle starta en skogsbrand.
och det dammade nåt fruktansvärt.

gräset är ju väldigt bränt nu och den avbetade hagen är ju som en sand paddock med lite rötter i som inte växer.

så jag har testat mej fram o man får ju verkligen anpassa sej efter vädret hela tiden.

men nu e de ju inget o knapra på i nedbetade hagen eftersom de inte växer.
så han får nu "fri tillgång" på hö för han börjar lära sig nu att han inte behöver vräka i sej utan de finns där om han känner för de.
och de funkar kanon när han går själv.

sen har jag haft han ute några timmar varje dag på gräs men i förrgår efter att jag ridit långritten så öppnade jag upp den nedbetade hagen ganska så mkt mer så då fick han mkt gräs.
men nu när det är så torrt så sväller de inte upp nåt att tala om.

så han har ju lämnat höet nu i 2 dagar får se hur de ser ut idag. men där de betar av när de e såhär tortt utan regn kommer de lixom inte upp nåt nytt förrän de börjar regna verkar de som.
så när de e slut där ja öppnat upp så e de slut.

vi måste snart byta hagar på dem och förhoppningsvis slipper vi sätta dem i vinterhagen igen men troligen blir de så illa.
ska hinna avmaska innan bara. för det har vi inte gjort ännu.
ska skicka in ett kolla masken.

Jag har använt munkorg till mitt sto i flera år, numera är hon i avelsbox och behöver därför inte den längre. Dock var min klara favorit en Gg, den hade hon sommaren igenom tills jag märkte att betet blev för kort.
De andra alternativen var rent ut sagt sk*t. De gick sönder, och den du köpte användes bl a på en valack som tog sönder den. Fastnade sen oturligt i den också, och åsamkade sig skador som pricket över iet.
Gg må ju vara hård, men fördelen med den är att går den sönder, så blir inte hästen skadad.

Senast ändrad:

Tänkte sätta på henne munkorgen nu för nån vecka sen, men hon blev så ledsen stackarn! Åt lite så hon fattade hur man gör, men vägrade sen och stod bara och var bedrövad. Jag vet att man ska vänta ett tag, men hade inte hjärta att göra det. Den kvällen löste det sig med att hon fick gå i en annan hage med mindre gräs med en annan häst. Bara tillfälligt. Sen var det en som red henne lite medan jag var på semester:laugh:, så hon har fått slippa den. Får se hur hon ser ut nu imorrn...

Ja du, min madame var inte heller glad i början. Stod i princip bara och såg ut som att hon inte kunde äta. Sen när hon upptäckte att morsan var den mer hårdhjärtade typen, började hon äta med den på. Och jag kan säga att hon inte hade några som helst problem att förse sig. Men man får se upp, ättekniken går ut på att repa gräset mellan springorna i munkorgen. Är betet för kort, räcker inte maten att försörja hästen på och då får man antingen ta av den, byta bete eller stödfodra.

*kl*

Usch, nu är det så snustorrt ute så unghästflocken där Salka går stödutfodras och Pjakkur har jag börjat ge lite luzern för att betet har slutat växa och inte innehåller så mycket näring. Hoppas på rejält med regn snart! Årets höskörd lär bli knaper också...

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter