Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

jättebra sagt!:bow: :bow:

Hej.
Jag har presis samma åsikt varför betala behöva ha betalt för det man slipper göra en kall vinterdag ?

Min häst kostar ca 2500-3000 i månaden. Jag klarar av kostnaden. (Hästen står i Gbg kanske ska tilläggas.) Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare, men om jag skulle de så skulle de få betala en summa varje månad för att nyttja min häst, OM de inte vore mkt skickliga (inte enligt sig, utan enligt mig) och kan hjälpa mig att vidareutveckla hästen ihop/tillsammans med mig i linje med vad jag och mina tränare tycker är bra. Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna...

Japp betalning är på sin plats tyvärr! eftersom ALLT kostar som har med hästar att göra som tidigare sagts. Men om det handlar om vidareutbildning är det ju tjänster och gentjänster :idea: som trådskaparen sa. Oftast handlar det ju mest om att medryttaren bara ska få "leka" :( av sig och lufsa runt, nöta på både häst och utrustning!

Vet en tjej som fick låna en häst att rida, den ridturen slutade med att veterinären fick avliva hästen p.g.a. avsliten sena i ett ben!:cry:

Så om du nu får rida gratis hos kompisen tro inte att det gäller alla andra okända hästägare oxå :eek: bara för att vissa inte tänker på konsekvenserna, eller kanske har råd att "låna" ut sina hästar gratis!!!

Själv har jag en unghäst som är hur underbar som helst. Men jag har fått ont i ryggen och kan bara köra och rida lättare pass.Nu har jag fått tag på en duktig ryttare som tycker om att rida på min häst.Jag skulle inte drömma om att låta henne betala för det.Utan jag är glad att jag slipper betala själv.Hon rider för att hon tycker det är roligt och min häst blir utbildad.Hon sköter honom helt de dagar som hon rider honom.Det är tack vare henne som jag kan behålla min älskade häst och rida och köra honom så mycket som jag orkar.Är mycket tacksam för hjälpen som jag får!

Om jag hade en häst som jag skulle behöva medryttare till så hade jag tagit betalt. Det kostar ju att rida på ridskola.
Man behöver inte ta någon enorm summa, men kanske 300-600;- månaden, beroende på hur många dagar h*n vill rida.

Själv har jag en unghäst som är hur underbar som helst. Men jag har fått ont i ryggen och kan bara köra och rida lättare pass.Nu har jag fått tag på en duktig ryttare som tycker om att rida på min häst.Jag skulle inte drömma om att låta henne betala för det.Utan jag är glad att jag slipper betala själv.Hon rider för att hon tycker det är roligt och min häst blir utbildad.Hon sköter honom helt de dagar som hon rider honom.Det är tack vare henne som jag kan behålla min älskade häst och rida och köra honom så mycket som jag orkar.Är mycket tacksam för hjälpen som jag får!
Jättekul att höra att det löst sej så bra för dej. Inte många som har tur att få tag i en bra och duktig medryttare som kan utbilda hästen.
Nu är ju min 2unghäst" 19 år numera och får gå i hagen dom dagarna jag inte kan rida. Men när hon var ung hade jag gärna haft en medryttare som red bättre än mej och kunde hjälpa till att utbilda.

Om jag behöver hjälp med hästen tar jag inte betalt.
Om nån ville rida min häst för att det är för dyrt på ridskola får dom betala. Häpp.
Om nån ska vidareutbilda den också får väl jag betala.
Det är bara ett hypotetiskt resonemang, inget av det har hänt.

Jag förstår inte? Varför låta en oryttinerad ryttare överhuvudtaget sätta sig på din häst?Skulle aldrig i livet göra det för pengar,min häst är min ögonsten.Det kan bli mycket dyrare än du kan ana i slutändan med förstörd häst.

jag tycker visst man kan ta betalt för ridning. självhar jag varit fodervärd, och det blev dyyyrt. pållen var konstant obrukbar av olika själ, men det kan man ju inte kräva att ägaren skulle stå för. nu har vi en medryttare och en skötare till en av våra. medryttaren betalar, tar hand om ponnyn på bestämd dag, får träna, tävla och har "rättigheter". skötaren rider gratis, men mockar hela stallet sin dag (4 boxar) och rycker in vid eftermiddagmaten iblandnär vi kommer hem sent. båda systemen funkar bra för oss alla och ingen känner sig utnyttjad:)

Vad har du då att erbjuda ryttaren? Är du tränare då eller. För på ridskolan får man valuta för pengarna vilket man inte får av att mocka skit och rida åt någon annan..

Har varit medryttare ett par ggr och de skulle ha si och så mycket.

Jag sa då vad får jag för dom pengarna då?

Rida min häst.

Mitt svar blev att det är inte nog så vida du inte är tränare och tänker hjälpa mig med ridningen.

Det slutade med ett gott samarbete där jag red hennes häst för en duktig tränare och det var då den ända kostnaden.

Så kära ni som vill bli medryttare ställ krav för vart ända krona ni betalar.

Jag fick just en hostatack och återkommer en annan gång......:cool:

Nu har inte jag någon medryttare till min häst eftersom jag hellre kommer överens med nån annan i stallet sköta mina stallsysslor den dagen jag vill vara ledig. Hade jag däremot hittat en ryttare som varit kunnig och ambitiös nog att ta hand om och rida min häst så jag kunde stanna hemma i lugn och ro utan att oroa mig halvt till döds för både häst och ryttare hade jag gladeligen låtit denna person göra det gratis. :)

För tillfället duger det bra med att några mer eller mindre hästvana kompisar rider min häst emellanåt under min uppsikt och hjälper till lite i stallet ibland, det låter jag dem göra gratis, bara kul med lite sällskap. Hade det blivit mer regelbundet hade jag nog övervägt att ta lite betalt per "lektion", eller vad man ska kalla det.

Förstår både de som väljer att ta betalt och de som väljer att inte göra det.

Senast ändrad:

Tillgång och efterfrågan.. Styr marknaden av vad man kan kräva och inte.

Förstår inte varför man ska betala om man bara får rida ut i skogen eller ja skritta ut.

Men vill man ta del i allt. Uteritter, träning och tävling å inte vill rida ut en dag i veckan eller när de nu passar ägaren så får man nog tänka sig att betala.

Varför ska jag betala för att någon annan vill träna och rida på min häst, Ja e sliter ju på den med om de inte är helt korekt ridning.

För de va ju inte att prata om nån tillridningshjälp som behövdes.

Bättre att låta någon som inte har tid eller råd att skaffa egen häst att rida lite och dessutom få lite avlastning i både tid och pengar.
Personen i fråga lär sig ju massor oxå. De är en dyr hobby.

Det är tyvärr så att om man vill rida får man betala...
Svindyra stockholm!! :P

Har precis pratat med skattemyndigheten ang at hyra ut en fin bil till bröllop och tog upp denna närbesläktade frågan eftersom jag har blivit erbjuden att betala för mig. (Vilket jag inte vill eftersom jag anser att ägaren kan rida själv och hinner inte ägaren ber hon mig om en tjänst. Jag har inte barnvakter som betalar mig för att passa mina barn tex)
Nåväl; Ska ni hyra ut era hästar får ni göra om det till en "hobbyverksamhet" och ta upp det som en inkomst. Annars är det olagligt och ni kan åka dit på det.

Bara så ni vet :smirk:

Tänk så ovetandes alla är om vad som gäller i lagen.

Så alla med ryttare ta reda på om era hästägare bedriver hobbyverksamhet eller anmäl vet jag vi kan ju inte ha folk som faktiskt uttnytjar unga tjejer och killar:-)..

ungefär som mig jag har hand om en häst nu helt gratis, jag får göra nästan vad jag vill med hästen men jag är en skogsmulle eller f älttäävlans nisse, så de blir nästan bara uteritt och ägaren är gravid så de e bara jag som har hand om hästen nu och bara jag som rider osv känns so m min egna häst helt enkelt förutom att jag slipper betala något, fasst jag köper ju iof grejjer till henne men endå :) de är inget jag måste utan jag gör de för jag vill ha mina egna saker till henne :D

Alla ni som lite föraktfullt säger att ni minsann inte skulle betala för att mocka skit och bara lulla i skogen, slipp då! Det är ju ingen som tvingar er till denna förfärliga syssla :devil:
Om det inte är värt någonting för er och ni bara gör det för att den lata hästägaren inte kan/vill själv undrar jag varför ni helt enkelt inte skaffar en egen häst? Nä just det, det kostar ju pengar!
Vägrar ni betala bensin också om ni samåker med nån?

Att jämföra med att rida på ridskola funkar inte riktigt i mina öron, för visst lär man sig även av att "lufsa runt i skogen"!
I mina öron är det ju bara för er att välja en lektion till i veckan istället då, och hosta upp en 500 spänn till i månaden

Har precis pratat med skattemyndigheten ang at hyra ut en fin bil till bröllop och tog upp denna närbesläktade frågan eftersom jag har blivit erbjuden att betala för mig. (Vilket jag inte vill eftersom jag anser att ägaren kan rida själv och hinner inte ägaren ber hon mig om en tjänst. Jag har inte barnvakter som betalar mig för att passa mina barn tex)
Nåväl; Ska ni hyra ut era hästar får ni göra om det till en "hobbyverksamhet" och ta upp det som en inkomst. Annars är det olagligt och ni kan åka dit på det.

Bara så ni vet :smirk:

Nu är ju inte jag skatte expert ;)

Men inte kan det vara meningen att man ska skatta för en hobbyhäst som ständigt går med förlust.
Om jag tex. har en häst som kostar mej 2000:- i månaden och medryttaren betalar 500:- av dom.
Vilken vinst ska jag då skatta för?

/Toriryttaren som inte tar betalt av dom som rider på min häst och inte ens tar betalt av inakorderingen!

Jag skulle aldrig betala för att få rida, utan gör istället andra saker som hjälper till med stallet, sköter hästarna jag rider osv. Lr betalar hovslagaren.
Men jag förstår att man tar betalt i tex stockholm eftersom man där oftast har hästarna på inack och det kostar ju.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar