Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

*KL*

Som jag skrev i andra tråden, att betala fullpris som medryttare-Nej
Att betala fullpris som delägare-Ja

Fullpris-Hästens kostnad per månad / 30 utslaget på hur många dagar man rider.

Det är ju det här som är så sjukt. Äger man inte hästen borde man *egentligen* få betala MER eftersom man sluppit kostnaden för att köpa den ;) Om jag har en tillfällig inneboende t ex så tar jag inte "bara" halva hyran utan även lite extra. Varför? För att det kändes rättvist iom att jag betalade lån på lägenheten och ändå fick högre kostnader än den "inneboende", och andra fasta avgifter som hör till utöver själva hyran (el, hemförsäkring, bredband osv).

Nu säger jag inte att det skulle fungera i praktiken, men att det är tråkigt att det blivit mentaliteten att folk ska rida gratis och att den som skaffat sig en häst ska "skylla sig själv" om man inte har tid och ork för den. Hade det varit en elithäst som folk köper och sen lånar ut till proffs, då hade det låtit annorlunda! ;)

tycker det är självklart att medryttare betalar för sig , särskillt om man rider en häst som står inhyrd i ett stall,
jag klarar av mina hästkostnader jag är inte beroende utav en medryttare men ser inte meningen med att låta andra rida gratis på min häst som kostar så pass mycket att ha

håller dessutom med om att en betalande medryttare sköter det den ska bättre och visar att den verkligen vill det här.Min häst är ingen leksak.

Dessutom så händer det att hästen blir skadad eller utrustningen går sönder när man rider, när det händer när medryttaren rider så kräver jag ingen ersättning utav medryttaren utan det blir extra utgifter för mig. Nu i veckan tex fick min häst ett sår i pannan och det helt nya tränset (använt 2 grr) gick sönder.

Att man mockar om det behövs och sköter om hästen när man rider det tycker jag självklart hör till vare sig man betalar eller inte annars ska man inte rida överhuvudtaget tycker jag om man inte gillar den biten.

Prova gå till en ridskola eller ett turridningsstall och säg att ni vill rida gratis mot att mocka få se vad dom säger.
Och som sagt det är helt valfritt har aldrig hört talas om någon hästägare som tvingat folk att rida och betala deras hästar... :D

Vilken jätteintressant diskussion! Jag måste säga att jag förstår båda sidor.
Jag har aldrig haft egen häst utan har varit fodervärd, medryttare, hästskötare mm vad man nu väljer att kalla det för. När jag hade häst 3-4ggr i veckan(skötte då allt som rörde honom), en utbildad och duktig häst så betalade jag en viss summa varje månad- inte så hög dock. Som kompensation för det följde jag med som hästskötare när ägaren skulle tävla, det var helt mitt eget val även om hon uppskattade det mycket.
Jag har även varit i ett större stall och där skötte jag stallet de flesta helgmorgnar och mockade och fixade maten till stallägarens hästar, som kompensation för det fick jag rida de hästar som inte tävlade för tillfället= dräktiga, skadade eller unghästar. Här betalade jag inget med jobbade väldigt mycket istället.
Efter det var jag i ett litet stall med tre hästar, där dom ville ha hjälp med att rida in en häst och motionsrida de andra två(en äldre häst och en tävligshäst) när ägaren och hennes dotter inte hade tid. Här betalade jag inte heller eftersom jag hjälpte till med inridning, skötare vid tävligar mm.
Som vuxen har jag nu ridit kompisars och grannars hästar ca en dag/vecka. Dom har sett det som att jag hjälper dem men för mig är det självklart att jag ställer upp och fixar "allt" (inkl de hästar jag inte rider) om dom ska bort, är sjuka eller liknande. Jag har även utnyttjat mina kontakter för att säka deras kostnader för stö och foder, vilket har uppskattats.

Jag tycker således att det här med att betala beror helt och hållet på vilken uppdelning man har. Jag är alltid beredd att betala eller "jobba" för att få rida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar