Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Varför lånar du ut hästen då?
Jag kan inte komma på en enda anledning än att du helt enkelt behöver h j ä l p just de dagarna. Du kan inte själv.

Varför i hela fridens namn ska du annars låna ut din häst?
Att ha tid 7 dagar i veckan eller ha tid 5-7 dagar/vecka.......Kan ju bero på skiftarbete mm.
Hästen kanske vill ridas varje dag och kanske finns det mågon som inte ser ridningen som slitsamt och enbart jobbigt!

Att ha tid 7 dagar i veckan eller ha tid 5-7 dagar/vecka.......Kan ju bero på skiftarbete mm.
Hästen kanske vill ridas varje dag och kanske finns det mågon som inte ser ridningen som slitsamt och enbart jobbigt!

Men du svarar inte frågan. Varför lånar du ut din häst?

Har du inte tid alla dagarna?

Men vi får alla hoppas att du inte tvingas rida någon häst. :eek:
Är ridning verkligen bara jobbigt för dej eller får du kanske någon glädje/ motion ur det?

Nu fattar jag faktiskt inte. Har jag skrivit ngt om att tvingas rida???
Nej, ridning är inte bara jobbigt och man får ut glädje och motion oxå. Nu blandar du nog ihop korten.

Men du svarar inte frågan. Varför lånar du ut din häst?

Har du inte tid alla dagarna?

Jo det har jag.
Men en person har blivit hästrädd och vill ha en säker häst att provrida på.
Den andra personen vill få upp sin sambo på en häst och vil ha en säker häst att rida på.

Jo det har jag.
Men en person har blivit hästrädd och vill ha en säker häst att provrida på.
Den andra personen vill få upp sin sambo på en häst och vil ha en säker häst att rida på.

Om du har tid behöver du inte låna ut din häst. Och då är det du som gör DEM en tjänst och då kan jag köpa att du tar betalt eftersom du själv får avstå.

Hade du däremot inte haft tid själv utan varit tvungen att be någon om en tjänst, dvs rida och fixa i stallet, tycker jag inte att du/man ska ta betalt, eftersom man inte rer ut situationen själv annars.

Därför att den tjejen som ville rida var lite hästrädd och ville ha en snäll häst att rida lektion på, så jag är snäll och lånar ut min häst till en som behöver.

Och alla som vill bli medryttare gör ju inte det för att de är så himla snälla och tar hand om min häst för att jag inte kan/vill/orkar, utan jag tror att man gör det för att man själv vill rida ett par gånger i veckan, utan att ha ansvar för en egen, eller ha råd att ha en egen. Då känner jag att jag gör den personen en tjänst som lånar ut min häst till en som inte vill ha en egen häst, att man mockar och fixar mat, gör man för hästens skull den kan ju av naturliga orsaker inte göra detta själv.

Senast ändrad:

Därför att den tjejen som ville rida var lite hästrädd och ville ha en snäll häst att rida lektion på, så jag är snäll och lånar ut min häst till en som behöver.

Det tycker jag var bara bussigt! :bow:

Men det har ju med tillgång och eftrerfrågan att göra. Inte utnyttja eller bli utnyttjad.

Det där får du nog förklara lite.
Jag tycker inte det har med tillgång och efterfrågan att göra. Antingen har man tid eller inte, antingen behöver man hjälp eller inte.

Lånar eller hyr ut?

Den springande punkten för mig här är vem som gör vem en tjänst.

kan jag köpa att du tar betalt eftersom du själv får avstå.

Jag har flera gånger sagt att jag INTE tar betalt. INTE!!!!!!!!!

Men jag har inte lust att folk ska säga att jag utnyttjar folk.
:mad:

Det där får du nog förklara lite.
Jag tycker inte det har med tillgång och efterfrågan att göra. Antingen har man tid eller inte, antingen behöver man hjälp eller inte.

Okej. Lyssna NOGA NU!!!!!

Min häst är tränad för att ta hand om nybörjare och handikapade.
Jag lånar gärna ut henne till mina vänner men INTE om jag ses som om jag utnyttjar och förslavar dom.
Hur många hästar tror du det finns som ägaren lånar ut gratis nära Göteborg med denna träningen? EN skulle jag tro och det är MIN!

Tar du inte betalt så utnyttjar du ju inte folk heller.. Men de som tar betalt för att dom av någon anledning inte har tid eller lust att själv rida sen tar betalt är att utnytja..

Tar du inte betalt så utnyttjar du ju inte folk heller.. Men de som tar betalt för att dom av någon anledning inte har tid eller lust att själv rida sen tar betalt är att utnytja..

Så om jag har tid men inte ork att rida och låter dom rida........
Utnyttjar jag då?
Eller utnyttjar dom att jag kan avvara min häst några dagar?

Jag gör henne en tjänst som lånar ut min häst, och jag tillhör dom som tar betalt av mina medryttare så hon fick betala en liten summa visst. Hon rider en gång i veckan, varannan vecka lektion för vår gemensamma tränare, de andra gångerna gör hon vad hon vill.
Ja vi har samma tränare.

Du har ägnat större delen av en kväll åt att hugga på två som lånar ut gratis för att vara hyggliga.
Bra kväll eller?
:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Varför lånar du ut hästen då?
Jag kan inte komma på en enda anledning än att du helt enkelt behöver h j ä l p just de dagarna. Du kan inte själv.

Varför i hela fridens namn ska du annars låna ut din häst?

Nu var inte frågan ställd till mig, och jag blir mest arg på mig själv för att jag gick in här och läste igen... men

Är hästägare sedan snart 2 år, tidigare hade jag den enorma förmånen att få vara en betalande medryttare. För detta fick jag tillgång till en trevlig häst. Fick möjlghet att träna och tävla trots jag inte hade tid att äga en egen. Kanonmöjlighet för mig. Dessutom billigt, hade hästen halva veckan till betydligt mindre än halva kostnaden.

Min nu egna häst kommer jag nog nu skaffa lite tidshjälp med. det är inte så att det är någon akut tidsbrist, men någon dag ledig hade känts bra för dottern skull.
Om jag kommer ta betalt eller ej har jag ännu inte bestämt. Det beror på medryttarpersonen. Som det verkar nu kommer en duktig person hjälpa mig och då känns det som att hon gör mig en tjänst.
Skulle det däremot vara någon som inte kan hjälpa till med vidareutvecklingen så skulle jag nog vilja ha lite "betalt". Jag lär inte tjäna några pengar på det och ger det mig inte något extra tar jag hellre hand om min egen häst.

Jag kan inte fatta varför det kan vara så svårt att några att acceptera att det är frivilliga att välja en medryttar häst som kostar pengar. Det är fritt fram och välja, lyckligtvis finns det båda alternativen.

Men är det inte att uttnyttja att vi som har hästar ska låna ut dom gratis till er som vill rida.

Det är det jag menar när jag skriver att man skulle kanske sälja hästen och åka runt och gratisrida, det är att utnyttja folk och deras hästar. Vill man låna min häst så kostar det också, aldrig att jag lånar ut honom gratis, en liten slant kostar det.

Jag kommer återigen tillbaka till detta att ni medryttare gör ju inte detta för att jag behöver hjälp, ni blir ju medryttare för att ni vill rida eller.... så lite ömsesidigt får det allt vara.

Och Gry, du blandar ihop det jag skriver och det Toriryttare skriver, du vill att hon ska svara på mina inlägg, men det kan ju bara jag göra eller hur...

Jag kan inte fatta varför det kan vara så svårt att några att acceptera att det är frivilliga att välja en medryttar häst som kostar pengar. Det är fritt fram och välja, lyckligtvis finns det båda alternativen.

Ja det är ju så det fungerar!
Rätt person kan vara gratis och fel person kan lämna gårdsplanen.

Jag har eget stall och min häst blev nyligen ensam. Jag kunde hyrt in en häst för en massa pengar men valde att VÄLJA person och ha henne och hennes häst här gratis för att det var RÄTT person.

Men jag blir verkligen ledsen och upprörd när folk ser allt i svart eller vitt.....eller grått för den delen.
Jag har blivit anklagad att vara "blodsugare, slavdrivare och .......) idag.

Måste alla driva allt till sin spets utan att sätta sej in i vilka dom går till atack mot.

Patetisk är ett ord jag redan använt i kväll så........Sorgligt använder jag nu. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar