Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Min häst kostar mig ca 3-4000 i månaden och jag står för hela den kostnaden själv. Jag har en medryttare som rider hästen 1-2 dagar i veckan. Min medryttare motionerar hästen i skogen, all träning i ridhus/på bana sköter jag. Hon har erbjudit sig att betala, men jag har avböjt detta då mitt resonemang är som så att om hon är med och betalar för hästens kostnader så har hon ju även rätt att vara med och bestämma. Jag vill bestämma allting djälv, således väljer jag att inte "hyra ut" andelar i hästen.

Mitt resonemang är som ovan - betalar man har man rätt att vara med och bestämma saker kring hästens ve och väl, ev. även rätt att träna för instruktör och tävla. Betalar man inte så är "betalningen" att man hjälper hästägaren med skötseln och ger hästägaren en ledig dag och detta sker då helt enligt hästägarens instruktioner.

Jag tycker att detta är ett ganska sunt resonemang, vad säger ni andra?

Jag håller helt med dej! har varit alltid medryttare gratis, vilket inneburit att jag har motionsridit hästen i skogen och ibland på bana (vilket inte kostat ägaren något). jag anser att jag inte skulle behövt betala för detta som enbart avlastat ägaren och som tycker endast är ett utbyte av tjänster (jag ställer självklart upp med att mocka, fodra m.m och även att åka ut en sen kväll ifall det skulle krisa). hade jag däremot fått träna och tävla med hästen vilket skulle ha inneburit att jag själv skulle ha kunnat utvecklas skulle jag ha betalat en summa som jag och ägaren skulle ha kommit överens om tillsammans. jag kan förstå de som resonerar så att om man betalar så tar man ansvar (har själv fått täcka upp för folk som inte har skött sig) men man kan inte dra alla över en kam:angel:
nu kommer jag ju inte lite sent i den här debatten och har bara hoppat lite mellan inläggen, men jag tycker att det är intressant och det är många som har bra åsikter här

Senast ändrad av en moderator:

Kort och gott, kostar uppemot 3000 att ha häst varje månad. Vill någon vara med och dela det goda, alltså vara med hästen, rida osv så kostar det både mockning osv och även en liten slant.

Kostar ca 170kr per timma på ridskola på en halvutbildad trött häst. Här får man ju rida för kanske 80kr per dag och har full frihet att rida som man vill och umgås med hästen.

Finns ju en anledning att folk betalar.... Ridning och hästar kostar och det vet ju alla

Men allt beror ju på hästen, min medryttare skulle kunna utvecklas på hästen.... rida för instruktör, träna, tävla om hon ville detta

Helt rätt att medryttare betalar sin del av det hela. Själv har jag en tjej som får rida hur mycket hon vill alla dagar. Mockar när hon kommer, annars gör jag det. Jag har eget stall och hon betalar 700 kr per månad. Hästen hålls helskodd.
Hon rider 5-6 dagar i veckan, 1-2 timmar per dag.
Hästen är en stor häst, 8 år och felfri, halvblod.
Som jag resonerar kan hästen lika gärna gå i hagen om medryttaren i mitt fall ej betalar för den extra kostnaden, skoningen och lite slitage på utrustningen!

Trots detta har jag fått gnäll över den HÖGA kostnaden...

Bor man i eller utanför en större stad så är det ju mycket dyrare att ha häst och då tycker jag att medryttaren ska betala för sig. Men om man (som jag) bor på landet och i ett område där det finns mycket hästar (södra sverige) så hade jag inte tagit betalt av en medryttare. Så småningom kommer jag att behöva lite ridhjälp med mina hästar och kommer att bli jätteglad om någon vill hjälpa mig!

I alla fall i dessa trakter så är det ju så att de duktiga ryttarna har ju oftast redan en häst. De få duktiga som inte har häst hade jag gärna velat ha hjälp av och att ta betalt i det läget - det går ju bara inte. Däremot ställer jag kanske vissa krav på medryttaren, en viss kunskapsnivå är ju ett måste och kanske fodra - släppa ut ett par gånger i månaden.

Till cutty: Det var generöst av dig tycker jag! Så mycket ridning för endast 700 i månaden! När jag pratar om medryttare så menar jag att jag vill ha hjälp kanske 1-2 ggr i veckan. Och jag har flera hästar så det blir ju den hästen som behöver ridas just den dagen. Därför vill jag inte ta betalt. Känns det inte som om medryttaren "tagit över"
din häst? Vill du inte rida mer själv?

Vi har tagit föl efter henne, och hon är nu tom. Betäcks om i år igen.
Har en häst till jag ville låna ut på samma vilkor, men två olika vägrade betala... Så hon går bara i hagen.
Tycker att det är slöseri med felfria hästar som bara går i hagen! Dessutom tror jag att mitt sto uppskattar pyssel och ridning!

För övrigt har vi flera till som rids av oss själva.

Kort och gott, kostar uppemot 3000 att ha häst varje månad. Vill någon vara med och dela det goda, alltså vara med hästen, rida osv så kostar det både mockning osv och även en liten slant.

Kostar ca 170kr per timma på ridskola på en halvutbildad trött häst. Här får man ju rida för kanske 80kr per dag och har full frihet att rida som man vill och umgås med hästen.

Finns ju en anledning att folk betalar.... Ridning och hästar kostar och det vet ju alla

3000 kr?? Om det ändå var så billigt!! Det kostar lätt 7-8000 kr i månaden för mig och min pålle! Nu vill jag inte ha medryttare, men skulle jag velat det så hade den fått betala 1000-1500 kr i månaden för att rida för instruktör (till själkostnadspris) och i skogen. Men, som ni säkert förstår ingår allt i denna kostnad. Medryttaren behöver inte mocka, fodra etc. Det enda den behöver göra är att ta hand om pålle, rida och pussa och borsta så mkt som möjligt! :)

Jag tycker faktiskt inte att det är mer än rätt att man betalar för sig när man får tillgång till någon annans häst. Sen kan man ju diskutera vad som är rimligt att betala berende på utbildningsnivå på hästen, omkostnader för uppstallning etc. Det är inte gratis att ha häst och jag förstår inte varför jag ska sponsra nån annans ridning, och det handlar inte om att inte ha råd att stå för hela kostnade själv. Vill jag vara ledig nån dag så ber jag nån i stallet mocka och lägga upp mat till mina hästar, på samma sätt som de ber mig om hjälp ibland.

Fördelarna med att vara medryttare är ju att man slipper ta några risker. Man har inte behövt köpa hästen (oftast en ganska stor investering), man behöver inte betala ev veterinärräkningar eller ha en skadad häst som är oridbar men ändå kostar lika mkt, och man behöver inte ta på sig det stora ansvar som det innebär att ha häst.
Man kan säja upp medryttarskapet om ens situation eller önskemål förändras.

Hittar man en häst och ägare som det stämmer bra med har man alltså ett ganska juste läge som medryttare.

Vill man inte betala får man hitta nån som inte vill ha betalt, såna finns ju också.

Betalar man för något så är man generellt mer rädd om det.

Förstår inte varför det anses fult av vissa att man vill ha betalt för att de nyttjar ens egendom, i det här fallet en häst.

Tar du inte betalt så utnyttjar du ju inte folk heller.. Men de som tar betalt för att dom av någon anledning inte har tid eller lust att själv rida sen tar betalt är att utnytja..

Okej. Jag betalar x-antal tusen kr i månaden för att få rida, pyssla, mocka, få frisk luft, koppla av, etc. Varför är det då fel att andra som endast vill göra det en eller ett par dagar i veckan betalar för det?

Man kan väl jämföra det med att åka på ridläger. Folk betalar flera tusen för att åka iväg och rida nån annans häst, mocka, pyssla, umgås med andra likasinnade, utvecklas etc. Varför ska detta vara gratis för att det är en privatperson som äger hästen?

Om du står för vad du skrev ovan så är det menat till dig absolut..

Skaffar man djur så lever man för dom, inte dom för oss.....

Du får göra om din ridning till en hobbyverksamhet och redovisa inkomster och utgifter, blir det ingen vinst så blir det ingen. Men man måste faktiskt redovisa det, annars är man skyldig till lagbrott.

/Gry som har haft egen häst i tio år men inte har en nu, har haft två medryttarhästar och inte betalat för ngn av dem eftersom vi har litat på varandra ohc tyckt att vi har gjort varandra en tjänst. Dvs jag får rida- ägaren slipper.

Men om hobbyverksamheten går med förlust då? Får man göra skatteavdrag då? Och hur blir det med momsen? Kan jag dra av den?

Jag hinner med både familj, vänner och har fortfarande tid för mina tre hästar.

Har man djur prioriterar man dom, innnan kompisar mm.

Djuret kommer alltså i första hand..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar