L
LillaVirus
Sv: Betala för ridning?
Jag håller helt med dej! har varit alltid medryttare gratis, vilket inneburit att jag har motionsridit hästen i skogen och ibland på bana (vilket inte kostat ägaren något). jag anser att jag inte skulle behövt betala för detta som enbart avlastat ägaren och som tycker endast är ett utbyte av tjänster (jag ställer självklart upp med att mocka, fodra m.m och även att åka ut en sen kväll ifall det skulle krisa). hade jag däremot fått träna och tävla med hästen vilket skulle ha inneburit att jag själv skulle ha kunnat utvecklas skulle jag ha betalat en summa som jag och ägaren skulle ha kommit överens om tillsammans. jag kan förstå de som resonerar så att om man betalar så tar man ansvar (har själv fått täcka upp för folk som inte har skött sig) men man kan inte dra alla över en kam
nu kommer jag ju inte lite sent i den här debatten och har bara hoppat lite mellan inläggen, men jag tycker att det är intressant och det är många som har bra åsikter här
Min häst kostar mig ca 3-4000 i månaden och jag står för hela den kostnaden själv. Jag har en medryttare som rider hästen 1-2 dagar i veckan. Min medryttare motionerar hästen i skogen, all träning i ridhus/på bana sköter jag. Hon har erbjudit sig att betala, men jag har avböjt detta då mitt resonemang är som så att om hon är med och betalar för hästens kostnader så har hon ju även rätt att vara med och bestämma. Jag vill bestämma allting djälv, således väljer jag att inte "hyra ut" andelar i hästen.
Mitt resonemang är som ovan - betalar man har man rätt att vara med och bestämma saker kring hästens ve och väl, ev. även rätt att träna för instruktör och tävla. Betalar man inte så är "betalningen" att man hjälper hästägaren med skötseln och ger hästägaren en ledig dag och detta sker då helt enligt hästägarens instruktioner.
Jag tycker att detta är ett ganska sunt resonemang, vad säger ni andra?
Jag håller helt med dej! har varit alltid medryttare gratis, vilket inneburit att jag har motionsridit hästen i skogen och ibland på bana (vilket inte kostat ägaren något). jag anser att jag inte skulle behövt betala för detta som enbart avlastat ägaren och som tycker endast är ett utbyte av tjänster (jag ställer självklart upp med att mocka, fodra m.m och även att åka ut en sen kväll ifall det skulle krisa). hade jag däremot fått träna och tävla med hästen vilket skulle ha inneburit att jag själv skulle ha kunnat utvecklas skulle jag ha betalat en summa som jag och ägaren skulle ha kommit överens om tillsammans. jag kan förstå de som resonerar så att om man betalar så tar man ansvar (har själv fått täcka upp för folk som inte har skött sig) men man kan inte dra alla över en kam
nu kommer jag ju inte lite sent i den här debatten och har bara hoppat lite mellan inläggen, men jag tycker att det är intressant och det är många som har bra åsikter här
Senast ändrad av en moderator: