Sv: Betala för ridning?
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '
Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.
OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren
nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?
Jag hade en sådan här fråga uppe för några år sedan, innan allt övergick till Buke...
Det liv som blev då var sällan skådat! ALLA tyckte jag resonerade helt fel, varför skulle JAG rida gratis, varför skulle JAG ha den fördelen osv osv osv.
Kommer inte ihåg var det slutade men jag kan säga att jag gav upp, gick inte ens in och kollade tråden för det kändes ganska hopplöst.
Nu verkar fler vara inne på samma bana som du, och jag, och det är ju en stor förändring eftersom många som svarade på min tråd fortfarande är kvar och aktiva här. Jag är långt ifrån så aktiv tack vare påhoppen då
Iaf, jag håller med dig! Har alltid sagt och säger fortfarande att finns det någon vänlig själ (vettig med) som vill och kan hjälpa till med pållen så varför inte? Varför ta betalt för att någon vill ta av sin lediga tid?
Har aldrig förstått, och kommer inte göra det heller, att man som hästägare tar betalt.
Att ha som argument att det kostar pengar att ha häst vet väl alla om? Tycker inte man kan "skylla" på det då jag innerligt hoppas att alla som skaffar häst (el vilket djur som helst) vet om att det kostar!
Jag har nu sedan 5 år tillbaka varit med i bilden med en häst som inte ägs av mig. Ändå är jag med i varje beslut som tas om henne, ägaren och jag är jämnåriga och kommer mycket bra överens. Tyvärr har vi kommit till den punkt då hästen (som är skadad sedan sep-05) ska tas bort pga smärta och lidande av skadan. Där fick jag också vara med på ett hörn och tala om vad jag känner och tycker. Ägaren tycker att jag är som ägare nr 2 fast jag inte anser att det är riktigt så. Har aldrig någonsin behövt betala något.
Kan berätta att från första början var ägarens pappa emot att jag skulle komma och "rida och köra gratis", han gillade inte alls tanken eftersom "det kostar att ha häst likaså att det kostar att rida på ridskola"...
Efter 1 månad kom han själv fram till mig en dag i stallet och sa att han skämdes för han sagt så. Han kunde inte alls förstå hur han kunde se det så som han gjorde bara en månad tidigare. Han sa också att han trodde många ville ha betalt för att de inte riktigt litade på en främmande människa. Men att jag vänt på det och visat att det finns folk att lita på och som sköter sig som de ska trots att sakerna inte är deras..
Nu finns det ju folk till allt och självklart de som missköter sina sysslor i stallet och de ska bort.
Nu när "min" häst försvinner har jag ingen såklart men kommer om några månader börja se mig om efter någon annan, dock kommer det nog ta lång tid. Kanske hinner jag skaffa egen innan...vem vet.
MEN den dag jag blir hästägare kommer jag ha någon som tar sitt ansvar och som vill och kan hjälpa mig i stallet några dagar i veckan. Jag vet med mig att tiden för en häst inte skulle finnas exakt varje dag.
Och jag kommer inte ta betalt.....
Utsvävande svar men det är fel att ta betalt anser jag.