Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Jag kan tycka att det beror lite på hur man "lägger upp det". Som en tjej i mitt stall, hon jobbar borta hela veckorna så hennes skötryttare har ju pållen för sig själv hela veckan. De har gjort så att de delar stallhyran på mitt, resten av alla kostnader står ägaren för. Sköttjejen tycker det är helt okej, hon rider ju så mycket hon vill och har iprincip "egen häst".

Jag har inte orkat läsa igenom allt , men även jag har lite åsikter.
Först, en fråga. Vad är skillnaden mellan medryttare och halvfodervärd ?
För mig är det kanske att en medryttare borde betala iaf hälften av hovslagare, för de är ändå abra varannan månad. och kanske någon hundring till stallhyra, medans en halvfdervärd ska dela på allt! Förutom försäkring som är ägarens ansvar. Vet inte om någon håller med mig, men medryttare eller inte, den som rider sliter ju på hästen hovar och skor med.
Och även om man är medryttare så är de ett ansvar, och detta ansvar tas oftast mer seriöst om de måste betala lite för sig.

Detta är bara jag, men ändå.

Jag tycker det är korkat att tro att man som medryttare rider gratis. Det är faktiskt så att är du hästägare så har du häst för att du gillar rida dvs det blir en mindre dag att rida för hästägaren och de flesta har medryttare för att få in pengar. Dessutom så vet jag ingen fritidsaktivitet som inte kostar pengar. varför skulle det vara gratis att rida någon annans häst? Om du inte tycker det är värt att betala en slant för att rida då kanske u inte ska göra det heller.

Tycker det är såå olika... för att om du som ägare inte har tid med din häst 7 dagar i veckan varför ska jag då betala för att hjälpa dig? Det verkar ju konstigt tycker jag. Så om det är ägaren som behöver hjälpen tycker jag inte att man ska betala utan då ska ju ägaren bara vara glad att han/hon har någon som vill hjälpa denne person med sin häst. och dessutom anser jag att ska man ha egen häst så ska man ju ha råd med det själv man ska ju inte behöva ha medryttare/halvfodervärdar osv för att ha råd att ha häst då tycker jag man e ute å cyklar...

Medan sen finns det ju hästar som kanske inte måste ridas flera dagar i veckan osv jag hade en sån häst som jag var medryttare på, han behjövdes inte ridas han var gammal men tyckte de va mysigt å komma ut men han var som en unghäst i sinnet och att rida så han var kul ändå men om jag inte red honom red ingen honom å jag betalade dojjerna för det var det jag utnyttjade å reds han inte fick han gå barfota så det tyckte jag var en helt okej deal å dessutom var han som min alldeles egen jätte bra :)

Men nu rider jag 2 underbara ston som medryttare heeelt gratis å får ta transporten å åka på träningar å tävlingar med dem om jag vill för hon som äger dem är småbarns mamma och hinner/orkar inte alltid och alltså hon som vill ha hjälpen å då anser båda att det ska va gratis tycker jag e kanon jag betalar självklart mina träningar å tävlingar själv och sen kommer vi väldigt bra överens och har samma värderingar osv.. känns som att dem e som mina egna fastän dem inte e det och de tycker jag e kanon för hon värdesätter mina åsikter väldigt högt när det är något osv..

Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Jag hade en sådan här fråga uppe för några år sedan, innan allt övergick till Buke...
Det liv som blev då var sällan skådat! ALLA tyckte jag resonerade helt fel, varför skulle JAG rida gratis, varför skulle JAG ha den fördelen osv osv osv.
Kommer inte ihåg var det slutade men jag kan säga att jag gav upp, gick inte ens in och kollade tråden för det kändes ganska hopplöst.
Nu verkar fler vara inne på samma bana som du, och jag, och det är ju en stor förändring eftersom många som svarade på min tråd fortfarande är kvar och aktiva här. Jag är långt ifrån så aktiv tack vare påhoppen då :o

Iaf, jag håller med dig! Har alltid sagt och säger fortfarande att finns det någon vänlig själ (vettig med) som vill och kan hjälpa till med pållen så varför inte? Varför ta betalt för att någon vill ta av sin lediga tid?
Har aldrig förstått, och kommer inte göra det heller, att man som hästägare tar betalt.
Att ha som argument att det kostar pengar att ha häst vet väl alla om? Tycker inte man kan "skylla" på det då jag innerligt hoppas att alla som skaffar häst (el vilket djur som helst) vet om att det kostar!

Jag har nu sedan 5 år tillbaka varit med i bilden med en häst som inte ägs av mig. Ändå är jag med i varje beslut som tas om henne, ägaren och jag är jämnåriga och kommer mycket bra överens. Tyvärr har vi kommit till den punkt då hästen (som är skadad sedan sep-05) ska tas bort pga smärta och lidande av skadan. Där fick jag också vara med på ett hörn och tala om vad jag känner och tycker. Ägaren tycker att jag är som ägare nr 2 fast jag inte anser att det är riktigt så. Har aldrig någonsin behövt betala något.
Kan berätta att från första början var ägarens pappa emot att jag skulle komma och "rida och köra gratis", han gillade inte alls tanken eftersom "det kostar att ha häst likaså att det kostar att rida på ridskola"...
Efter 1 månad kom han själv fram till mig en dag i stallet och sa att han skämdes för han sagt så. Han kunde inte alls förstå hur han kunde se det så som han gjorde bara en månad tidigare. Han sa också att han trodde många ville ha betalt för att de inte riktigt litade på en främmande människa. Men att jag vänt på det och visat att det finns folk att lita på och som sköter sig som de ska trots att sakerna inte är deras..
Nu finns det ju folk till allt och självklart de som missköter sina sysslor i stallet och de ska bort.
Nu när "min" häst försvinner har jag ingen såklart men kommer om några månader börja se mig om efter någon annan, dock kommer det nog ta lång tid. Kanske hinner jag skaffa egen innan...vem vet.
MEN den dag jag blir hästägare kommer jag ha någon som tar sitt ansvar och som vill och kan hjälpa mig i stallet några dagar i veckan. Jag vet med mig att tiden för en häst inte skulle finnas exakt varje dag.
Och jag kommer inte ta betalt.....:bump:

Utsvävande svar men det är fel att ta betalt anser jag.

Och även om man är medryttare så är de ett ansvar, och detta ansvar tas oftast mer seriöst om de måste betala lite för sig.

Där tycker jag det är på tok åt fel håll!
varför skulle man ta mer ansvar för något man betalar för?
jag är inte sån iaf. LÅNAR jag en bil GRATIS utan att betala bensinen jag kör upp eller det slitage som blir på den milen jag kört så betyder det INTE att jag missköter bilen!!!

Kom på och måste tillägga!

Riktat till de som anser att man ska betala:

Du behöver låna en kompis bil. Kompisen anser att du ska betala bensinen du kör upp. Betalar du då slitagedelen också? För bilen, liksom hästen, slits ju under körning, liksom under ridning.

Nu säger nog de flesta att dte är inte samma sak, varför inte isf?

Både bilen/hästen slits ju...

Kom på och måste tillägga!

Riktat till de som anser att man ska betala:

Du behöver låna en kompis bil. Kompisen anser att du ska betala bensinen du kör upp. Betalar du då slitagedelen också? För bilen, liksom hästen, slits ju under körning, liksom under ridning.

Nu säger nog de flesta att dte är inte samma sak, varför inte isf?

Både bilen/hästen slits ju...

Just det, du betalar bensinen för bilen, varför kan då en medryttare inte vara med och betala "bensinen" till hästen (rättad felstavning)

Just det, du betalar bensinen för bilen, varför kan då en medryttare inte vara med och betala "bensinen" till hästen (rättad felstavning)

Skrev inte att man måste betala bensinen...

Fast å andra sidan så LÅNAR jag blien, alltså jag frågar om lån, jag hjälper ju knappast bilägaren??? :crazy:
När någon behöver hjälp med sin häst ber man väl om det, och att då ta betlat tycker jag är fel. Om en kompis till mig ber mig köra dennes bil för hon vill den ska köras varje dag och har inte tid själv så självklart betalar jag ju inte bensinen...det är lika fel i det fallet!

Min medryttare betalar 50:-/gång hon rider en gång i veckan för att hon själv vill inte för att jag behöver ha någon medryttare. Hade jag varit beroende av medryttare hade hon givetvis inte betalat något, då hade jag ju istället "anställt" något som kunde göra det jag inte kunde göra. Men å andra sidan kan man ju som medryttare "köpa" lite tid med en häst i stället för att ha en egen och alla utgifter. Det finns många sidor på detta och vad som är rätt och fel är nog upp till var och en och beroende på hur situationen ser ut. Sunt förnuft gäller.

Där tycker jag det är på tok åt fel håll!
varför skulle man ta mer ansvar för något man betalar för?
jag är inte sån iaf. LÅNAR jag en bil GRATIS utan att betala bensinen jag kör upp eller det slitage som blir på den milen jag kört så betyder det INTE att jag missköter bilen!!!

Men självklart står du för en eventuell självrisk ifall något händer när du lånar bilen? fast det inte var ditt fel? om polisen stoppar dig å ger dig böter för att däcken är olagliga så betalar du det med?

Skrev inte att man måste betala bensinen...

Fast å andra sidan så LÅNAR jag blien, alltså jag frågar om lån, jag hjälper ju knappast bilägaren??? :crazy:
När någon behöver hjälp med sin häst ber man väl om det, och att då ta betlat tycker jag är fel. Om en kompis till mig ber mig köra dennes bil för hon vill den ska köras varje dag och har inte tid själv så självklart betalar jag ju inte bensinen...det är lika fel i det fallet!

Så om jag låter en kompis ha min bil för att jag inte kör med den, ska jag då stå för bensin, skatt, försäkring, service osv?

Du får ursäkta om jag låter gnällig.

men jag tycker att det är så tråkigt att det ska klankas ner på folk som har medryttare som får bidra med en peng. det är ju en överenskommelse mellan två personer som anser att det är ok. om du nu inte anser att det är rimligt att betala för att få rida någon annans häst så är det ju upp till dig.

Att betala för att någon annan rider min häst är som att ha folk som får betalt för att de kör min sportbil.:cool:

Men om någon kör din sportbil 2-3 gånger i veckan, betalar du bensinen då? Jag skulle då betala bensinen om jag lånade någons bil, samma sak gäller om jag skulle rida någons häst så ofta.

*kl*

ja tycker att medryttare ska betala om dom får göra vad dom vill med hästen den dag dom har den..de tycker jag är ganska självklart.
för då har dom ju hästen som sin egen den dagen.
förutom om de är en väldigt duktig ryttare som verkligen utvecklar hästen..då får den gärna rida gratis för mej.

däremot om jag bara inte har tid 2 dagar i veckan och medryttaren inte får göra annat än att rida ut då tycker ja inte man ska behöva betala..eftersom de är mer för hästens skull då.

Men självklart står du för en eventuell självrisk ifall något händer när du lånar bilen? fast det inte var ditt fel? om polisen stoppar dig å ger dig böter för att däcken är olagliga så betalar du det med?

Självrisken såklart om man har kommit överens om det och jag bett om att få låna bilen MEN jag har som vana att kolla så sakerna fungerar på bilen INNAN jag åker....Inte alla som gör så men det är upp till den som kör att se till att bilen är laglig i trafiken.
Jag kör inte en bil med olagliga däck så det går inte att ställa den frågan.

Så om jag låter en kompis ha min bil för att jag inte kör med den, ska jag då stå för bensin, skatt, försäkring, service osv?

ja sj'älvklart är det så eftersom DU ber om HJÄLP, det är ju inte hon/han som ber om LÅN! Var ligger problemet?

Tar du betalt för allt du vill ha hjälp med, det är ju helt sjukt!

Måste ju säga att självklart är dte upp till var och en att ta betalt eller inte. Det är väl egentligen en fråga om överenskommelse.

Finns ju de som inte behöver någon som hjälper till men har någon som erbjuder sig att betala för att få rida si och så och göra det och det med hästen.

Därimot skulle jag själv inte ta betalt och enbart av den anledning att jag tycker det är fel om jag behöver hjälp. Ringer en kompis och säger att hon är sugen på att komma med som halvfodervärd eller så så kan det diskuteras men tror ändå inte att jag skulle ta betalt, även om hon erbjuder sig. Då skulle jag hellre ta hennes tack som nog och att hon ser till att sköta sina sysslor.

Men men alla är olika och alla har vi olika åsikter och är det något som eg kan diskuteras till oändlighet så är det detta i hästvärlden.

Men om någon kör din sportbil 2-3 gånger i veckan, betalar du bensinen då? Jag skulle då betala bensinen om jag lånade någons bil, samma sak gäller om jag skulle rida någons häst så ofta.

betalar inte bensinen om ägaren BER mig köra bilen...

Ja det är ju så det fungerar!
Rätt person kan vara gratis och fel person kan lämna gårdsplanen.

Jag har eget stall och min häst blev nyligen ensam. Jag kunde hyrt in en häst för en massa pengar men valde att VÄLJA person och ha henne och hennes häst här gratis för att det var RÄTT person.

Men jag blir verkligen ledsen och upprörd när folk ser allt i svart eller vitt.....eller grått för den delen.
Jag har blivit anklagad att vara "blodsugare, slavdrivare och .......) idag.

Måste alla driva allt till sin spets utan att sätta sej in i vilka dom går till atack mot.

Patetisk är ett ord jag redan använt i kväll så........Sorgligt använder jag nu. :crazy:

jag håller med dig! har också eget "stall" (lösdrift) Min häst blev ensam en gång, så jag tänkte att min kompis kunde ha sin jämnåriga häst hos oss, gratis! då delar man ju på arbete osv. Tyvärr så blev det inte så kompisen hade inte råd att behålla hästen :( Men jag känner att för MIG är pengar inte det viktigaste, det viktigaste är att jag ska ha någon omkring mig som jag litar på och som det fungerar bra med. Om jag skulle låna ut mina hästar så skulle jag INTE sätta ut en annons i tidningen/på nätet utan jag skulle leta efter en bra ryttare genom bekanta. (har många hästintresserade bekanta som inte har hästar) och skulle jag ha en medryttare så skulle jag inte ta betalt. Det kan ju vara skönt för mig att ha en dag ledig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar