Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Härligt det finns inte så många som du som njuter att vara och pyssla i stallet och trivas med det. Vad som finns är upkäfftiga snorungar som bara vill rida gratis och förstöra hästarna så mycket det går. De finner inget roligt i själva skötseln av hästen slänger på sadel på smutsig rygg osv.Jag förstår att hästägaren är jättenöjd med en tjej som du.Hoppas hon uppskattar dig!

Vad som slog mig är att många hästägare med god ekonomi bara tar för givet att du ska lägga ut tusentals-kronor i bensinpengar för att komma till stallet.Där du verkligen gör ett enormt arbete.Det är i ditt fall respektlöst av hästägaren lite uppskattning skulle vara på sin plats! Vad jag tror är att hästägaren är så upptagen att han el hon knappast märker vilken insats du verkligen gör.Du är i en gisslansituation Älskar Hästen går på knäna ekonomiskt för att kunna vara hos din vän.Stackars dig du försakar och kämpar på. Hade jag hafft en sådan ansvarsfull tjej i stallet Då skulle du fått betalt! Vi lever inte på 1800-talet längre.Hoppas hästägare läser detta och tänker till !!!!

Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna...

Meningen är väl inte att din medryttare ska slita ut din häst? Vad är det för inställning? De ska väl motioneras?

Dessutom är det väl inte välgörenhet för medryttarna? Snarare för dig som får ledigt...

Hallå där jag lånar inte ut min häst gratis till någon vem som helst som vill rida för att det är roligt.Det hör till saken att jag har en lovande unghäst som behöver en mycket skicklig ryttare för att bli så bra som det bara går. Då går det inte att låta några sparka och slita i hästen även om jag så skulle få 10000 tusen i mån av medryttare av den sorten skulle jag avböja med det bestämda Nej. Min medryttare är handplockad och mycket skicklig och hon rider gratis och hon älskar min häst, och min häst tycker om henne när hon kommer. Det är meningen att hon ska tävla framöver. Jag skulle skämmas om jag skulle komma på tanken att ta betalt! Ha en bra dag

Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Allt är en fråga om tillgång och efterfrågan, inte så mycket om vem som vinner på vad. Om det finns tillgång på medryttare som är duktiga och villiga att betala som kommer det att kosta. Annars inte. Här där jag bor i skogen, långt ut på landet, går det knappt att få tag i en medryttare.

Hälsning Maja

Om hästägaren och ryttaren hjälper varandra så borde det väl inte bli några problem. Det kan vara exempelvis "Jag kan ta hand om din häst varje måndag men då kan väl du ta hand om min hund varje tisdag när jag jobbar heldag". "Jag hjälper dig med din häst i helgen så hjälper du mig att flytta nästa helg". För mig är det självklart att ge och ta. Som tack för hjälpen så hjälper man den andre när den behöver hjälp. Varför ska det vara annorlunda i hästvärlden?

Är ny här men har lite svårt att förstå det här med diskussionen om medryttare ska betala eller inte och huruvida man som medryttare utför ett jobb som man ska ha betalt för!

Är det inte så att hästar är en hobby, ett intresse. Att utöva denna hobby innebär både ridning, mockning, fodringar och kostnader. Är man flera som delar på nöjet är det väl inte så konstigt att man även delar upp kostnaderna?

Är ny här men har lite svårt att förstå det här med diskussionen om medryttare ska betala eller inte och huruvida man som medryttare utför ett jobb som man ska ha betalt för!

Är det inte så att hästar är en hobby, ett intresse. Att utöva denna hobby innebär både ridning, mockning, fodringar och kostnader. Är man flera som delar på nöjet är det väl inte så konstigt att man även delar upp kostnaderna?

:bow: :bow:

kl

Jag ska betala 900 i månaden för att rida 2 ggr i veckan. Hästen är utbildad Msv dressyr, och jag lär mig hur mycket som helst...träning för ägaren ingår när hon hinner. Jag tycker själv att det generellt är så, att om man betalar, så är ju det ett kvitto på hur mycket man vill. Man betalar ju inte för att missköta sig eller lata sig, det finns ju liksom ett syfte med att betala för något...:cool:
Tillägg: mockning/stallet/täcka och göra maten ingår givetvis, har svårt att föreställa mig varför det inte skulle göra det. Man kan ju skaffa sig en hamster om det är för jobbigt att sköta hästen med allt som ingår.

Senast ändrad:

Jag håller helt och fullt med dig, båda får/ger tjänster till den andre, dvs det gåt på ett ut...

Jag håller med dig. Har varit medryttare sen jag var liten och aldrig behövt betala ett öre. Jag började som skötare åt min ridlärares häst och då hade jag inte en tanke på att jag skulle få rida utan var helt överlycklig över att ha en häst att pyssla med när jag kom till stallet. Så småningom fick jag börja rida lite smått och ju äldre jag blev desto mer ridning blev det. Ägaren tog sig även tid att ge mig ridlektioner på hästen och lära mig massa praktiska saker runt hästhantering.
De senaste åren som medryttare på den hästen började ägaren plugga på distans, vilket innebar att hon ibland var borta 1-2 veckor varje månad. Det föll sig naturligt att hon lämnade hästen till mig. Jag "ägde" hästen i en vecka, fick göra precis vad jag ville, med enda kravet att jag skrev dagbok om vad jag gjort och hur hästen verkade må varje dag. Betalade inte ett öre!

Samma sak med nästa häst. Ägaren åkte ofta iväg och kunde vara borta flera veckor i sträck. Under den tiden hade jag hästen. Red honom på lektion, tränade, tävlade osv. Betalade fortfarande inte ett öre!

Hade jag haft en medryttare nu som jag kunde lämna min häst till så i flera veckor och veta att hästen skulle få det minst lika bra som med mig, så skulle jag faktiskt inte ta betalt. Tänk vad skönt att kunna åka på semester utan att behöva oroa sig för hästen, det är ju guld värt!

Jag har betalat för att rida andras hästar, men även fått rida andra gratis. Skillnaden, tycker jag, kan man höra på benämningen, medryttare eller skötare.
En medryttare som betalar, har en "egen" häst dem dagar h*n rider. Man betalar och man har frihet under ansvar.
En skötare gör vad den blir tillsagd. Exempelvis det är söndag, hästen gick 2 klasser i hoppning dan innan, och hästen ska ut och skrittas. Det skulle inte jag vilja betala för.
Jag har flera hästar och medryttare. Dem får betala för vad det kostar att ha häst, men dem får välja vart dem vill rida, om dem vill ha lektioner eller tävla. Om det skulle vara så att en häst nästan bara tränas på ridbana och nästan aldrig i skogen, har jag en dialog med dem som rider den hästen, att dem kanske kan rida en stund ut i skogen för att sen avsluta på ridbanan. För hästens skull.
Betala eller inte, för att rida andras hästar, beror helt på vad man får göra.
Betalar gör man för allt annat, hyra bil, spela tennis på en anläggning, gå en golfrunda etc. Man har mycket frihet då, men man får fortfarande inte göra saker hur som helst.
Flummigt, men ni förstår säkert vad jag vill få fram..

kl

Jag ska betala 900 i månaden för att rida 2 ggr i veckan. Hästen är utbildad Msv dressyr, och jag lär mig hur mycket som helst...träning för ägaren ingår när hon hinner. Jag tycker själv att det generellt är så, att om man betalar, så är ju det ett kvitto på hur mycket man vill. Man betalar ju inte för att missköta sig eller lata sig, det finns ju liksom ett syfte med att betala för något...:cool:
Tillägg: mockning/stallet/täcka och göra maten ingår givetvis, har svårt att föreställa mig varför det inte skulle göra det. Man kan ju skaffa sig en hamster om det är för jobbigt att sköta hästen med allt som ingår.

Du verkar vara en sån medryttare som alla vill ha, det är ju faktiskt en del mer som hör till hästar än bara ridning. Hoppas verkligen att hästägaren uppskattar din inställning.

Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Men om personen som är sk medryttare/får rida annans häst, isätllet skulle rida på ridskola, eller kanske på timtid hos någon eller vad vet jag,, hade det ju blivit ganska dyrt...! Det är väll upp till var och en (hästägare) hur man gör, men OM man vill ha betalt för att låta någon annan rida ens häst, tycker jag det låter helt rimligt. Tar man inte betalt kanske man ser det som att man har råd till att låta andra rida och själv stå för kostnaden. Den här motivationen med att "men jag mockar ju skit, och det är inte så roligt," låter konstig för mig. Ska man rida och ha med hästar att göra kan man väll gott göra det som hör till, mocka tar ju - vaddå, 2 minuter, vad är det som är så jobbigt med det? Inte jobbigare än att tvätta av bettet efter ridningen eller nått annat.
Bara för att man "får hjälp med " att rida sin häst en eller ett par gånger i veckan, behöver det ju inte betyda att man måste skänka bort det! Vill man rida annans häst kan man gott betala för sig!
Tycker man inte hästen har den kunskap eller når den utbildningsnivå man själv är på, så kan man väll välja att sluta rida den, eller förhandla om priset.
Det kostar att ha häst, använder man den kan man gott hjälpa till! Vi som hästägare ser inte alltid bara er "medryttare" som hjälpsamma människor som underlättar vår vardag när vi inte orkar mocka eller så, utan för vissa kanske det är en möjlighet eller förutsättning för att kunna ha vår häst.

Jag håller med - på båda sidor. Visst, man gör varandra en tjänst - ingen kostnad. MEN många ryttare/hästägare tänker nog att det kostar att ha häst, alltifrån försäkring till prylar så varför inte dela även det med en ansvarsfull medryttare?
Och kanske är det också så att, i viss mån, priset styr intresset. Är man riktigt intresserad så betalar man. Dessutom så blir det ju lite mer ens egen häst om man är med och pröjjsar för skor etc. Dock tycker jag att man ska ha lite att säga till om, om man faktiskt delar på kostnaden!
Själv har jag hyrt in mig på en privathäst. Det kändes helt ok, detta vart en tonårig tjej som hade häst och för att få ihop det behövde hon en betalande medryttare/fodervärd. Under de förutsättningarna vart det ingen last och det var heller ingen stor summa men tillräckligt. Vi delade som så hyra, 2600/mån plus skor /antal dagar jag hade honom. Försäkring & veterinär stod hon för.

Hoppas du hittar en bra häst och en BRA ägare där ute för det är inte alltid så lätt. Har ridit för en knepig ägare men supertrevlig häst, blev bara jobbigt eftersom hon ALLTID hade ngåt att invända och bara ville hitta/leta fel. Blev värsta häxjakten och jag vart till slut bara nervös så fort hon ringde, tänkte alltid "åh vad har jag nu gjort för fel".

Riktat till de som anser att man ska betala:
Du behöver låna en kompis bil. Kompisen anser att du ska betala bensinen du kör upp. Betalar du då slitagedelen också? För bilen, liksom hästen, slits ju under körning, liksom under ridning.

Nu säger nog de flesta att dte är inte samma sak, varför inte isf?

Självklart!! Det är precis samma sak. Jag skulle utan att tveka ge en extra slant för att jag fick låna bilen!! Förutom slitage är det ju skatt, försäkring och besiktning som kostar dyra slantar. Samma för hästen, det är inte bara havren som kostar :cool:

Jag håller med - på båda sidor. Visst, man gör varandra en tjänst - ingen kostnad. MEN många ryttare/hästägare tänker nog att det kostar att ha häst, alltifrån försäkring till prylar så varför inte dela även det med en ansvarsfull medryttare?
Och kanske är det också så att, i viss mån, priset styr intresset. Är man riktigt intresserad så betalar man. Dessutom så blir det ju lite mer ens egen häst om man är med och pröjjsar för skor etc. Dock tycker jag att man ska ha lite att säga till om, om man faktiskt delar på kostnaden!
Själv har jag hyrt in mig på en privathäst. Det kändes helt ok, detta vart en tonårig tjej som hade häst och för att få ihop det behövde hon en betalande medryttare/fodervärd. Under de förutsättningarna vart det ingen last och det var heller ingen stor summa men tillräckligt. Vi delade som så hyra, 2600/mån plus skor /antal dagar jag hade honom. Försäkring & veterinär stod hon för.

Hoppas du hittar en bra häst och en BRA ägare där ute för det är inte alltid så lätt. Har ridit för en knepig ägare men supertrevlig häst, blev bara jobbigt eftersom hon ALLTID hade ngåt att invända och bara ville hitta/leta fel. Blev värsta häxjakten och jag vart till slut bara nervös så fort hon ringde, tänkte alltid "åh vad har jag nu gjort för fel".

Det tycker jag låter vettigt! Ska nog försöka få det på det viset med min häst. Jag ser det på det viset att om medryttaren betaler lite också, då kan hon se det mer som sin egen häst. Det är ju fortfarande min häst och jag tar dom största kostnaderna, men hon har lite "friare tyglar" och kan ta lite mera ansvar. Om medryttaren inte betalar, då förväntar jag mig att hon gör saker och ting på precis det viset, som jag vill.

Sen är det ju oerhört viktigt att man gör ett kontrakt också om det ska vara seriöst, så att inga missförstånd uppstår. Så att man har raka bud från början.

Jag tycker inte att den person som rider min häst gör mig en tjänst nej - tvärt om. Jag älskar allt som har med hästarna och göra, därför är ser jag det som att jag gör personen en tjänst om jag låter den rida min häst. Även om det bara är skogsturer, det mysigaste som finns :angel: Vad gäller mockning och skötsel av allt utom djuren så anser jag det vara en tjänst som någon annan gör mig. Visst, på det viset gör man varandra tjänster.

Dock, OM jag skulle ha medryttare på en av hästarna så skulle jag nog sätta en mindre summa, t e x 100 eller 200 i månaden och då fri ridning - med tanke på att ju mer hästen motionerar desto mer vill den ha att äta. Skulle jag vara medryttare på någon annans häst, skulle jag självklart vara beredd att få lov att låna någon annans älskling.

Personligen skulle jag dock inte vilja ha en medryttare, jag vill helt enkelt inte låna ut mina hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar