Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Självrisken såklart om man har kommit överens om det och jag bett om att få låna bilen MEN jag har som vana att kolla så sakerna fungerar på bilen INNAN jag åker....Inte alla som gör så men det är upp till den som kör att se till att bilen är laglig i trafiken.
Jag kör inte en bil med olagliga däck så det går inte att ställa den frågan.

Jätte bra att du är så noggran. kan ju ärligt säga att jag inte kollar hur däckspåren ser ut när jag lånar en bil..

själv ser jag som självklart att jag betalar allt vad som kostar vid ev skada när jag har lånat en bil hur det är överenskommet eller inte.

ja sj'älvklart är det så eftersom DU ber om HJÄLP, det är ju inte hon/han som ber om LÅN! Var ligger problemet?

Tar du betalt för allt du vill ha hjälp med, det är ju helt sjukt!

Skrev jag inte att om jag har en bil jag inte använder å en kompis får låna den? vart skrev jag att jag ville ha någon som kör runt med min bil? så om du får låna en bil på obestämd tid så tycker du att det är självklart att det är ägaren som står för allt utom bensin?

Nej jag tar inte betalt för saker jag vill ha hjälp med, jag har ingen som betalar för att rida/sköta mina hästar, jag tar hand om dem både ekonomiskt å praktiskt själv. jag vill absolut inte ha någon som kör runt med min bil heller, det klarar jag bäst själv. det var du som tog in bilar i bilden i den här disskutionen varpå jag spann vidare.

Men jag tycker inte att det är något fel med att ha en medryttaren/fodervärd ja kalla det vad du vill som hjälper till ekonomiskt.

Skrev jag inte att om jag har en bil jag inte använder å en kompis får låna den? vart skrev jag att jag ville ha någon som kör runt med min bil? så om du får låna en bil på obestämd tid så tycker du att det är självklart att det är ägaren som står för allt utom bensin?

Nej jag tar inte betalt för saker jag vill ha hjälp med, jag har ingen som betalar för att rida/sköta mina hästar, jag tar hand om dem både ekonomiskt å praktiskt själv. jag vill absolut inte ha någon som kör runt med min bil heller, det klarar jag bäst själv. det var du som tog in bilar i bilden i den här disskutionen varpå jag spann vidare.

Men jag tycker inte att det är något fel med att ha en medryttaren/fodervärd ja kalla det vad du vill som hjälper till ekonomiskt.

varför använda ordet "låna" när det inte var det det handlade om?
det handlade ju om att X vill ha HJÄLP med något tex sin häst eller att någon kör bilen...då tycker jag inte dte är självklart att man tar betalt av den som gör X tjänsten X ber om....

Om anledningen till fodervärd osv osv är pga ekonomiska svårigheter så ska man väl kanske se över sin ekonomi...

Är det för att man inte hinner så tycker jag det är fel att ta betalt igen...

I Sthlm är det ju helt hopplöst. Om man nu inte har rätt mycket tur. Kollade in ett ställe som erbjuder uteritter med hästar. Alltså man rider ut 5-8 st under 1 timme med ledare. Det går på 400kr! Då menar jag vanliga nordsvenskar, halvblod och fjordingar. :rofl:

Och ridskolan kostar plus/minus 5000kr/termin. Sen om man rider på mindre än LC nivå är det typ "förbjudet" att ha egen häst. Men dom snobbarna tänker jag skita i från och med nu *sparar* :)

Senast ändrad av en moderator:

som medryttare lånar man väl någon annans häst?

självklart tycker jag att man ska ha ekonomin i balans när man skaffar häst men ibland ändrar sig livets gång.

en kompis till mig fick en häst av mamma för 1 ½ år sedan, då hade hon ekonomin i balans, men sen skildes hon å sin man, å det har varit strul där men det är en annan historia. hennes ekonomi har inte varit den bästa, pga mannen, så hon har faktiskt 2 betalande medryttare på hästen, hennes ekonomi kommer att bli bättre nu när deras gemensamma hus är sålt å hon flyttar in i sitt nya. hon har gjort den här lösningen för att att slippa sälja hästen o det tycker jag är helt ok. de tjejer som rider är vuxna med fast inkomst å tycker att betala 250kr var i månaden inte är så mycket.

så länge alla parter är överens tycker jag inte att det är fel att man betalar för att rida resp tar betalt för att någon annan rider sin häst.

men en sak jag tycker är fel är när man låter unga tjejer 13-15 års ålder börja rida å hjälpa till med sin häst å 2månader senare säga till dem att nu får ni betala annars får ni inte sköta hästen.

vet en som gjorde så här å det tyckte jag var riktigt fult gjort.

Lång tråd och jag hinner inte läsa hela så jag svarar på ursprungsfrågan...

Med en motfråga: Varför ska vi hästägare hålla er andra med hästar och ridning gratis?
Om jag känner att jag skulle kunna tänka mig att dela med mig av min häst och vill ha betalt för det så är det ju upp till mig som hästägare att göra så.
Det är också upp till "medryttaren" om denne vill rida privat och betala för det eller rida på ridskola och betala för det istället...inget tvång alltså.

Jag har både varit betalande medryttare och häsägare som tagit betalt.

// M

kom faktiskt på att jag har haft en tjej som betalat hovslagaren för att få rida min gamle häst. hon fick ha honom som sin egen, fast jag bestämde fodret o vilka hagar han skulle gå i osv. han var över 20 år å hon fick träna å tävla efter hans förmåga å ork. jag stod för alla kostnader förutom skoningen. hennes föräldrar tyckte att detta var ett bra å billigt alternativ.

håller med dig fullt, bara det att jag gjort tvärtom, och flyttat från gbg till en mindre ort, och här är verkligen aldrig ngn som vill ha betalt för att man hjälper dem, de blir bara glada och ursäktar sig nästan när de säger att de vill att man mockar och så den dagen (det är ju självklart enligt mig- ge och ta). I Göteborg och däromkring har jag både betalat, fått betalt, ridit gratis och skött stallsysslorna samt ridit gratis utan stallsysslor...har alltså provat alla varianter...

Då jag själv har tagit betalt för ridning på mina egna hästar har jag gett seriösa privatlektioner på dem och då haft f skattesedel.I övrigt har jag bara varit glad för hjälpen!

En liten tjej som ska rida in min welsh mountain får ta hand om hästen och sjävlklart rida dne gratis när hästen är klar. Hon tar inte betalt för att göra detta utan hon LÄR sig ju en massa medan hon jobbar med hästen.

Det finns massa olika varianter men om man inte är intresserad av att betala - fine, skit i det då, men gnäll inte - hitta andra vägar som passar då. Jag ser inget fel i att ta betalt heller om det är en lärd häst som kan lära ryttaren någonting. Dessutom kan jag förstå folk som bor i sthlm, där kan det inte vara billigt att ha häst.

Men jag tycker att om det inte passar - hitta nått annat - klaga inte.

Min häst kostar ca 2500-3000 i månaden. Jag klarar av kostnaden. (Hästen står i Gbg kanske ska tilläggas.) Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare, men om jag skulle de så skulle de få betala en summa varje månad för att nyttja min häst, OM de inte vore mkt skickliga (inte enligt sig, utan enligt mig) och kan hjälpa mig att vidareutveckla hästen ihop/tillsammans med mig i linje med vad jag och mina tränare tycker är bra. Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna...

Jag sysslar inte heller med välgörenhet för ridsugna, därför har jag inte medryttare på någon av våra 6 hästar......tycker inte heller att medryttare skall syssla med välgörenhet för hästägaren.....

oj! vet inte om jag orkar skriva det är så många svar på den här tråden
märks verkligen att detta är ett ämne som berör och gör en hel del upprörda

tycker som i första inlägget att har man en medryttare som kan lite och få chansen arr tida välutildade hästar ska man betala. En jätteduktig ryttare som hjälper till med inridning kanske istället ska ha betalt.

själv har jag inga medryttare men har en liten tjej som får trräna för mig på en av mina hästar då mot betalning såklart. Har en kompis som brukar motions rida men mig (har 5 st) då kanske vi är ute o kondistränar då ser jag henne som hjälp=gratis ridning vill hon däremot träna hopp eller dressyr brukar hon betala en slant eftersom hon orutinerad får lära sig på mina hästar(de är tävlad tränad MSV dressyr hoppade La-Msv)

Jag är medryttare och jag betalar inte. MEN då gör jag iordning hela stallet (bara 3 hästar) varje gång jag är där, mockar, gör mat, sopar, fyller säckar med spån, fyller hö på "hölagret" + annat som görs varje dag i stallet. Jag har betalat en mindre summa (300kr/mån) när hästen bodde i ett betydligt dyrare stall men nu får jag vara i stallet helt gratis och jag är såååå tacksam!! Jag köper lite utrustning ibland (ex ett hackamore, kimblewickbett mm) som jag själv vill ha till hästen som blir lite av "betalning" också.;)

Ägarinnan till hästen är världens bästa och vi har blivit väldigt bra vänner, hon skulle säkert kunna ta betalt av någon annan medryttare för det är en fin och välutbildad häst, men hon säger att hon är så nöjd med mig så hon skulle inte byta bort mig för nått.:) Det är ju jätteroligt för mig som är en fattig småbarnsmamma och student just nu och inte har möjlighet att ha egen häst.

Man kan se det såhär också.

En person har inte tid för sin häst till 100% utan vill dela den med ngn. Denna ngn ska inte på pappret "äga" hästen utan bara vara delaktig i den. Denna person får alltså ha häst. Den får dela hästen med ägaren. Och med en häst tillkommer kostnader. Så ska man ha häst, om så bara en del av den, så måste man också betala underhåll för den.

Så ser jag det. Att man delar hästen med någon. Jag och min syster delar på min häst. Hon betalar lika mycket som jag och rider och gör precis lika mycket som jag. Men det är ägaren enligt papprena. Och det är jag som får ta med honom om vi inte skulle komma överens.

Sen har jag iof ridit alla mina medryttarhästar förutom den första, gratis. Tackar och tar emot såklart.. Sen skulle jag inte vilja kalla all ridning för motion av häst. Faktiskt. Jag skulle låta bli att ta betalt av en ryttare som var duktig och hjälpte till att utveckla och arbeta hästen. Men en ryttare som bara åker.. Kanske kanske inte.. Det beror ju helt på. Men jag tycker knappt att det kan kallas för tjänst faktiskt.

Ja, och? Hur många tror du skurar någons golv gratis? Som sagt, varför ska jag sponsra någons annans ridning..

Ja, denna diskussion kan pågå för alltid. Jag tror inte man får en mer ansvarsfull medryttare för att denna betalar. Snarare är det så att ansvarskänsla är något medfött, som bor inne i en. Lär jag känna en häst, vill jag att denna ska må bra från mitt hjärta! Då spelar det ingen roll hur mycket jag betalar, eller inte betalar. Och sen är det ju tvärtom med vissa idioter... :mad:

Jag har haft egen häst i många år, men i och med studier fanns inte ekonomi till att fortsätta och jag blev jag medryttare för första gången. Ridskola är inget alternativ när man kommit upp på en viss nivå och är van en viss frihet.

Jag betalade 500kr i månaden, cyklade till stallet (5km) och red så ofta jag behövdes, minst tre fasta dagar i veckan. Fritt fram för träning och ägarna ville verkligen att jag skulle tävla eftersom de själva var för fega för hoppbanorna. Hästen och jag var riktigt bra kompisar. Respekt åt båda hållen. Om inte jag var frisk så gjorde jag som jag skulle göra då jag hade egen häst. Jag åkte ut, mockade, fodrade, och åkte sedan hem och lade mig. Det är helt enkelt något som måste göras, skit samma hur sjuk man är. Att sedan man inte gullar och motionerar hästen nån dag i rad är för mig mindre väsentligt. Jag kan inte bara strunta i hästen o i överenskommelsen med hästägaren. De har inte tid, de anlitar mig. Jag är ansvarig för vården. Lös det, och helst utan att störa ägarna. Det finns en anledning till att de ville ha hjälp.

Nu har jag en annan häst, som jag får rida så mycket jag vill. Gratis. Stallet ligger 3 mil från där jag bor, vilket innebär 4mil från mitt lågavlönade heltidsjobb som projektledare (tuff bransch...). I hård trafik (Göteborg). Det tar alltså minst 45för mig att ta mig från jobb till stall. Ombyte ej inkluderat. Och mat måste man ju hinna med. Bensinen kostar en hel del kan tilläggas. ca 60kr per gång jag åker dit.

Ägaren har hästen på sin hästgård tillsammans med några inhyrningar.Han jobbar väldigt sena kvällar och hinner bara rida under veckorna. Han reser dessutom mycket i jobbet och kan stundtals inte ta helgerna heller. När han väl rider vill han dock rida "ordentligt" på en häst med kondis. Alla delar på alla sysslor men ägaren är ansvarig för staket och tömning av "skitkärran" som vi tömmer "mockskottkärrorna" i och sånt. Han sköter inga utsläpp/insläpp eller fodringar.

Eftersom jag bor så långt bort ger jag ofta kvällsmat åt alla fyra kusar efter jobbet och är där 3-6dagar i veckan. När ägaren är borta tar jag hand om en del övriga tidskrävande sysslor på gården, som att tömma skitkärran (som alla mockar i). Detta är ingenting som jag måste göra. Jag måste inte ens vara där mer än 2dgr per vecka som var vår ök från början.

Däremot har jag fallit pladask för hästen. Jag vill att han ska ha det bra. Dessutom tränar vi tillsammans och för att jag med gott samvete ska kunna tävla med honom och "sno" någon helgdag från ägaren, så bara GÖR jag alla dessa uppgifter av ren och skär vilja. ANSVARSKÄNSLA som jag tidigare nämnde.

Nu ska jag betala vaccineringen för hästen, efetrsom den behövs för vårt tävlande. Det är okej för mig. för det är något som påverkas av MIG. Men att börja betala för hästen skulle jag aldrig göra. Ägaren har ett företag som går jävligt bra och lider inte direkt pengabrist, hästen är jättemycket finare nu att rida på hans enstaka helgturer, hästen slipper stå vissa dagar i sin egen skit, jag avlastar övriga hästägare med fodring och utsläpp när jag har hästen på helgerna fast det inte ens är meningen, jag tömmer den hemska skitkärran. Men framförallt så är jag så ansvarskännande att jag nu, fast jag har ridförbud genom en skada, åker till stallet mer än de överenskomna 2 dagarna i veckan, för att se till att sötishästen mår bra! Och då har jag med min kassa lön tillsammans med feta studielån att betala inte egentligen råd med bensinen ut till stallet...(är ju ca 1000kr per mån, minst)

så mitt svar är väl egentligen... Allt beror på situationen!! Varför klämma pengar av någon som inte har råd men som kanske kan göra ettjäkla bra jobb i ditt stall med din häst? Och tvärtom också, varför ska jag inte betala 500kr när jag bor granne med stallet och får ha hästen nästan som min egen? Prata er fram till något som passar er båda! Men det viktigaste och det som jag märkt är att det finns alldeles för många ansvarslösa människor här i världen. Ta vara på de som verkligen tycker om din HÄST och inte bara ridningen. Det tror jag är mer värt än att dividera om någon hundralapp ibland. Eller?

:bump:

Måste bara säga till ts försvar...varför tar ni för givet att hon inte vet vad en vuxens vardag, inkl häst innebär, bara för att hon är ung??
När jag var 21 hade jag en liten bebis, en häst, två styvbarn i skolåldern, hund, kanin, pluggade och jobbade extra...Jag skötte i stort sett hushållet själv pga av pappans "problem" (vi bor inte ihop längre). Och ingen medryttare, däremot lät jag en kompis sköta hoppningen under graviditeten, och han fick inte betalt och jag tog inte heller betalt (han hade ju egna pållar och ta hand om, men jag ville gärna ha hans hjälp och han var duktig-och han var schysst och ställde upp fast han bodde ett par mil ifrån mitt stall...)

När jag var 22 hade vi en häst till och ett hus att ta hand om, så racka inte ner på ts bara för att hon är ung!

Jag har en medryttare på min häst. Som får välja fritt vilka dagar och hur många gånger i veckan hon vill rida eller bara hålla på med hästen. Och för ett år sedan blev jag mamma,
då var hon (fodervärd). fast på mitt sätt. Hon tog hand om hästen och allt där till, men fick inte flytta honom till ett annat stall.
Jag betalade allt, hon köpte väl typ morötter och skoning nån gång.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta betalt, herregud har man råd att köpa häst ska man väl ha råd att ge den att bra liv med egna pengar.
Jag i min tur har aldrig fått betala när jag var medryttare en gång i tiden.
Så det skulle jag inte kunna tänka mig att begära. Hon i sin tur köper lite skydd/ mmmm ibland. Så det gäller väl att ha ett sammspel kanske.

Jag håller med allt. Då jag har ridit i 23år nu så känner jag så här: min erfarenhet av brokiga hästar är oändlig och jag vill ha lite betalt om nån ringer å säger hörru kan du komma hit o rida min ponny som slänger av ungar? (ofta en c-d ponny ja e liten 156 å väger under 50 kg) Hmmm tänker jag... :eek: Och om jag åker i baken o skadar mig då? Vad fan får jag för det? Och om han e dum och jag reder ut problemet då vad får jag för det? Visst erfarenhet får jag ju men ändå? Detta händer mig hela jäkla tiden och jag har vart snäll och det har gått bra alla gg ponnyn gör inget eller så brokar den lite sen så är den hur fin o bra som helst. Nu har jag börjat säga ne jag har inte lust å åka av :crazy: Och om jag kommer ska jag iaf ha bensin pengar å fika :p. Detta tar dom bra och jag har även fått mera jobb som vara Kvinnan som tar dom dumma kusarna, det roliga e ju att när man borstar o pysslar så märker hästen att denna är ingen ide att dumma sig med så jag e snäll händer 99% av alla gg jag ska hjälpa nån med brokig häst/ponny. Smarta djur helt enkelt :p :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30