Sv: Betala för ridning?
Ja, denna diskussion kan pågå för alltid. Jag tror inte man får en mer ansvarsfull medryttare för att denna betalar. Snarare är det så att
ansvarskänsla är något
medfött, som bor inne i en. Lär jag känna en häst, vill jag att denna ska må bra från mitt hjärta! Då spelar det ingen roll hur mycket jag betalar, eller inte betalar. Och sen är det ju tvärtom med vissa idioter...
Jag har haft egen häst i många år, men i och med studier fanns inte ekonomi till att fortsätta och jag blev jag medryttare för första gången. Ridskola är inget alternativ när man kommit upp på en viss nivå och är van en viss frihet.
Jag betalade 500kr i månaden, cyklade till stallet (5km) och red så ofta jag behövdes, minst tre fasta dagar i veckan. Fritt fram för träning och ägarna ville verkligen att jag skulle tävla eftersom de själva var för fega för hoppbanorna. Hästen och jag var riktigt bra kompisar. Respekt åt båda hållen. Om inte jag var frisk så gjorde jag som jag skulle göra då jag hade egen häst. Jag åkte ut, mockade, fodrade, och åkte sedan hem och lade mig. Det är helt enkelt något som måste göras, skit samma hur sjuk man är. Att sedan man inte gullar och motionerar hästen nån dag i rad är för mig mindre väsentligt. Jag kan inte bara strunta i hästen o i överenskommelsen med hästägaren. De har inte tid, de anlitar mig. Jag är ansvarig för vården. Lös det, och helst utan att störa ägarna. Det finns en anledning till att de ville ha hjälp.
Nu har jag en annan häst, som jag får rida så mycket jag vill.
Gratis. Stallet ligger 3 mil från där jag bor, vilket innebär 4mil från mitt lågavlönade heltidsjobb som projektledare (tuff bransch...). I hård trafik (Göteborg). Det tar alltså minst 45för mig att ta mig från jobb till stall. Ombyte ej inkluderat. Och mat måste man ju hinna med. Bensinen kostar en hel del kan tilläggas. ca 60kr per gång jag åker dit.
Ägaren har hästen på sin hästgård tillsammans med några inhyrningar.Han jobbar väldigt sena kvällar och hinner bara rida under veckorna. Han reser dessutom mycket i jobbet och kan stundtals inte ta helgerna heller. När han väl rider vill han dock rida "ordentligt" på en häst med kondis. Alla delar på alla sysslor men ägaren är ansvarig för staket och tömning av "skitkärran" som vi tömmer "mockskottkärrorna" i och sånt. Han sköter inga utsläpp/insläpp eller fodringar.
Eftersom jag bor så långt bort ger jag ofta kvällsmat åt alla fyra kusar efter jobbet och är där 3-6dagar i veckan. När ägaren är borta tar jag hand om en del övriga tidskrävande sysslor på gården, som att tömma skitkärran (som alla mockar i). Detta är ingenting som jag måste göra. Jag måste inte ens vara där mer än 2dgr per vecka som var vår ök från början.
Däremot har jag fallit pladask för hästen. Jag vill att han ska ha det bra. Dessutom tränar vi tillsammans och för att jag med gott samvete ska kunna tävla med honom och "sno" någon helgdag från ägaren, så bara GÖR jag alla dessa uppgifter av ren och skär vilja. ANSVARSKÄNSLA som jag tidigare nämnde.
Nu ska jag betala vaccineringen för hästen, efetrsom den behövs för vårt tävlande. Det är okej för mig. för det är något som påverkas av MIG. Men att börja betala för hästen skulle jag aldrig göra. Ägaren har ett företag som går jävligt bra och lider inte direkt pengabrist, hästen är jättemycket finare nu att rida på hans enstaka helgturer, hästen slipper stå vissa dagar i sin egen skit, jag avlastar övriga hästägare med fodring och utsläpp när jag har hästen på helgerna fast det inte ens är meningen, jag tömmer den hemska skitkärran. Men framförallt så är jag så ansvarskännande att jag nu, fast jag har ridförbud genom en skada, åker till stallet mer än de överenskomna 2 dagarna i veckan, för att se till att sötishästen mår bra! Och då har jag med min kassa lön tillsammans med feta studielån att betala inte egentligen råd med bensinen ut till stallet...(är ju ca 1000kr per mån, minst)
så mitt svar är väl egentligen... Allt beror på situationen!! Varför klämma pengar av någon som inte har råd men som kanske kan göra ettjäkla bra jobb i ditt stall med din häst? Och tvärtom också, varför ska jag inte betala 500kr när jag bor granne med stallet och får ha hästen nästan som min egen? Prata er fram till något som passar er båda! Men det viktigaste och det som jag märkt är att det finns alldeles för många ansvarslösa människor här i världen. Ta vara på de som verkligen tycker om din HÄST och inte bara ridningen. Det tror jag är mer värt än att dividera om någon hundralapp ibland. Eller?