Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Jag tycker det är helt idiotiskt att ta betalt av någon som kommer och rider ens häst. Jag bodde 20 mil bort från min häst i nästan ett år (åkte hem på helgerna) men jag ville rida på veckorna också så jag tänkte att jag kunde bli medryttare hos någon. Hittade en annons som såg bra ut. Tills jag såg att hon ville ha betalt!
Varför ska JAG betala för att jag gör HENNE en tjänst? Urkorkat.
Håller med dig helt enkelt!
Hittade senare en annan häst som jag fick rida helt gratis.

Och varför ska man som hästägare sponsra ditt hästintresse genom gratis ridning? :smirk:
Att ta betalt av medryttare tycker jag nästan är självklart, eftersom hästen kostar pengar varje dag även om man själv inte är där.
Det man brukar ta betalt av medryttare brukar också vara mycket mycket lägre än vad man får betala för att få rida på ridskola/turridning. (om inte ägaren kräver orimligt mycket pengar)

*knapplån*

Men som sagt, det är en liten "maktfråga" huruvida vem som gör vem en tjänst. Det bör göras upp från fall till fall.
Som nu, jag är hästvakt och sköter om en bekants häst (och motionerar när jag hinner) tills den blir såld. Jag får nöje av den när jag rider, men när jag gör det så hinner jag sällan rida den andra hästen = status quo, däremot tar dagssysslorna såsom fixa mat, mocka och fylla på vatten 1-1½ timme per dag istället för 30-50 minuter.

Ska jag betala för att jag får rida en till häst? Skulle säkert få göra i princip vad jag vill med den inkl. vara med på träningar/hoppa osv tills den åker. Eller ska hon betala mig för den tid och det extra jobb det innebär för mig att sköta en till häst?
Vem ska betala foder och stallplats?

Jag rider grannens häst, dottern har tappat intresset. När det behövs hjälper jag även till med in/utsläpp, mockning osv. Jag har flera gånger erbjudit mig att betala för ex hovslagare men fått till svar att de är bara glada att jag rider hästen.
Perfekt upplägg tycker jag!! :banana:

Jag förstår inte de som säger att "ridning är inte gratis" och "jag vill inte bekosta andras fritidsintresse". De som säger så värderar inte den arbetsinsats som skötaren utför. Om jag skulle betala någon i pengar för det jobb den utför så hade det blivit ganska mycket. Så jag tycker det är ett ganska billigt och bra sätt att få avlastning
.

Fast du kan ju också se det tvärtom att den som rider får en väldigt billig ridtur.

För snabbt räknat tar det max 15 min att mocka och göra i ordning maten.
Så om då ridturen är betalningen, så skulle jag värdera det till ca 150kr, för det är vad ridskolan tog betalt sist jag hörde ett pris för att hyra häst (utan instruktör) i 45 min, och då fick du enbart vara i ridhuset eller ridbana.

Helt plötsligt tycker jag att det är väldigt bra betalt för att mocka och fixa lite.

Så av den anledningen tycker jag att medryttaren faktiskt ska betala med mer än att mocka och fixa maten.

/Camilla

En häst kostar pengar varje dag. Skulle jag någonsin behöva permanent hjälp en eller flera dagar i veckan så skulle jag definitivt ta betalt av personen som tog hand om min häst. För det första så är det mer eller mindre en garanti på att saker och ting blir gjorda på rätt sätt. För det andra så får personen som hjälper till en "egen häst" en eller flera dagar i veckan. Och som sagt var, hästar kostar pengar varje dag.

Och vill jag vill tillägga: Bara för att man inte har tid med sin häst en-två dagar i veckan så blir man, enligt mig, inte en mindre värdig hästägare. Levnadsförhållanden förändras och inte ska man vara tvungen att sälja sin polare för det när det finns bättre lösningar. OBS! Riktat till ingen, bara min åsikt.

Jag skulle hellre låta min häst stå någon/några dagar i veckan än att känna att jag måste låna ut den gratis till någon som tycker att de gör mig en tjänst.
Om det inte passar att betala när ägaren vill ha betalt så får man väl leta redan på en annan häst att rida eller rida på ridskola (inte heller gratis).
Konstig diskussion tycker jag, alla har väl rätt att göra som den vill eller hur?
Jag tror inte att det är så lätt att få rida en fin häst i Stockholm gratis så det är bara att gratulera om man hittar någon.:smirk:

Nu har jag en kompis som rider min häst bättre än jag själv så det är klart att hon inte betalar + att hon hjälper mig med allt runt hästen. Veterinär besök osv....

MIna medryttare har alltid betalat en symbolisk summa just nu 350kr/månaden för 2 ridpass i veckan. Vill de ha ridlektion så ingår detta (när möjlighet ges ca 1g/månaden)
De sköter vissa stallsysslor de dagar de rider.

Min personliga åsikt är att det kostar som alla vet en massa pengar att hålla en häst, visst slitage på inte minns sadel. Och att ansvaret blir större hos de ryttare som betalar sin ridning.

Under mina år som hästägare har det aldrig varit några problem med varken medryttana eller betalningen. Snarare att de tyckar att de betalar för lite...:)

Kn

Alltså jag tycker inte att det här är särskilt svårt, det handlar bara om utbud och efterfrågan!

Om man ser hästen/ridningen som varan/tjänsten och medryttaren som konsumenten blir det så här:

Många hästar och få medryttare = liten efterfrågan och stort utbud -> priset sjunker

Få hästar och många medryttare = stor efterfrågan och litet utbud -> priset stiger

Svårare är det inte. Sen spelar det ingen som helst roll vilka de bakomliggande orsakerna är till varför man vill ha en medryttare eller medryttarhäst.

Jag bor i Sthlm och ser inga problem med att ta betalt av mina medryttare även fast en del av er här inne skulle anse att de gör mig en tjänst, de är ju villiga att betala varför skulle jag inte ta emot?

Nu har jag inte läst hela tråden...
Vi har vår ponny i Gbgområdet och har inte tänkt skaffa någon medryttare nu, men om vi skulle göra det så skulle personen få betala en summa varje månad för att få använda vår ponny.
Om någon är duktig och vill utbilda hästen mer, så kallar jag det mer för någon som jag själv har anlitat för hjälp och då betalar självklart jag. Men om det bara är någon som vill ut och rida, så kostar det, för det är inte gratis att ha häst.

Jag skulle hellre låta min häst stå någon/några dagar i veckan än att känna att jag måste låna ut den gratis till någon som tycker att de gör mig en tjänst.

Jag håller med i sak, men om du behöver medryttare pga tidsbrist? Häromkring (iaf enligt min erfarenhet) är det svårt att fixa "skötare" som är seriösa nog att man kan lita på att allt blir gjort, har man inte bekanta man kan be om hjälp med de dagliga måste-sysslorna när man t ex måste åka bort, eller bussiga stallägare/helinackordering, ja då är det inte bara att "låta hästen stå".
Som det känns just nu skulle jag gladeligen betala någon för att ta hand om hästen när jag åker bort (utan ridning) eller om jag verkligen inte orkar/hinner åka ut någon dag, men skulle någon å andra sidan få rida regelbundet minst en gång i veckan och vara lite mer "fri" än vad jag skulle kunna tillåta, ja då tycker även jag att det är standard att ta betalt. Om så bara en symbolisk summa.

har läst igenom tråden lite halvt. vet inte om nån frågat detta men ändå. om man bara är skötare till hästen, alltså borstar,gör stallsysslor, går med den,kör, longerar med mera, tycker ni att man ska betala då? alltså om man inte rider.:confused:
En sak förstår jag inte: hur kan man bara skita i hästen när man har som plikt att åka just den dagen och sköta om den?:mad: Jag skulle aldrig få för mig det, eftersom hästen är en levande varelse och behöver skötas/tittas till varje dag! Dessutom är det kul och komma till hästen å bara mysa med den. Den gången jag tycker man kan "strunta" i det är om man är JÄTTEsjuk MEN då meddelar man självklart ägaren och ser till att det är okej!

Jag skulle som sagt inte ta betalt av en skötare, eftersom den gör ett "jobb" som man inte på samma sätt kan ha nackdel av jämfört med någon som rider.
Men det finns olika typer av "skötare". Sådana som mest pysslar med hästen och ryktar m.m. det är ju en sak. En skötare som tar hand om det dagliga jobbet och TAR ANSVAR för att hästen får full skötsel den dag det är sagt, i ett sådant fall är det skötaren som borde få betalt alt. motsvarande gentjänster t ex ridlektioner :p
Medryttare tycker jag är en helt annan sak eftersom någon då rider hästen. Förutsatt att denne ryttare inte är mycket duktig och snarare en beridare som borde få betalt så har man oftast en viss nackdel av att vara två som rider en häst. Håller man på att utveckla hästen så tar det i regel längre tid om man är två ryttare som ger lite olika inverkan och signaler. Mer eller mindre alla hästar är ju under utveckling eftersom det inte "går" att få dom fullärda, finns alltid något nytt att lära in, ett snäpp till och något att finslipa på :p

jag anser att medryttaren ska betala det som det kostar att ha häst, alltså att hästen är medryttarens egen häst den dagen man har bestämmt och att de då även betalar det som det faktiskt kostar att ha häst.
Ska man rida så ska man antingen betala eller hjälpa till i stallet med tex mockningen. MEN ägaren ska ju självklart inte untnyttja medryttaren allting måste ha en balans.

jag anser att medryttaren ska betala det som det kostar att ha häst, alltså att hästen är medryttarens egen häst den dagen man har bestämmt och att de då även betalar det som det faktiskt kostar att ha häst.
Ska man rida så ska man antingen betala eller hjälpa till i stallet med tex mockningen. MEN ägaren ska ju självklart inte untnyttja medryttaren allting måste ha en balans.

Så jag skulle alltså kunna ta betalt ca 1700:- för medryttaren som rider 4 dagar i veckan? ;) Eller inget alls för att personen mockar också?

Jag har inte läst hela tråden men...
Jag måste ändå lägga mej i lite granna!
Det finns inget enkelt svar på detta, jag tycker att graden av service, i form av anläggning hästen står på och utbildningsnivå på hästen är på får avgöra priset.

Jag är inte för gratisridning men kan bara se till mej själv och min medryttare.
Vi har det så här:
hästen ett hbl sto 8 år installad på en nybyggd större anläggning nära Gbg med det mesta man behöver så som ridhus terrängbana paddock varmvattenspolspilta omklädningsrum fikarum med micro osv.

Tränare(A) som kommer regelbundet.
den service jag erbjuder är att medryttarn själv få ha ansvar för all hoppning av hästen (jag dressyrar) eget tränings/tävlingsupplägg.
Jag kör häst och medryttare till en hopptränare varannan vecka med min bil och min transport. hjälper till vid alla träningar peppar och stödjer.
Har köpt en utprovad hoppsadel efter häst och medis endast för detta!

Det ända hon betalar är en mindre summa varje månad +egna träningar!

Hade du kunnat med att "få" allt detta gratis?

kan också tillägga att inget extra arbete i form av fodringar och så tillkommer.

Så, nu har jag sagt mitt. Lite flummit men klockan är sent!

Vill bara tillägga att jag är jätte glad att jag har en sån go tjej till min häst, litar på henne till 100% samt att jag blir "ledig " ibland med!

Senast ändrad:

Medryttaravgiften brukar inte direkt göra så att ägaren har råd att behålla hästen, det är en struntsumma.

Jag har inte medryttare (längre) och när jag hade det fick de betala, för sakens skull. Det ingick ansvar men också roligt som möjlighet att träna och tävla på en bra häst.

Vill man inte betala så får man hitta en annan häst, svårare än så är det inte.

Som jag sagt förut, varför skulle JAG sponsra DIN ridning?

SANSLÖS DEBATT!!!

Jag förstår inte problemet, tycker att debatten är jobbig. Kan ändå inte låta bli att lägga mig i..:angel:

Betalande medryttareskap är ingenting annat än en ÖVERENSKOMMELSE! Och så länga alla berörda parter är nöjda och får vad man betalar för/får betalt för vad man erbjuder, så är vell allting bra? eller?

Märkligt att moralisera kring det...

Som hästägare letar jag givetvis efter en medryttare som ställer upp på det resonemang jag tänkt mig. Och som medryttare letar jag givetvis efter en häst och en ägare som matchar med mina önskemål. Det är ingen som är tvingad att bli betalande medryttare.

Är det nu så att det finns massor av ofrivilliga betalande medryttare runt om i landet som det är synd om och som blir utnyttjade så är inte betalande medryttare i sig problemet utan snarare personliga problem som borde lösas..

Jag förstår som sagt inte vad som är problemet för somliga...

Många drar likheten till att man inte skulle kräva gratisridning på ridskolan. Nej det kan stämma, men du behöver heller inte göra nått mer än rida. Du behöver vara i stallet 15 min innan din lektion och kan sen åka hem strax efter att lektionen är slut. Det är det du betalar för. Du betalar för en lektion med utbildad ridlärare. Däremot har många riskolor (iaf de jag varit på) system där man som skötare får rida extra lektioner för att man är skötare och man får rida extra om man jobbar i cafeterian, leder på nybörjar-/handikappslektionerna osv. Man jobbar och betalningen är ridning.

Jag ser det samma med medryttare. De gör ett jobb (iaf jag har haft ansvaret över hela stallet under mina dagar) och betalningen är att de får rida. Men ägaren sätter reglerna om hur ridningen ska skötas.

Ska medryttaren betala så bör denne även få vara med och bestämma hur ridning mm ska skötas och då är det mer delfodervärdar vi talar om.

Ska medryttaren betala så bör denne även få vara med och bestämma hur ridning mm ska skötas och då är det mer delfodervärdar vi talar om.

Beror inte det helt på hur stor del medryttaren får betala? 500:- i månaden t ex, det är ju knappt så det täcker slitaget på utrustningen! ;) Håller på sätt och vis med om att om ryttaren får betala lika stor del av kostnaderna som den tid man utnyttjar hästen (som i mitt fall: 1700.- skulle det ha blivit) då blir det snarare delfodervärd och medryttaren bör i högre grad få känna det som "sin" häst och få större friheter. Att betala en symbolisk summa, som 500-1000:- i regel ändå är i förhållande till totalkostnaderna, det ser jag som ett sätt att sålla bort oseriösa och få medryttaren att se det som ett privilegium som faktiskt är värt något. Tror det är större risk för slarv, att man inte åker ut varje dag det är tänkt (inte "utnyttjar" sina dagar) eller inte tar lika stor del av ansvaret och arbetet som det är tänkt om man rider helt gratis. Ingen insats = inget att förlora.

Men sen är det som sagt en fråga om tillgång och efterfrågan. Inte alltid man kan ta betalt.

Som ovan nämnt så handlar det om att ge och att ta.
Det finns ju en anledning till att man vill vara medryttare -man tycker om att rida och att handskas/umgås med hästar.

Betalningen för att få rida någon annans häst kan ses som en liten försäkring -dels ifall något skulle hända med häst el. utrustning, men också för att jag som ägare ska kunna vara säker på att medryttaren verkligen kommer ut till stallet de dagar vi bestämt. Otroligt många tar inte sitt ansvar, struntar i att höra av sig osv.

Slutligen -ni som inte vill betala för er hobby, sök er någonstans där ni får rida gratis och kanske göra mer stalljobb istället. Annat är bara slöseri med energi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar