knapplån
Jag är medryttare på världens bästa häst och ser det som självklart att jag ska betala för att få äran att rida den. Jag rider den 2 dagar i veckan och betalar 600 kr, vilket jag absolut inte tycker är för mycket. Då mockar jag till hästen och smörjer hästens prylar och så, dessutom så tar jag insläppet 1 dag i månaden. Det är 12 hästar i stallet.
Tidigare gick jag på ridskola och red slöa, halvtråkiga ridskolehästar och betalade mycket mer för det. Jag har lärt mig mycket mer på det år som jag varit medryttare än jag gjort på de 6 åren som jag gått på ridskola. Så nog sjutton är det värt att betala lite pengar till nån som är så vänlig att låna ut sin häst till oss som inte kan elelr har möjlighet att ha egen häst. Hade jag sett det som att nån hästägare bara utnyttjade mig och att jag enbart gjorde dom en tjänst och inte fick ut nåt själv av det, ja då vete fan om jag över huvudtaget skulle fortsätta som medryttare. För som medryttare så borde man väl även tycka att det är kul också för att vilja fortsätta, för visst kanske man inte alla dagar har lust att hämta in 12 skitiga leriga hästar i en lerig hage och byta täcken på hälften av dom och allt annat jobb som hör till, men det är det absolut värt, för det är väl sånt som hör till när man har häst. Varför ska bara hästägaren stå för alla kostnader + också göra skitgörat?
Kolla sedan vad du betalar på ridskola, och om många inte blir utnyttjade där. Hur många ridskolor har inte frivilla småtjejer som gärna hjälper till gratis att ta in och ut hästar, fodra, rykta och allt annat och inte ens får rida för det. Hur mycket sparar inte ridskolorna in på att ha massa som gör jobbet gratis åt dom?