Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Nu
Jag kan inte fatta varför det kan vara så svårt att några att acceptera att det är frivilliga att välja en medryttar häst som kostar pengar. Det är fritt fram och välja, lyckligtvis finns det båda alternativen.

Och jag kan inte fatta varför det ska vara så svårt att acceptera att det finns de som inte vill betala. Det är ju du som blir arg. Jag är varken arg eller irriterad. Jag argumenterar bara.

Men är det inte att uttnyttja att vi som har hästar ska låna ut dom gratis till er som vill rida.

Nej

Det är det jag menar när jag skriver att man skulle kanske sälja hästen och åka runt och gratisrida, det är att utnyttja folk och deras hästar. Vill man låna min häst så kostar det också, aldrig att jag lånar ut honom gratis, en liten slant kostar det.

Jag kommer återigen tillbaka till detta att ni medryttare gör ju inte detta för att jag behöver hjälp, ni blir ju medryttare för att ni vill rida eller.... så lite ömsesidigt får det allt vara.

Och jag ber inte en barnvakt som inte vill heller. Jag ber en som är trevlig, som jag litar på och vill. Sedan betalar jag för att jag får hjälp av barnvakten
Och Gry, du blandar ihop det jag skriver och det Toriryttare skriver, du vill att hon ska svara på mina inlägg, men det kan ju bara jag göra eller hur...

Nej det gör jag inte

Jag har flera gånger sagt att jag INTE tar betalt. INTE!!!!!!!!!

Men jag har inte lust att folk ska säga att jag utnyttjar folk.
:mad:

Har jag sagt att du utnyttjar folk?

Jag läser här att du inte tar betalt. Så det är från och med nu uppfattat :p . Känner mig lite trög nu så jag förstår om du är irriterad på det. Men jag har uppfattat det som att du tycker att det är helt acceptabelt att ta betalt och då snappade jag inte det där som står skrivet rakt framför mig. Sorry.

Ja det var ju kul för dej. Grattis!
Vissa här har kännt att dom blir påhoppade när dom försöker vara hyggliga.

Fast jag hoppar faktiskt inte på ngn. Jag skriver bara att jag tycker att det är fel att ta betalt och några tycker att det är rätt att göra det. Jag har inte skrivit några adjektiv om det.

Jag har varken lust eller ork att gå tillbaka oh se vilka kommentare just DU skrev.

Men jag har fått det jag erbjudit lika mycke värt som: skura golv, rasta hund, passa barn och fan vet om jag tycker att det är värt att låna ut min häst gratis om det ska jämnställas med det.

Jag tar mina framtida utlånanden helt utanför denna tråd och din insyn. Eller ger fan i att låna ut henne.
:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Har jag sagt att du utnyttjar folk?

Jag läser här att du inte tar betalt. Så det är från och med nu uppfattat :p . Känner mig lite trög nu så jag förstår om du är irriterad på det. Men jag har uppfattat det som att du tycker att det är helt acceptabelt att ta betalt och då snappade jag inte det där som står skrivet rakt framför mig. Sorry.

JA. Jag tycker att det skulle varit helt ok att ta belalt för vad jag erbjuder.

Fast jag hoppar faktiskt inte på ngn. Jag skriver bara att jag tycker att det är fel att ta betalt och några tycker att det är rätt att göra det. Jag har inte skrivit några adjektiv om det.

Det kanske beror på vad man erbjuder. Eller ska Just DU bestämma vem som ska ta betalt för vad? :mad:

/Toriryttraren som fortfarande inte tar bealt men förutsätter att den som får rida min häst värdeäsätter det HÖGT!!!!!! Annars kan dom rida någon annan kuse!

Senast ändrad av en moderator:

Det kanske beror på vad man erbjuder. Eller ska Just DU bestämma vem som ska ta betalt för vad? :mad:

Jag bestämmer vad jag vill betala för och jag bestämmer vad jag tycker om vad andra erbjuder och du bestämmer om du vill ta betalt eller inte.

Jag gillar det bara inte, du behöver knappast bli så arg för det. :crazy:

Jag är verkligen inte arg. Men om folk tänker som dej så ger jag nog fan i att låna ut hästen i fortsättningen.

*kanpplån* jag har betalande medryttare på nästan samtliga av mina hästar, sedan betalar de lite olika beroende på hur pass duktiga dom är och även beroende på vilken av hästarna dom är medryttare på.

jag brukar varje jul / höst / påsk och sportlov erbjuda mina betalande medryttare att rida extra och då får dom göra det gratis utöver den ridning dom redan gör och betalar för. Men nu har jag bestämt mig att detta är ABSOLUT sista gången jag låter dom rida nåt gratis. Deras lov ridning går till så att jag sätter upp ett schema i stallet som dom skriver upp sig på och så rider dom den dagen och villkoret är att dom mockar en box och även ger hästarna lunch hö i hagen när dom ridit klart. Och självklart så brukar schemat bli ganska fulltecknat ganska fort, eftersom de flesta ser det somen chans att få rida lite extra när dom har lov. Vilket gör att jag slipper stressa till stallet från jobbet, så jag kan stanna lite längre och få lite extra gjort, men när jag sedan kommit till stallet så har det visat sig att medryttaren inte ens har varit där (nåt annat dök upp så man hann inte, och "glömt" att ringa och meddela), så ingen box mockad, hästarna har inte fått lunchfoder. Så man blir tvungen att sätta igång med det som redan skulle ha varit gjort och stressar som sjutton, hoppar över sin egen ridning m.m för att slippa ägna hela natten i stallet. Och detta har nu hänt minst 2-3 gånger varje vecka de senaste veckorna. Så fr o m sprotlovet kommer även deras lov ridning att få kosta dom extra om dom vill rida :devil:

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden utan hoppat lite mellan alla inlägg och tänkte att jag skulle säga min åsikt.

Jag har två hästar och den ena hade jag skötare/medryttare/halvfodervärd (eller vad man vill kalla det) till ett tag. Tjejen skötte om honom och fick rida så mkt hon ville mot att hon betalade 500:-/mån. Att hon skulle betala var mest för att hon skulle ta ett lite mer ansvar för hästen, sen betalade jag allt ändå, stallhyra, vaccination, mat, utrustning u name it. det funkade ganska bra.
Däremot så lånade jag ut honom på foder helt å hållet i åtta månader pga studier och i det stallet utvecklade han bronkit. Det var väldigt fuktigt och dragit i stallet. Fodervärdarna sa inget om det förrän en vecka innan jag skulle hämta hem honom. Det gjorde mig irriterad och gav mig den insikten att jag ALDRIG mer skulle ha medryttare eller fodervärdar.

Jag anser alltså att man måste känna efter vad som känns bäst för en själv och hoppas på det bästa. Funkar det inte får man helt enkelt ha stake att säga ifrån att man inte behöver mer hjälp!

Jag är verkligen inte arg. Men om folk tänker som dej så ger jag nog fan i att låna ut hästen i fortsättningen.

:rofl: Gisses. Ja du låter ju inte ett dugg arg. :D
Vilken tur att jag känner folk jag kan låna häst gratis av och som är tacksamma för att jag tar hand om deras häst medans de måste göra annat :idea:

Jag kan nämligen ta ansvar och höra av mig trots att jag inte betalar men det är kanske därför det funkar så bra och därför jag blir tillfrågad :p

Gry;7142089 Jag kan nämligen ta ansvar och höra av mig trots att jag inte betalar men det är kanske därför det funkar så bra och därför jag blir tillfrågad :p[/QUOTE skrev:
Tyvärr är ju inte alla som du, jag tror om man betalar en slant så blir man mer mån om att komma på sina dagar och ta hand om hästen.
Och vara rädd om saker som man lånar, sadel, träns, skydd och framför allt hästen.

Jag tror att ingen som inte har haft häst kan föreställa sig vad det kostar per månad att ha häst.
Jag vill inte vara med och betala någon annans gratisnöje.
Det jag blir så trött på är att hela tiden få höra vilka uppoffringar medryttare gör som minsann åker ut och tar hand om andras hästar för att de (ägarna) minsann inte orkar själva, gud vad ni måste slita.

Jag frågar återigen er medryttare, tycker inte ni att ni får något i gengäld:confused:
Ni får rida en häst och ha den som er egen ett antal dagar i veckan, är detta inget värt för er. :confused: Slippa ansvar och alla stora kostnader. Nä, jag lägger ner denna debatt nu, men jag kommer alltid att tycka att medryttare kan betala en liten slant för sig.

Tyvärr är ju inte alla som du, jag tror om man betalar en slant så blir man mer mån om att komma på sina dagar och ta hand om hästen.
Och vara rädd om saker som man lånar, sadel, träns, skydd och framför allt hästen.

Jag tror att ingen som inte har haft häst kan föreställa sig vad det kostar per månad att ha häst.
Det jag blir så trött på är att hela tiden få höra vilka uppoffringar medryttare gör som minsann åker ut och tar hand om andras hästar för att de (ägarna) minsann inte orkar själva, gud vad ni måste slita.

Jag frågar återigen er medryttare, tycker inte ni att ni får något i gengäld:confused:
Ni får rida en häst och ha den som er egen ett antal dagar i veckan, är detta inget värt för er. :confused: Slippa ansvar och alla stora kostnader. Nä, jag lägger ner denna debatt nu, men jag kommer alltid att tycka att medryttare kan betala en liten slant för sig.

En liten slant är en sak. Att kräva 1000:-/m för att rida en lågutbildad travare en gång i veckan, och dessutom kräva hjälp med fodring/in-utsläpp, det är ingen liten slant. (ja, jag har sett MÅNGA sånna annonser) Max 500:-/m för en gång i veckan, tycker jag är skäligt beroende på vad det är för stall.

Står hästen helinackorderad med mockning och allting så är det klart att det ska vara dyrare, eftersom det då bara blir i princip ridning för medryttare.

Står hästen långt ute på landet i ett kallt kollektivstall där man måste göra allting själv, så ska det inte kosta lika mkt.

Får man bara promenadrida 1 gång i veckan, så ska man inte betala alls.

Allt beror ju på hästen, antalet ggr/v och stallet.

Nej, det är möjligt. För en vanlig enkel arbetare är det en enorm kostnad. Har man inte egen gård är kostnaden monumental. (Har haft egen)

Kan jag förstå men jag har inte hört det gnällas så mkt. Men det kanske beror på att jag är 30 år och de få jag känner som är medryttare är lika gammal som mig och vet vad det innebär.

Jag förstår ditt resonemang. Men jag kan ändå inte se saken annorlunda än att ägaren får ut ngt av det oxå. Varför låna ut en häst om man kan rida själv??? Det bara måste bero på att man som ägare inte kan, och då gör medryttaren ägaren en tjänst. Det blir liksom att klia varandras ryggar.

Jag lägger oxå ner debatten. Jag säger bara samma sak hela tiden och jag upplever att det blir en aning tjafsigt. Ni vet vad jag tycker och jag vet vad ni tycker.
Over and out.

Med den inställningen ska man inte ha djur över huvudtaget..

Skaffar man djur sköter man själv om dom eller inte aalls sen kan det ju krocka med barn, arbetstider då förstår jag at man behöver hjälp..

Hoppas fanimej att det inte var riktat till mig personligen.
Tänker inte ens försvara det där inlägget du skrev!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter