Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Nu är ju inte jag skatte expert ;)

Men inte kan det vara meningen att man ska skatta för en hobbyhäst som ständigt går med förlust.
Om jag tex. har en häst som kostar mej 2000:- i månaden och medryttaren betalar 500:- av dom.
Vilken vinst ska jag då skatta för?

/Toriryttaren som inte tar betalt av dom som rider på min häst och inte ens tar betalt av inakorderingen!

Du får göra om din ridning till en hobbyverksamhet och redovisa inkomster och utgifter, blir det ingen vinst så blir det ingen. Men man måste faktiskt redovisa det, annars är man skyldig till lagbrott.

/Gry som har haft egen häst i tio år men inte har en nu, har haft två medryttarhästar och inte betalat för ngn av dem eftersom vi har litat på varandra ohc tyckt att vi har gjort varandra en tjänst. Dvs jag får rida- ägaren slipper.

personligen tycker jag att har man inte råd att betala hästen själv så ska man inte ha häst. just nu är jag medryttare och betalar ingenting jag hjälper dem ju med sina hästar för att dem inte hinner med :) Däremot så betalar jag ju mina lektioner som jag åker iväg på själv men de e ju för min egen skull så. däremot red jag en häst när jag var liten som jag betalade 300kr i mån för ingen större summa å fick rida hur mkt jag ville men det var bara för att när jag red honom behövde han va skodd å om han inte reds så gick han barfota så jag betalade bara för skoningen som jag själv utnyttjade så då är det också lugnt tycker jag... Annars så förstår jag inte varför man ska betala för att hjälpa? För dem flesta har ju faktiskt inte tid att rida sin häst ordentligt varje dag och om inte annat så kan väl ens liv inte enbart handla om hästar å jobb? Kan ju vara roligt att hinna träffa andra vänner å göra andra saker ibland med så ... nej rida andras hästar bör va gratis med vissa omständigheter dock så tycker jag inte man ska betala halva stallhyran osv känns helt fel... då får dem vara utan mig iaf :)

För mig så är det helt ok att betala när jag känner att jag får valuta för pengarna. Nu har jag turen att ha tillräckliga kunskaper för att kunna välja och vraka, eftersom det är tillgång och efterfrågan som gäller så inser jag att alla inte är lika "lyckligt" lottade.

Däremot blir jag väldigt förvånad över vissa medryttarannonser, över vad vissa hästägare/fodervärdar tror att folk är beredda att betala för. För någon/några månader sedan var det en annons under "medryttare sökes" där det söktes "medryttare" (eller vad det kallades) till en 1-åring som annonsören tagit på foder. Det var bråttom att hitta någon eftersom denna någon behövde följa med och hämta hästen ganska långt bort. För att hjälpa till med denna 1-åring 3 dagar/vecka skulle man betala 1/2 av alla utgifter (i Stockholmsområdet, så kanske 1500kr/månad). Undrar om det var någon som svarade...:crazy:

Jag vet ingen som skulle nappa på det "erbjudandet" :crazy:

Är det någon som har en sportbil eller båt att låna ut? eller ett skjysst hus?

Jag looovar att jag kör bra och huset städar jag efteråt.

Givetvis ska bil båt och hus vara försäkrade och fulltankade all utrustning ska finnas.

Seriöst, de som inte vill betala kan väl hålla sig till de hästarna som ingen vill ta betalt för :crazy:

Så kan väl de som vill betala ta de andra hästarna?

Aller så skaffar ni egna hästar och låter andra rida dom :cool:

att ta betalt för att någon annan rider min häst är som att ha tjänstefolk som får betala för att dom skurar mina golv!:smirk:

:bow: :bow:
Så himla bra skrivet!
Jag skulle önska att det dök upp någon som ville hjälpa mej med min häst!
De skulle jag nästan kunna betala för!

* Jenny *

Seriöst, de som inte vill betala kan väl hålla sig till de hästarna som ingen vill ta betalt för :crazy:

Erbjudes:

Medföräldrabarn, 2st.
Jag har 2st barn som jag behöver barnvakt till ca 2 ggr per vecka då jag är på tävling med häst samt tränar i ridhus. Eftersom jag har skaffat dem själv och eftersom de medför vissa kostnader för mig, samt att du lär dig ngt på att passa dem förväntar jag mig att ni betalar ca 1500 kr/månad.

Ni som inte vill betala för att passa mina barn kan ju skaffa egna själva alternativt sitta barnvakt åt andra som inte tar betalt (dvs odågor)

;)

Erbjudes:

Medföräldrabarn, 2st.
Jag har 2st barn som jag behöver barnvakt till ca 2 ggr per vecka då jag är på tävling med häst samt tränar i ridhus. Eftersom jag har skaffat dem själv och eftersom de medför vissa kostnader för mig, samt att du lär dig ngt på att passa dem förväntar jag mig att ni betalar ca 1500 kr/månad.

Ni som inte vill betala för att passa mina barn kan ju skaffa egna själva alternativt sitta barnvakt åt andra som inte tar betalt (dvs odågor)

;)

Jag avstår...tack! :cool:

Jag tycker att det är patetiskt av vissa här i tråden att jämföra skurandes av andras golv och barnpassning med att få tillgång till en häst att rida på........

:eek:

Och låt mej tillägga att om någon anser ridning på min häst som enbart arbete så kan dom hålla sej härifrån! :mad:

/Toriryttaren som fortfarande inte tar betalt men anser att folk ska vara tacksamma om jag håller dom med häst och inte anse sej som slavar.

:cool:

Det är inte ett dugg patetiskt, för det är exackt samma sak. bara att det är skilda saker det handlar om inget annat, och att hästägaren är mer benägen att uttnytja folk..

Okej......

Jag har erbjudit vissa personer här på Bukefalos att få ta del av min häst och rida henne.
Är det du som ska skicka PM till dom och säga att jag har ändrat mej för att du ansåg att jag gjort fel?

Jag vill ju inte uttnyttja och förslava folk.

Jag avstår...tack! :cool:

Jag tycker att det är patetiskt av vissa här i tråden att jämföra skurandes av andras golv och barnpassning med att få tillgång till en häst att rida på........

:eek:

Jasså, det tycker du.

Vill du passa mina hundar då? Det kostar bara 50 kr/gång. Men om du ska träna på hundklubb får du betala det oxå eftersom du lär dig extra då. Det är dyrt med hundfoder och försäkringrar och eftersom jag inte har tid att gå ut med dem själv, vilket jag visste när jag skaffade dem, tänkte jag att hundvakten kunde finansiera det hela.

Sugen? Då får du ju en hund att gå ut med!

Jag har redan en hund och en häst att rasta och egna golv att skura.Behöver jag fler så löser jag det utan din hjälp. Men tack i alla fall!

Om någon ser det som slitsamt eller besvärligt att rida min häst så slipper dom helt enkelt.

Jasså, det tycker du.
Jag glömde kommentera detta men gör det nu: JA!

Att få rida en häst gratis eller betala för att passa barn, skura golv eller passa barn ser jag som helt skilda saker!

Som sagt låt de som inte vill betala få ta tillika hästar.

De som vill betala får väl ta tillika hästar.

Ridskola finns ju för de som hatar underbara uteritter, pulsa i snö mitt i vinternatten/sommarnatten, rida på egna villkor, ha tävling på hemvägen med stallkompis, kunna rida för vilken instruktör man vill, kunna tävla, ta ett spontant bad med hästen osv

DET lär ni aldrig få göra på ridskolehästar... men som sagt ta ridskolan elelr slåss om gratishästarna.

Knapplån.

Man kanske skulle sälja hästen och åka runt och rida gratis i stället.

För det är så jag ser medryttare som inte betalar för sig, de åker runt och uttnyttjar andras hästar till att få rida gratis.
Det är inte bara jag som får hjälp, jag hoppas att medryttaren också får ut något av det, men på er låter det som att det är världens uppoffring att ta hand om andras hästar.

Och anse att det är betalning att mocka åt hästen, är så dumt så jag inte ens vet hur jag ska kommentera det.

Får man låna en häst att rida på så ska man vara glad att vi hästägare lånar ut våra hästar till andra som inte har råd eller vill ha egen häst, men ändå vill känna på hur det är ett par gånger i veckan, som vill utveckla det man lärt sig i en grupp på 16 stycken i ett ridhus nånstans, kanske få rida för privattränare för att lära sig ännu mer, listan kan göras lång.
Är detta inget värt för er:confused:

Man kanske skulle sälja hästen och åka runt och rida gratis i stället.

Nej jag har nog helst kvar min häst. Jag har haft henne i drygt 14 år och tänkte ha henne ett tag till (tills hon dör av ålderdom eller måste avlivas av ålderdomskrämpor)

Det jag inte förstår med den här tråden är att jag TAR INTE BETALT! Jag låter faktiskt folk rida gratis (utvalda människor naturligtvis)

Varför klassas man då som en slavdrivare som utnyttjar folk? :confused:

Min häst är utbildad, van och duktig med både handikappade och nybörjare. Och "terapihäst" som lärt folk komma över sin hästrädsla.

Är jag elak om jag låter folk ta del av det?

Jag vill ju inte utnyttja någon men jag vill FAN inte vara BOVEN i dramat!
Den som inte vill rida slipper ju. Hur förslavar jag folk då? :confused:

Jag kanske borde starta företag och ta skitmycke betalt och skatta för det så hade jag varit normal.

(ta inte kål på folk som gärna hjälper gratis)

*Detta var ett knapplån!*

Får man låna en häst att rida på så ska man vara glad att vi hästägare lånar ut våra hästar till andra som inte har råd eller vill ha egen häst, men ändå vill känna på hur det är ett par gånger i veckan, som vill utveckla det man lärt sig i en grupp på 16 stycken i ett ridhus nånstans, kanske få rida för privattränare för att lära sig ännu mer, listan kan göras lång.
Är detta inget värt för er:confused:

Varför lånar du ut hästen då?
Jag kan inte komma på en enda anledning än att du helt enkelt behöver h j ä l p just de dagarna. Du kan inte själv.

Varför i hela fridens namn ska du annars låna ut din häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V