Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Toriryttaren skrev:
Och dom övriga 4-5 dagarna i veckan är det du som gör jobbet, du har köpt in hästen, utrustningen fodret, betalar veterinärer, försäkringar, hovslagare, träning.....mm.mm

Slitage på utrustning och skor står du för och om hästen blir skadad (kanske när gratisryttaren rider) så står du där med din sjuka häst och alla veterinärräkningar medans medryttaren hittar en ny häst att rida.

:crazy:

Ja visst har du rätt i att jag står för den största delen av kostnaden men det gör mig ingenting. Det faktum att jag får den avlastningen som jag så väl behöver värderar jag mycket högt. Det är värt mycket mer för mig än att räkna ut på öret vad allt kostar i pengar. När det gäller slitage på utrustningen så tycker jag det är ointressant. Om inte skötaren hade ridit så hade vi själva gjort det. Hästen skulle inte gå mer bara för att vi skaffade skötare.

När det gäller skador så kan man aldrig skydda sig helt men det gäller förstås att se till att skötaren är lika noga som en själv när det gäller säkerhet etc.

Ja då är det ju en annan sak. Om du bara ser det som att du får hjälp så är det ju jättebra att du får det.

Frågan är om skötaren/medryttaren gör det bara för att vara bussig mot dej. ;) Lite beroende på vad medryttaren får göra, vad det är för häst, hur hästen står installad (ridvägar, ridhus, ridbana mm) tycker jag ändå att en medryttare ska vara med och betala en liten del av kosnaderna. Om så bara en symbolisk summa. Eller ta på sej att göra mer än just rida och dom dagliga rutinerna.

Putsa prylarna, ställa upp på kort varsel även om det är dåligt väder eller annat. Att "bara" rida och sköta det nödvändigaste tycker jag är lite futtigt.

*Bugar djupt för min medryttare som tycker att det är så mycke värt att få rida att hon gladerligen betalar mer än vi kommit överens om trots att jag inte bett om det*:)

Eg håller jag med dej fullt och fast.
men ibland kan de ju var som du säger att man helt enkelt inte har råd att ha en egen häst men ändå vill, men då tycker jag iofs att man ska ha en halvfodervärd och dela på ALLT.

men jag ha funderat lite på att skaffa nån som kan rida min häst ett par dagar i veckan, just för att jag inte har så myckt tid.
enda anledningen till att jag fundera på att ta LITE betalt är att man blir mer rädd om det som kostar pengar.
och jag vill ha nån som verkligen kommer när hon/han ska komma och gör det dom ska.
har haft folk som kommit gratis för nåt år sen, men dom kom och gick som dom själva ville och gav mej bara mer arbete...

Toriryttaren skrev:
Ja då är det ju en annan sak. Om du bara ser det som att du får hjälp så är det ju jättebra att du får det.

Frågan är om skötaren/medryttaren gör det bara för att vara bussig mot dej. ;) Lite beroende på vad medryttaren får göra, vad det är för häst, hur hästen står installad (ridvägar, ridhus, ridbana mm) tycker jag ändå att en medryttare ska vara med och betala en liten del av kosnaderna. Om så bara en symbolisk summa. Eller ta på sej att göra mer än just rida och dom dagliga rutinerna.

Putsa prylarna, ställa upp på kort varsel även om det är dåligt väder eller annat. Att "bara" rida och sköta det nödvändigaste tycker jag är lite futtigt.

*Bugar djupt för min medryttare som tycker att det är så mycke värt att få rida att hon gladerligen betalar mer än vi kommit överens om trots att jag inte bett om det*:)

Nej jag tror absolut inte att en medryttare/skötare gör det för att vara bussig utan det är givetvis lite egenintresse i det hela. Sen är det ju självklart också en fråga om vad medryttaren får göra. I vårt fall skulle det helst röra sig om en ryttare som inte har något tränings/tävlings-intresse utan nöjer sig med ren "skogsmulleridning" då det är min dotter som helst tränar och tävlar själv.

Jag ser inte det som "futtigt" att medryttaren endast rider och sköter det nödvändigaste eftersom det är just precis det som vi känner att det behövs avlastning med några dagar i veckan. Speciellt gäller detta på vintern eftersom det är då det är som allra tuffast att ha häst med tidigt mörker, kyla, halka etc. Men man kan nog inte få en medryttare bara på vintern när det är som jobbigast. Lite av det sommar-mysiga får man nog dela med sig också ;) :)

Egentligen är jag inte emot att man tar betalt men jag tycker inte man ska generalisera och säga att alla medryttare ska betala för förutsättningarna är så olika.

Sen kan jag ju säga som så: Om jag hade varit intresserad av att tävla så hade jag inte velat bli en betalande medryttare över huvud taget! Att lägga ner en massa tid och pengar (träning, tävling mm) på en häst som jag inte har något att säga till om hade känts ganska bortkastat och riskabelt. När som helst kan ägaren säga tack och adjö och allt hade varit bortkastat. Men det är ju upp till var och en.

solregnen skrev:
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Jag har tagit ut ytterst små summor för att folk ska rida hos mig. Våra avtal går ut på att medryttaren praktiskt sätt är ägare av hästen en dag i veckan(eller vad det handlar om). De får då prova på hur det är att ha egen häst. Vi brukar säga 1000kr per år och dag. Så en dag i veckan är det medryttarens egen häst. Det funkar jättebra hos oss.

Utan att ha läst hela tråden...men.... Trådskaparen: Har du haft egen häst någon gång? Det är väldigt dyrt att ha häst och det kostar att ha ridning som fritidsintresse. Likadant som om du spelar golf eller går på bio eller vad du nu gör på fritiden. Allt kostar.... och det särskilt i Stockholm. Om du ska ha ridningen som hobby så tycker jag inte att du ska beklaga dig om att du gör någon en tjänst osv.... Jag har en medryttare idag. Hon betalar inte... och det beror på att jag vill ha friheten att kunna bestämma vad hon ska göra och när hon ska rida, det är vår deal. Betalar du så ska självklart ridningen vara lika mycket på dina villkor som hästägaren, en överenskommelse mellan er såklart. Jag betalar även en annan person för att hon rider min häst.... för att hon utvecklar och utbildar hästen. Så det är lätt att stå där och tycka en massa om hur saker ska gå till och vad som är rätt och fel.... Men är du inte tillräckligt duktig så att du har något att tillföra, ja då får du nog plocka upp plåboken.

Apollo skrev:
Så om någon i ditt stall per dig mocka en dag åt hennes häst så vill du ha betalt för det.:confused:

Vad är det för märklig kommentar....... Den här tråden handlar väl inte om mockning....!

Tycker och man kan ta betalt av medryttare man kan inte hålla andra med häst.

Instämmer.

Jag har en medryttartjej som rider min häst 1-2 dagar i veckan oftast, då jag har opassligt eller helt enkelt är lite trött. Min häst är rent ut sagt odräglig mot allt och alla (hej, här har vi tidigt att upp gränser :angel: ) och jag skulle aldrig drömma om att ta betalt av henne, det är ju hon som står ut med odågan :smirk: Jag har ont om pengar och det skulle inte skada om det var hästen som drog in lite cash :p men dessa kostnader är faktiskt mitt problem, inte min medryttares.

solregnen skrev:
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Det är helt rätt som du säger. I utbyte mot att du får rida hästen kanske du kan hjälpa till lite med mockningen osv, men inte fan skall de ha betalt!?

Hhhmmm, tydligen har alla olika mening. Men mina erfarenheter av medryttare är att man är delaktig i allt även då kostnader, då ska man såklart ha hästen som sin de avtalade dagarna. Gäller det bara att "ta hästen en dag" så jämnar det ut sig, man ska väl ändå sträva efter att hjälpa varanndra....

Hattin skrev:
Hhhmmm, tydligen har alla olika mening. Men mina erfarenheter av medryttare är att man är delaktig i allt även då kostnader, då ska man såklart ha hästen som sin de avtalade dagarna. Gäller det bara att "ta hästen en dag" så jämnar det ut sig, man ska väl ändå sträva efter att hjälpa varanndra....

mjo, om man är medryttare så visst, då hjälper man ju varann med betalningen, men om man bara rider nåns häst ån gång sådär så skall man ju inte betala..?

Jag har ett utmärkt sätt att slippa allt tjaffs om hur mycket en medryttare ska jobba och hur dennes arbetsinsatts skall verderas. Sätt hästen på helpension på en ridanläggning och låt medryttarna endast rida och betala för det! Inget tråkigt arbete och mycket tid för hästen. Bra mycket bättre än att rida på ridskola ellerhur? Och framförallt inget gnäll om vem som ska göra vad.

jag anser inte att man ska ta betalt för någon som hjälper till att rida ut i skogen med dens häst en dag i veckan om den gör mat, mockar o fixar och kanske till och med är tävlingsskötare. Om du vill träna med hästen eller till och med tävla den så tycker jag att man får räkna med att man får betala.. man sliter ju på deras häst, deras utrustning m.m. Sen är det ju kanske inte rimligt att en medryttare betalar 900 kronor i månaden för 2 dgr i veckan, snarare 400 eller 500, men det beror som sagt på vad man har kommit överens om att medryttaren i fråga ska göra..

*delvis knapplån*

Något du inte tänker på är att inte alla medryttare uppsattar att träna och tävla, endel vill ut i skogen och mysa, och de betalar de gärna för.

Sedan vad man tar för det är ju helt upp till vad man har för stallhyra.
Stallet mitt ute i skogen med dålig bussförbindelse har troligast lägre stallhyra än det mitt inne i stan med ridhus och busshållplats precis utanför hagen.

Jag fortsätter att säga det jag tidigare sagt.

Är du skötare betalar du inget, du har inga rättigheter. dvs du kan inte kräva att få rida eller göra ngt speciellt.

Medryttare betalar vad hästen kostar de dagar denna rider, gör en snabb uträkning. Du har vissa rättigheter men det är fortfarande ägaren som har sista ordet.

Halvfodervärd betalar halva kostnaden för hästen.
Du har vissa rättigheter men det är fortfarande ägaren som har sista ordet.

Helfodervärd betalar alla kostnader för hästen.
Du har större frihet men det är fortfarande ägaren som har sista ordet när det gäller stora saker.

Delfodervärd är om man är flera fodervärdar, annars är det medryttare.

Många sidor svar, måste ju erkänna att jag inte läst igenom alla, bara några stycken... :o

I alla fall så är jag väl någon slags medryttare i ett stall. Jag rider och motionerar hästarna i stallet, ibland bara någon enstaka, ibland 3 eller 4 av alla 5... Jag rider, kör, tömkör, löshoppar, longerar, promenerar. Jag betalar inte.

En av hästarna rider och utbildar jag helt själv, just motioneringen av henne får jag i stort sett bestämma om helt själv. Ofta händer det att jag rider ut på henne med ägaren och hennes häst. Sen brukar jag ofta motionera någon av de andra hästarna efteråt...

Varje dag jag är uppe i privatstallet (vilket kan bli alla dagar i veckan under sommaren) "gör jag stallet" (mockar, fodrar, sopar och allt det där...), ofta tar jag in hästarna på eftermiddagen och motionerar dem sen. Ibland händer det att jag tar morgonfodringar eller kvällsfodringar också. Jag hjälper till med att dra elhagar på somrarna, laga trähagarna om det behövs, följer med på de ytterst enstaka tävlingarna som "vi" far på.
Jag försöker putsa någon gång i veckan, vilket tyvärr oftast inte blir av, eftersom att jag har för mycket av allt det andra arbetet.
Jag trivs bra med ägarnas och mitt samarbete, även om det ibland blir väldigt långa dagar.

Vissa dagar (då jag fått rida, och det gått såååå bra!) så tycker jag att jag har osannolikt mycket tur som får rida och pyssla med hästarna. Andra dagar (exempelvis efter en lång skoldag då jag kommer upp och ska göra stallet samt motionera ett x antal hästar) kan jag förstå varför ägarna vill ha hjälp...

Om hjälpen bara rider tycker jag att det verkar vettigt att ta betalt, beroende på om hästen är välutbildad och hjälpen får ut någonting ridmässigt av det eller om hästen kanske bara ska promeneras i skogen.
Om hjälpen gör allt stallarbete, ställer upp som skötare osv, så tycker jag nog inte att man ska ta betalt. Jag skulle själv inte vilja betala för det jag sysslar med upp i privatstallet, även om jag har roligt och utvecklas där så är det mycket jobb med ett stall...

(Oj, oj vad långt inlägget blev!! :o :eek: Så kan det gå... Men jag vill förklara varför jag tycker som jag tycker. Och vad för slags hjälp jag själv vill ha, sen när jag "blir stor"... ;))

Oj!!
Såg just Sammets utförliga inlägg om de olika benämningarna (skötare, medryttare, delfodervärd osv.)
Stjäl tråden lite grann... Vad skulle jag kalla mig? :confused: Skötare eller medryttare, eller någonting mittemellan?
Kan vara bra att veta, så man vet vad man ska presentera sig som... ;)

Kl

Själv är jag en icke betalande medryttare. Ägaren till hästen ringde upp mig och frågade om jag ville ta hand om hästen dom dagarna hon inte hann. I början tre dar i veckan, nu sju. Jag gör ägaren en tjänst. Hade hon velat ha betalt hade jag lätt kunnat hitta en annan häst då denna hästen inte är min drömhäst.

Något som jag ser som ett problem är att om det är gratis att rida så sköts det inte alltid. Detta är något som gör att jag skulle ta betalt då jag tröttnat på att folk inte kommer eller inte gör det som man kommit överens om.

Det är också min åsikt. Min medryttare betalar 300kr/mån för att rida 2gg/v (mer ibland om hon vill... men det vill hon oftast inte ) och då får hon göra vad hon vill en dag och rida ut den andra (om underlag osv är okej) Hon får ta honom till ridskolan och träna om hon vill, leja en hopp och/eller dressyrtränare. jag anser inte att hon utbildar hästen även om hon är bättre än jag på att rida, min dressyrtränare rider honom 1gg/v nu under en period och henne betalar jag men då är det utbildning som gäller.

att ta betalt för att någon annan rider min häst är som att ha tjänstefolk som får betala för att dom skurar mina golv!:smirk:

Håller inte med dig där. Vi säger att du behöver hjälp med din häst för att tiden och ekonomin inte räcker till, då skaffar du dig nån som rid er och betalar lite. Rider mam 3ggr i veckan tycker jag att man kan betala en viss summa(beror också på vad man får göra med hästen) För tänk dig hur mkt det kostar att t.ex hyra en ridskolehäst.

Tjejen som hjälper dig gör det ju inte för att du vill ha/behöver hjälp utan han/hon gör det ju för att han/hon intehar någon egen häst att rida.

Hoppas nån förstog nåt av mitt konstiga inlägg. :/

//Diana

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 686
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila