Sv: Betala för ridning?
Nu har jag inte läst hela tråden, men såhär tycker jag:
Om man som ryttare hjälper hästägaren med hästen, vidareutbildar den eller på annat sätt utvecklar den (kanske bygger muskler efter en skada, hoppar om ägaren inte vågar etc) ska man inte betala.
Om man istället vill träna och utvecklas själv, lära sig något av hästen tycker jag man kan betala. Då blir man också Medryttare, vilket innebär att iom att man betalar också har en liten talan angående vad man ska få göra med hästen (typ inte bli beodrad att skritta ut i skogen två gånger i veckan).
Sedan tycker jag att om ägaren har väldigt dyr stallhyra kan man skjuta till lite som ryttare, annars inte.
Jag har genom åren 1. Ridit helt gratis med enda ansvaret att sköta utrustningen efter mig. Ingen mockning, matblandning osv. Min ridlärares häst så det sköttes av personalen. En sällsynt lyx som uppskattades! har även fått tävla denna häst på lite klubbtävlingar
2. Ridit gratis och fått mocka, bland amat och dylikt. Plus att jag har gett hästägaren lektioner på hästen. Då hade jag lite av funktionen tillridare, vilket innebar att jag hade vissa riktlinjer att följa ang ridningen.
3. Ridit gratis eftersom ägaren resonerade att "tar du hand om min häst, är ansvarsfull och pålitlig, kommer när vo har bestämt och är en vettig människa som behandlar hästen väl och rider mjukt är du guld värd och behöver inte betala"
Tjänster och gentjänster helt enkelt.