Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

JA;JA Det skulle nog komma ifråga om du var en anställd beridare och hade skrivit någon form av avtal med hästägaren som skulle ge dig %på försäljningspriset.

Narturligtvis är du inte en sämre människa eller ryttare för att du inte har råd att betala för att rida! Men du är heller inte en sämre människa för att du inte kan köpa en Caddilack.Man får rätta mun eftermatsäck ett nog så sant uttryck Eller Hur?

Hå,HOOO ? Det finns ingen anledning att du ska mocka skit eller ifrågasätta hästägarens omdömme om hennes el hans ekonomi.Tror du verkligen att en hästägare står och faller med din hjälp . En hästägare vet nog vad den gör när man tar ansvar för en egen häst! Det finns ingen somhelst anledning att sponsra ditt ridintresse! Betala för dig eller strunta i att rida,så enkelt är det! Det finns ett sätt till Skaffa egen häst,och låt någion medryttare rida gratis och slita på din häst,sadel och övrigt vetrinärkostnader osv..

Jag skulle ta betalt av min medryttare (om jag nu ens hade en häst :p).

Dels för att denne ska ta det seriöst, men sen också för att det är DYRT att ha häst. Visst, har man eget stall eller inte betalar så mkt i stallhyra så är det en sak, men jag räknade ut att det skulle kosta ca 3.500/månad inkl. allt här i LULEÅ att ha häst, tänk då vad det måste kosta i storstäderna..

3.500 kronor/månad är cirkus 110 kronor per dag. Om medryttaren rider hästen 2 dar i veckan, så blir det 220 kronor/vecka och 880 kronor/månad. Alltså skulle jag betala 880 kronor av NÅGON ANNANS nöje. För man har ju trots allt häst för nöjet att hålla på med dem.

Nå, alla har ju olika åsikter och tur är väl det, annars skulle väl alla vara likadana :)

För mig är det självklart att om jag rider någon annans häst betalar jag för mig, likväl som att om jag har medryttare får denne betala sin del av kostnaderna. Jag har själv varit både medryttare och hästägare och i de stallar jag hållit till i har detta aldrig varit något problem. Allting har sitt pris: upplevelser, tjänster, varor. Att hålla häst är dyrt. Och du betalar på ridskolan, för turridningen, för ridlägret... Jag ser det inte som en "hjälp" till hästägaren att du rider dennes häst utan som att du nyttjar en kapitalvara som ägaren har kostnader för - och som i gengäld ger dig rekreation och positiva upplevelser. There is no free lunch...

Medryttaren kan faktiskt betala hälften av hovslagarkostnaden eftersom medryttaren rider din häst = mer nötta skor. (nu beror väl det här hur mycket medryttaren rider hästen, men annars kan medryttaren betale 1/4 av kostnaden.
Man tycker ju att blir bäst om att medryttaren betalar för sig, eftersom h*n får rida, men endå gör h*n dig en tjänst och du är ledig för en gångs skull, så jag vet inte om medryttaren ska betala eller ej :crazy:.

Jag förstår att detta är en debatt som pågått och pågår av och till här på Bukefalos. Jag är medryttare och avlastar sedan i vintras en hårt arbetande yrkeskvinna som har fullt upp både arbetsmässigt och privat just nu.
Upplägget passar oss båda perfekt. Fram till i höst tar jag hand om hennes trevliga lilla häst fyra dagar i veckan. Hon har själv en dag av sju och så är det en ung flicka som har två - i alla fall ett tag till.
För vår del handlar detta om två saker: hästens ägare slipper stress och dåligt samvete och jag får tillgång till häst. Stallet är två minuter hemifrån, jag är halvtidsarbetande och har således både tiden och möjligheten - men aldrig att jag skulle gått in i ett medryttarskap om det krävts att jag skulle betala för mig.
En hästägare som vill ha medryttare vill i nio fall av tio ha hjälp p g a tidsbrist och vi som då rycker in ger både av vår tid och vårt engagemang - ändå betraktas vi tydligen som några slags snyltgäster. Jag tycker hela resonemanget är avigt.
Ni som vill ha ekonomisk kompensation - för vems skull har ni häst?

Mimsan skrev:
Ni som vill ha ekonomisk kompensation - för vems skull har ni häst?

För min egen skull? Därför skulle jag inte vilja att någon annan tog mitt nöje och inte betalade för det.

Borin skrev:
För min egen skull? Därför skulle jag inte vilja att någon annan tog mitt nöje och inte betalade för det.

Men vadå ”tog mitt nöje”? För att förtydliga min fråga: är det för din egen skull du skaffat häst eller för att göra någon annan glad? En sak är om man skaffar häst tillsammans med någon annan - då tycker jag det är en självklarhet att kostnaderna delas rakt av, men om du inte har tid att sköta din häst sju dagar i veckan tycker jag likt sjutton att det är ditt eget problem och att du borde vara rätt glad över att någon annan tar av sin tid och engagerar sig för att du skall få mera tid till arbete, studier eller annat.

Vi har några gånger varit inne på att skaffa lite hjälp. Min dotter har haft det tufft med att hinna med alla läxor inför slutbetygen nu i nian och samtidigt ge pålle den uppmärksamhet som han förtjänar.

Jag själv ställer naturligtvis upp i vått och torrt när det gäller stallsysslor och ren skötsel av hästen men när det gäller ridningen så har det blivit lite si och så i höst/vinter.

Det har dock bara stannat vid att vi funderat på det för vi känner ingen som vi tycker är tillräckligt kunniga för att vi skulle våga släppa ut honom/henne själva och att hitta någon via annons verkar svårt. Det är ju ett levande, älskat djur och man måste ju kunna lita på personen. Då menar jag lita på att personen har samma sunda förnuft som jag tycker att vi själva har.

Men om det hade varit så att vi hittade någon som vi verkligen kunde lita på så hade vi velat ha det så här:

Personen skulle inte bara rida utan de dagar som var hans/hennes skulle innefatta all stallskötsel som ingår. Dvs mockning, förbereda mat i Ikeakassar och hinkar, fylla på vatten i box och vid behov i hagen.

Vi har dessutom ett litet stallschema där vi i stallet turas om att ta in hästarna på kvällen (vintertid) och fodra och om det infaller på skötarens dag så hade han/hon fått göra det med.

Detta hade hjälpt oss enormt mycket! Den arbetsinsatsen hade jag
givetvis velat betala för! Och det hade jag gjort genom att låta skötaren rida.

Jag förstår inte de som säger att "ridning är inte gratis" och "jag vill inte bekosta andras fritidsintresse". De som säger så värderar inte den arbetsinsats som skötaren utför. Om jag skulle betala någon i pengar för det jobb den utför så hade det blivit ganska mycket. Så jag tycker det är ett ganska billigt och bra sätt att få avlastning.

Jag förstår att det är dyrt att ha häst i storstäderna men om man inte har råd så tycker jag det är bättre man delar ägandet med någon annan.

Precis så tycker jag med, och så är upplägget med ägaren till min sköthäst också. Mina fyra dagar har jag fullt ansvar för skötseln. Jag mockar, utfordrar och rider. Att detta i mångas ögon anses otillräckligt - d v s att de därmed tycker att jag också skulle betala för mig - är ju fullständigt orimligt!

"Ni som vill ha ekonomisk kompensation - för vems skull har ni häst?"

Ja inte är det för medryttarnas skull i alla fall, utan för min egen.
Om du tycker att det är full betalning att mocka och fixa mat till hästen så är det ett lätt jobb tycker jag. Och som vi alla vet så kan ju inte hästen göra det själv.
Det är ett måste att göra dessa saker om man nu inte vill betala och rida på ridskola, där slipper man sånt tungt jobb utan kan bara lyxrida runt i manegen med ett antal andra ryttare.

Har ni som INTE betalar som medryttare tänkt på vad det kostar oss att ha häst, och sen tro att det är full betalning att mocka åt EN häst och fixa lite mat.
Det anser jag inte vara full betalning för att få ha en häst som sin egen ett antal dagar i veckan. Ni sliter på skor, ni sliter på utrustning, om nåt går sönder ersätter ni det då?
Om hästen blir halt pga av er ridning vad gör ni då. Flyr fältet kan jag garantera, shit happens, det är ju ändå inte min häst.

Nej betalar man för sig så betalar man också slitage på allt. Mockning betalar inte en tappsko eller trasig utrustning.

Bellafjella skrev:
Vi har dessutom ett litet stallschema där vi i stallet turas om att ta in hästarna på kvällen (vintertid) och fodra och om det infaller på skötarens dag så hade han/hon fått göra det med.

Detta hade hjälpt oss enormt mycket! Den arbetsinsatsen hade jag
givetvis velat betala för! Och det hade jag gjort genom att låta skötaren rida.

Tycker du att man ska lägga ett sånt ansvar på en medryttare att handskas med andras hästar i stallet.
I vårt stall är det inte tillåtet att låta medryttare ha något som helst ansvar för andras hästar.
Jag skulle bli vansinnig om en medryttare har haft åtaganden i stallet och sen har det blivit fel. De är inte i stallet tillräckligt ofta för att ha koll på andras hästar.
Om jag vill nånting speciellt med min häst vid in-utsläpp och fodringar så pratar jag med hästägarna i stallet inte med medryttarna.

När jag var medryttare fick jag betala även de månader hästen till och från var halt. Så i princip betalade jag för att mocka och fodra! Detta skulle jag aldrig kräva av min medryttare! Jag anser absolut att jobbet man lägger ner i stallet är betalning för att få rida och umgås med hästen.

fel fel fel

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att man ska minnas att medryttarna är en stor hjälp till oss hästägare!

Min medryttare då jag hade en, har ingen nu och kommer inte att skaffa en heller, behövde aldrig betala när hästen var halt det tycker jag är självklart.

I grunden handlar det om två olika utgångslägen. Om någon söker upp dej för att vederbörande söker tillgång till häst så tycker jag självklart att man tar en diskussion om den ekonomiska biten, men om min roll istället är att avlasta någon som inte har tid att ta hand om sin häst så förstår jag likt sjutton inte varför jag också skall betala för det. Jag lägger ner hur mycket tid och jobb som helst på min sköthäst och utgår från att alla andra tar lika stort ansvar - jag tycker att din argumentation mest går ut på att misstänkliggöra medryttarkollektivet.

Nu har jag inte läst hela tråden, men såhär tycker jag:

Om man som ryttare hjälper hästägaren med hästen, vidareutbildar den eller på annat sätt utvecklar den (kanske bygger muskler efter en skada, hoppar om ägaren inte vågar etc) ska man inte betala.

Om man istället vill träna och utvecklas själv, lära sig något av hästen tycker jag man kan betala. Då blir man också Medryttare, vilket innebär att iom att man betalar också har en liten talan angående vad man ska få göra med hästen (typ inte bli beodrad att skritta ut i skogen två gånger i veckan).

Sedan tycker jag att om ägaren har väldigt dyr stallhyra kan man skjuta till lite som ryttare, annars inte.

Jag har genom åren 1. Ridit helt gratis med enda ansvaret att sköta utrustningen efter mig. Ingen mockning, matblandning osv. Min ridlärares häst så det sköttes av personalen. En sällsynt lyx som uppskattades! har även fått tävla denna häst på lite klubbtävlingar :bow:
2. Ridit gratis och fått mocka, bland amat och dylikt. Plus att jag har gett hästägaren lektioner på hästen. Då hade jag lite av funktionen tillridare, vilket innebar att jag hade vissa riktlinjer att följa ang ridningen.
3. Ridit gratis eftersom ägaren resonerade att "tar du hand om min häst, är ansvarsfull och pålitlig, kommer när vo har bestämt och är en vettig människa som behandlar hästen väl och rider mjukt är du guld värd och behöver inte betala"
Tjänster och gentjänster helt enkelt.

Senast ändrad:

Jag har en tjej som hjälper mig en gång i veckan. då fixar hon allt stalljobb och rider om hon hinner. det gör hon gratis, eftersom det bara är ca 4 gånger i månaden.
Skulle jag skaffa någon annan som har hästen fler dagar i veckan skulle jag ta betalt. dels för att stallhyran är väldigt hög och andra kostnader som hovslagare osv. Men ska man ta betalt så måste man kunna ge medryttaren chans att träna och kanske tävla, annars är det lättare för medryttaren att hitta en billigare häst.
man kan tex. inte ta hur mycket som helst i betalt och förbjuda medryttaren att hoppa/träna/tävla, man måste ju få ge chansen. och då får man betala!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 687
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5