Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Jag tycker att det ska vara gratis för båda två om ryttaren gör det för skojs skull och ägaren behöver lite hjälp med hästen.
Annars tycker jag att ryttaren ska betala om hon/han ska tävla och hålla på och träna mot stora grejer. Ska ryttaren träna på grejer som ägaren vill att hästen ska tränas på lite så tycker jag att ägaren ska ge ryttaren lite pengar. Men hälst tycker jag att det ska vara gratis för alla. Hästar inebär inte utgifter eller tvärt emot.

Herregud ska hästägaren vända ut och in på sin ekonomi,och förklara sig för medryttare! Har ni aldrig hört talas om att göra rätt för sig? Jag personligen skulle strunta i hur mycket pengar hästägaren har. Om det så vore kungens hästar så kostar de säkert lika mycket att sko och fodra som alla andra hästar. Varför inte betala för ett nöje,som är självvalt. Det är ingen som tvingar er.Om ni ska ha lön i form av ridning ska ni ocxå betala skatt ellerhur? Förmånsbeskattning?

jag skulle bli ruksigt tackssam om jag hittade en ryttare som ville rida min ponny gratis ibland. Men han är så jobbig att rida (lätlite snobbigt, men kunde inte omformulera det..) taktar, sticker.. hålelr på att träna bort med stora framsteg! Men man vill ju inte släppa ut honom med en nybörjare, och ska man gå med och säga vad de ska göra tycker iallfall jag att man kan rida själv. Om det inte är en tjej/kille som inte har råd elelr itne hinenr rida och älskar hästar och ridningen då kan jag gå med. :) Min granne är tokig i hästar, men de har varken pengar eller tid.

:angel: jag skulle bli ruksigt tackssam om jag hittade en ryttare som ville rida min ponny gratis ibland.:rofl: Men han är så jobbig att rida (lätlite snobbigt, men kunde inte omformulera det..:confused: ) taktar, sticker.. hålelr på att träna bort med stora framsteg! Men man vill ju inte släppa ut honom med en nybörjare, och ska man gå med och säga vad de ska göra tycker iallfall jag att man kan rida själv. Om det inte är en tjej/kille som inte har råd elelr itne hinenr rida och älskar hästar och ridningen då kan jag gå med. :) Min granne är tokig i hästar, men de har varken pengar eller tid.:crazy:

Quote" Jag har faktiskt hjälpt till i en ridskola mot att få rida. Jag riden inte MVS dressyr, men har definitivt haft större ridvana än ägarna till de medryttarhästar jag haft. Tänk dig att en person som rider Grand Prix-dressyr kommer och vill bli medryttare på en/flera av dina hästar. Tycker du att det viktigaste är att de betalar för sig?" Quote

Hihi, en grandprix-ryttare skulle nog TA Betalt för att rida andras häster om personen ifråga har något som helst affärssinne:p

gamila skrev:
Quote" Jag har faktiskt hjälpt till i en ridskola mot att få rida. Jag riden inte MVS dressyr, men har definitivt haft större ridvana än ägarna till de medryttarhästar jag haft. Tänk dig att en person som rider Grand Prix-dressyr kommer och vill bli medryttare på en/flera av dina hästar. Tycker du att det viktigaste är att de betalar för sig?" Quote

Hihi, en grandprix-ryttare skulle nog TA Betalt för att rida andras häster om personen ifråga har något som helst affärssinne:p

Det skulle ju vara ett citat från Spiggen....:crazy:

Till IngelaH!
Men du säger ju att du aldrig skulle ha nån som inte betalar för sig om du behöver hjälp:crazy: Vem :devil: betalar någon för att hjälpa till med nåt:confused: Det är ungefär som om jag behöver hjälp med att städa huset och passa mina barn så ska den personen också behöva betala för det! Absurt:mad:

En häst som rids regelbundet, kan man säga att den utbildas, och då kommer min fråga; Om ägaren vill sälja sin häst, förmodligen har den då ett bättre värde, ska då den som betalat för ridningen vara med och få procent på det bättre värdet medan den som inte betalat slipper

Jag utbildade o tävlade min kompis häst för många år sedan.
Då skulle jag få en viss procent vid ev. försäljning.

Efter x antal månader ville hon tävla själv och skaffade dessutom en betalande medryttare.
Då gick det inte att hålla hästen i en bra tävlingsform, i mina ögon.

Så jag slutade rida den.
Hade min egen häst i ett annat stall.

tussan skrev:
Till IngelaH!
Men du säger ju att du aldrig skulle ha nån som inte betalar för sig om du behöver hjälp:crazy: Vem :devil: betalar någon för att hjälpa till med nåt:confused: Det är ungefär som om jag behöver hjälp med att städa huset och passa mina barn så ska den personen också behöva betala för det! Absurt:mad:
Men du tvingar väl knappast någon att städa och passa barn? De har valt att göra det jobbet. Likaså kan de tacka nej att rida om de inte vill betala för sig. Varför ska jag hålla med gratis häst till någon som inte har råd/tid att ha en egen?

*lånar*
Jag tycker att man får se till vad hästägaren behöver hjälp med.

"Min" hästägare har pengar men inte tid= jag tar hand om/rider hästen som min egen, ibland mer (som nu=hela veckorna) ibland mindre (1-2 dgr i veckan). Hon litar på mig och är glad att hästen blir omhändertagen när hon inte har möjlighet= jag betalar INTE, dock så köper jag ju ex saker som hästen behöver ex sadelgjord, täcken etc.

Sedan så kan jag tänka mig att i storstadsregionerna så finns det tid men inte pengar= man behöver medryttare för att hjälpa till med kostnaderna= medryttaren får betala.

Medryttare som inte tar hand om hästen när den är sjuk är inget att ha. De behöver givetvis inte betala under den perioden.

:bow: otroligt bra skrivet Madick!!!!! du har redan sagt det väsentliga så jag kan bara instämma . Vem tusan:devil: tror att vi hästägare ska sponsra gratisridning? naturligtvis kan man se det ur många aspekter och är en variant att du har din häst uppstalld eget elelr på landet där det möjligen inte kostar så mkt så är det väl givet att man inte tar betalt men har man omkostnader runt 4000 i mån elelr mer så vore det väl konstigt om man inte tog betalt. konstig inställning att ngn annan ska sponsra ngn ananns gratisridning. har lust att säga att tråden ska läggas ned.

Hej jag är övertygad att en Grandprix-ryttare skulle vägra att rida stirriga ponnyer eller varmblod men däremot en välutbildad halvblod som hon kunde utvecklas på och kanske tävla.Det skulle hon eller han oxå betala för Det vet jag! Bekvämt sätt att ha en duktig häst på halvtid Kanon!!

solregnen skrev:
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Det är dyrt att ha häst så jag förstår självklart att man som hästägare vill ha betalt för en medryttare. Varför är det konstigt? Har man köp en dyr häst vill man självklart ha betalt av medryttren. Vad är alternativet för medryttaren, jo att rida på ridskola och det kostar också. Om man har lyckats bli medryttare på en häst utan att behöva betala så tycker jag att man ska hjälpa till med andra sysslor som att mocka, fodra även åt personens andra hästar, helt enkelt ställa upp. Jag tycker att de flesta häst tjejer idag är så slöa de vill bara rida, borstar knappt hästen innan. Som hästägara, varför ska man betala för andras nöjen bara för man har råd att köpa en egen häst.

tussan skrev:
Till IngelaH!

Det är ju inte dirket kul att städa är väldigt konstig jämförelse. Om man har en skötare som bara mockar och fodrar är det ju en sak den personen kan ju inte behöva betala. Men om personen även rider kan man ta betalt

Har du funderat på vad det kostar att ha en häst i Stockholm?

Hej tänk efter villken fördel det är att få vara medryttare! Det är mycket svårt att bara komma till en ridskola och få rida enskilt och bestämma själv över hästen. Det är väl den tjusningen man är ute efter,rida som man själv vill är det inte värt att betala för ? Friheten att rida ut och bara njuta av den underbara hästen! På många låter det som det var ett jobbigt arbete som utförs. Jag förstår inte varför det ojjas över att betala för det! Tänk om du spelar tennis eller golf och börjar kräva att du ska spela gratis för att du klipper gräset eller sopar plan. Det finns ingen logik i det.

Jag tycker inte att man ska behöva betala för att sköta om och rida någon annans häst . Tycker att man gör ägaren en tjänst . Jag behöver inte betala .
Men iofs så känner jag ägaren väl och hon är bara glad om hon slipper ta hand om pållen en eller 2 dagar i veckan ..
Så "ge och ta" tycker jag låter rättvist .
Fast .. ändå .. om ägaren betalar mycket för stallplats och dyl. så skulle jag kunna tänka mig att betala en liten summa .. :smirk:

Hej det är bara det att även om medryttaren betalar.SÅ BESTÄMMER DU HELT OCH FULLT ÄNDÅ!!! Tänk på att du äger hästen. Slitage på sadel osv. Hästen äter mer vid träning,sliter mer på skorna,även om det låter futtigt så blir det en merkostnad för dig att ha medryttare. Naturligtvis har du råd med det men tänk efter varför ska du betala den merkostnaden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 687
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024