Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

:bow: :bow: :bow:

Visst, om jag bara ville ha någon som mockade och skötte hästen, då gör de ett jobb som man kan betala för. Men det vimlar av folk som vill komma till en "färdig" häst och bara rida, och är så fräcka att de vill göra det gratis.:eek: Här förekommer inga gratisryttare såvida de inte gör mig en gentjänst. Varför skall man hålla någon annan med gratis häst? Nej, ridning kostar, och det borde vara självklart att betala. Frånsett uppstallningskostnader, försäkring, veterinär och hovslagare har ju hästägaren investerat en stor summa pengar för att köpa häst och utrustning.

Det brukar ju knappast vara självklart att få köra omkring i någon annans bil gratis.

Jag hålle rmed dig.

Om de vill rida så kan de antingen betala en liten summa för det, eller så kan de köpa en egen häst.

Jag har inte läst hela tråden..

Tycker det är LÅGT och LÖJLIGT att klaga på folk som tar betalt.
Jag har en medryttare som tycker det är en självklarthet att betala för sig. Hon gör ju något jätteroligt!! Har man inte råd/tid att köpa egen häst så är det perfekt att kunna hyra ett par dagar i veckan. Hobbys kostar pengar, hästar är inte gratis.

Skäms på er!! :mad:

Kopierar rakt av från en annan tråd vad jag skrev där...

Vad jag tror folk missuppfattar är vad de gentligen Är när de håller på med någon annans häst...

Vad trådskaparen Egentligen söker är en sköthäst, inte en medryttarhäst.

Detta är vad de Egentligen är:

"Till alla:

En liten undran är om alla som är emot att man skall ta betalt av sin *medryttare, själv är hästägare?

Eller om de känner som de gör, just för att de inte har egen häst ,vill ha en häst att rida men inte vill betala?

När man får låna en häst så kan man visserligen se det som att hästägaren får hjälp, men man kan också se det som att den som hjälper till faktist får låna något av hästägaren.
Skulle ni låna ut er bil regelbundet varje vecka utan att ta betalt för det? (ett exempel som kan kräva att man har en bil för att förstå).

För mig ang. vad en medryttare är, och inte är:

Anställd skötare, är en person som (oftast) är utbildad inom hästeriet, som (oftast) har dokumenterade kunskaper.
Den anställda hästskötaren får betalt av hästägaren (sälland något man kan leva på som vuxen och bli rik på) för att ta hand om allt runtomkring hästen (dock oftast hästarna) som ägaren själv inte vill ta hand om av någon anledning. (tidsbrist, ovilja, eller kan inte av andra orsaker.)
Ofta frågan om större stall, där man tar hand om alla hästars mockning mm. Kan erbjudas ridning och att man får ha med sig sin egna häst.
Detta är oftast ett mellan 5-6 dagar/vecka jobb, är oftast (tyvärr och jag är emot det) svart, har ofta dåliga arbetstider...
Man är som svartarbetande inte försäkrad via "arbetsgivaren" om något skulle hända.

Skötare, sköter om hästen åt ägaren. Har egentligen "inga rättigheter", dvs kan inte kräva något av hästägaren.
Varken vad skötaren får göra med hästen eller hur många dagar i veckan man skall ha den.
En skötares uppgift kan vara allt ifrån enbart mocka (vet sådana), till borsta, rida, vara med på tävlingar som hjälpreda, tävla själv osv...
Betalar inget till hästägaren för detta. Kan få betalt av hästägaren beroende på hur mkt. arbete den utför.

Medryttare, är en person som betalar en viss summa per månad, oftast det de kostar för hästägaren att ha häst/30(dagar) och sedan gångra den summan med antalet dagar/månad som medryttaren har hästen.
Ju mer medryttaren betalar, ju mer får hon troligast göra.
Veterinäravgifter är inte inräknade i summan och summan är fast/månad.

Halvfodervärd, är en person som betalar halva kostnaden på alla utgifter för hästen, även veterinär, försäkring, hovslagare mm...
Halvfodervärden har rätt att nyttja hästen hälften av veckorna men hästägaren har sista ordet efersom denna äger hästen.
Dvs säger ägaren att halvfodervärden inte får tävla (hästen kanske inte håller för det) så får halvfodervärden respektera detta.

Helfodervärd, är en person som betalar alla utgifter för hästen, förutom det som det kostar att köpa in hästen.
Ett avtal reglerar från början vad denna får göra med hästen, så som att tävla och träna och flytta hästen eller inte flytta utan ägarens tillåtelse.
Helfodervärden stallar ofta upp hästen på ett annat stall än där hästägaren hade hästen innan.
Kan även hända att hästen står kvar.

Hästägare, är en person som betalat för hästens utgifter innan någon av ovanstående trädde in i bilden.
Ägaren har även stått för kontantinsattsen att köpa hästen.
Ägaren har det yttersta ansvaret för hästen i alla lägen tills dess att hästen säljs, såvida detta inte regleras med ett kontrakt, tex vid fodervärdsförhållanden."

Beridare/tillridare: är en person som är utbildad att rida in, träna och utbila en annans häst: De får betalt för sina tjänster och bör ta betalt vitt eftersom det är en lön.
Bara för att du kan rida behöver inte betyda att du är lämplig som en beridare/inridare.

Delfodervärd är precis som en halvfodervärd (se inlägg ovan) men det är frågan om fler personer än 2 i bilden med hästen.
Det är samma förhållanden ekonomiskt och ansvarsmässigt som för halvfodervärden.
Är man delfodervärd är man oftast 3 personer på hästen.
Det innebär att alla 3 delar på utgifterna.

Om det är så att en av delfodervärdarna rider och har hästen markant mindre än de andra två fodervärdarna så är den egentligen en medryttare (under förutsättning att denna betalar mindre med).

En delfodervärd skall betala för att få ha hästen.
Det är ingen skillnad på att vara delfodervärd som att vara helfodervärd när det kommer till den ekonomiska ansvarsdelen.

Enda gången du Inte ska betala för hästen är om du är en skötare.

Enda gångerna du ska Få betalt från ägaren för att du håller på med hästen är om du är:
*beridare/tillridare/inridare.
*utbildare, du tränar hästen för att förbättra den och ni från början kommit överenns om detta. (oftast så utannonserar någon part ut denna tjänst eller önskan om denna tjänst).
*anställd skötare.
*har hästen på försäljning.

Jag kan förstå att inte alla har råd att betala för att få rida någons häst, men vill ni inte betala, så får ni också respektera både vad ni är och vad ni får, en skötare som får göra det hästägaren säger att ni får göra.
Har ni tur hittar ni en snäll hästägare.

Huruvida skogsridning är en betalning i sig, nej det är det inte om du söker en medryttare, men det är det om du söker en skötare.

Om det står i annonsen att de söker en medryttare, och hästen när ni åker ut inte är ridbar, eller är dåligt utbildad, så är det ju inte den sortens häst du söker.

Senast ändrad:

Heja Sammet!
Du sammanfattar det hela så underbart bra!

Den enda invändningen jag har är att jag undrar varför skogsridning inte skulle vara "värt" något? Många människor tycker att just ridning i skog och mark är det mest fantastiska som finns!

Det är ju inte precis gratis att rida turridning. Då betalar man ju för en fin upplevelse tillsammans med hästen. Varför är det mindre värt om man är medryttare?

Jag menade att det inte kan ses som betalning till ägaren när man är medryttare eftersom man, om man rider ut med hästen i skogen som medryttare och inte betalar för det rgentligen är en skötare.
:)

Jag har tre tävlingshästar och har dessutom barn och arbete.
Jag har två tjejer som hjälper mig i stallet och med hästarna, tre dagar i veckan.
Det är inte fråga om någon träning utan att skritta ut på dem eller att jogga dem lite på ridbanan.
De dagar de kommer så mockar de och sköter allt runt hästarna.
Om de själva vill följer de med till tävlingarna och passar barn/leder häst.
Jag anser att det är jag som är den stora vinnaren på detta. Tjejerna är fantastiska på alla sätt.
Alla omkostnader på tävlingarna i form av mat och dryck till dem bjuder jag självklart på.

solregnen skrev:
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte)

:confused: Men varför gör du det då?? Om det inte är så kul att mocka skit och rida skulle jag aldrig göra det, inte ens gratis!!!

Jag råkar ha möjlighet att ha egen häst, behöver inte hjälp med den, men OM jag behövde medryttare skulle jag inte tveka att ta betalt. Och då har jag ändå hästen i eget stall där jag inte betalar hyra... Det är ändå mycket pengar som ligger i omlopp när man håller på med hästar och varför ska man då inte kunna få hjälp med kostnaden?!!!?? För det är ju ändå som du säger, man hjälper varandra! Det är inte mer än rätt att man hjälper till med del av kostnaden, gör man inte det behöver man inte heller rida...

När jag hade medryttare eller någon red min häst så var det gratis för oss båda. Ingen betalade nåt. =) Så snål ska man väl inte vara? :D :D

Får jag kontra med att säga
"Så snål får man väll inte vara så man inte kan tänka sig att betala en summa för att få låna någons häst!"

Nej du, 1000 kr för 2 ggr per vecka gör man ingen förtjänst på. Det ersätter inte mina kostnader för hästen på långa vägar.

MEN jag är väldigt glad att det finns medryttare, typ flera av er här på forumet, som förstår förmånen i att få rida på och betala för min och andras fina hästar. Vi som investerat 100 tusentals kronor i inköp av häst. Vi som tränat 100 tals timmar och lagt ned massvis med pengar på att få våra hästar på MVS nivå och däröver. Vi som inte tycker att för oss helt okända människor endast gör oss stora tjänster och inte behöver betala när de kommer och rider någon dag i veckan, när vi vill vara tillsammans med våra familjer.
Vi som inte kräver matfixning eller mockning eftersom vi står på fullskötsel, vi har också ridhus och tillgång till tränare. VI ÄR MYCKET glada för er som förstår att det är en förmån att få betala en bråkdel av vad detta kostar.

Stinky skrev:
Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

Super bra svar =)

har ingen medryttare själv men skulle jag ha det så tycker jag den ska betala för att rida mina MSV hästar de är riktiga läromästare och det är jag som lägger ner pengar på utbildning och annat till dem.Att någon skulle komma och bara rida och utbilda sig helt gratis på mon bekostnad näe aldrig i livet,dessutom skulle jag aldrig ha en ledig dag ändå eftersom jag har fem hästar,den enda hjälp jag skulle få var att dagen skulle gå lite smidigare(en häst mindre att rida) Nu är ju inte jag fritidsryttare,är man det kanske man tänker i andra banor:devil:

Som medyttare har man ingen häst gratis, man har ingen häst alls. Man kan bli uppsagd när som helst, har (oftast) inte rätt att tävla eller träna på annan ort. Anledningen till att ägaren har valt att ha medryttare är antagligen att få "hästledigt" ibland. Eller att få in lite pengar och då väljer man ju såklart en medtryttare som har råd att betala.

Jag har faktiskt hjälpt till i en ridskola mot att få rida. Jag riden inte MVS dressyr, men har definitivt haft större ridvana än ägarna till de medryttarhästar jag haft. Tänk dig att en person som rider Grand Prix-dressyr kommer och vill bli medryttare på en/flera av dina hästar. Tycker du att det viktigaste är att de betalar för sig?

Nu menar jag inte att man har medryttare för att utbilda hästen i första hand, utan ville ge ett exempel till just dig.

Jag menar att nr 1 på listan över vad medryttaren ska ha för kvaliteer kanske inte alltid är ekonomi. Ibland, för vissa och vid vissa tillfällen (ex arbetslöshet el vad som helst) så är det väl det, men jag skulle tro att det är viktigare att man litar på personen!

När min hund ska ha hundvakt så är det först och främst känslan jag går på, inte hur mycket JAG måste betala för att de ska få njta av min underbara jycke!;)

Hej läste nyss att vissa ridskolor hyr ut hästar,som man kan ha som sina egna vissa dagar i veckan en ridskola tog hela 1800 kr/mån. Då fick man ha hästen i 3dagar/v. Ni som ojar er över att behöva betala 500-700kr/v för att roa er på min bekostnad kan gå till ridskolan!

Mkt möjligt att man inte tjänar på 1000kr, menade bara att det nästan känns så. Jag förstår självklart att det är svindyrt med häst i sthlm...men har man väl skaffat häst får man ju stå ut med dessa kostnader! Jag är absolut inte emot att man tar betalt av sin medryttare, det hade jag absolut oxå gjort! Men man behöver ju inte ta en enorm kostnad. För isf kan man ju nästan skaffa en egen häst ist...vilket jag helst vill..men skulle nog inte klara det ekonomiskt tråkigt nog.
Sen förstår jag även de som säger att de måste ta betalt, för annars tar inte medryttaren sitt ansvar, visst det finns säkert såna. Men jag har ridit en häst i sthlm sen -98, helt gratis! Och jag var där från 2-4 dgr/ veckan förr...ställde alltid upp oavsett väder! Ville ägaren ha extra hjälp så fanns jag. Men det är just för att jag tycker det är så oerhört roligt! Att rida och hålla på med hästar är ju det roligaste man kan tänka sig! Okej, det är väl inte alltid kul i ösregn eller snöstorm...men det kan ju inte vara sol varje dag! Tråkigt bara att det finns de som inte tar sitt ansvar... Man får nog leta länge o noga för att hitta en passande medryttare! Det är ju viktigt att både häst, ägare och medryttare passar ihop!

Lollish skrev:
Mkt möjligt att man inte tjänar på 1000kr, menade bara att det nästan känns så. Jag förstår självklart att det är svindyrt med häst i sthlm...men har man väl skaffat häst får man ju stå ut med dessa kostnader! Jag är absolut inte emot att man tar betalt av sin medryttare, det hade jag absolut oxå gjort! Men man behöver ju inte ta en enorm kostnad. För isf kan man ju nästan skaffa en egen häst ist...vilket jag helst vill..men skulle nog inte klara det ekonomiskt tråkigt nog.
Sen förstår jag även de som säger att de måste ta betalt, för annars tar inte medryttaren sitt ansvar, visst det finns säkert såna. Men jag har ridit en häst i sthlm sen -98, helt gratis! Och jag var där från 2-4 dgr/ veckan förr...ställde alltid upp oavsett väder! Ville ägaren ha extra hjälp så fanns jag. Men det är just för att jag tycker det är så oerhört roligt! Att rida och hålla på med hästar är ju det roligaste man kan tänka sig! Okej, det är väl inte alltid kul i ösregn eller snöstorm...men det kan ju inte vara sol varje dag! Tråkigt bara att det finns de som inte tar sitt ansvar... Man får nog leta länge o noga för att hitta en passande medryttare! Det är ju viktigt att både häst, ägare och medryttare passar ihop!

Bra skrivet! Det viktigaste är ju att alla är nöjda!:)

Lopphög skrev:
Hej läste nyss att vissa ridskolor hyr ut hästar,som man kan ha som sina egna vissa dagar i veckan en ridskola tog hela 1800 kr/mån. Då fick man ha hästen i 3dagar/v. Ni som ojar er över att behöva betala 500-700kr/v för att roa er på min bekostnad kan gå till ridskolan!

Jag ojar mig inte! Jag säger bara att för vissa är det dyrt att ha häst, för andra inte. Och för en del är det svårt att få fram 500kr/månad. Detta behöver ju inte betyda att man är en sämre medryttare/hästmänniska!

Om du känner att någon roar sig på din bekostnad, så har du nog fel medryttare. Jag tror inte att detta har att göra med betalningens storlek! Om du kände att du fick en dag ledigt och att din älskade häst hade det bra med sin underbara medryttare, så kanske känslan blir en annan. Typ att det kan vara skönt med en pålitlig, ansvarsfull, duktig, trevlig, kunnig, etc etc (eller vad det nu kan vara) medryttare.

Om man är fattig hästägare så är det såklart viktigt att få tillskott i kassan. Men ändå vill jag påstå att det nog inte är det viktigaste för de allra flesta.

Om du tror att det är lätt att hitta en bra och billig medryttarhäst i Stockholm. Med samma rättigheter som om du ägde hästen och till ett billigare pris, så tar du nog miste... Allt har fördelar och nackdelar!:)

solregnen skrev:
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Jag har en medryttare som rider ut med min häst och har fått noggranna instruktioner från mig vad som gäller. Hon mockar och sköter hästen om jag inte har hunnit det själv.

Hon ska inte betala:
1. hon avlastar mig och får sköta om hästen och boxen
2. jag vill ha kontroll på hur hon rider och lägger mig i det. Jag undervisar henne när jag har tid (är ridinstruktör, fast jobba inte med det längre, mer än några få elever på privathäst), för att hon ska kunna rida min häst bättre. Detta har jag nytta av och tar inte betalt för.
3. det är skönt att kunna ha någon som vet hur man vill ha det i bakfickan. när man får det extra körigt, ska bort eller blir sjuk.

Bra medryttare ska man vara rädd om. De växer inte på träd.

När jag letade medryttare handplockade jag henne och frågade om hon ville rida min häst när hon blev utan häst.. så jag har liksom haft ögonen på henne ett tag. Jag ville han någon som är duktig, ödmjuk och har känsla. samt är vuxen - ur ansvarsynpunkt och flera andra aspekter är det en vuxen medryttare som är mest praktiskt enligt mig.

Hon får även åka med när jag åker och tränar om hon har tid och lust. Alltid snappar hon upp något och så kan vi diskutera hästen som vi båda gillar :love:

Mvh
CiaAn

Kanske är det så att det handlar om den gamla hederliga ekonomiska principen: Tillgång och efterfrågan styr priset.

Många hästägare som behöver avlastning och få medryttare betyder att priset sjunker för medryttarna.
Få hästar och många medryttare betyder att priset ökar.

Till detta kan vi spekulera i olika utbud på hästar och medryttare. Det kanske finns "tjänster/produkter" som har en högre kvalitet eller fler funktioner/möjligheter. Låt säga en välutbildad häst, på en ridanläggning med ridhus och tränare skulle kunna ha fler funktioner och möjligheter. Jämfört med den gamla travaren på gården ute i skogen som gjorts sitt på tävlingsbanorna men vill bli lite motionerad i skogen sina sista år.

Alltså:
Tillgång och efterfrågan styr pris. Men själva möjligheterna i medrytteriet är även det viktigt för prissättningen.

Efter vi har kommit så här långt kan vi börja diskutera moralen och rimmligheten i att det kosta pengar. Min personliga ståndpunkt är att det är helt ok att ta det pris som någon är villig att betala för att vara medryttare.

Hej jag förstår inte är det inte så att om man inte har pengar så kan man heller inte rida.Jag kan inte säga att jag är en duktig och ansvarskännande människa och bara låna en 100000kr häst gratis. Detta handlar om principer,och det har inget med hästägarens ekonomi att göra. Betala får man göra vadhelst man vill utföra för sport.Om jag vill ha en beridare med utbildning som kommer och rider min häst så självklart betalar jag! Att jag ska dalta med alla fattiga och lata avundsjuka gamar som vill mocka och sopa för att få rida gratis.Det är inte en social instans jag bedriver! Tänk om!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 687
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5