Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Det enda rätta och enkla svaret är detta:

Det man gör upp på innan är vad som gäller. VAD man kommer överens om är upp till varje situation. Man ska inte gå med på något (vare sig som ägare eller ryttare) som man inte känner är rätt för en själv.

Nej, men vad HEMSKT! :eek:
Fattar du inte vilken tjänst dom som lånar din transport gör dig? :confused:
:angel: (OBS! I R O N I S K! ):angel:

det är inte så krångligt igentligen, bara döpa om medryttare till delfodervärskap, så blir det inga diskussioner.

jag har haft både betalande och icke betalande medryttare.
i flera fall har jag som hästägaren, både mockat åt hästen, ibland borstat, sadlat och gjort iordning den, ibland fixat fodret. Vissa dagar får medryttaren göra allt själv. Jag som hästägare - Kör hästarna till träningar/tävlingar åt medryttaren. Hjälper till o hålla häst på tävlingsplatsen - åt medryttaren. Låter medryttaren få tävla, även om det i vissa fall krockar med en start som jag, som hästägare, tänkt göra. Brukar mkt sällan kräva att dom ska ta vilodagar, eller att dom ska göra det o det. (såvida dom inte gått med på ett visst avtal redan från början, tex enbart rida i skogen, eller träna etc) Och visst har jag hos ngn medryttare varit med och undervisat denne och lärt dom nya saker. Tex om unghästhantering/inridning. Hur man tömkör m.m Eller erbjudit ngn att sitta upp och känna på en välutbildad häst. Och självklart får medryttarna vara ensam o ta hand om hästen, utan mig också.
jag litar på att min medryttare tar ansvar och behandlar hästen utifrån att den hade vart dennes egen häst - med sunt förnuft.
Litar jag inte på personen - får denna icke vara kvar.
Och funkar det - så kan ett långvarigt samarbete, flera år, kunna vara aktuellt.

Många medryttare får det o låta som att dom enbart gör hästägaren en tjänst. Men det är ju sitt eget intresse man sysslar med. Det finns ingen som säger att man som medryttare MÅSTE ta åt sig ansvar om man inte vill. Det är ens eget frivilliga val. Självklart uppskattar hästägarna sina medryttare, varför skulle man annars ha en på hästen sin. Men både hästägare och medryttare har samma intresse - hästhållning, och till det ingår det som förekommer bland hästar och dess miljö.

bengall skrev:
Nej, men vad HEMSKT! :eek:
Fattar du inte vilken tjänst dom som lånar din transport gör dig? :confused:
:angel: (OBS! I R O N I S K! ):angel:
ja, just det som underhåller bromsarna och sånt så den inte går sönder! jag ska genast ge dom pengarna tillbaka, hur kan jag med?? :rofl:

Jag anser att det inte är ngt konstigt med att betala en del av av det kostar att ha häst om man vill rida en "nästan" egen häst, men utan ngt som helst ansvar.

En del vill ha en del av hästens omkostnader betalda, kanske en del av hovslagarens kostnad etc...

Eller, rättare sagt, ngn som kan tänka sig att dela den utgiften för att få lyckan o tillgång till häst utan att själv varken kanske ha råd, eller är villig att ta dess fulla ansvar samt mkt tunga arbetsinsats o försakanden det innebär att ha egen/egna hästar, samt i eget stall...

Mina medryttare får alla ge ca 5 %av vad det verkligen kostar att ha häst, samt slipper ngt som helst ansvar utom då att vara både ambitiös, samt ansvarsfull o se till hästens bästa!

Inget mockande, inget smörjande av läder, inga täckestvättningar, inga gödselhanteringsproblem, inga utgifter för underhåll av hagar o stallar, inga dyra försäkringspremier eller arrenden av hagar att betala...Inga transporter av storbalar varannan vecka o inköp av traktorer för att kunna ta hem dom....(vet o vaccineringar ska vi inte ens nämna....)

Jag har själv valt att hålla häst, till priset av att jag helt enkelt inte har tiden att rida dom eller på annat sätt umgås med dom dvs det "roliga", i den utsträckning jag skulle vilja...

Varför skulle jag tillhanda hålla ngn välgörenhet för en häst/ridsugen människa, som inte vill trada runt i ridskolespåret o betala lika mkt för en ridlektion, som jag tar för i stort sett "fri" tillgång till "egen" häst per/mån, när "lustenhälsan o fritiden "räcker till....?

Nä, ska man rida mina hästar får man vackert betala ett litet bidrag åtminstone till hovslagaren...

Vill man inte betala får man vända sig någonannanstans, eller skaffa egen häst...(gissa vem som är säker på att det inte tar lång tid innan denne funderar i samma banor som mig...?)

Tycker o anser det vara fritt upp till var och en hur man vill lägga upp sitt "hästeri". å visst, jag har också låtit vissa rida helt utan att ge ngn som helst kompensation för det...

Men, nej, jag har kommit fram till att det är djupt orätt att ngn ska slita på min hästs skor, utan att ge en liten procentandel av vad det verkligen kostar ....å dessutom att det står mig helt fritt att vilja ha det så!:)

De kan dessutom ta "semester" när de vill och har fri tillgång till mig som handledare och instruktör....

Madick skrev:
Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

Du kunde inte ha sagt det bättre! Håller fullkomligt med dig i varenda ord som du skriver!

Jag har alltid varit emot att betala för att vara medryttare, men efter att ha läst den här tråden förstår jag lite bättre varför så många tar betalt. Men jag kan ändå tycka att det är överpris många gånger. Vissa tar lika mycket eller mer för ridning själv i skogen som en lektion för instruktör. Vad väljer man liksom... svaret är självklart för mig i alla fall, instruktören.

Jag tycker inte att medryttare ska behöva betala när det bara gäller promenadridning. Jag har sett vissa ta 100 kronor eller mer för att skritta hästen! Det tycker jag faktiskt är rätt knäppt... Om man tex då skrittar hästen tre gånger i veckan ska man betala 1200 kr i månaden! :eek:

Jag förstår att man kan få betala om man har hästen mycket och rider för intruktör och tävlar och så, men sen kan man ju undra varför vissa då har häst när de inte har tid med den fem dagar i veckan? Bara en stilla undran...

Mina stora hästar kostar mig ca 3.500 i månaden och då har jag inte räknat med mitt arbete på ca tre-fyra timmar per timme som min medryttare rider!

(de kostar detta per styck)

Varför skall jag då ge dom mina instruktioner o mina dyra hästar till "rea-pris"?

Å alla mina semestrar som aldrig blir av?

Har vart till Åland tre dagar...de enda dagar jag vart borta de senaste sex åren!

Kan tillägga förresten att jag o mina medryttare har ett mkt gott förhållande till varandra, de tycker det är mkt BILLIGT tom!

Annars är priset inget vi diskuterar särskilt mkt...det var
uppgjort från början och inget som kommer på tal...

Däremot kan de ibland lägga märke till att efter betalningsdatum så har ngn av hästarna ett nytt ländtäcke, eller kanske fått en ny
sändning av tjärspray..etc

Ngt mina medryttare också glädjs åt, för det e inget kul å rida(skritta) i skogen med alla brems o mygg/knott sommartid utan tjärspray...(å de kostar 160 kronor flaskan, som räcker en vecka åt en häst)....

Och på din andra fråga kan jag svara:Av samma skäl som vissa vill vara medryttare:De har inte tid eller råd med egen häst, men de
har ett brinnande intresse!

Så varför ifrågasätta överhuvudtaget?

Vi har ju ett intresse gemensamt och vi underlättar för varandra att bedriva detta intresse, kan väl inte vara ngt annat än fint????:confused:

Just det, Tolly!

Du har så rätt så!

Om man inte vill betala det som resp. hästägare vill ha i del av medryttarnas "delfoderskap", så är det ju bara att leta vidare, eller köpa en egen häst?:confused:

Lånar sista..

Denna oändliga diskussion om betala/inte betala för att få vara medryttare.

*suckar*

Vore det inte enklast om vi hästägare gick ihop och hjälpte varandra.? :idea:

Om vi hjälps åt och sköter/rider varandras hästar de dagar som vi själva inte kan, då behövs ju inte medryttarna alls! :angel:

Då behöver dom inte störa sig på att de är tvungna att betala för att just vi har skaffat häst! :D

Då får ju alla som numera är medryttare ta och skaffa sig egna hästar och med det egna utökade kostnader!

Obs.. Dispens kan ges till trevliga, pålitliga betalande medryttare! ;)

Hohoho!Där sa du ett rättans ord!Håller med dig, vilken bra ide´!:) :rofl: :rofl:

bedorah skrev:
du ska aldrig behöva betala för att få rida nån annans häst för de är juh liksom du som tar hand om hästen å gör allt grov arbete åt ägeren..så har jag alltid tänkt när jag har blivit medryttare att jag ska ta hnad om häten å som då "betalning" får jag rida..de går liksom jämt upp då..om ni förstår?!..
tycker de e helt idiotiskt att ta betalt för att nån rider ens häst..helt sjukt!!dom ska va glad för att nån ens vill hjälpa till me en häst som inte ens e sin egen..å mocka å allt..!

kram emelie:)
Allt det där du räknar upp är väll saker som dagligen behöver göras med en häst. Mina hästar kostar pengar varje dag. Och endå får jag mocka:confused: konstigt.
Jag skulle kunna tänka mig att låta någon rida mina hästar gratis om de red så bra att de tillförde hästen något. Dock är sådana ryttare mycket sällsynta.
Jag behöver absolut inte någon medryttare för att ha råd eller tid eller ork att ta hand om mina fyra hästar.
Jag skulle även kunna tänka mig att ha en medryttare i form av någon jäkligt rid/hästsugen seriös tjej som själv inte hade råd/möjlighet att ha egen häst. Även de är sällsynta. Däremot så kryllar det av tjejer som tror att de kan och vet allt och tröttnar på ett par månader.

För de allra flesta unga människor så är ridskola med fullservice det bästa sättet att rida på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 686
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila