Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

bedorah skrev:
jaaa men de e juh så här att man tar hand omhästen och betalar kanske lite stallhyra mm.för det är juh ändå jag som medryttare som tarhand om allt förutom all kostnad!! så där har u fel f´ör qatt en som vilö ha en medrttare är beroende av hjälp och då gör jag den personen en jätte stor tjännstsom vill hjälp den utan att få nått betalt egentligen!!! så e de

Jag är fullkomligt övertygad om att 99% av de hästägare som har betalande medryttare skulle kunna ta hand om sin häst själv i händelse av att medryttaren inte har möjlighet att fortsätta. Medryttare har hästägaren för att få tid till att göra något annat några kvällar i veckan. Detta innebär inte att hästägaren inte skulle kunna åka ut till stallet även de dagarna, så var är beroendet??

Själv är jag då medryttare några dar i veckan just för att ägaren ska få lite kvällsfritid samt även för att jag vill lära känna en häst, få pyssla mer än på ridskola och få bestämma själv!! Men jag vet att blir jag ex. magsjuk så ordnar ägaren det så att hästen blir omskött även om det skulle råka vara "min dag".

Knapplån

Detta med att många tror att man kan betala för sig genom att jobba i stallet och ta pass om det är kollektivt.

Kanske funkar i många stall men inte i mitt stall. Där får inte medryttare hantera andras hästar, (in-utsläpp, fodra etc). Oftast är ju medryttaren i stallet för få dagar för att ha riktig koll på saker och ting.
Jag skulle bli skogstokig om min häst for illa på nåt sätt och det visade sig att det var nån annas medryttare, som jag knappt vet vem det är, hade tagit hand om min häst.

Mocka och fixa mat anser jag som naturligt, det betalar man inte med.

Vill man rida min häst så får man betala för sig, han är inte gratis.
Jag tänker inte sponsra någon annans hästintresse.

Tycker inte att man ska betala för att hjälpa att rida någon annans häst. Bara om man tex är två personer som äger hästen tillsammans, eller att man är två som är fodervärd. Att man delar lika..
Men att åka och rida någon annans häst skulle jag inte betala pengar för. Då tar jag hellre dom pengarna för att betala på en egen häst.

Jag rider själv en häst som bor tre mil härifrån. Ägaren är helt oöverlycklig att jag avbelastar henne och vill absolut inta ha en krona. Hon vill ju det som är bäst för hästens intresse, inte hur hur mycket pengar hon får.
dessutom betalar jag ju min del genom att köra sex mil för att få rida en sväng.

*lånar knapp*

Om man kan betala x antal kronor för att rida på ridskola en gg i veckan kan man väl betala samma summa för 2-3 ggr per vecka? Det finns ingen anledning till varför hästägare ska hålla andra ryttare med "ridning" gratis.

// M som både betalat och tagit betalt för "medrytteri"

Apollo skrev:
Knapplån

Detta med att många tror att man kan betala för sig genom att jobba i stallet och ta pass om det är kollektivt.

Kanske funkar i många stall men inte i mitt stall. Där får inte medryttare hantera andras hästar, (in-utsläpp, fodra etc). Oftast är ju medryttaren i stallet för få dagar för att ha riktig koll på saker och ting.
Jag skulle bli skogstokig om min häst for illa på nåt sätt och det visade sig att det var nån annas medryttare, som jag knappt vet vem det är, hade tagit hand om min häst.

Mocka och fixa mat anser jag som naturligt, det betalar man inte med.

Vill man rida min häst så får man betala för sig, han är inte gratis.
:bow:
AMEN!

Apollo skrev:

Nä men du kan ta betalt för att nån annan tar hand om din häst när du inte har tid/lust/ork.

Jag har jobbat i stall och ridit/kört stallets hästar, hur skulle det se ut om jag skulle betala för att få vara i stallet mellan 7 och 15 och ta hand om hästarna. Eller är det skilnad på om man har 1-3 hästar eller om man har fler?
Var går gränasen för när man skall betala eller få betalt?

Kram

Senast ändrad av en moderator:

minternet skrev:
*lånar knapp*

Om man kan betala x antal kronor för att rida på ridskola en gg i veckan kan man väl betala samma summa för 2-3 ggr per vecka? Det finns ingen anledning till varför hästägare ska hålla andra ryttare med "ridning" gratis.

// M som både betalat och tagit betalt för "medrytteri"

när du rider på ridskola så får du en utbildad instruktör.

Du rider väl inte geratis för tränare eller, om du inte har nån närstående som ät tränere.

Om man sätter in en annons om att man vill bli medryttare så är det för att man vill rida1 -2 ggr/v utan att ha nåt ansvar med egen häst, pengar, veterinär, skoning, vaccinationer, etc etc.
Man kanske inte har tid eller råd att ha egen häst just nu, eller kommer aldrig att ha det.

Varför ska jag då sponsra deras hästintresse, då får man lov att rida på ridskola.
Det finns en massa saker som man aldrig lär sig på en ridskola, där får man oftast en färdigsadlad häst,allt annat runt omkring att ha egen häst/hästvård lär man sig oftast aldrig.

Men som man kan lära sig genom att var medryttare.

Jag delar med mig av det bästa jag har (och min kunskap många gånger).

Jag har inget ekonomiskt behov av en medryttare, och inte heller för att få "slippa " åka till stallet en dag. Vi hjälps åt i stallet med att byta mockdagar om det behövs.

Men vill man var medryttare så får man betala för sig och det kommer jag alltid att tycka.

Om man räknar det som jobb att mocka och fixa mat åt den hästen man rider och som bär dig på ryggen för att du ska få ha roligt, så är man lat tycker jag och vill bara ha ut det bästa, nämligen ridningen.

Det är skillnad på att ha ett hästjobb, där man får betalt för det är en anställning, och att vara medryttare.

Men hur många hästar skall man ta hand om för att det skall betraktas som jobb.

På min första anstälning hade jag hand om tre hästar som jag skulle ta hand om i det dagliga och gjorde alla stall sysslor utom att fodra för det hade dom en annan som gjorde, skulle jag då betalla för att rida ut, mocka, borsta mm.

Nä fy för att dra nyta av andra meniskor bara för att man har häst.

Kram

Men snälla det är väl skillnad på att vara anställd och att vara medryttare.

Du menar att jag skulle betala någon för att de ska få rida min häst. ALDRIG I LIVET. Betalar gör jag min tränare som utbildar min häst.

Vid en anställning har man ett anställnings-avtal, man får lön, semesterersättning, 5 veckors semester etc, etc.
Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter, lön, fixar vikarie om nån är sjuk, etc etc. Men du kanske jobbar svart.

Är det det som jag ska betala tycker du för att du tycker du gör ett jobb genom att rida min häst.

Nä Fy för medryttare som uttnyttjar oss som har råd att ha häst.

(lånar)

Några har skrivit att medryttare som betalar för sig tar mer ansvar.

Jag hade en medryttare som betalade 600 kr i månaden för att ha hästen 3 dagar i veckan. Hon red kanske 1 gång i veckan. under denna period gick pålle på bete så det var ju ingen mockning eller sånt men det kändes ju ändå ganska ansvarslsöst att bara strunta i honom när hon inte orkade.

Jag sa till henne flera ggr att ringa och byta dag eller säga till i alla fall så jag kunde åka ut istället, men nej hon hörde inte av sig.

hon slutade rätt fort kan jag lägga till.

dear_jessie skrev:
att ta betalt för att någon annan rider min häst är som att ha tjänstefolk som får betala för att dom skurar mina golv!:smirk:

Då måste du ha en hemsk häst att vara omkring o att rida. Eller kanske du har tröttnat på att ha häst? För mig är det inte jobb att gå till stallet och rent nöje att rida, kan inte jämföras med att skura golv. Har men en sådan inställning ska man nog inte ha häst.

Jag har betalande medryttare och har varit betalande medryttare, tycker det är det naturligaste i världen såvida inte medryttaren är superutbildad och tävlat på hög nivå och bidrar med sin ridning till utbildning av hästen. Medryttaren är ingen vinstgivande institution, oftast så betalar dem mycket mindre än vad de skulle göra om de red på ridskola. min medryttare baralar ca 20% av månadskostnaden och rider 3 dagar i veckan i ett stall med mycket goda träningsmöjligheter!
Börjar bli trött på alla som tjatar om att inte betala... det är inte så att de gör mer jobb än hästägaren och de har inte det totalansvar för hästen som ligger på hästägaren. Det kostar att ha häst! Ni som inte vill betala kan säkert hitta gamla travare ute på vischan som är gratis att rida, eller hästar som är mer jobb än nöje att rida, sådanna finns också. Men är man inte beredd att betala kan man inte ha några som hälst krav på häst eller ridmöjligheter!:cool:

Jo tack, jag har bara haft vita jobb eller hjälp min tränare i utbyte mot tränigar.

Skulle ändå inte ta betalt om nån skulle ta hand om mina hästar.

Kram

jag ser på saken såhär: betalar jag ägaren för att rida hästen så ska jag få rida "hur jag vill". dvs. en ordentlig tur i skogen, ett pass i paddocken osv. jag ska även få chans att ställa upp i tävlingar om det finns möjlighet. däremot om jag rider en häst som jag inte betalar för, då accepterar jag även att ägaren säger att jag tex. endast får skritta vissa dagar. kanske får jag också vara beredd på mer stallarbete. jag har varit både skötare och medryttare/delfodervärd och jag ser dessutom stor skillnad på det.

lisa skrev:
Ja, det är alldeles för mycket!

Jag har precis flyttat till Tokholmen och vet inte vad som är normalt, men runt 500 kr/månad för 2-3 dagar tycks vara standard. Det skulle jag kunna betala (men inte just nu tyvärr :( ) OM:

-Hästen var välutbildad, det finns ridhus och möjlighet att rida för tränare
-Stallet ligger vettigt till
-Det ingår en OK mängd arbete, mockning är självklart men kanske inte kollektivpass för hela stallet som tar en timmeetc. Då kan man göra det istället för bet. tycker jag

BRAVO!!! :D:D femhundra spänn tycker jag med är lagom. :)

bedorah skrev:
jaaa men de e juh så här att man tar hand omhästen och betalar kanske lite stallhyra mm.för det är juh ändå jag som medryttare som tarhand om allt förutom all kostnad!! så där har u fel f´ör qatt en som vilö ha en medrttare är beroende av hjälp och då gör jag den personen en jätte stor tjännstsom vill hjälp den utan att få nått betalt egentligen!!! så e de

Det är väl inte bara du som medryttare som tar hand om allt i stallet? Så fungerar det i alla fall inte hos oss...medryttaren tar hand om precis samma saker som ägaren gör de dagar den har hästen...ingen skillnad. Skillnaden är att ägarens kostnad/dag är mycket högre än medryttarens och att det är ägaren som tar alla kringkostnader rörande utrustning, hovslagare, veterinär, vaccinationer, extra foder mm mm mm....
Alla som har medryttare är inte i behov av hjälp. Jag kan, om jag vill, ha min häst själv varje dag. Men jag får mer energi och lust att hålla på med hästar om jag har ett par dagar ledigt från det i veckan, då ger jag möjligheten till nån annan att betala och få dessa dagar och då ha hästen som sin egen med allt det innebär. Det tycker jag är bra för både mig, hästen och den som är medryttare! Men det är ju bara vad jag tycker.

Vad som ingår eller inte för en betalande medryttare är upp till var och en.
Men varför ska jag betala stallhyra och sen låta nån annan rida min häst gratis?? (som förmodligen är överlycklig över det)

Paradis skrev:
Men hur många hästar skall man ta hand om för att det skall betraktas som jobb.

På min första anstälning hade jag hand om tre hästar som jag skulle ta hand om i det dagliga och gjorde alla stall sysslor utom att fodra för det hade dom en annan som gjorde, skulle jag då betalla för att rida ut, mocka, borsta mm.

Nä fy för att dra nyta av andra meniskor bara för att man har häst.

Kram

Du väljer helt själv. Gillar du inte "jobbet", ta det inte då! Är det någon som tvingat dig att rida och sköta andras hästar? Kan du få ett betalt jobb där ridning ingår, men grattis, ta det då! Vill du inte betala för att rida behöver du ju inte, det är ju bara att avstå.

Håller nog med Mercedes Benz, om man inte tar betalt så är min erfarenhet att folk är betydligt mer oseriösa med att verkligen komma på utsatta dagar. Jag är rätt trött o förbannad på att först "skola" in folk på min väl ridna, men känsliga, häst för att de sen ska skita i att komma när vi har bestämt, vilket ställer till det i träningsschemat på hästen.

Jag förstår inte heller riktigt varför jag ska hålla häst åt någon annan? Har du en susning om vad månadskostnaden är för häst, särskilt om du stallar upp den nära en större stad? Jag ser det som att du får möjligheten att rida en häst som med all sannolik håller en högre standard än ridskolehästen, du får kanske rida ut, kanske möjlighet till att få träna/tävla på en häst som faktiskt är utvecklingsbar eller utvecklar dig som ryttare.

Att sköta hästen, att "mocka skit" och är något man faktiskt måste göra om man rider, det är väl en självklarhet?

Jag har tröttnat på oseriösa medryttare och har numera en ganska kort stubin när det gäller slarv och nonchalans för de mål som finns uppsatta för hästen så nu har jag slutat våndas över att ev behöva säga till någon att de inte är välkomna att rida min häst längre, herregud det är ju en stor investering jag har gjort det här med häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V