Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

*knapplån*

Är beredd att betala men inte riktigt vad som helst. Blev erbjuden skogsridning 1 dag i veckan för 1200 kronor i månaden. Det var i saftigaste laget, då skulle jag betala mer per gång än jag betalar på ridskolan. Utslaget så skulle det bli ca 300 per gång beroende på om det hade blivit 4 eller 5 gånger per månad, är ju lite olika antal veckor på en månad.300 betalar jag för privatlektion när jag rider på ett annat ställe och jag tycker ändå det är viss skillnad på skogsridning själv och en privatlektion för ridlärare.

Håller med dig helt. Har själv ridit i andras hästar- vilket gett mig nöjet att få hålla på med hästar utan att det kostar massa pengar, och ger ägaren en utbildad häst! Men när det har kommit till skoningar m.m. som det bara är jag som behöver i ridningen, har jag betalat det själv vilket känns lite surt eftersom jag i slutändan ser det som så att det är hästägaren som drar nytta av den tid jag lagt på hästen- det är deras häst och inte min som ökar i värde i och med allt jobb som jag lagt på den. I det här fallet tycker jag det minsta man kan begära är att få skoningar och tävlingskostnader betalda, om det nu är så att ägaren mer än gärna vill ha hästen meriterad.

Men, nu har jag min egen häst som står ute på samma ställe på landet. Ägaren till min gamla ridhäst tar hand om henne under veckorna. Alltså tjänster och gentjänster. Ändå förväntas jag var oändligt tacksam för den hjälp han ger mig...:mad:

Jag kommer att stalla upp pållan i Stockholmstrakten till nästa år, och vill då gärna ha en medryttare. Och för mig känns det jättedumt att fråga om pengar för att jag får ledigt från mockning osv en dag och kan göra något annat...MEN, jag kommer att bli så illa tvungen, för stallhyrorna är oerhört höga här plus att det finns, har jag märkt, många som är beredde att ge en peng som del av hyra/mat/hovslagare för att få rida...Annars skulle de pengarna gått åt till att rida på ridskola nån timme i veckan, där allt är styrt i minsta detalj. Lyckan kan alltså vara gjord för någon som för ett par hundralappr i månaden får ha "egen" häst ett par dagar i veckan...

Motstridigt, ja. Men det är så det går till om man inte är ekonomiskt oberoende, för då vore det för mig en självklarhet att inte ta betalt...

:bump:

Ja, jag tycker heller inte att det är fel att ta betalt? Jag sa att JAG gör det inte, men jag tycker inte att det är fel att göra det. Min åsikt var att om någon tycker att 'jag skulle aldrig betala så mycket för att rida nån annans häst' så är det ju bara att låta bli?
Allt är tillgång och efterfrågan. Vill man rida, och är villig att betala för det, har man en större chans än om man tror att alla bara blir tacksamma för att de rider ens häst.
Så jag tyckte inte alls att man inte skulle ta betalt. Jag tyckte att det är upp till hästägaren att sätta sina villkor och upp till medryttaren att acceptera dem eller låta bli. Helt enkelt.

Apollo skrev:
Om man sätter in en annons om att man vill bli medryttare så är det för att man vill rida1 -2 ggr/v utan att ha nåt ansvar med egen häst, pengar, veterinär, skoning, vaccinationer, etc etc.
Man kanske inte har tid eller råd att ha egen häst just nu, eller kommer aldrig att ha det.

Varför ska jag då sponsra deras hästintresse, då får man lov att rida på ridskola.
Det finns en massa saker som man aldrig lär sig på en ridskola, där får man oftast en färdigsadlad häst,allt annat runt omkring att ha egen häst/hästvård lär man sig oftast aldrig.

Men som man kan lära sig genom att var medryttare.

Jag delar med mig av det bästa jag har (och min kunskap många gånger).

Men hur ofta är det så, tror du? Jag har varit medryttare länge, och oftast är det ju väldigt sällan man träffar hästägaren - hela poängen med medryttaren är ju att hästägaren har annat för sig de dagar medryttaren har hästen. Jag har lärt mig mycket av mina medryttarhästar, men nästan ingenting av hästägarna. Däremot har ridskolan alltid varit en kunskapsbank - där finns det erfaret och utbildat folk att fråga, och hästar av alla de slag, vilket gör att man kan lära sig mycket om skador, träning, etc.

På vilka ridskolor får man färdigsadlad häst att rida???

Madick skrev:
Du väljer helt själv. Gillar du inte "jobbet", ta det inte då! Är det någon som tvingat dig att rida och sköta andras hästar? Kan du få ett betalt jobb där ridning ingår, men grattis, ta det då! Vill du inte betala för att rida behöver du ju inte, det är ju bara att avstå.

Det är innget svårt att få ett jobb där ridning ingår, titta bara på olicka annons sidor för hästar så brukar det finnas häst jobb oxå.

Men jag är ändå nyfiken på vad skillnaden är om det skall betraktas som ett jobb eller inte/ när skall man betala eller ta betalt.

Kram

Jag menar att det är inte samma sak att ta hand om en häst själv som det är på en ridskola. När du har en häst själv så måste du kunna fatta egna beslut om många saker. Det lär man sig inte alltid på en ridskola där andra fattar beslut åt en, och troligtvis tas "problemen" hand om personalen på ridskolan.
Du behöver egenligen inte bry dig.

Sår, hältor, sjukdomar,allmäntillstånd, ont i ryggen idag, svullet ben med sår, vad gör jag, ja det är mycket som kan hända när man håller på med hästar, och står man där själv och man inte vet hur man ska göra så är det inte alltid så lätt.

Du har varit medryttare länge, men för alla är det första gången nån gång. Och alla medryttare är ju inte vuxna heller.

Jag har gett förstagångs medryttare en chans, och då får man ofta ställa upp och svara på frågor och som sagt dela med sig av sin kunskap.
I vårt stall så är alla medvetna om nya medryttare och vill man som medryttare ha hjälp så ställer vi gladeligen upp.

Jag åker ut ibland tillsammans med min medryttare. Hon sköter hoppandet för vi hoppar ogärna och hon är duktig på markarbete etc.
Då hjälper jag henne att genom att vara banarbetare.

Och vad det gäller sadlandet av ridskolehästar, så är det väl vanligt att din häst redan finns i manegen för den har väl kanske gjort ett pass innan.

Ja, jag tycker heller inte att det är fel att ta betalt? Jag sa att JAG gör det inte, men jag tycker inte att det är fel att göra det. Min åsikt var att om någon tycker att 'jag skulle aldrig betala så mycket för att rida nån annans häst' så är det ju bara att låta bli?
Allt är tillgång och efterfrågan. Vill man rida, och är villig att betala för det, har man en större chans än om man tror att alla bara blir tacksamma för att de rider ens häst.
Så jag tyckte inte alls att man inte skulle ta betalt. Jag tyckte att det är upp till hästägaren att sätta sina villkor och upp till medryttaren att acceptera dem eller låta bli. Helt enkelt.

Håller helt med!!!!!!!!!!

Paradis skrev:
Det är innget svårt att få ett jobb där ridning ingår, titta bara på olicka annons sidor för hästar så brukar det finnas häst jobb oxå.

Men jag är ändå nyfiken på vad skillnaden är om det skall betraktas som ett jobb eller inte/ när skall man betala eller ta betalt.

Kram

Har du sett "lönen" på ridjobben? I stort sett betalar du för att rida andras hästar då med. Men har man råd med det, så visst, ta det!

Skillnaden är upp till varje individ. Det du accepterar får du stå för. Tycker DU att det är ett jobb och du inte vill betala för att jobba, men gör inte det då. Anser hästägaren att du är värdefull nog att anställa och betalar för att du ska rida, ja då är det också ett jobb, tacka ja eller nej. Precis som att bli medryttare, det går bra att tacka nej också om någon vill ha betalt.

Det som många här behöver förstå är att man har ett val. Vill man rida får man ta det som finns eller köpa egen. Finns det bara hästar där ägarna vill ha betalt så får man välja om det är värt att få rida men betala för det, eller om man hellre avstår.

Apollo skrev:
Jag menar att det är inte samma sak att ta hand om en häst själv som det är på en ridskola. När du har en häst själv så måste du kunna fatta egna beslut om många saker. Det lär man sig inte alltid på en ridskola där andra fattar beslut åt en, och troligtvis tas "problemen" hand om personalen på ridskolan.
Du behöver egenligen inte bry dig.

Sår, hältor, sjukdomar,allmäntillstånd, ont i ryggen idag, svullet ben med sår, vad gör jag, ja det är mycket som kan hända när man håller på med hästar, och står man där själv och man inte vet hur man ska göra så är det inte alltid så lätt.

Det är just dom sakerna jag har lärt mig på ridskolan - eftersom där finns så många hästar, så händer det ju fler saker. Även när man rider ridskolehäst kollar man ju igenom hästen innan, och är det något så frågar man personalen, och får veta hur man ska göra. Och då har man lärt sig det.

Du har varit medryttare länge, men för alla är det första gången nån gång. Och alla medryttare är ju inte vuxna heller.

Jag har gett förstagångs medryttare en chans, och då får man ofta ställa upp och svara på frågor och som sagt dela med sig av sin kunskap.
I vårt stall så är alla medvetna om nya medryttare och vill man som medryttare ha hjälp så ställer vi gladeligen upp.

Jag åker ut ibland tillsammans med min medryttare. Hon sköter hoppandet för vi hoppar ogärna och hon är duktig på markarbete etc.
Då hjälper jag henne att genom att vara banarbetare.

Och vad det gäller sadlandet av ridskolehästar, så är det väl vanligt att din häst redan finns i manegen för den har väl kanske gjort ett pass innan.

Jo, det är klart det kan hända att hästen gått lektionen innan, men att det oftast är skulle vara så är en klar överdrift. Min ridlektion exempelvis är kvällens första, så då sadlar man alltid.

Även jag har förståss en gång varit ny som medryttare, men det är ridskolan där jag har lärt mig det mesta jag kan - som jag sedan har tillämpat och övat på med medryttarhästarna.

Då är du bara att gratulera som har en så bra ridskola.
På min dotters gamla ridskola så fick man inte lära sig såna saker de var redan åtgärdade när man kom , hästar som inte var i form för att gå lektion fanns ju inte att välja på. Hade hästen ett sår el dyl så kom skötaren och tog hand om det eller personalen, sånt fick inte vi sköta. Tur då att jag kunde lära min dotter såna saker istället.

De förstagångsmedryttare jag haft, har inte vetat ett skvatt om hästvård eller sårvård. Men som personer har de varit villiga att lära sig och då kan jag ställa upp på det.

Apollo skrev:
Då är du bara att gratulera som har en så bra ridskola.
På min dotters gamla ridskola så fick man inte lära sig såna saker de var redan åtgärdade när man kom , hästar som inte var i form för att gå lektion fanns ju inte att välja på. Hade hästen ett sår el dyl så kom skötaren och tog hand om det eller personalen, sånt fick inte vi sköta. Tur då att jag kunde lära min dotter såna saker istället.

De förstagångsmedryttare jag haft, har inte vetat ett skvatt om hästvård eller sårvård. Men som personer har de varit villiga att lära sig och då kan jag ställa upp på det.

Nej, men frågade ni då? Om dottern hade hängt lite på ridskolan, så hade hon väl kunnat vara med när hästarna sköttes om, och lärt sig av det. Däremot håller jag med om att huvuddelen av ridskoleryttarna faktiskt inte är särskilt intresserade av allt runtomkring, de vill rida sin lektion, och så är det bar med det. Och det är ju inget fel med det, men då är det ju knappast ridskolans fel att man inte lär sig något om hästhållning. Kunskapen finns där, i massor (den genomsnittlige hästägaren som man är medryttare åt är ju sällan utbildad och jobbar heltid med hästar), men man måste ju visa sig intresserad för att kunna ta del av den!

Ja nu vet jag ju inte vilken ridskola du rider på, men du vet nog om hierarkin som råder bland tjejerna i stallet.
Vilka smörar mest för stallägaren, vilka tillhör innegänget?
Våga bara peta på nån annans sköthäst. :devil:
Visst hon skötte också en häst men bara 2 dagar i veckan
(mer dagar fanns inte och tyvärr på en stor häst) och de dom fick göra var att rykta allt annat tog andra hand om.

Efter några år på ridskolan så tröttnade vi på detta, och
min dotter var mogen för en egen häst, så då köpte vi en.

Enkelt - om någon vill rida nåns häst och hittar nån som mot betalning låter personen i fråga göra det mot en slant, då betalar man. Svarar man på en annons om jobb så får man betalt. I bästa fall :crazy:

Lite konstig jämförelse. Det finns filmkritiker som får betalt för att se biofilmer också, men jag betalar ändå när jag ska se på bio. För jag ser filmen för att det roar mig och för att jag är villig att betala, men kritikern har det som yrke.

Om jag vill stanna hemma en dag med mina barn måste jag ta semester och 'betala' för att umgås med dem men dagispersonalen får betalt för samma uppgift.

Vill du inte betala, så låt bli. Om ingen ville betala skulle ingen heller göra det, men nu är marknaden som den är och då fungerar det så här. Det är en överenskommelse mellan två personer, och det är inte upp till mig eller dig eller nån annan att döma DERAS uppgörelse. Men när det gäller våra egna får vi följa våra egna värderingar. Helt enkelt. Man behöver inte komplicera till det mer än så !

Mitten skrev:
Lite konstig jämförelse. Det finns filmkritiker som får betalt för att se biofilmer också, men jag betalar ändå när jag ska se på bio. För jag ser filmen för att det roar mig och för att jag är villig att betala, men kritikern har det som yrke.

En flimkritiker skriver oxå om filmen så som som går på bio för nöjes skull skall kunna välja lättare.

Kram

Håller med Madick:D

Jag tar betalt för folk som vill bli medryttare på mina hästar. Inte mycket och inte för att direkt käna pengar på det. Utan för att det är fan inte gratis att rida annars heller. Hur mycket betalar inte jag liksom. Det skulle ju va skit bra för mig oxå om jag kunde åka runt och bara rida andras hästar gratis hur mycket jag ville, då skulle jag ju inte behöva ha nån häst själv:smirk: Men det vill jag inte...
Och sen blir det ju som sagt mycket mer ordning på folket om dom betalar för sig. Om dom har betalat för en månad så kanske dom kommer den månaden och inte bara slutar utan förvarning eller inte orkar för att det är mörkt ute eller något annat dumt.
Om det sen skulle vara massa stallarbete så är det ju en annan sak, då kan man ju få rida gratis. Mina medryttare behöver inte ens mocka. Bara hämta hästen och rida.:rofl:

Jag betalar själv 500 kr i månaden och jag tycker helt klart att det är värt pengarna. Jag tycker såhär nästan att om man inte kan tänka sig att göra det om det inte är gratis så kanske man inte ska göra det iallafall. Och att pyssla med hästen = mocka blandannat är inte jättekul men det ska göras och det tar inte många minuter att mocka en box. Jag tycker inte alls att det är några problem att en hästägare vill ha betalt, h*n lånar ändå ut sin häst. Och under de dagarna får medryttaren göra allt h*n gör, och h*n betalar ju för att ha häst. Så varför inte??

Jo, men fortfarande är det ett yrke i ett fall och en 'hobby' i andra fallet. Men iallafall, så är det rätt poänglöst att diskutera, det är ju en överenskommelse mellan 2 personer. Den har ju inte du och jag med att göra.

Hej!!

Jag håller fullstaändigt med dig och själv gjort en tråd om denna ständiga :confused: betalnings skyldigheten..

Du får gärna inledda en åsikt i den!

Vem blir betalningsskyldig??

--------------------------------------------------------------------------------

Det här en tråd ang Medryttare,inridare, beridare, stallhjälp m.m och vem som blir betalningskyldig.
Kan nog bli en het och oändlig disskution med olika åsikter där inget är rätt eller fel men alla åsikter är välkommna!

Så vem är och blir betalningskyldig???

Om man äger häst och vill ha medryttare, så jag har självklart förstår att det är medryttare som betalar för rida (men det är inte så självklart igentligen)!?

om man är medryttare och ägaren begär skogsridning då får medryttaren betala!?

om man "berider" hästen åt ägaren..ja då sägs det att ägaren ska FÅ betalt.
hmm vem ska betala igentligen..!?

Eftersom skogridning är en slags beridning det med!?

I vissa lägen ska medryttare betala så mycket som halva hästen.
Om ägaren säljer den, ska medryttaren få del av försäljningsvinsten då!?

Om man skickar hästen på skolning och inridning så kostar det!
Den betalningen kan man förstå!

Om man blir "medryttare" på ett häst där ägaren har i åtanke att hästen ska säljas och behöver då "tillridas" av den ev "medryttare"...
Där har vi betalningskyldigheten igen!?
Och ska medryttare få del av försäljningsvinst!?

Om nu "medryttaren" ska få del av vinst, ÄR det då inte rätt att "medyttare" ska OCKSÅ betala alla kostander som ägaren får betala!? och då pratar vi tävling,licens,transportkostnader,försäkring,stall plats,foder,skoning!??

Man blir ju halv galen..hehe

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V