Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Ansöker också dispens om att bli medryttare. :)

Är seriös, ansvarsfull och kan betala för mig. ;)

Jenkoo skrev:
Tycker inte att man ska betala för att hjälpa att rida någon annans häst. Bara om man tex är två personer som äger hästen tillsammans, eller att man är två som är fodervärd. Att man delar lika..
Men att åka och rida någon annans häst skulle jag inte betala pengar för. Då tar jag hellre dom pengarna för att betala på en egen häst.

Jag rider själv en häst som bor tre mil härifrån. Ägaren är helt oöverlycklig att jag avbelastar henne och vill absolut inta ha en krona. Hon vill ju det som är bäst för hästens intresse, inte hur hur mycket pengar hon får.
dessutom betalar jag ju min del genom att köra sex mil för att få rida en sväng.

det är precis de jag menar!!..håller med diig!;)

Har inte läst igenom hela tråden, men min fundering är denna. Varför ska man INTE betala för att få rida, mocka, fodra, rykta etc? Varför är det bara ridning som räknas som något kul, och allt det andra som "jobb"/"skitjobb"? Är man hästintresserad är man väl intresserad av alltihop, inte bara ridningen? JAG betalar för att få rida, mocka till, fodra, rykta och helt enkelt umgås med mina hästar, då anser jag att det är skäligt att någon som får vara medryttare också betalar en del för att få göra detsamma.

bettysmatte skrev:
Har inte läst igenom hela tråden, men min fundering är denna. Varför ska man INTE betala för att få rida, mocka, fodra, rykta etc? Varför är det bara ridning som räknas som något kul, och allt det andra som "jobb"/"skitjobb"? Är man hästintresserad är man väl intresserad av alltihop, inte bara ridningen? JAG betalar för att få rida, mocka till, fodra, rykta och helt enkelt umgås med mina hästar, då anser jag att det är skäligt att någon som får vara medryttare också betalar en del för att få göra detsamma.

:bow: Du har helt rätt i vad du säger:bow:

Eva, som kommer att börja ta betalt när alla "sugna på att rida lite gratis när de har lust och det är fint väder" dyker upp.

Problemet är att det finns folk där ute som VET att det finns villiga människor som kan tänka sig att betala för att rida deras häst.

Själv om jag är sjuk eller annat, så blir jag jätteglad om någon kommer och rider min häst istället ! :D jag tycker absolut inte att man ska ta betalt, utan vara lycklig att någon hjälper en.

Fast på ett sätt förstår jag också om man tar betalt. För ridning är ju ändå ett nöje, och människan som rider gör ju det för att personen vill.

Svårt att välja sida :P

idaAa skrev:
Min häst kostar mig ca 3-4000 i månaden och jag står för hela den kostnaden själv. Jag har en medryttare som rider hästen 1-2 dagar i veckan. Min medryttare motionerar hästen i skogen, all träning i ridhus/på bana sköter jag. Hon har erbjudit sig att betala, men jag har avböjt detta då mitt resonemang är som så att om hon är med och betalar för hästens kostnader så har hon ju även rätt att vara med och bestämma. Jag vill bestämma allting djälv, således väljer jag att inte "hyra ut" andelar i hästen.

Mitt resonemang är som ovan - betalar man har man rätt att vara med och bestämma saker kring hästens ve och väl, ev. även rätt att träna för instruktör och tävla. Betalar man inte så är "betalningen" att man hjälper hästägaren med skötseln och ger hästägaren en ledig dag och detta sker då helt enligt hästägarens instruktioner.

Jag tycker att detta är ett ganska sunt resonemang, vad säger ni andra?

Jag håller med helt. Vi hade en medryttare, som betalade, till vår förra ponny, men vi kände att hon och mamman började se sig som delägare allt för mycket. Nä, vi vill bestämma över vår häst och slippa förklara/försvara allt hela tiden. Eftersom de är vänner så var det också svårt att säga nej till en del av det de ville göra. Vartefter så märkte vi också att vi hade lite olika syn på hästhantering. Nu löste det sig automatiskt när vi bytte häst och vi har nu ingen medryttare och kommer nog inte skaffa det igen.

Om man är medryttare på någons häst, tycker jag ABSOLUT att man ska betala !!!

För det är ju inte rättvist att man rider lika många gånger som ägaren i veckan, men ändå inte behöver betala . Synd om ägaren i såfall ju .

solregnen skrev:
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Håller absolut med dig, vf ska någon betala när det är skönt/roligt för båda? jag tycker att det är lite dålig stil att ta betalt för att någon ska få betala för att få rida och mocka :o den personen gör ju en tjänst och ska väl inte behöva betala för detta? :confused: Har ni motsatt åsikt så citera gärna och förklara vf ni tycker som ni gör, lyssnar gärna, bara roligt för mig att veta hur ni tänker.

Ja det är ju bara att läsa tråden från början så förstår du vår sida av saken som tycker att en medryttare ska betala för sig.

Apollo skrev:
Ja det är ju bara att läsa tråden från början så förstår du vår sida av saken som tycker att en medryttare ska betala för sig.
Ska göra det

*knapplån*

Om någon skulle fråga mig "kan du ta hand om min häst, sköta och motionera honom medan jag är på semester" och sedan ha mage att kräva betalt så skulle jag bli rejält sur, oavsett häst.

Däremot den överrenskommelsen jag har med ägaren till min medryttarhäst där jag betalar 600/månad 3dar / vecka är helt ok. Jag får tillgång till en häst att rida regelbundet. Jag har stor frihet (igår hoppade jag t ex och gången innan tog vi en lång skrittur.) Ägaren får hästen omskött några dar/vecka = hon slipper åka ut till stallet. Hon får även ett litet bidrag ekonomiskt.
/Smulu

knapplån

jag har varit medryttare när jag var yngre, och ingen kom nånsin på tanken om betalning för detta.
hästägaren såg det som en hjälp, och jag var glad för att få umgås med hästen.
jag skulle aldrig betala eller låta nån betala för att vara det heller.
som hästägare så har jag valt att ha häst, sen är det svårt att få tag på seriösa medryttare häromkring.

Jag håller med till viss del... Man gör ju faktiskt ägaren en riktigt stor tjänst! Men samtidigt ger ju ägaren en ett stort ansvar, och man får rida dennas häst och oftast bestämma allt själv. Så de dagar man är och rider känns det som att hästen är ens egen ibland kanske... Därmed bör man även betala för det. Men det är ibland helt sjuka priser! Att ta runt 1000kr för 2 dgr i veckan är bara galet, då känns det ju nästan som att ägaren vill tjäna pengar på en.
Jag har dock haft turen att få rida 2 hästar i sthlm helt gratis minst 3 dgr i veckan i flera år! Det är sällsynt kan jag säga!
Jag tycker att ska man ha/vara medryttare så ska det vara till ett "normalt" pris! =)

jag personligen skulle aldrig ha en médryttare på min häst som inte betalade för sej
för jag anser om de betalar är de soppas seriösa att de sköter sig och man vet att de gör det bra
för vem skulle betala för att rida en häst som man sedan skiter i? inte ja ialla fall. så ja känner att som häst ägare är det en sårts garanti att de tar väl hand om min häst och sköter den redigt de dagar de rider.Bara min åsikt om det hela.

Emelia skrev:
jag personligen skulle aldrig ha en médryttare på min häst som inte betalade för sej
för jag anser om de betalar är de soppas seriösa att de sköter sig och man vet att de gör det bra
för vem skulle betala för att rida en häst som man sedan skiter i? inte ja ialla fall. så ja känner att som häst ägare är det en sårts garanti att de tar väl hand om min häst och sköter den redigt de dagar de rider.Bara min åsikt om det hela.

Förstår din tanke, men håller inte med. En person kan betala och vara rädd om sina dagar, sin ridning utan att vara bra för hästen. En annan person kan bry sig om hästen och egen ridning, men vara urfattig (det finns faktiskt människor som helt enkelt inte kan betala ex 500kr/månad, pengarna finns inte...) och underbart duktig på att rida och ta hand om hästen!

Har själv sett betalande medryttare behandla hästen som skit. Och själv är jag fattig och vet att jag nog snarare skulle känna mig mer taggad att verkligen göra allt för hästen om jag slapp betala de kronor som egentligen inte finns i min kassa. Utöver allt som jag redan gör. Bara av tacksamhet och för att få behålla förmånen att få rida!!!

Jag tror det viktigaste är att man trivs med sin medryttare. Kanske kollar med andra i stallet att allt är ok när du inte är där. Och så kanske du kan låta en underbar medryttare betala iaf lite mindre....om du har råd, förstås! :)

Alla sätt är bra som inte är dåliga.... men var rädd om duktiga medryttare.....:p

Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

Super bra svar =)

har ingen medryttare själv men skulle jag ha det så tycker jag den ska betala för att rida mina MSV hästar de är riktiga läromästare och det är jag som lägger ner pengar på utbildning och annat till dem.Att någon skulle komma och bara rida och utbilda sig helt gratis på mon bekostnad näe aldrig i livet,dessutom skulle jag aldrig ha en ledig dag ändå eftersom jag har fem hästar,den enda hjälp jag skulle få var att dagen skulle gå lite smidigare(en häst mindre att rida) Nu är ju inte jag fritidsryttare,är man det kanske man tänker i andra banor:devil:

Jag ser inte varför man Inte som medryttare skulle betala för sig?

Ni lånar ju någons häst...

Om jag kom och regelbundet lånade eran bil, utan att betala för mig (möjligen betalade jag lite bensinpengar) hur skulle ni ställa er till det?
Det är slitage på bilen...

Och enda alternativet för er är ju att hyra en hyrbil/rida på ridskola.

En intressant fråga är, hur många av er som är emot att betala som har tillgång till egen häst under den tiden?

Eller är det så, att de som är emot att betala, egentligen är sånna som inte har egen häst, eller inte har tillgång till sin egna häst?

Hur många som har egen häst och söker medryttare är Emot att ta betalt? Fö. är en medryttare en person som betalar en del av kostnaden för att ha hästen.

Vill ni inte betala ska ni söka Sköthäst... inte medryttarhäst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 686
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila