Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

bengall skrev:
Jag råkade ut för just detta på förra medryttarhästen.
Jag betalade för mina (minst) 3 dgr/vecka.
Ibland kunde inte ägaren rida på sina dagar och lånade då ut
hästen gratis till andra.

Jag hade inga problem med den saken och kände mig heller
inte avundsjuk på dom andra som fick rida gratis.
Det är ju faktiskt ägarens häst och h*n som bestämmer över
vem som ska rida hästen.

Jag har samma med min medryttarhäst - jag har två fasta dagar i veckan, som jag betalar för. Ibland kan inte ägaren ta alla sina fem dagar, så då tar ibland jag, ibland andra fler dagar. Det betalar vi inget för. Den stora skillnaden på mina "betaldagar" och mina och andras "extradagar" är att mina betaldagar är mina, så jag anser mig ha rätt att rida hästen två dagar i veckan. "Extradagarna" blir när det passar ägaren. Och för egen del tycker jag det är bättre om det kommer en extraryttare och rider än att hästen står, eftersom hon blir tråkig att rida av att stå.

Däremot skulle jag nog bli rätt putt om jag fick avstå från en av mina betaldagar för att en annan (gratis)medryttare skulle rida. Om det däremot var någon som var duktig och red bättre än mig och ägaren vore det ok att byta, för då tillför det ju hästen något.

Jag förstår inte hur ni resonerar, ni som inte är villiga att betala för att rida nån annans häst. Har ni inte förstått att det kostar VÄLDIGT mycket pengar att hålla sig med häst? Och om ni vet om det varför skaffar ni inte egen häst att bestämma över i sådanafall? Jag har två hästar och hade massor med tid för att rida och sköta om dom tills jag fick ett jobb som gör att jag inte har tid 7 dagar i veckan. Nu hinner jag rida högst 5 dagar i veckan och bara på en i taget. Skulle aldrig drömma om att sälja någon av hästarna. Jag skulle aldrig låta någon rida mina hästar gratis. Varför i jösse namn skulle jag sponsra någon med mina eget surt ihop jobbade pengar med sitt intresse. Och varför skulle nån göra mig en tjänst genom att mocka? Det ingår i normal stallskötsel och nåt man gör varje dag om man inte har råd att ställa hästen i ett fullackorderingsstall som kostar mycket mer. Vill man syssla med hästar ingår sånt i sysslorna, annars får man rida på ridskola, vilket är betydligt dyrare om man jämför med vad man får göra tillsammans med en privathäst alt ridskolehäst Har man mycket pengar så kanske man kan sponsra nån med ridning men det har man knappast när man har två hästar och ett normalt avlönat jobb. Jag vet inte vad ni jobbar med ( om ni ens gör det) som inte kan tänka er att betala eller kanske är det era föreldrar som försörjer er? Nä räkna igenom hur mycket en häst kostar per månad så kanske ni har lite förståelse..

Eh, så du menar att om hästägaren reser bort och ber mig ta hästen ett par dagar extra en vecka för att hon inte kan, då borde jag betala extra för det? Alltså utöver det jag betalar för mina fasta två dagar?

Jag tror det är väldigt svårt att hitta nån som betalar per gång för att ta inhopp då och då med kort varsel, när man själv inte kan.

Nä det tycker jag inte, jag svara generellt på hela tråden och inte på ditt inlägg. Har man kommit överens om en summa som gäller för månaden då tycker jag inte man ska betala extra för en enskild gång. Så gör jag inte med min medryttare. Hon betalar mig en summa oavsett hur mycket hon rider.

Jag hade heller ingen erfarenhet av betalande medryttare innan jag flyttade till uppsala.
Min medryttare insisterade på att betala för sig :confused: då hon inte kunde ta några stallpass...
Så nu ligger det en slant i skåpet varje månad...
Jaja, man ska inte klaga, pengar är det ju alltid brist på. :smirk:
Och eftersom hon har ett välavlönat arbete och jag har studielån som inkomst finns det väl en liten rättvisa i det.
Det är nog mest att jag är ovan vid tankesättet...
Jag tycker nog inte att det är lika OK om hästägaren är välavlönad och medryttaren fattig dock...

Jag tycker det beror på om ryttaren rider ens häst regelbundet eller inte.
Dom gångerna som jag får hjälp i stallet med min häst tar jag inte betalt. Men om det hade skett fasta dagar hade jag nog tagit betalt.

Polly_Mulle skrev:
Min häst kostar ca 2500-3000 i månaden. Jag klarar av kostnaden. (Hästen står i Gbg kanske ska tilläggas.) Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare, men om jag skulle de så skulle de få betala en summa varje månad för att nyttja min häst, OM de inte vore mkt skickliga (inte enligt sig, utan enligt mig) och kan hjälpa mig att vidareutveckla hästen ihop/tillsammans med mig i linje med vad jag och mina tränare tycker är bra. Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna...

jag antar att du tävlar i och med att du sa att du rider för tränare, däremot jag som är medryttare betalar inget för att rida men jag rider inte för att träna och skulle jag vilja ha en tränare står jag ju för den kostnaden själv men skulle ägaren säga till exempel att dixie behöver en ny sadel så klart att jag skulle hjälpa till så gott jag kan jag använder ju grejorna oxå men nu är våran öv.kommelse att jag ska ta ut henne tre ggr i veckan så att hon får röra på sig (äg. är har precis fått en lite pojk :) ) och skulle jag betala som i ett tidigare ex gastkramande 600 per månad hade jag inte kunnat rida alls! och jag är tacksam för att jag får rida och sköter det noga så att jag inte ska få "sparken" så bara för att man rider gratis så behöver man inte missköta sig och slits din häst av regelbunden motion så tycker jag synd om den!!!!

Ferrari skrev:
Den nya, ponnyn, betalar jag 300 kr i veckan för. Då får jag rida 2 dgr i veckan.

Hjälp :o blev lite fel. Jag betalar 300 kr/månaden för 2 dagar i veckan. Sen så har jag haft pållen andra dagar utöver de fasta dagarna och det betalar jag inget extra för.

Jag både håller med och inte.
Jag tror inte att de flesta hästägare i stockholm tar betalt för att ha råd att ha häst. Det finns säkert de som gör det men då ska man inte ha djur.
Man kan inte räkna med att hitta betalande medryttare.
Jag själv skulle inte ha folk som red gratis på mina hästar.
Varför ska jag stå för kostnaden för andras hästintresse?
Det är ju ingen som betalar mina obefintliga utlandsresor(pga hästarna):(
Detta har vi löst på ett bra sätt,genom att inte ha några medryttare alls! Trots många påtryckningar om att få rida våra hästar.
Håller helt med dig bestatjejen!!

/ Nanne :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån.

Jag tycker inte det spelar någon roll vart man bor ärligt talat. Jag tycker ändå att man som medryttare skall betala för hästen de dagar man har den. Om inte annat skall man betala för slitage av utrustning och skor.

De gånger jag vart medryttare så har det vart en sjävklarhet för mig att betala det hästen kostar de dagar jag rider den, att sköta den så som om den vore min egen de dagar jag rider den. Dvs. ge den samma vård som jag skulle gett mina egna.

Jag skulle aldrig låta någon "leka" med min häst helt gratis, hästarna kostar, och medryttare vill jag inte ha för min skull isådanna fall.

Kl*

Om jag inte har tid att ta hand om mina hästar så få väl jag antigen anstäla nån några dagar i veckan eller ställa dom i ett stall där det ingår med in/ut släpp, fodringar och mocknig. Skall alla som jobbar i stall börja betala för dom får ju faktiskt rida/köra på dom flästa anlägningar, tävligs, ridskole, turidning, utbildings stall, mm.

Om jag inte har kunskap att utbilda min häst så får han åka till en duktig unghästutbildare.

Om nån erbjuder sig att ta hand om och rida mina hästar ser jag det som en fördel för dåde mej och mina hästar då dom bara mår bra av mer pyssel och ridning och att jag ser det som mitt ansvar att föra vidare det andra ha givit mej då jag har lär mej så otroligt mycket av att ta hand om andras hästar.

Jag skulle ta betalt om nån kom och bara ville rida men inget mer.

Skulle själv se mej som nåt katten har släpat in om jag skulle ta betalt av nån som hjälper mej i stallet och med hästar då det är ett arbete dom utför och borde betallas.

Kram

Jag har min medryttarhäst precis som om det vore min egen de dagar jag har henne. Vill jag rida ut på 1, 2 eller 3 timmarstur så gör jag det, vill jag promenera i 30 min så gör jag det, vill jag träna i paddocken/manegen, så gör jag det. Givetvis med hänsyn till hur hon gått dagarna innan, underlag etc.
Vill jag så får jag både träna och tävla.
Har alltså i princip "egen häst" 3 dar i veckan.
Jag förstår inte varför jag inte skulle lägga en liten slant för detta.

Det finns skötare, medryttare, delfodervärdar och helfodervärdar.

enligt mig är det såhär:

skötare: borstar och gulla lite m pållen, rider inte.

medryttare: rider men betalar inte för ridningen mer än om ngt skulle gå sönder el så. vissa betalar inte ens då.ägaren bestämmer ALLT.kontrakt kan skrivas (har inte skrivit kontrakt för mina tre medryttapållar)

delfodervärd: betalar en viss summa per månad och kan styra lite över hästen. ägare och delfodervärd tar gemensamma beslut men ägaren har självklart "störst" inflytande. kontrakt skrivs för att ge tydliga regler

helfodervärd: betalar ALLT för hästen. ett STORT kontrakt skrivs så att regler är tydliga.

Jag anser att medryttare har man om man inte hinner med hästen el liknande. nu har jag en medryttarponny som fodervärdarna inte riktigt klarar av ensamma så jag får rycka in 2 dagar/vecka.

sen tycker jag att det är väldigt oansvarigt att köpa häst utan att ha råd och tänker att "jag kanske hittar en delfodervärd som kan hjälpa mig med pengar"! man ska ha råd med häst när man köper den. det är en annan sak om arbete och sånt ändras efter man köpt hästen, el om man flyttar och stallhyran blir betydligt dyrare. har man inte råd från början får man hitta ngn redan innan köpet att dela hästen med!

Det jag tycker är värst är hästägare som vill ha ca 2000 kr/månad för att man rider deras häst ca 2ggr/vecka! Såna finns det gott om här i Stockholm, tyvärr!

Japp, "red" en vår en treåring två dagar i veckan, och betalade 1500 kr/månad för det. En kul erfarenhet (fin häst, och roligt att se hur man förbereder och genomför treårstestet), men inget jag ville fortsätta med.

Men det är ju bara att låta bli att bli medryttare på de hästar vars ägare kräver 2000 kr ... om ingen går med på det, så får de ju noll kronor och ingen hjälp?
Tillgång och efterfrågan, är folk villiga att betala är det inte konstigt att hästägarna rider på den vågen och tar betalt. Om alla skulle tycka det var orimligt skulle hästägarna få varken hjälp eller pengar.

Jag tar som sagt inget betalt av min medryttare, men jag ser inget ont i de som tar betalt heller, skulle jag nog också göra om jag hade välutbildade hästar som kunder erbjuda lite mer träning !

Intressant tråd som tyvärr aldrig kommer få något slut eftersom det finns för många olika åsikter.

Jag har svårt att förstå att man inte kan tänka sig betala för att rida någon annans häst, det är mer intressant att diskutera hur mycket man bör betala:

Jag har varit betalande medryttare och då betalat hästens fasta kostnader/antal dagar jag rider. Jag red två dagar på en häst som gick hälften av passen i skogen och hälften på bana. Alltså red jag en dag dressyr och en dag i skogen. Både jag och ägaren var nöjda. De dagar som var mina skötte jag naturligtvis allt runt omkring ridningen samt hjälpte till med fodring och in/utsläpp. Tyvärr flyttade hästen och jag valde att sluta eftersom det var för långt till det nya stallet.

Jag tittar ganska mycket på annonser för att ev hitta en ny medryttarhäst och jag tycker det verkar som att många hästägare faktiskt försöker utnyttja medryttaren ekonomiskt:

*Ska man betala hästens faktiska kostnad/antal dagar man rider bör man få styra över sin ridning och ha chansen att träna med hästen på en nivå som passar ens förmåga.
*Många vill i princip ha hjälp med "den tråkiga ridningen" dvs rida ut, men vill att medryttaren ska betala "fullt pris" för detta. Det tycker jag är orimligt.

Tyvärr tycker jag att utbudet av bra hästar (med bra ägare) att vara medryttare på verkar vara mycket mindre än efterfrågan.

*knapplån*

Det finns säkert lika många olika åsikter kring det här, som det finns medryttare! Kan ju utöka samlingen med min åsikt då :angel:

Jag är, och har varit medryttare under många år. Av de jag varit medryttare åt har 1 velat ha betalt, övriga varit nöjda med den hjälpen det innebär!

Självklart står frågan om man ska betala eller inte i relation till vad jag gör för hästen och vad hästen gör för mig! Alla hästar jag har varit medryttare på har varit unghästar, som jag tränat och ridit in. För ägarna har detta sparat åtskildiga tusen kronor, jämfört med om de behövt betala för att lämna iväg hästen på inridning. Jag rider alltid hästarna med sunt förnuft, och har hitills inte stött på en enda missnöjd häst eller ägare! Här tycker jag det är löjligt att ens nämna betalning, med tanke på vad min tid och kunskap är värd för dem och deras häst.

Hade det varit tvärtom, dvs jag som ville lära mig rida, på en välutbildad läromästare, där jag fick tillgång till att rida i ridhus, samt varva min ridning och inte enbart skritta och trava i skogen en gång i veckan, då skulle jag kunna tänka mig att betala!
Men om jag ska skritta och trava hästen en eller två gånger i veckan enbart i skogen, för att ägaren inte har tid alla dagar, eller tycker det är skönt att slippa, då tycker jag det är väldigt sniket att ta betalt!

Sen är vi medryttare väldigt olika. Hästen jag har hand om just nu är en femårig unghäst, som jag har ridit in, och håller på med fortfarande! Jag är där 5 ggr i veckan, ägaren rider inte hästen alls. När jag är där har jag hand om allt som har med hästen att göra, dvs stallarbete osv. Jag ställer självklart upp och tar hästen till hovis, följer med till ATG-klinik och lägger i princip all min lediga tid på deras häst. Många skulle nog kalla mig fodervärd...enda skillnaden är att jag inte betalar annat än bensinpengarna och de pengar det kostar att rida för tränare!

emelie_r skrev:
Det jag tycker är värst är hästägare som vill ha ca 2000 kr/månad för att man rider deras häst ca 2ggr/vecka! Såna finns det gott om här i Stockholm, tyvärr!

Ja, det är alldeles för mycket!

Jag har precis flyttat till Tokholmen och vet inte vad som är normalt, men runt 500 kr/månad för 2-3 dagar tycks vara standard. Det skulle jag kunna betala (men inte just nu tyvärr :( ) OM:

-Hästen var välutbildad, det finns ridhus och möjlighet att rida för tränare
-Stallet ligger vettigt till
-Det ingår en OK mängd arbete, mockning är självklart men kanske inte kollektivpass för hela stallet som tar en timmeetc. Då kan man göra det istället för bet. tycker jag

Dexdemonia skrev:
Ingen tvingar dig. Köp en egen häst då i stället och se om den klarar sig utan mockning..för du betalar ju stallhyra och då borde väl det väga upp? Även om det inte ingår....!! :confused: :confused: :confused:

Har man häst innebär det att den ska ha mat, vatten, mockning, motion osv oavsett pengar...man kan inte resonera så.
Vaddå va glad? Jag ser det som en tjänst att jag går med på att billigt hyra ut min häst till någon som kanske inte har tid, råd eller lust till helt egen häst med det ansva att få hjälpret osv.
Gå in på en ridskola och fråga om du får mocka mot att rida...de skrattar nog åt dig...precis som jag.

jaaa men de e juh så här att man tar hand omhästen och betalar kanske lite stallhyra mm.för det är juh ändå jag som medryttare som tarhand om allt förutom all kostnad!! så där har u fel f´ör qatt en som vilö ha en medrttare är beroende av hjälp och då gör jag den personen en jätte stor tjännstsom vill hjälp den utan att få nått betalt egentligen!!! så e de

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter