Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Choklad skrev:
Som sagt skulle jag aldrig vilja ha betalt av mina vänner som rider mina hästar, det gör MIG en tjänst och HJÄLPER mig det kan jag itne ta betalt för, däremot händer det att de får en liten presen av mg som tack för all hjälpen jag fått.

Kan berätta som en tjej i ett stall ajg har stått hon ska ha en medryttare för hon "hinner inte" och ska ha betalt för dessa tre ggr i veckan, när hon hade räknat in alla kostnader så skulle detta enligt ehnne bli 1400.- i månaden för 3 dagar i veckan (då måste hon ifs haft den hästen mycket högt försäkrad och hovslagaren som hon anlitade varit svindyr eftersom mina hästar inte lyckades komma upp i närheten av den summan trots att de är en mycket dyrare ras försäkringmässigt, jag skodde oftare samt att mina åt mer mat), om det hände hästen något så ville hon att medryttare/halvfodervärden skulle betala häften då också oavsett när hästen blev skadad sjuk... hästen ifråga hade 200 kg övervik var inte riden på ett halv år och innan dess ca 2 ggr i veckan under föreliggande år, 12 år totalt outbildad (galoppfattar man enom att springa in i den och den kunde bara galoppera i ett varv..) och framåtbjudning som en en sköldpadda dock snäll att sköta om.

Den här tjejen fick ingen medryttare/forder värd och fick ta hand om sin häst trots att hon inte hann och höll på att stressa halft ihjäl sig (och hästen blev inte igångsatt heller) och håller på så än.
Jag hade däremot inga problem att få BRA och kunnig hjälp till mina hästar.. så man får nog fundera på vad det är man är ute efter, hjälp/avlastning eller pengar.
Nu pratade jag inte om vänner, utan medryttare som vill ha din häst lite som en egen häst vissa dagar i veckan.:idea:

IngelaH skrev:
Håller med dig.

Jag skötte och red, nämligen en ridtravare för ett antal år sedan. Jag red honom ett par dagar i veckan, longerade lite och lät honom ha ett par vilodagar. Han var nämligen ingen ungdom. Jag tog oftast emot veterinär och hovslagare, då ägaren jobbade natt och sov dagtid. Ägaren lät en tjej till sköta o rida hästen. En tjej som inte ridit så länge, men ändå tyckte att hon hade full koll. En dag, råkade hon och hästen missförstå varann, varpå hästen råkade gå i fel riktning, snubbla till och skada sena. Tjejen RED hem och sa sen att vi skulle höra av oss när hästen var frisk igen.... Vem fick sköta hästen och se till att han kunde ridas igång igen, tror ni? Mycket riktigt, JAG, som håller på med hästar för att det är en livsstil oavsett om det är uppsutten eller avsutten hantering.

Idag äger jag själv en häst och jag skulle ALDRIG skaffa ryttare som inte betalade för sig om jag behövde hjälp. För min häst kostar och tar tid vare sig hon är frisk eller sjuk och jag vill veta att jag får den hjälp jag behöver.

Jag håller med, jag är själv en betalande medryttare och faktiskt så tycker jag att det är värt att betala för det. Och så kul är det faktiskt, tycker man inte det så borde man inte vara medryttare iallafall.

/en som lägger halva studiebidraget varje månad för att vara medryttare.

susekl skrev:
Det här blir ju lite off topic men jag tror inte du har någon aning om hur arbetsmarknaden ser ut, välja jobb i dagens läge? Jo visst det är något som alla kan göra, man säger upp sig också står ett nytt jobb och väntar runt hörnet:smirk:. Det fungerar inte riktigt så i dagens samhälle.

Solregnen

Jag utbildar mig nu, men vet jag om jag får jobb ändå?? Svar nej! :mad:
Du vill inte hjälpa någon med dennes häst om pengar är frågan, men du gör det om det är ointresse?????? Är inte risken större att hästen blir såld tex för att ägaren inte tycker att den är rolig längre???
Jag står också för vad jag tycker. Och det är klart att alla har olika bakgrund och olika förutsättningar att ha häst, vilket gör att två som inte är så "rika" kan dela häst och ha jättekul!

Vill bara dela med mig om i går:
Jag har flera medryttare på flera av mina mina hästar som samtilga betalar, lite olika beroende på hur mycket hästarna är utbildade. Sedan för att jag för att jag skulle få en kväll i veckan ledigt, från början var det 2 tjejer som skulle hjälpas åt att mocka 5 boxar och göra maten till hästarna och då få rida gratis. Ena tjejen hoppade av efter en månad, så då var det bara den andra tjejen kvar. Så för att den andra tjejen inte ska behöva ta hela stallet själv så åker jag ändå dit för att mockar 3 boxar och gör maten, så allt den andra tjejen behöver göra är att mocka 2 boxar och då rider hon alltså gratis.
I går när jag kom dit, så hade hon inte varit där trots att hon skulle ha varit där tidigare under dagen, varken ringt, mailat eller skickat SMS att hon inte kunde komma. Jag tänkte att hon kanske kommer senare, men ville inte chansa för det är inte första gången hon inte kommit, så jag tar i alla fall och mockar dessa boxar så att inte hästarna ska stå i omockade boxar när tjejen som ska ta in hästarna kommer. Och det var ju tur det, för tjejen dök aldrig upp.
För en månad sedan när hon var i stallet så hade hon bara mockat en box och sedan gjorde hon sig färdig för att rida, och jag var på väg hem och påminde henne glöm inte den andra boxen. Nej det skulle hon ta sedan hon ridit klart. Dagen efter berättade hon som släppte in hästarna att hon inte hade mockat den sista boxen. När jag frågade henne om det så sa hon att hon hann inte för hon hade ridit längre än hon tänkt.
Och en annan gång när dom hade höstlov så hade hon ridit på förmiddagen i stället för på kvällen som hon brukar och inte mockat alls. Hon trodde att hon inte behövde mocka när hon red på förmiddagen istället :confused:
Så nu börjar jag bli lite trött på detta. Mina andra medryttare betalar OCH mockar en box och de flesta sköter detta bra. Och denna tjej rider gratis och då ska mocka två boxar och sköter detta inte alls. Visst finns det säkert dom som rider gratis som är mer ansvarsfulla. Men jag har i flera fall sett nu att betalar man så vill man ha valuta för pengarna och då kommer man till stallet och gör det man ska. För det borde väl inte vara allt för många som bara vill betala och sedan strunta i att rida.
Så jag kommer nu att sluta med medryttare som får rida gratis mot att dom hjälper till. För jag vill kunna planera in min lediga tid.

*knapplån*

Jag har aldrig förstått resonemanget att det skulle ha någon betydelse varför hästägaren väljer att skaffa medryttare. Oavsett vilka skälen är får ju jag som medryttare ut samma sak. Jag är medryttare för hästens skull, för att ridningen och umgänget med hästen ger mig något. Och eftersom hästen kostar ägaren pengar även de dagar jag har den, ser jag det som en självklarhet att bidra ekonomiskt. Det skulle inte kännas rätt att låta någon annan sponsra min ridning.

Att jag avlastar hästägaren är ovidkommande för min del, jag är bara tacksam för att det finns hästägare som delar med sig av sina hästar, eftersom jag inte har möjlighet att ha en egen. :bow:

Det är lite det jag menar också. Det ska väl inte ha nån betydelse varför man vill ha medryttare/halvfodervärd. Tur det finns såna som du som gör det för sin egen skull och hästens. :) Sen är det självklart att man som hästägare vill ha lite betalt, och för dig som för så många fler, är villiga att lägga den pengen, för att ni vet att det kostar.
Behöver jag hjälp med min häst är jag jättetacksam även om jag tar betalt!!

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet av medryttare är att de sällan kan något trotts att de ridit många år på ridskola. Det är mer jobb att stå och hålla lektion för dem och hjälpa dem hantera och mocka än att göra det själv.
Jag har fyra hästar och har inte tagit betalt, vilket jag borde ha gjort med tanke på vad mina medryttare fått gratis. Sen går det heller aldrig att lita på folk om de inte betalar. Då tror de att det är ok att strunta i att komma om det är lite dåligt väder.
Nä, jag kommer inte att ha fler medryttare.

solregnen skrev:
nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

har inte läst igenom hela tråden, min åsikt är också att när man skaffar häst bör man vara kapabel att betala för den utan medryttare, men jag förstår att många i Stockholmsområdet måste förlita sej på betalande medryttare för att ha råd :p det är ju DYRT! På de flesta ställen iallafall.. Vill man ha egen häst får man göra uppoffringar då och JA jag ser det som en uppoffring att ha medryttare.

Om någon annan håller på mycket med min häst blir den ju även "präglad", uppfostrad och riden av den personen. Finns knappast 2 personer som är helt lika vad gäller hur man beter sej, hur man filosoferar om hästar och hur man rider. Mitt arbete med hästen skulle alltså troligen gå lite segare.
Allt sånt här får man ju vara medveten om när man skaffar medryttare och MÅSTE man ha medryttare (för att överhuvudtaget kunna ha hästen) så vill man ju iallafall ha lite plåster på såren ;)

Sen att vissa tar hutlösa priser i förhållande till vad ryttaren får göra och hur ofta h*n rider och hur mycket jobb h*n får lägga ner är ju en annan femma.. Man får ju välja om man är beredd att betala eller om man hellre skaffar en annan medryttarhäst.

Blir du tillräckligt duktig på att utbilda hästar kan du ju alltid kalla dej beridare istället och får ida gratis på så vis :D

Står man inackorderad och vill ha lite ledigt men inte ha medryttare är ett tips att höra med de andra hästägarna i stallet om de vill byta "mockdagar". Så gjorde jag med min häst till hon fyllde fyra. Jag mockade och tog hand om deras häst på vilodagen och de gjorde samma sak för mig en dag i veckan.

Våran stallägare byter gärna bort hästtillsyn mot sovmornar också ;)

asfaltsflickan skrev:
*knapplån*

Jag har aldrig förstått resonemanget att det skulle ha någon betydelse varför hästägaren väljer att skaffa medryttare. Oavsett vilka skälen är får ju jag som medryttare ut samma sak. Jag är medryttare för hästens skull, för att ridningen och umgänget med hästen ger mig något. Och eftersom hästen kostar ägaren pengar även de dagar jag har den, ser jag det som en självklarhet att bidra ekonomiskt. Det skulle inte kännas rätt att låta någon annan sponsra min ridning.

Att jag avlastar hästägaren är ovidkommande för min del, jag är bara tacksam för att det finns hästägare som delar med sig av sina hästar, eftersom jag inte har möjlighet att ha en egen. :bow:

Just detta resonemanget tror jag är bidragande del till varför hästägare uppfattar att det fungerar bättre med de betalande.
Dessa är redan bevisat villiga. De har (generellt) mer motivation att fullfölja det. Dessa hade säkert fungerat lika bra som gratismedryttare :-)

Jag tycker det beror lite på..
Om jag inte kan rida nångång då&då, så ber jag nån rida min häst, och det skulle jag aldrig ta betalt för.

MEN, om personen ifråga skulle rida varje vecka, så Ja, då tycker jag den ska hjälpa till med att betala hästen = medryttare.
Det förstår jag öht inte att någon ifrågasätter. :confused:
Medryttare/halvfodervärd/fodervärd betalar ju nästan alltid för sig, och de är ju förmodligen det för att de själva inte har råd eller tid med en Egen häst(hela kostnaden).
Jag tycker det är SJÄLVKLART att betala för nått sånt...

jag har haft både betalande och obetalande medryttare och helt ärligt har dom betalade tagit mest ansvar.

Jag har även varit medryttare själv. Skulle jag välja att sälja hästarna skulle jag absolut betala för mig! Efter 13 år med egen häst så vet jag vilka mänger pengar hästen/hästarna kostar varje år.
Det skulle faktiskt vara MKT billigare att vara en betalande medryttare än en hästägare och ändå få fortsätta med sitt nöje! Att dessutom behöva slippa alla försäkringar, boka tider med veterinärer/klinikenför tex vaccinationer, avmaska, köpa hästen all utrustning den behöver, vänta på hovslagare som aldrig dyker upp i tid och dessutom få betala dyra summor för att få kusen skodd bara för att man vill ha kvitto på skoningen. Man ska känna allt ansvar att hästen sköts rätt, rids rätt, äter rätt, håller sig frisk, får den semester den behöver, ska tränas, tävlas, utbildas...mm.m.m.m.m
ja då skulle det faktiskt inte va så tokigt att va medryttare igen.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan!
jag betalar min kompis för att hon ska ta hand om min ena häst 6-7 dgr/vecka just nu. Mocka och får rida den hur mkt hon vill, träna om hon vill, ha den som sin egen. Men det är mitt val, för jag vet att hästen får den omvårdnad jag så gärna vill ge hästen nu men inte hinner.

Dessutom, hästar kan va dyra i inköp, en medryttare slipper även denna kostnad. Va är det så mkt o töla om igentligen att få lösa 100-1000 kr/månad för att få hålla på med sitt intresse. Såna summor täcker inte ens vad det kostar att få skorna på en kuse här.

Madick skrev:
Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

Håller med till fullo!! :bow: :bow: :bow:

*knapplån*

Jag tycker så här.

*Regelbunden ridning tänkt att vara under en längre period = utnyttjar hästen för sitt nöje = Medryttaren betalar en slant.

*Någon behöver hjälp med ridning o skötsel någon enstaka dag pga ex resa, tenta eller liknande. = "medryttaren" (kom inte på någon bättre formulering) Hjälper till, avlastar = rider gratis

*Ägaren behöver och ber om hjälp att utbilda sin häst = Ägaren betalar.

Själv faller jag under den första punkten :)

har inte sittar ner på dig som en barnrumpa, vet inte ens hur gammal du är men jag misstänker under 18 iaf.

Det är ingen skillnad på att ha ridskola och ha en privathäst tycker JAG.

Man rider inte gratis oki om hästen inte är utbildad och ägaren får hjälp med sin häst och den som hjälper får träning och en häst att utbilda/bli bättre i sin ridning få fler referenser och erfarenhet om den tänkt jobba som beridare ev!

Men en utbildad häst där medryttaren får chans att tävla träna sånna hästar skulle jag inte låna ut gratis!
Som sagt ägaren står för utrustning, vetvård och försäkring skoning mm då tycker jag att medryttaren f*n kan bidra med några hundra för att visa sin tacksamhet!

Jag skötter en häst gratis en gång och ägaren vägrade ta emot pengar.Då gjorde jag som så att jag köpte saker till hästen för att visa min tacksamhet.Jag kunde mocka städa hela satllet.Åka ut på helgerna och släppa ut hästarna så hon fick sova ut på morgonen.
Guld värt för henne...

Man behöver inte betala i rena pengar OM inte ägaren vill men nått ska amn göra tycker iaf jag!

Girighet är äckligt:crazy:

Frågan har flera gånger kommit upp varför hästägaren vill ha medryttare. Man kan vända på det hela också ; varför vill medryttaren vara medryttare?

Min medryttare har ett bra jobb och gott om pengar. Hon skulle ha råd att ha flera egna hästar, om hon ville det. Men hon VILL INTE HA det ansvaret, utan ser fördelarna med att få tillgång till en välutbildad häst (med medföljande ridlärar-matte dessutom) som hon lär sig tusen gånger mer på än av vanlig ridskoleridning. Dessutom anser hon sig inte hinna med en alldeles egen häst.

Hon slipper ansvaret, hon slipper betala en massa för de dagar hon inte utnyttjar hästen, hon får hur mycket ridhjälp som helst och skulle hon tröttna är det bara för henne att säga upp avtalet mellan oss.

Det tycker hon är värt att betala för! Tycker inte ni det?

Jag har själv medryttare som jag är helt nöjd med. Skulle aldrig tänka på att ta betalt. Jag tycker att hon gör ett bra arbete och vi känner oss väldans kvitt. Betalningen och vinsten är att vi och hästen är nöjda, alla tre!

pewa skrev:
Just detta resonemanget tror jag är bidragande del till varför hästägare uppfattar att det fungerar bättre med de betalande.
Dessa är redan bevisat villiga. De har (generellt) mer motivation att fullfölja det. Dessa hade säkert fungerat lika bra som gratismedryttare :-)

Ah, listigt! Det är inte till att vara nationalekonom?

Betalningsviljan fungerar således som signal om ambition och intresse. Om man bara väljer betalande medryttare selekterar man således bort de som inte är så seriösa - men det är inte betalningen i sig som gör folk seriösa. Ungefär som att bra betyg inte gör någon smart, men genom att välja folk med höga betyg hoppas på att därigenom välja bort dem som har svårt att lära. Men naturligtvis hade de med betygen varit likadana även utan betyg. Signalleringsteori, kallas det vill jag minnas.

asfaltsflickan skrev:
*knapplån*

Jag håller med dig till fullo. I och för sig har jag bara betalat för en medryttarhäst utav sex stycken. Och av dem var två icke-ridbara. Men nu är jag medryttare på två hästar (en blev jag medis på igår).

Tinkerstoet har jag gratis, ringer när jag vill komma ut. Fram tills nu ungefär 2 dgr i veckan.
Den nya, ponnyn, betalar jag 300 kr i veckan för. Då får jag rida 2 dgr i veckan.

Tycker det är helt okej. Framför allt om man ser till att det är rätt dyrt att ha häst i gbg. Men jag tackar er hästägare som är så snälla och låter oss, som inte har tid/råd till att ha en egen häst, få rida era. Och om man då får betala en liten summa för det, varför inte?

Nu är jag "bara" 16 år och mina föräldrar låter mig betala själv för att vara medryttare. Så att jag inte är särskilt rik är inte konstigt. Så jag har varit jätteglad över att ha fått möjligheten att vara medryttare gratis. :) Vill bara säga att jag är lika seriös, betalande som inte betalande. Sätter alltid hästen i första hand!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar