Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Det kostar att ha häst!! :mad: Och ska jag ha någon som tar hand om min häst några dar i veckan och därmed utsätter den för risker oxå, så vill jag självklart ha betalt för del av stallhyra och tex skoning.
Försäkring, jobb med att ta hem strö, hö och kraftfoder, se till att hästen blir skodd och att all utrustning finns och fungerar är MITT ansvar.
Som medryttare har man "det roliga" och behöver inte stå för ev vet.kostnader vid tex tandraspning.
Kan man inte betala en slant i månaden för den service som ändå finns runt hästen tycker jag man ska borsta hästarna o rida på ridskola!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är fel att ta betalat jag vill inte ha betalt heller jag rider för att jag tycker att det är kul och dom jag rider åt har alltid varit glada att just deras häst får motion det är ju sjukt annars. ;)

Ta del av min häst,,,som medryttare, då tar man oxå del av allt som ingår och då även pennigabiten. Cash is king! :bow:
Där styr väl även tillgång och efterfrågan, mao skillnad i storstans dyra stallplatser- där får man nog vara alltid beredd att betala om man vill rida och skilldader är det på byns alla hästar som bara står och motioneras av "hagman", inte konstigt att där är det mestadels gratis?

med undantag för en som utbildar hästen MED mig, då kan det tom vara läge för mig att betala,,,fast det är väl inte längre en medryttare i sin rätta bemärkelse? :)

Hur som heslt var det trevligt att få höra alla era kommentarer kring detta ämne...
Det har snurrat lite nya tankar kring denna fråga i mitt huvud (det var det som var meningen med hela denna diskussion - se hur ni som tar betalt tänker). Och även kommit fram till lite slutsatser.
Men det känns fortfarande suddigt.
och nej - jag har inte ändrat mig om vad jag tycker. Jag står fortfarande fast vid vad jag ansåg från början.
Och det klart att jag vill strida lite för det jag tror på. Det måste vi alla göra. Tanken var inte att få någon ändra sin uppfattning (även om det är välkommet) utan få lite tankar snurra.
Och ja - Virrpannan - jag skulle kunna resonera lika övertygande om det hade varit tvärtom (alltså att det var jag som var hästägare och ville ha en medryttare som skulle betala). Men nu tycker jag inte så. Men jag har alltid varit en diskussionlysten person som alltid stått upp för vad jag tycker och tänker. Det är så man kommer fram i världen har jag insett. Låter man andra köra över en - har man inget här o göra. ja, det där var något helt annat. Låt oss inte haka oss upp på det.

En kommentar till de som undar om jag tänker skaffa häst:
Ja - en vacker dag kommer jag att skaffa en häst, och ja - den dagen har jag just tillräckligt med pengar för att kunna ge allt åt min häst. Har jag inte tillräckligt med pengar och tid finns det ingen anledning för mig att skaffa en häst. Och ja - kanske kommer jag att skaffa en "medryttare". Men förmodligen kommer hon/han att istället rida till min häst. Alltså kommer jag betala henne/honom. Eller så kanske jag hittar en fantastisk begåvning som aldrig haft råd att ha en egen häst men har ett varmt hjärta och är villig att lära sig. Vi får se.
Men fram till den dagen jag inte vill ha en egen häst kommer jag att rida andras hästar gratis. Den nuvarande hästägaren har absolut inget problem med det. Jag hjälper henne så mycket kring stallet iaf. Tur för mig då! Här sitter jag och rider gratis på en häst som är värd hur mycket som helst och otroligt välutbildad - lyllos mig! Det är väl ändå synd att fler inte har den chansen.

Kanske har sisu en viktig detalj också.
Vill man bara ha någon som motionerar hästen i skogen, och inte får ta några egna beslut angående hästen tycker jag inte att man ska ta betalt.
Men om medryttaren eller medhjälparen vill ha hästen som sin "egen" några dagar i veckan så tycker jag att denne ska stå för en del av kostnaden

Det kanske är någon slags grundtanke.
Hur pass mycket vill man vara delaktig kring hästen? Och vart går gränsen? Hur mycket ska medryttaren bestämma över hästen? Och hur mycket kostar det? och vilka saker får man då bestämma om?
Kanske passar det att betala en summa för att på så sätt kunna hävda att man har rätt att bestämma över din häst på de dagar man har hästen för sig själv. Känns lite vanskligt det där. Tänk att få höra argumentet:
-Jag betalar och då bestämmer jag de dagar jag har hästen för mig själv.
Blir det inte svårt att komma överens om en häst som var din från början? Som någon tidigare skrev känns det som om hästen blir såld i andelar. hu.

Det handlar väl om (som pewa också skrev) också vem som gör vem en tjänst.
Är det medryttaren som gör hästägaren en tjänst eller är det hästägaren som gör ryttaren en tjänst?
Kan man svara på dem frågorna (det är olika från fall till fall) så kanske det är lättare att veta vem som skall betala till vem eller om man kan ge och ta gratis.

Jag tycker absolut att det är synd att det finns hästägare som råkat ut för oseriösa medryttare. Sådana som blir "sjuka" vid kallt/pissigt väder eller inte hör av sig eller inte rider och tar hand om hästen som de bör m.m. Jag skulle personligen skämmas ihjäl om det kommit fram att jag inte höll min del av det muntliga avtalet. Vad pinsamt! men så tänker och tycker väl inte alla.
Så jag kan förstå de hästägare som då vill ta betalt en summa för att på något sätt känna sig säkrare och lita på att medryttaren på så sätt blir ansvarsfullare. Men ändå känner jag inombords att det är svårt att tro att en summa pengar skulle få de oseriösa medryttare att bli ansvarsfullare. Det finns nog med en från början och är svårt att ändra. Det gäller för hästägaren att sätta ned foten redan från början och säga vad som gäller. men det är väl en vågskål. Det kan vara svårt att upptäcka de oseriösa och kanske är det redan försent.
Eller är det någon som varit med om osriösa ändrat sin uppfattning efter att få betala pengar eller är det kanske något annat som gjort att de ändrat sin uppfattning?

Loppanpoppan skrev:
ska jag ha någon som tar hand om min häst några dar i veckan och därmed utsätter den för risker oxå, så vill jag självklart ha betalt
Utsätter du inte hästen också för risker när du rider honom. alla kan vara med om en olycka. Ägare som Medryttare. Det går inte att skydda sig mot sådant. Man får försöka hitta en likvärdig medryttare som sig själv som man vet inte tar större risker än vad en själv tar. Eller menar du att det är okej för medryttaren att flamsrida och vara oaktsam bara hon/han betalar för sig???

Det finns som sagt många saker att ta hänsyn till. Och det gäller att ta fall till fall. Ägare till Ägare och Medryttare till Medryttare.
men det finns två klara gränser anser jag.
Oerfaren medryttare som vill "lära" sig rida och kanske rider för skojs och måste ha ev. tillsyn = Betala.
Rutinerad ryttare som utbildar hästen vidare (än vad ägaren kan göra) = skall HA betalt.
Där emellan finns en gråzon. Det är vad jag kallar Ge och Ta. GRATIS!
Allt vävs samman med det jag skrivit i hela min tråd. Hur pass är ägaren beroende av ryttaren? Lär hästen Ryttaren eller lär ryttaren Hästen? Eller det kanske inte spelar någon roll.
Jag antar att alla har sin egen uppfattning åt vilket håll de drar åt beroende på olika saker. Jag stannar i gråzonen där jag anser mig vara en ungefärlig ryttare för att kunna ersätta ägaren någon dag (är ägaren intresserad kan jag också utbilda hästen med ägaren - som så TinkerTant skrev - men det är inget krav) så han/hon blir avlastad och jag får komma ut och tillbringa min tid med detta fantastiska djur.
Jag ger och tar. Ägaren ger och tar.

Och snälla glöm inte bort dem som faktiskt inte har råd att rida. Men som är så villiga att lära sig (kanske är de redan väldigt duktiga) och har ett stort hjärta för att förstå både häst och ägare.
Varför inte ge dem en chans?

Juste jag är 21 år var det någon som ville veta.

Självklart om man vill ha nån som rider till sin häst så kanske man ska betala den som rider. Men mina medryttare har jag inte för att rida till mina hästar. Det sköter jag själv. De flesta av mina medryttare kommer direkt från ridskolan och ser medrytteriet som ett kompliment för att lära sig själva mer om ridning, skötsel och allt annat som kommer till att ha häst. Visst sedan finns det en och annan som kanske är lite duktigare än "vanliga ridskoleungar" som svarar på när jag sätter ut annons då jag söker medryttare. Men jag är fortfarande inte ute efter nån som utbildar och rider till mina hästar så dom får betala som alla andra. Men dom kan få andra "förmåner" att få tävla om dom vill, heller inte i nåt syfte att utbilda hästen.
En duktig ryttare hittar säkert hästar att rida gratis. Och om det finns nån av mina medryttare som anser sig blivit så duktiga att dom inte är villiga att betala en del av hästkosnaderna så får dom gärna sluta om dom vill, men än så länge är det ingen som gjort det.

solregnen skrev:
Och ja - Virrpannan - jag skulle kunna resonera lika övertygande om det hade varit tvärtom (alltså att det var jag som var hästägare och ville ha en medryttare som skulle betala). Men nu tycker jag inte så. Men jag har alltid varit en diskussionlysten person som alltid stått upp för vad jag tycker och tänker. Det är så man kommer fram i världen har jag insett. Låter man andra köra över en - har man inget här o göra. ja, det där var något helt annat. Låt oss inte haka oss upp på det.

.

Att du var 21 förklarade saken... ibland undrar jag inte om åldern för att vara myndig borde gå vid 30 eller så.....

Självklart får inte min medryttare busrida bara h*n betalar för sig!!! :mad: Det var den dummaste kommentar jag hört på länge!

Många ser medrytteri som en chans att ha "egen" häst med allt vad det innebär, utan att behöva köpa hästen själv, stå för försäkringar och allt jobb runt omkring med foder etc.
Och några dar i veckan är alldeles lagom för många som kanske har ungar och annat att ta hand om efter jobbet.

Jag har också ridit gratis i många år privat när jag var yngre. Jättekul och tur för mig då, som för dig nu.

Du vet säkert vad det kostar med häst och allt arbete som krävs, men har du någonsin betalat/slitit med allt som ingår i en vuxens vardag? Har du åkt till jobbet och kämpat hela dan för att sen komma hem och ta hand om hushåll, fylla kylskåpet, tvätta, hämta ungar mm och betala alla räkningar OCH ha häst?????????????

Jag tror många har som söker medryttare är i den situationen, men vill behålla sin häst, och för den är det självklart, att den som man delar hästen med, betalar för sig.
Som sagt det kostar!

Helt klart! Jag håller med, varför betala för att göra någon en tjänst? Fast iof får man ju rida men vafan, det är tillräckligt dyrt på ridskolorna. Tycker jag! :mad:

sisu skrev:
Visst handlar det om att ge och ta.
Vill man bara ha någon som motionerar hästen i skogen, och inte får ta några egna beslut angående hästen tycker jag inte att man ska ta betalt.
Men om medryttaren eller medhjälparen vill ha hästen som sin "egen" några dagar i veckan så tycker jag att denne ska stå för en del av kostnaden:cool:
men kan man verkligen känna att hästen är ens "egen" när man inte har någon rätt att bestämma över den, det har väl bara ägaren? för om man inte betalar så har man ingen rätt att ta beslut ang. hästens välbefinnande m.m. betalar man för hästen blir det ju nästan som att man är delägare i den..?

Jag tror sisu menar att om man är betalande medryttare så blir det naturligt att man kommer överens vad, när och hur hästen ska skötas och ridas.
Man måste ju kunna diskuttera hästens skötsel utan mankemang.
Som ägare talar man ju om hur man vill att allt ska gå till och som medryttare gör man som denne säger :D eller kommer med egna förslag.
Det beror ju på vad ägaren har för ambitioner med hästen och hur äg+medr. kan kombinera / komlpettera varann på ett bra sätt.

Om du går till en ridskola och säger, vadå ska jag betala för att rida??? nävarför då?? jag motionerar ju din häst åt dig!!

Har du den inställningen när du rider på ridskola??
Där kostar de ibland uppimot 160 spänn LEKTIONEN och då får du inte välja hur du ska rida när du ska rida ochvart du ska rida eller hur länge du ska rida
Om du skulel rida på ridskola 3 dagar i veckan skulle det kosta dig 1920 kronor i MÅNADEN:crazy:

Så jag förstår faktiskt inte hur folk kan tänka som du och bråka om att betala några få hundringar för att få rida en privathäst!

Jag anser att skötare/medryttare är en förberedelse inför en ev köp av egen häst.. och anser amn att mockning är jobbigt kasnke man ska dundera på om amn verkligen ska hålla på med häsatr igentligen??

Att ha häste ÄR jobbigt 90% består av mockning städa göra mat borsta hästen gå och hämta hästen.Ibland blir hästen halt och man kan inte rida men likförbannat måste amn ut till hästen!

Om jag inte hade egen häst och jag fick möjligheten att få sköta en välutbildad häst för 500 i månaden hade jag gladligen betalat.
Jag byter den tråkiga ridskolan mot uteritter, långa sommarriter, kunna rida ner till sjön å bada med hästen, galoppera i djupsnö på vintern,
Få pyssna om hästen i timmar och göra allt i MIN takt och inte behöva tänka på att efter att jag ridit kommer en annan elev och ska rida.
Man sliter på utrustningen till hästen, ska ägaren betala försäkringen på en häst för en anan ska rida och ev skada hästen??
Vist olyckor kan hända vem som helst men de känns bättre om de är ägaren som red när olyckan inträffade!
Sånt tänker inte folk på,,, de är bara å rida och se glad ut men när hästen inte går att rida på var de roliga över och amn slutar att sköta hästen!:crazy:
Då tycker iaf JAG att amn har visat på hur stort hästintresse man igentligen hade...I mina ögon NOLL

Virrpannan:
Det är så lågt av dig att kommentera min ålder och påstå att jag är omyndig. Det finns många "knäppa" människor långt över 30 år. Hur gammal jag är har inget att göra med vad jag tycker och tänker. Hade du respekterat mig om jag skrev att jag var 50 bast? eller tittat ner på mig ännu mer om jag var 13? Spelar ålder verkligen roll? Du gör mig vansinnig när du kommer med så dumma kommentarer! Har du inget bättre att kontra mina åsikter med tycker jag att du skall vara tyst och behålla dina åsikter för dig själv istället för att kommentera min ålder som ett slags resonemang mot mina åsikter!!!

Loppanpoppan:
Bli inte arg på mig för att det var du som skrev galet... Inte vet jag hur människor tänker. Jag citerade rakt av dig.
Jag har haft egen häst förut så ja, jag vet vad som ingår i det ansvaret. Alla gör vi våra val. Om du har valt att åka till jobbet och kämpa hela dan för att sen komma hem och ta hand om hushåll, fylla kylskåpet, tvätta, hämta ungar mm och betala alla räkningar OCH ha häst - så är det ditt val. Jag valde bort hästägandet för jag ansåg att det är bättre att ta upp det senare när jag kan och vill ge hästen all den tid och kärlek jag vill ge den.
Om du anser dig inte att ha råd och/eller tid med en häst borde du ha tänkt på det innan du skaffat dig en häst. Varför skall vi medryttare ställa upp o betala för att du skall kunna ha kvar din häst? Och vara oroliga för att du inte pallar det något mer och väljer att sälja hästen? nej, tack!
Du borde vart beredd på den uppoffringen av tid och pengar INNAN du skaffat dig en häst.

Gazzan:
Jag har aldrig dragit någon parallell till privat ägande av häst samt. ridskoleverksamhet eller annan vinstdrivande hästverksamhet. Tvärtom har jag skiljt på det. Jag anser att det är helt olika saker.
Ett vinstdrivande företag bör som sagt gå i vinst = ett måste att ta betalt. Inget konstigt med det.
Men en privatperson måste väl ha räknat ut med att kunna ha råd och tid innan han skaffar sig sin häst. Eller är det mening att hästägaren skall behöva ha en medryttare för att ens kunna klara av att behålla sin häst???
Så nej är svaret på din fråga. Jag har inte den inställning till ridskolor.
Dessutom vill jag påpeka att jag INTE går på ridskola. Att jag redan har haft en EGEN häst (= jag vet vad som ingår i ansvaret. Jag har tom haft ansvar för FLERA hästar). Jag tycker inte att mockning och skötsel är något som är jobbigt (jag vet inte vart ifrån du har fått det...) Jag vet att det kan vara jobbigt att ha häst vid sjukdom och ja - jag har ÄNDÅ åkt ut till den och gett den all min kärlek och omtänksamhet till den.
Så snälla. Sluta titta ner på mig som om jag vore ett ansvarslöst barn som inte vill ha del i något kring hästens mocking/skötsel som bara vill ut o hoppa sten o stock i skogen och ringer in mig sjuk när det regnar lite grann och slutar sköta hästen när den blir sjuk...
tack.

Jag kan absolut förstå dom som tar betalt, det är trots allt INTE gratis att ha häst! Vissa skaffar medryttare så de kan hjälpa till att betala ifall de själv inte har råd. En liten summar tycker inte jag als är fel, men om medryttaren betalar så anser jag att denna ska få rida lite mer fritt. Jag tycker det är helt sjuk att vissa betalar flera hundra och de ända dom får göra ar att rida ut i skogen/rida lugnt och inte träna för att utveckla sig själv. Så en symboliskt summa tycker inte jag är fel. Sedan tycker jag det beror på hur mycket man får rida hästen också... det är ju skillnad om man riden en gång i veckan eller 3gånger i veckan...

Bullfia skrev:
Själv rider man ju någon annans häst för att man tycker det är kul, inte för att hjälpa ägaren väl?

Hej!

Min hästskötare började som skötare för att jag ville att häst skulle få lite skojigare på kvällarna när hon stog inne. Efter nåt år fick hon börja rida för att jag ville att häst skulle gå lite mer. Iom att hon fick börja rida fick hon också mocka och göra mat de dagar hon "har" (oftast 1 dag ridning, en dag när häst vilar). Eftersom hon hjälper mej och gör precis vad jag ber om slipper hon betala, hon får heller inte träna/tävla eller bestämma nånting själv. Hade hon velat det skulle hon få betala för sina dagar och göra precis vad hon ville, dvs ha pållan som sin egen några dagar i veckan. Nu behöver jag inte den typen av hjälp och således får hon rida gratis.

Jag vill inte heller betala för någon annans intresse och jag tycker faktiskt att man kan ha medryttare som bas för att få en egen häst att gå runt. Men detta kan debatteras i oändlighet och vi blir iaf inte mer överens..

/ lavinia, som får middag nu!

Loppanpoppan skrev:
Jag tror sisu menar att om man är betalande medryttare så blir det naturligt att man kommer överens vad, när och hur hästen ska skötas och ridas.
Som ägare talar man ju om hur man vill att allt ska gå till och som medryttare gör man som denne säger :D eller kommer med egna förslag.
Och det funkar precis lika bra utan att "medryttaren" betalar i pengar. :smirk:

Loppanpoppan skrev:
Det beror ju på vad ägaren har för ambitioner med hästen och hur äg+medr. kan kombinera / komlpettera varann på ett bra sätt.
Aldeles riktigt!! Precis vad jag menar!:idea: :idea:

Du tycker inte att du ska betala hästägaren för att få rida, men hästägaren ska hålla dig med gratis häst? Är det så du menar?

Klart att det gör men jag anser att medryttaren åker snålskjuts på hästägaren! Varför vill inte folk göra rätt för sig???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar