Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Jag ser det inte som fel ta betalt även om jag själv inte skulle göra det. Sen är det skillnad oxå var man har hästen. Finns bra stall med fina ridmöjligheter eller är det ett skogsstall t ex.
I slutändan är det upp till var o en om man vill betala eller inte.
Om man rider i ett uthyrningsstall t ex är det ju ingen tvekan att man ska betala.....om man nu ska dra nån parallell bättre än torka golv o låna någons bil...

Själv rider man ju någon annans häst för att man tycker det är kul, inte för att hjälpa ägaren väl?

Som sagt jag skulle inte ta betalt, och jag har själv betalat, men jag blir lite sådär kinkig när jag ser hur det förfasas över att folk vill ta betalt...

har man någon som betalar för att få rida, vet man ju att det verkligen tas på allvar och inte som "en kul grej ett tag"

Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

doleron skrev:
har man någon som betalar för att få rida, vet man ju att det verkligen tas på allvar och inte som "en kul grej ett tag"

:bow: :bow:

tiotecken

Det styrs ju av tillgång och efterfrågan...

Välj du av alla gratishästar som finns så får dom som betalar välja av alla andra :idea:

Madick skrev:
Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

:bow: :bow: :bow:
Håller med dig helt och hållet.

Kanske ska jag sälja mina hästar. Tänk vad bra jag skulle ha det då. Jag behöver inte jobba lika mycket som jag gör, för att ha råd att ha hästarna. Och så behöver jag ju då inte ha medryttare som inte kommer ut när dom ska, för att dom är sjuka eller bara inte har lust, så oavsett mina planer får jag då kanske ändå åka ut till stallet för att medryttaren inte kom, eller t o m i värsta fall åka tillbaks till stallet en gång till för att medryttaren som skulle ut lite senare, bestämde sig för att inte åka ut och kommer på det när jag redan har varit där och gjort "mitt" jobb.
Och så kanske jag t o m har lite pengar över varje månad så kan jag köpa mig lite nya kläder, eller gå ut och hitta på nåt kul nån helg, kanske t o m åka utomlands nångång om året.
Det borde väl finnas massor av tjejer som har hästar som offrar all sin lediga tid och alla pengar till dom som gärna skulle låta mig rida gratis, så kanske dom t o m kan få en eller två dagar i veckan att jobba lite extra för, eller också kanske dom blir tacksamma att jag hjälper dom så att dom kan hinna med tvättstugan och handla en dag i veckan också.
Nä, man ska nog ta och bli medryttare istället:o

Har inte sett en enda gång i denna tråd om någon som skiver att de inte skulle ha råd om de inte hade medrytare som betalar.

DÄREMOT finns det fler som skriver att det kostar mer i sthlm o det gör det, men jag ser knappast någon som skriver att de inte skulle ha råd utan inkomsten från medryttaren så vad grundar du det på??:cool:

hej! ;)

Hur mycket pengar talar vi om?
Jag har sett anonnser där det står "300kr /månad för 1 veckodag, 550 kr/månad för 3 veckodagar. Du får rida på bana eller i skogen" Det tycker jag lät okej, även om det känns i plånboken. Vad tycker ni?

MVH / Lina

Min häst kostar mig ca 3-4000 i månaden och jag står för hela den kostnaden själv. Jag har en medryttare som rider hästen 1-2 dagar i veckan. Min medryttare motionerar hästen i skogen, all träning i ridhus/på bana sköter jag. Hon har erbjudit sig att betala, men jag har avböjt detta då mitt resonemang är som så att om hon är med och betalar för hästens kostnader så har hon ju även rätt att vara med och bestämma. Jag vill bestämma allting djälv, således väljer jag att inte "hyra ut" andelar i hästen.

Mitt resonemang är som ovan - betalar man har man rätt att vara med och bestämma saker kring hästens ve och väl, ev. även rätt att träna för instruktör och tävla. Betalar man inte så är "betalningen" att man hjälper hästägaren med skötseln och ger hästägaren en ledig dag och detta sker då helt enligt hästägarens instruktioner.

Jag tycker att detta är ett ganska sunt resonemang, vad säger ni andra?

MercedesBenz:

Tråkigt att höra att folk inte lever upp till förhoppningar.
Men jag inte tillhör den skaran som skulle skita i mitt ansvar och köra eget race - speciellt med någon annans häst.
Om man har flera hästar som man lånar ut (typ anläggning/Ridskola) kan jag förstå att de vill ha ordning o reda och kunna lite på på att folk dyker upp.
Men har man som privatperson en enda häst känns det som att man får ta sig den tiden att känna av medryttaren hur den verkar innnan man låter den ta hand om hästen. Det kan hända att det ändå inte funkar men det känns som att risken är lika stor även om det är ridskola eller privat. I bägge skarorna finns det oseriösa människor.

Choklad:

Jag håller helt med dig. När jag tar hand om någon annans häst ingår det givetvis mockning, fodring m.m. allt efter ägarens instruktioner från skötsel till ridning till vård av utrustning.

mummelbus99 skrev:
Vissa skriver att det är så dyrt att ha häst att de inte har råd att betala för den om de inte har en betalande medryttare. Idiotiskt! Om de nu inte har råd att ha den om de inte har någon annan som hjälper till att betala ska man inte skaffa häst.

:bow: :bow: Instämmer!! Att förlita sig på betalande medryttare för att kunna ha häst anser jag vara väldigt riskfyllt, vad gör man om man står där en vacker dag och ingen vill betala för att rida ens häst och man själv inte har tid eller råd att ha kvar hästen? (kanske ingen som sagt så uttrycklingen i den här tråden, men jag har hört det resonemanget på andra håll...)

Jag tycker dock det är helt okej att ta betalt av medryttare, men allt beror på under vilka former det hela sker. Är det en duktig, välutbildad häst? Står den i ett stall med tillgång till ridbana och kanske ridhus? Finns det möjlighet att kunna rida lektion med hästen? Är svaret ja på alla eller de flesta av de frågorna, så tycker jag absolut att man kan ta betalt av medryttaren!

Jag har varit medryttare på flera hästar, men aldrig betalat någonting. Men så har det också rört sig om antingen outbildade hästar alternativt enklare promenadridning, så det tycker jag är ganska givet att man inte ska behöva betala för.

I dagsläget lånar jag en häst som jag har mer eller mindre som min egen, hon hade annars bara gått som sällskapshäst och inte använts. På henne betalar jag de kostnader som uppstår i och med min ridning. Jag betalar den utrustning som behövs, skoningar samt om jag anser att hon behöver nåt särskilt tillskott. En enormt bra deal för mig :)

Senast ändrad av en moderator:

Heulwen:

Det är även så att många här i Sthlm vill rida , men har inte ens råd att vara medryttare...
Ett förslag var 1800:-/mån för en gångs ridning i veckan...
Jag som student med en hyra på 5000:-/mån ser ingen möjlighet att ens kunna drömma att betala så mycket!!!

Visst tycker jag också att man gör varandra en tjänst när det är som du beskriver. Dock kan jag känna att jag som medryttare vill betala någon krona för att rida för att visa mitt intresse. Eller som ägare vill ha betalt någon krona för att veta att personen i fråga är tillräckligt intresserad av det. Visar det sig att det fungerar så kan man ta bort pengarna senare...

En slags garanti på något vis. Dock inte mycket pengar, har betalat runt 200kr och tagit 200kr per månad...

Polly_mulle:

Och jag sysslar inte med välgörenhet för hästägare heller.
Allt handlar om att kunna Ge o Ta.
Sedan förstår jag om man inte vill att ovana ryttare skall kanske ha hand om sin häst helt gratis (och utan tillsyn) men är man en erfaren ryttare som är intresserad av vettig ridning så ser jag inget problem.

I mitt fall ska jag inte behöva ta betalt för att de ska komma när de säger och göra det som de ska tycker jag. Det finns ett par olika hästar att välja på och vill du rida två har du det valet med. Att sen kunna betala med skötselhjälp måste ju va ypperligt.

Jag har själv varit medryttare till hästar som inte ens gått att rida. Men jag har likväl kommit på utsatt tid. Jag har även haft det som CeciliaW skriver.

"Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare, men om jag skulle de så skulle de få betala en summa varje månad för att nyttja min häst, OM de inte vore mkt skickliga (inte enligt sig, utan enligt mig) och kan hjälpa mig att vidareutveckla hästen ihop/tillsammans med mig i linje med vad jag och mina tränare tycker är bra. Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna..." av Polly_Mulle.

Håller med helt och fullt!!!

Senast ändrad av en moderator:

Ramn skrev:
Att betala för att någon annan rider min häst är som att ha folk som får betalt för att de kör min sportbil.:cool:
om jag hade en sportbil hade jag inte lånat ut den.
det handlade om att betala för att rida, inte tvärtom.

Madick:

Jag har aldrig påpekat om att slippa ansvar. Jag tar mitt fulla ansvar för allt jag lovat och gör. Jag lyssnar nogrant på instruktioner kring skötsel, ridning, vård av utrustning m.m och gör det till full o pricka. Jag slarvar inte. Jag är ambitiös och finns det någon möjlighet att rida för instruktör skulle jag förmodligen gjort det - givetvis i samråd med ägaren. Jag ringer i god tid om jag råkar bli sjuk eller får förhinder. Jag ställer gärna upp andra dagar och kanske tar hand om flera hästar i stallet som fodring och ut-och insläpp.
Man ger o tar. Ägaren kanske blir sjuk och behöver hjälp - då finns jag där så mycket som möjligt.
För din häst kostar iaf. Även om den står eller går. Och nog har du väl räknat på den kostnaden INNAN du köpt hästen? Du kan väl heller inte förlita dig på en medryttare för att kunna hjälpa dig att klara av kostnaden för din häst?
Jo - du har rätt jag har ett val. och jag väljer att inte betala för min ridning och för någon annans lediga dag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar