Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Bullfia skrev:
Själv rider man ju någon annans häst för att man tycker det är kul, inte för att hjälpa ägaren väl?

Jodå, jag har vänner som gör det pga av att de tycker det är kul att rida samt att de gärna hjälper mig lite, när det hände en ak i familjen för ett tag sedan så var det inte svårt att få n¨gon att ställa upp att rida och tan hand om hästarna ett par dagar åt mig, jag var tacksam för det självklart men inte heller åt detta hållet utbyttes pengar.

Jag har stått i stall som kostat totalt 1200 kr i månaden per häst (inkl foder) och stall som kostat 5000 kr i månaden inkl foder per häst, för mig är det ingen skillnads när det gäller att ta betalt eller inte.

Sen så finns det väl folks om velat rida hit och dit vilka jag säger nej till, mina hästar är inte för utlångsverksamhet i den bemärkelsen, de lånas ut till ven jag vill låna ut till, när jag vill och jag bestämmer vad som får göras med hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Cirkusponnyn:

Som sagt blev jag erbjuden att betala 1800:-/mån för en gångs ridning i veckan. Okej det var en ridlektion för en ridlärare.
Men fortfarande är det otroligt mycket pengar!!!
En privat lektion kostar 100-300 kr för en timme. Det går ju liksom inte ihop... Det är ju inte så att man kan rida fler gånger på dagen eller i veckan...
Det snackar jag om att vara över pris...
Dessutom är det inte för någon speciell tränare. VBara utbildad instruktör. Jag skulle inte vilja träna för mindre än en B-tränare eller liknande meriter om jag skall betala sådana pengar!

IdaA:

Ditt resonemang verkar vettigt.
Men jag har aldrig haft något problem att utöver ridning och skötsel även få träna o tävla (jag har då stått för den kostnaden - och då den enda kostnaden!) för det har varit på mitt initiativ. Men fortfarande har ägaren bestämt allt vad det gäller hästen.

Självklart skall den som är medryttare betala!
Lämpligtvis minst stallhyra, foder, strö, skor, försäkr, tja alla kostnader delat på 6 gånger (6 dagar ridning och en vilodag) det antaldagar man rider per vecka.
Alltså om en "stads" häst kostar 3000 för helinackordering, och 500 för skor samt 500 övr. varje månad blir detta 4000 kr. rider man då 3 dagar per vecka kan det vara lämpligt med att betala 2000 kr i månaden. Betänk att man som medryttare slipper lägga ut kanske 50-100.000 kr på att köpa in en häst, betala vetrinärvård och hålla med dyr utrustning......man har bara nöjet att sköta och rida liksom, inga risker alls....

Det är SJUKT att man har mage att skriva här att man anser att mockning och omskötsel av medryttarhästen skall kompensera hästägaren så att gratistridning är okej. Alla ni som tycker detta... BYT INTRESSE!!!!
Är man så funtad att man tycker det är urtrist att göra rent och sköta hästen skall man fanimej inte rida heller.
Just denna ego mentalitieten där man sätter sig själv och sin personliga utveckling före hästens välbefinnande är en attityd jag möter allt oftare, särskilt bland ungdommar... man uppskattar sig själv och det man gör väääldigt mycket och vad andra gör och betalar är inget man är tacksam för....

det finns undantag såklart....
om medryttaren ekonomiskt tillför hästägaren något ex.
-utbildar hästen så den ökar i värde(tillridning)
-bidrager med stalltjänst i sådan omfattning att hästägaren har en lägre kostnad för sin häst ex, sänkt stallhyra

eller....om hästen är så svår att rida eller hantera att ägaren har stor hjälp av den duktigare eller mer rutinerar medryttaren.

Vid sådana fall får hästägare och medryttare ta en diskution om det ekonomiska.

Att ställa upp hjälpa någon rida en annan häst under en viss tid är ju en sak, att vara medryttare o rida kanske 2 ggr /vecka en annan. Det borde man ju inte göra om man inte tycker det är kul.....Jag har hjälpt min syrra med hennes häst när hon opererades t ex, stressigt som tusan hinna med två hästar men det är klart man hjälper till när det kniper.

blev lite fel....

Senast ändrad av en moderator:

CeciliaW:

Du skriver:
Är det en duktig, välutbildad häst? Står den i ett stall med tillgång till ridbana och kanske ridhus? Finns det möjlighet att kunna rida lektion med hästen? Är svaret ja på alla eller de flesta av de frågorna, så tycker jag absolut att man kan ta betalt av medryttaren!

Även om jag skulle svarat ja på alla de frågor tycker jag inte att jag skall betala. Även om jag bara rider i skogen eller får möglighet att rida lektion (den betalar jag själv) så vägrar jag att betala för att jag tar hand om någon annans häst och för någon annans lediga dag.

Nu ser jag ju att du skrev att de tycker det är kul.....
Det var ju det jag menade, man hjälper väl inte någon rida om man inte tycker det är kul? (om det då inte är tillfälligt så klart)

Virrpannan:

jag har aldrig påstått om att skippa ansvar. Det är väl självklart att man gör rent efter hästen och gör allt det som ägaren i vanliga fall gör med hästen. Mat, in o ut släpp m.m.
Men nej, jag tänker inte byta intresse. Och jag tänker inte betala för min ridning.
Man får ge o ta.

Du säger att du tar ansvar, jättebra! Men det säger liksom ALLA... Under alla år har jag har EN suveränt medhjälpare :love: (du vet vem du är om du läser det här!), uppfångad via internet vid 12 års ålder, vältrimmad trogen medhjälpare med många "förmåner" efter några år, men som växte upp och flyttade...

JAG tar inte heller betalt, för där jag bor är det relativt billigt att ha häst (träna och tävla kostar fortfarande mycket), det kryllar av hästar att rida och det finns knappt några ridintresserade som inte har häst redan.

Det handlar inte heller om att ha medryttare för att ha råd att hästen alls, är det så körigt är det nog läge att sälja hästen...

Om du nu tycker det är så svinigt att ingen lånar ut hästen gratis till dig, FLYTTA DÅ! Du accepterar att hyrorna i Sthlm är mer än dubbelt så höga som ute i landet, varför då inte inse att andra saker också kostar när man väljer att bo i storstad? Ett annat tips är att söka sig en bra bit utanför stan, det går SL-bussar så man kommer låååångt. Men det kanske är för jobbigt?

Och jag tänker inte betala för min ridning.
Man får ge o ta.

Men om den du vill ge inte är intresserad av det du vill ge då? Och återigen, svara VARFÖR ska just DU ha ridningen gratis? Det är ingen som betalar hästägaren för att den tar hand om sin häst.

solregnen:
Innan jag köpte egen häst så var jag medryttare på en häst utan att betala något. Jag fick träna och tävla hästen i dressyr eftersom ägaren enbart var intresserad av hoppning. Hon bestämde ändå allt och hennes aktiviteter gick alltid före mina om något krockade. Möjligheten att få träna och tävla såg jag som en förmån, och var väldigt tacksam att hon lät mig göra det. Skulle jag däremot ha betalat henne en viss summa så hade jag nog sett det mera som en "rättighet" att åtminstone få träna, eller något åt det hållet.

Så visst finns det fall när man får träna och tävla även när den enda betalningen är att ägaren får vara hästledig ett par dagar i veckan, men de hör nog till ovanligheterna om det inte är situationer där duktiga ryttare ska träna och tävla hästen i utbildningssyfte. Och i dessa fall ser jag alltså tränande och tävlande som en förmån och inte något självklart, till skillnad från om man hade betalat för att rida.

Madick:

Nu tänker jag inte flytta ifrån Sthlm för ridnings skull när det finns viktigare saker som håller mig kvar. Så det alternativet försvinner.
Nu vill jag bara poängtera att jag har en fantastisk möjlighet att kunna rida några otroliga hästar (notera - GRATIS!) i närheten men du frågar mig VARFÖR jag skall få rida gratis.
För att i grund och botten när folk sätter ut annons så behöver de hjälp. Hade de klarat av det tids-/pengar mässigt hade de väl inte satt ut en annons. Som sagt - vem vill att andra människor skall rida ens häst om man själv klarar av det?
Alltså utgår jag ifrån att ägaren vill ha hjälp.
Vidare kommer vi till räddningen: Medryttaren!
Här finns (förhoppningsvis) tillräckligt stor kunskap och ansvarskänsla för att se till att din häst sköts på allra bästa sätt och allt kring hästen som bör göras också görs.
Varför skall en medryttare betala för att hjälpa dig ur en svår situation?
Att ridning (om inte hästen är skadad/obrukbar) är då ett sätt för ägaren att ge något tillbaka till medryttaren som från början ställt upp med att ge sin tid och kärlek till Din häst!

Om en ägare klarar av hästen själv finns ju inte behovet av en medryttare och då sätter man väl inte ut en annons.

Jag vill också tillägga att jag utgår från att medryttaren är en tillräckligt kvalificerad ryttare (hästar rids alla olika för olika ändamål. Vissa behöver bara gå i skog, andra kanske behövas tränas ordentligt), ansvarsfull och följer instruktioner från ägaren ang. skötsel av häst, riding, vård av utrustning m.m.

Så varför skall JAG betala ägaren för ahns lediga dag???

idaAa:

Jag håller med dig om att att få träna o tävla någon annans häst är en förmån.
Jag kräver absolut inte det av ägaren.
Just nu räcker det nog för mig att få ha en "egen häst" någon/några dagar i veckan. Om det är skogsridning eller banridning spelar ingen roll.

Så om jag har både tid och råd vilket jag har så ska jag inte ha en medryttare??!

solregnen skrev:
Virrpannan:

jag har aldrig påstått om att skippa ansvar. Det är väl självklart att man gör rent efter hästen och gör allt det som ägaren i vanliga fall gör med hästen. Mat, in o ut släpp m.m.
Men nej, jag tänker inte byta intresse. Och jag tänker inte betala för min ridning.
Man får ge o ta.

jo, du tar....

... men som sagt, det finns undantag, du kanske är en utomordentligt duktig ryttare och utbildar hästen:) om så är fallet kan din inställning vara motiverad... om inte, om du bara vill rida, då är det oacceptabelt att du inte vill vara delaktig i kostnaderna... bara för att du inte äger hästen... eller???? som att säja till buss chauffören att hörru jag skall åka med men jag tänker inte betala för det e inte min buss...... fast det e klart, det finns ju folk som tjuvåker på kollektivtrafiken oxå.... dessa bötfälls om de blir påkomna... det är reglerat i lag... lagen är förmodligen skriven därför att det är omoraliskt och ohållbart att låta snyltare få hussera fritt....

MercedesBenz:

Brukar ju vara någon av de två anledningarna som folk sätter ut annons - de vill ha hjälp.
För ni sysslar väl inte med välgörenhet för ryttare???

solregnen skrev:
Även om jag skulle svarat ja på alla de frågor tycker jag inte att jag skall betala. Även om jag bara rider i skogen eller får möglighet att rida lektion (den betalar jag själv) så vägrar jag att betala för att jag tar hand om någon annans häst och för någon annans lediga dag.

Oki... det får du gärna tycka, det är din åsikt :) Jag däremot förstår om någon vill ta betalt. Men det är ju upp till var och en att hitta den medryttare eller medryttarhäst som passar en själv.

Virrpannan:

Men jag Ger också.
Jag ger min kärlek till din häst.
Jag ger min tid åt din häst.
Jag ger min hjälp till dig.
Och hjälpen, den är som jag skrivit förut... kanske mer än bara ridning och motionering av din häst i skog, kanske ut-och insläpp (kanske tom av fler hästar), kanske fodring, kanske tillridning av din häst. Hjälpen är i huvudsak vad Du ber Mig att göra.
Men jag menar inte att jag är någon slav åt dig.

Jag ville ha medryttare för att hästarna ska få variation och inte bli enmanshästar...

Och nej jag sysslar inte med välgörenhet men om jag ser eller möter nån som säger att tänk att få rida eller tänk att få göra det. Såna gånger har inträffat och jag har ställt upp för jag skulle vilja få den chansen om jag inte hade egen häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar