Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

CeciliaW:

japp. alla har olika åsikter.
Jag väljer bara en väg.
Det är synd att det finns människor som tvingas att betala för något som de är duktiga på och gör med hela sitt hjärta.
Tänk på dem som faktiskt inte har råd men älskar hästar och skulle göra ALLT du bad dem göra och vara den "perfekta" medryttaren. Tänk om du faktiskt var den som behövde hjälp. Är pengar då verkligen en så viktig faktor när du står väljer ryttare till din häst?

MercedesBenz:

Ja. Det är kan man säga åt andra hållet.
Ryttaren är intresserad av en tjänst från dig.
Inte tvärtom som i annonser där ägaren oftast är i behov av en tjänst från en ryttare.
Då förstår jag om du ställer dina egna krav. Nu verkar det vara pengar. För ryttaren är beroende av dig - inte tvärtom.
Så snällt av dig att du ställer upp med häst och allt - mot en liten summa pengar.
som sagt. jag tar min egen väg.
men jag förstår dem som kanske inte känner hästmänniskor i närheten eller inte har så många kontakter i dessa kretsar. För det hadlar oftast mun till mun. De kan känna sig lite instängda i ett hörn och väljer den enkla lösningen att betala för sig.

Hej! Kan både hålla med och inte. Har tre hästar, familj, hus jobbar heltid m.m hade en vuxen person i min närhet som tyckte jag kanske behövde lite hjälp och det tog jag emot (gratis). Hon avlastade mig 2 dagar/vecka. Funkade ok (något sånär, alltid något som missats, men jag kunde stå ut med det) under tiden som vädret var fint, sedan komdet ursäkter, det regnar, det va kallt o.s.v. Vart jag vill komma är att om det kostar någon liten summa, som vissa redan skrivit, så kanske man känner mer ansvar för att fullfölja det man kommit överrens om. iallafall fick jag nog, klarar mig nog själv bäst. Åker vi bort får man försöka lösa det med stallkompisarna på något vis. Tack för ordet.

Ehmmm jag tar inte betalt heller... Jag gör det ju frivilligt..

Jag har fått betalt nån gång dock men inte för att jag ville utan för att de ville ge mig nåt...

solregnen: tja, du behöver inte skriva så till mig eftersom jag inte har något behov av medryttare på min häst och sålunda inte ska betalt av någon heller.
Dessutom bor jag så till att vi har omöjligt att hitta medryttare till haflingern - och vi vill inte ha nåt betalt för den som ska rida honom heller.

dear_jessie skrev:
Jag tycker det är helt idiotiskt att ta betalt av någon som kommer och rider ens häst. Jag bodde 20 mil bort från min häst i nästan ett år (åkte hem på helgerna) men jag ville rida på veckorna också så jag tänkte att jag kunde bli medryttare hos någon. Hittade en annons som såg bra ut. Tills jag såg att hon ville ha betalt!
Varför ska JAG betala för att jag gör HENNE en tjänst? Urkorkat.
Håller med dig helt enkelt!
Hittade senare en annan häst som jag fick rida helt gratis.
Men du; varför ska hon göra dig en tjänst och förse dig med en häst att rida? Det kan inte bara vara för att vara "snäll" mot hästägaren som du kan tänka dig att rida dennes häst?
Faktist så är det ett ganska smart sätt för folk som inte vill betala hela kostnaden själv, och som heller inte vill ta ansvar för hästen de rider. Och vill man inte fortsätta så behöver man inte krångla med att sälja hästen osv..

ditt sätt att resonera gör mig illamående, jag tycker du paratiserar och resonerar på ett mycket nedlåtande sätt gentemot hästägaren... jag får även en känsla av att om situationen vore omvänd, att du hade häst, så skulle en så uträknande tjej som du resonera lika övertygande om att medryttare självfallet skall betala för sig....

Jag håller med alla som skulle ta betalt. Det är som sagt inte ren välgörenhet. Jag tycker de som betalar tar mer ansvar, kommer på sagda tider och sköter sig bra. Då har man ju liksom en anledning att åka till stallet om man är lite lat och inbillar sig vara sjuk...

Jag tar själv betalt av min medryttare, jag har inga problem med att betala för mina hästar, men hon rider på min häst, hon använder min utrustning och får ganska stor frihet. Iof är inte min häst en träningsmaskin utan rids endast i skogen, vilket min medryttare är införstådd i och trivs med.

Man ska väl ändå alltid försöka hitta det som passar båda parter bäst. Det har jag iaf lärt mig efter att ha sålt, köpt, lånat och lånat ut hästar...

Att du inte vill betala för medryttarhästen, det är ju upp till dig.

Men jag kan inte förstå varför du ska klanka ner på dom ägare
som vill ha betalt och dom medryttare som vill betala. :mad:

Jag är medryttare sedan flera år tillbaka och jag betalar GÄRNA!
Jag har dessutom flera ägare som står på "kö" för att få mig
som medryttare på sina hästar, även gratis.
Förutom ridningen sköter jag allmänna stallsysslor som hör
till "min" häst (mockning, fodring, persedelvård o.s.v.)
Jag brukar även hjälpa till med annat i stallet som eg. inte ingår i mina sysslor. Jag gör det för att det är kul och att man alltid lär
sig något inför den dag då man kanske skaffar egen pålle.

Jag rider ganska långt hemifrån (5mil, åker bil), för att kunna
få tillgång till mycket "fri" natur att rida i.

Därför betalar jag gärna:
- jag får använda någon annans älskade häst
- jag sliter på både häst och utrustning
- jag har möjlighet att träna utom ridskolan
- jag blir en bättre ryttare
- jag lär mig mycket mer om hästar, hantering o.s.v. än man kan på ridskolan
- tiden i stallet är välgörande för både för kropp och själ (friskvård)

Listan kan göras nästan hur lång som helst.

solregnen skrev:
CeciliaW:

japp. alla har olika åsikter.
Jag väljer bara en väg.
Det är synd att det finns människor som tvingas att betala för något som de är duktiga på och gör med hela sitt hjärta.
Tänk på dem som faktiskt inte har råd men älskar hästar och skulle göra ALLT du bad dem göra och vara den "perfekta" medryttaren. Tänk om du faktiskt var den som behövde hjälp. Är pengar då verkligen en så viktig faktor när du står väljer ryttare till din häst?
Jag älskar och rider min häst av "hela mitt hjärta" och tvingas att betala för det. Varför ska inte en medryttare oxå göra det??:confused:

om du aldrig tänkt betala för din ridning, har du då aldrig tänkt skaffa egen häst heller, för det kostar ju massor.

och om DU inte tänkt betala för din ridning, varför ska då ägaren till hästen du rider göra det?

idaAa skrev:
Min häst kostar mig ca 3-4000 i månaden och jag står för hela den kostnaden själv. Jag har en medryttare som rider hästen 1-2 dagar i veckan. Min medryttare motionerar hästen i skogen, all träning i ridhus/på bana sköter jag. Hon har erbjudit sig att betala, men jag har avböjt detta då mitt resonemang är som så att om hon är med och betalar för hästens kostnader så har hon ju även rätt att vara med och bestämma. Jag vill bestämma allting djälv, således väljer jag att inte "hyra ut" andelar i hästen.

Mitt resonemang är som ovan - betalar man har man rätt att vara med och bestämma saker kring hästens ve och väl, ev. även rätt att träna för instruktör och tävla. Betalar man inte så är "betalningen" att man hjälper hästägaren med skötseln och ger hästägaren en ledig dag och detta sker då helt enligt hästägarens instruktioner.

Jag tycker att detta är ett ganska sunt resonemang, vad säger ni andra?
Håller fullständigt med dig i ditt resonemang:bow:

solregnen skrev:
Heulwen:

Det är även så att många här i Sthlm vill rida , men har inte ens råd att vara medryttare...
Ett förslag var 1800:-/mån för en gångs ridning i veckan...
Jag som student med en hyra på 5000:-/mån ser ingen möjlighet att ens kunna drömma att betala så mycket!!!
Då får du vänta med ridningen tills du har mer pengar! Och kan betala för dig, istället för att åka snålskjuts på andra!!:mad:

sisu
Jag anser att det här med medryttare handlar om att ge och ta.
Om jag vill skaffa en medryttare till min häst så gör jag det för min och min hästs skull, därför att jag kanske inte hinner med riktigt. Jag gör det för att det gynnar mig och min häst.
Om jag vill bli medryttare hos någon gör jag det för min skull, för att jag vill ha möjlighet att rida med fritt än på ridskola. Jag gör det inte för att göra hästägaren glad, utan jag har valt det för att jag vill det.
Om jag sedan skulle rida för instruktör eller tävla med hästen så skulle jag naturligtvis betala det själv.
Men jag som hästägare kan ju inte ha nån slags ridskoleverksamhet på min häst för att tjäna pengar. Eller? Förstår du hur jag tänker?

dear_jessie skrev:
sisu
Jag anser att det här med medryttare handlar om att ge och ta.
Om jag vill skaffa en medryttare till min häst så gör jag det för min och min hästs skull, därför att jag kanske inte hinner med riktigt. Jag gör det för att det gynnar mig och min häst.
Om jag vill bli medryttare hos någon gör jag det för min skull, för att jag vill ha möjlighet att rida med fritt än på ridskola. Jag gör det inte för att göra hästägaren glad, utan jag har valt det för att jag vill det.
Om jag sedan skulle rida för instruktör eller tävla med hästen så skulle jag naturligtvis betala det själv.
Men jag som hästägare kan ju inte ha nån slags ridskoleverksamhet på min häst för att tjäna pengar. Eller? Förstår du hur jag tänker?
Visst handlar det om att ge och ta.
Vill man bara ha någon som motionerar hästen i skogen, och inte får ta några egna beslut angående hästen tycker jag inte att man ska ta betalt.
Men om medryttaren eller medhjälparen vill ha hästen som sin "egen" några dagar i veckan så tycker jag att denne ska stå för en del av kostnaden:cool:

Jag personligen tycker inte att man ska ta betalt för att någon annan rider min häst. Jag skulle ju inte ta betalt av att någon som går ut med min hund även om de ser det som ett nöje. De gör ju faktiskt ett jobb som jag annars skulle göra.
Skulle jag ha en medryttare skulle jag absolut inte ta betalt, snarare betala den om h*n inte bara red utan gjorde annat jobb runt hästen. Som ju de flesta medryttare gör.
Jag var medryttare ett tag innan jag köpte egen häst och jag kan säga att det vart gansk dyrt att åka fram och tillbaka...

Mvh Anna

Anna 87a skrev:
Jag var medryttare ett tag innan jag köpte egen häst och jag kan säga att det vart gansk dyrt att åka fram och tillbaka...

Lite komiskt tycker jag att det är att de flesta av oss hästägare, som betalar dyrt för våra hästar tycker att det är ok med bägge alternativen. Ser vi att vi kan få hjälp så kan vi tänka oss göra det för inga pengar. Men ser vi att vi faktiskt ger medryttaren något så tycker de flesta att det ändå är ok att ta betalt.
I de flesta fall så är även de relativt höga siffrorna en sponsring av medryttarens ridmöjligheter. Denna har val al välja, att hoppa av när den vill, sluta om hästen får en längre konvalecent (som kanske den har bidragit till).

De ickehästägare som ihärdigt envisas med att tycka snåla hästägare är faktiskt ganska roliga, eller på gränsen till patetiska. Varför inte se att det finns en fördel att vara betalande medryttare. Lyckligtvis finns det även gratis medryttarhästar, ni är fria att välja.

Precis på samma sätt som hästägarna har ett fritt val.

Jag har råd att betala min häst själv, ha har tid att sköta den själv. Om inte anser jag att det är mitt val att antingen betala någon som gör det på mitt sätt. Eller låta någon få betala för att kunna få utnyttja min häst.

/ps. denna kommentaren är inte direkt riktad till Anna87, men skrattade gott år den kommentaren... min bensin är inte billigare. Min ev medryttare slipper dessutom inköpskostnader, försäkrningen för 900 kr i månaden, får en utprovad sadel att rida i osv...

man gör väl den som är medryttare än tjänst oxå om de är en bra häst som den kan lära sej mycke på..
för ja skulle hellre betala lite och rida bra hästar som man lär sej på än o betala massa för o gå på ridskola 1 gång i veckan.

liksom de e inte billigt med hästar..rider man regelbundet en häst typ nåra ggr i veckan så tycker ja de e ganska självklart man ska betala lite för de.

Tja jag anser som så, att om jag var tvungen att ha hjälp så skulle de få betala, annars kan jag rida själv, eller låta min mamma pyssla med hästen och låta honom vila den/de dagarna i veckan jag inte skulle kinna komma. Om någon ska få rida honom gratis så pratar vi om MYCKET skickliga ryttare, modell de som kan hjälpa mig att skola hästen till piaff och passage och liknande. Självutnämnda experter som ska korrigeringsrida allt de sitter på är jag inte intresserad av....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar