Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

*LK*

De som hävdar att man ska vara med och bestämma över hästen om man betalar: betalar ni då EXAKT ALLT som hästen kostar era dagar? Alltså, även är med på veterinärräkningar, extra hovslagarkostnader, mediciner osv.? Eller räknas det inte?

Se det som att hästägaren faktiskt investerat i sin häst, och HYR UT ett visst antal dagar. Om ni hyr en häst på ridskolan, får ni göra vad ni vill då?

sisu skrev:
Klart att det gör men jag anser att medryttaren åker snålskjuts på hästägaren! Varför vill inte folk göra rätt för sig???

Som sagt skulle jag aldrig vilja ha betalt av mina vänner som rider mina hästar, det gör MIG en tjänst och HJÄLPER mig det kan jag itne ta betalt för, däremot händer det att de får en liten presen av mg som tack för all hjälpen jag fått.

Kan berätta som en tjej i ett stall ajg har stått hon ska ha en medryttare för hon "hinner inte" och ska ha betalt för dessa tre ggr i veckan, när hon hade räknat in alla kostnader så skulle detta enligt ehnne bli 1400.- i månaden för 3 dagar i veckan (då måste hon ifs haft den hästen mycket högt försäkrad och hovslagaren som hon anlitade varit svindyr eftersom mina hästar inte lyckades komma upp i närheten av den summan trots att de är en mycket dyrare ras försäkringmässigt, jag skodde oftare samt att mina åt mer mat), om det hände hästen något så ville hon att medryttare/halvfodervärden skulle betala häften då också oavsett när hästen blev skadad sjuk... hästen ifråga hade 200 kg övervik var inte riden på ett halv år och innan dess ca 2 ggr i veckan under föreliggande år, 12 år totalt outbildad (galoppfattar man enom att springa in i den och den kunde bara galoppera i ett varv..) och framåtbjudning som en en sköldpadda dock snäll att sköta om.

Den här tjejen fick ingen medryttare/forder värd och fick ta hand om sin häst trots att hon inte hann och höll på att stressa halft ihjäl sig (och hästen blev inte igångsatt heller) och håller på så än.
Jag hade däremot inga problem att få BRA och kunnig hjälp till mina hästar.. så man får nog fundera på vad det är man är ute efter, hjälp/avlastning eller pengar.

solregnen skrev:
Loppanpoppan:
Bli inte arg på mig för att det var du som skrev galet... Inte vet jag hur människor tänker. Jag citerade rakt av dig.
Jag har haft egen häst förut så ja, jag vet vad som ingår i det ansvaret. Alla gör vi våra val. Om du har valt att åka till jobbet och kämpa hela dan för att sen komma hem och ta hand om hushåll, fylla kylskåpet, tvätta, hämta ungar mm och betala alla räkningar OCH ha häst - så är det ditt val. Jag valde bort hästägandet för jag ansåg att det är bättre att ta upp det senare när jag kan och vill ge hästen all den tid och kärlek jag vill ge den.
Om du anser dig inte att ha råd och/eller tid med en häst borde du ha tänkt på det innan du skaffat dig en häst. Varför skall vi medryttare ställa upp o betala för att du skall kunna ha kvar din häst? Och vara oroliga för att du inte pallar det något mer och väljer att sälja hästen? nej, tack!
Du borde vart beredd på den uppoffringen av tid och pengar INNAN du skaffat dig en häst.

Det kan vara så att det finns människor som skaffar häst när de har all tid, pengar och kärlek som du skriver! MEN, livet ändrar sig ibland och kanske innebär att man inte har samma förutsättningar som det var från början.
Visste man att livet var guld och gröna skogar hela livet vore det väl ingen sak!!!!!!!
Om jag nu skulle behöva medryttare av någon anledning så tycker jag inte att det är konstigt att ta lite betalt. (läs mina tidigare inlägg IGEN)
Det är skillnad på betalning och betalning som CHOKLAD skriver om. Att ingen vill betala för den hästen kan jag förstå (eller iaf inte såååå mycket). Det får ju vara inom rimliga gränser naturligtvis. Har man en stallhyra på ca 1500 kr i månaden inkl skoning och försäkring så kan man med gott samvete ta ut 5-600 kr/mån, tycker jag :cool:
Tyck vad du tycker och va glad att du kan rida gratis. Vad var det som du citerade rakt av förresten??? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

solregnen skrev:
Alla gör vi våra val. Om du har valt att åka till jobbet och kämpa hela dan för att sen komma hem och ta hand om hushåll, fylla kylskåpet, tvätta, hämta ungar mm och betala alla räkningar OCH ha häst - så är det ditt val.

Man väljer inte att åka till jobbet, man måste om man ska ha något att leva på + nöjen ex. hästen. Vilken värld lever du i??
Om man vill ha hästen kvar är det ju en toppenlösning att få dela den med någon som är på samma våglängd gällande skötsel och pengar. :idea:

Ska du ha mat i kylskåpet=handla
Rena kläder=tvätta
Ungar=självvalt men självklart för många med barn och häst (livsstil)
Räkningar=boende, mat,kläder, bil mm

Har man eget boende och jobb och häst så ser vardagen ut så. Du får gärna berätta hur din vardag ter sig. (väldigt nyfiken)

Skulle vara roligt att få prata med dig igen om 10-15 år och se hur din syn är då. (inget dömande utan av rent intresse för människor och tänk)

Jag tycker att allt handlar om vad som finns att erbjuda:

* Jag har själv tidigare varit medryttare på en häst som gick msv i både hoppning och dressyr och de tre dagarna i veckan jag red den, red jag endast i ridhus - dvs tränade (ägaren red de andra dagarna ut i skogen och lullade, pga bristande intresse). Jag betalade då 100 kr per gång = ca 1200 i månaden, vilket jag anser vara väl värda pengar eftersom jag fick tillgång till en häst som kunde lära mig massor på - kunde aldrig ha lärt mid detta på ridskolan och ffa inte på motsvarande tid!

* Sen skaffade jag en foderhäst som dessvärre blev pensionär efter ett år (pga av en gammal skada, inte mitt fel). Han fick då endast promenadridas - min dåvarande medryttare betalade ingenting alls eftersom jag bara var tacksam att någon tyckte att det var skojigt att hjälpa mig att hålla honom på glatt humör med skogsturer.

* Nu har jag en egen häst sen ett par år, en häst med mycket stor kapacitet i båda grenarna. Min medryttare betalar 600 kr i månaden och rider då ut två dagar (ordentligt, inte skrittpromenader) och tränar för instruktör en dag i veckan. Jag har ABSOLUT råd att betala de ca 6000 kr/månad som det kostar mig att hålla hästen i full kondition så att både jag och medryttaren kan få ut maximalt utbyte av vår ridning, men jag tycker att det är självklart att hon betalar någon liten del eftersom hon vill rida på en hög nivå på en bra häst men inte vill äga en häst i dagsläget. När hästen vid ett tillfälle var skadad/konvalescent under ett antal veckor, betalade medryttaren givetvis ingenting och behövde aldrig ta hand om hästen (fast det gjorde hon ändå vid några tillfällen, bara för att hon ville vara snäll mot mig).

Så för mig känns det som att lulla i skogen = gratis eller billigt, träna på fin häst för att kunna utvecklas = betala.

*hugger knapp*

Jag har haft medryttare som ridit gratis och nu har jag en tjej som tar min häst halvtid och betalar hälften av kostnaderna men jag ser ju inte henne som medryttare utan halvfodervärd?

Och ja då har hon fler "rättigheter" vad än medryttaren haft. Hon kan åka på kurs, träna mm

Om man kan få tag i en bra medryttare beror mkt på vilken häst man har upplever jag. Min häst är tämligen okomplicerad och folk har frivilligt hört av sig och vill vara medryttare på henne, behöver inte annonsera. Medan en annan hästägare i stallet som erbjuder sin häst gratis har försökt länge att få tag på nån. Men så är hennes häst rätt knepig för många att rida.

I mitt fall berodde valet att ta in en halvfodervärd på att jag blev sjuk (vilket dessutom ledde till sämre ekonomi). Sånt "vet" man ju inte när man köper hästen...

Jag skulle inte ha råd att ha min häst kvar om jag inte hade min medryttare som betalar 550:- i månaden. Det är knappt jag har råd trots henne.

Med "råd" menar jag att jag inte köpt nya kläder på flera år, käkar nudlar alternativt havregrynsgröt de flesta dagarna i veckan och inte har haft semester sedan 1985.

Alternativet vore att sälja hästen. Men då har varken hon eller jag någon häst. För henne är det dessutom en chans att lära sig rida på en verkligt välutbildad häst. Han har tävlat Msv och kan de flesta rörelser inkl passage och piaff.

Medryttare eller halvfodervärd är likvärdigt för mig. Dvs att den som delar min häst med mig betalar en viss del och har sina rättigheter resp. skyldigheter.
Man får komma överens om hur hästen ska ridas med tanke på hästens utbildning och vad medrytt. resp ägare vill göra.
En bra grej är att skriva upp varje dag, vad man gjort med hästen. Då vet den som kommer nästa dag lite hur den kan rida.

Senast ändrad av en moderator:

Det har jag alltid gjort även när jag varit själv. En riddagbok är toppen för att hålla koll på hästens form över längre tid och man kan gå tillbaka i den för att kolla när ett problem börjat uppstå mm

Hästen kostar ju pengar. Ridning är det man får ut av pengarna... Klart att alla som utnyttjar hästen ska betala!

Loppanpoppan:
detta citerade jag:
Loppanpoppan skrev:
Och ska jag ha någon som tar hand om min häst några dar i veckan och därmed utsätter den för risker oxå, så vill jag självklart ha betalt

Missförstånd alltså. Men man vet aldrig . Det finns märkliga människor där ute.:smirk:
Förresten får du väl vara glad över att det trots allt finns människor som kan hjälpa dig ur en jobbig situation med hjälp av pengar. Personligen är jag tveksam och skulle tycka det var jobbigt att veta att ägaren knappt har råd att ha kvar hästen om inte för min hjälp! Det går ut över mig som blir orolig för varje kommande månad och dessutom har man hunnit fästa sig vid hästen om du skulle få för dig att du blev tvungen att sälja den. Dessutom kanske du inte har råd att göra kanske nödvändiga investeringar i och kring hästen (utrustning m.m) och kanske också hästens välbefinnande - så då kommer jag vilja lägga ut ännu mer pengar på din häst. Det blir som en ond cirkel så fort man har fäst sig.
Jag tar hellre hand om någon annans häst där jag vet att det är ägarens bristande intresse eller tiden som inte räcker för denne än veta att det är pengarna som människan är ute efter för att ens klara av att behålla hästen...

SmizzSpeedy
:

SmizzSpeedy:

allt försvann o jag orkar verkligen inte skriva om allt. suck.

Men min poäng var att man faktiskt kan välja jobb. Hur länge man jobbar. Vart man jobbar. Vad man jobbar med. Privat vs Kollektiv m.m. Allt är upp till en själv. Ingen har tvingat dig till det jobb du har idag och ingen kan ändra på det åt dig.
Har du inte lyckats hitta en bra lösning så kan inte någon annan heller hjälpa dig att hitta en bra lösning åt dig.

Sedan behöver du inte säga till mig vad folk har för räkningar eller hur jag gör när jag vill ha mitt kylskåp fyllt. Exakt vad har det med tråden att göra? Eller skall medryttaren hjälpa dig att fylla kylskåpet? Nu är jag förvirrad. Dina dagliga ansvarstaganden och problem får du försöka lösa själv och det är inget som borde gå ut över en medryttare! your problem - solve them.

Kanske ändrar jag mig om 10-15 år. Vad vet jag. men om jag tycker något nu - står jag upp för det nu. Jag är inte den som velar och skyddar mig mot vad jag kan tycka om 10 ÅR!!! Det kan jag göra då. Jag antar att vi alla förändras men jag har knappast lust att vända kappan efter vinden och vara alla till lags. Det är inte jag.

Du undrade om min vardag. Det finns inte så mycket att säga. Skall börja plugga nu i vår. Har sambo och fantastisk låg hyra. Har en dammsugare och vacker sjöutsikt från mitt sovrumsfönster. Inga barn. Inga djur. Ingen häst. Inga skulder. Inga krav.
Men tro inte att jag är född med en guldsked i munnen och att jag inte har haft krav på mig genom åren - för oj, det har jag haft och stort ansvar på mig.
Just nu trivs jag och mår bra i den tillvaron jag har skapat mig.

Hallonsoda:
Jag tänker mer så här:
Ägare behöver hjälp - Medryttare hjälper.

Hej så länge

solregnen skrev:
SmizzSpeedy:

allt försvann o jag orkar verkligen inte skriva om allt. suck.

Men min poäng var att man faktiskt kan välja jobb. Hur länge man jobbar. Vart man jobbar. Vad man jobbar med. Privat vs Kollektiv m.m. Allt är upp till en själv. Ingen har tvingat dig till det jobb du har idag och ingen kan ändra på det åt dig.
Har du inte lyckats hitta en bra lösning så kan inte någon annan heller hjälpa dig att hitta en bra lösning åt dig.

Det här blir ju lite off topic men jag tror inte du har någon aning om hur arbetsmarknaden ser ut, välja jobb i dagens läge? Jo visst det är något som alla kan göra, man säger upp sig också står ett nytt jobb och väntar runt hörnet:smirk:. Det fungerar inte riktigt så i dagens samhälle.

För övrigt om vi nu ska hålla oss till trådens ämne anser jag att det är helt självklart att man som medryttare är med och delar på kostnaderna med ägaren om den vill det, om det är en ägare som inte vill ha betalt så skulle jag ge någon present då och då som var passande, presentkort eller liknande på ridsportaffär t.ex. Är uppväxt med att man självklart betalar för sig och att inget kommer till en gratis utan att man är med och bär kostnaderna som finns.

Har inte läst tråden och är tämligen säker på att ngn eller ngr har redan svarat detta: Tillgång och efterfrågan.

Generellt har jag upplevt det så att vuxna medryttare med ett jobb och vettiga inkomster sällan har något emot att betala medan tonåringar och studenter har det (jag är själv student). Det där med att pengarna styr gäller ju inte bara hästägare...

susekl:

som sagt... off topic men...
Jodå. Jag vet minsan hur arbetsmarknaden ser ut. Jag är själv "arbetslös" för tillfället. Men hey - allt är upp till mig själv. Därför har jag ingen att skylla på eller anklaga för det är upp till mig själv. Har jag inte fixat det - får jag väl fixa det. Men bara jag och ingen annan åt mig. Man får skylla sig själv om man inte har skaffat tillräckliga betyg eller vad det nu än är man har missat eller valt istället.
Jag är arbetslös nu och det visste jag att jag skulle bli. Hade jag valt ett annat erbjudande så hade jag inte varit arbetslös (kanske tom. rik! hehe).
Men hey. Jag väljer gå min väg och väljer därmed också att inte skaffa en häst just nu för att jag vet att det är just lite ostadigt ett tag framöver. Jag vill hellre vänta så jag inte behöver vrida och vända på varje krona.

jaja... nu skall vi inte haka oss upp det hela. För det är en helt annan diskussion och jag antar att folk har en mängd ursäkter när de skyller ifrån sig att "det bara är så..."

Mizz:

Jag kan också hålla med dig att tillgång och efterfrågan styr.
Bland annat.

Bewelinn:

hmmm... också en vettig tanke. Ligger säkert något i det.
Men det finns undantag...

Loppanpoppan skrev:
Medryttare eller halvfodervärd är likvärdigt för mig. Dvs att den som delar min häst med mig betalar en viss del och har sina rättigheter resp. skyldigheter.
Man får komma överens om hur hästen ska ridas med tanke på hästens utbildning och vad medrytt. resp ägare vill göra.
En bra grej är att skriva upp varje dag, vad man gjort med hästen. Då vet den som kommer nästa dag lite hur den kan rida.

för mig innebär fodervärdsskap att man i princip äger halva hästen.
både ägaren och fodervärden har lika mycket att säja till om, ang träning, tävlingar, foder, osv osv. men vid större frågor tex byte av stallplats har ägaren sista ordet.
båda delar på löpande kostnader typ, stallplats, foder, veterinärvård, hovslagare och liknande.
men ägaren står för försäkring och utrustning.

och medryttaren ser jag mer som ett sätt för mej att få någon dag ledig. hon har lika stort ansvar som mej, för hästen dom dagar hon är där, men kan inte göra precis som hon vill utan att höra med mej först.
hon betalar inte heller lika mycket som en halvfodervärd skulle göra, men står ändå för en liten del av stallhyran

Ungefär så resonerar jag också. Och det fungerar på det sätt du beskriver mellan mig och halvfodervärden. Hon är ju i princip halvägare kan man säga. Hon ställer också upp och träffar veterinären vid vaccination och liknande vilket jag inte förväntar mig av en medryttare. Så jag skiljer också på delfodervärd och medryttare.

precis

har haft både halvfoder värd och nu medryttare och det har funkat bra det vi kommit överens om. halvfodervärden har ju även hästen 50% medans medryttaren bara nån dag i veckan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar