Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Mabuse skrev:
Ah, listigt! Det är inte till att vara nationalekonom?

Betalningsviljan fungerar således som signal om ambition och intresse. Om man bara väljer betalande medryttare selekterar man således bort de som inte är så seriösa - men det är inte betalningen i sig som gör folk seriösa. Ungefär som att bra betyg inte gör någon smart, men genom att välja folk med höga betyg hoppas på att därigenom välja bort dem som har svårt att lära. Men naturligtvis hade de med betygen varit likadana även utan betyg. Signalleringsteori, kallas det vill jag minnas.

:D Nää, bara mina egna slutsater efter att ha hört hur det går för de som skaffar medryttare, betalande eller ej.

Enligt min pewateori fungerar:
Bekanta bäst, sådana man redan känner, vet vem det är. dessa fungerar bra även gratis :-)

Men bland de som är okända och svarar på annons verkar de som betalar vara av de flitigare släktet. Helt ovetenskapligt och helt utan egen erfarenhet. Jag har bara varit betalande medryttare själv.
Nu med egen häst har jag haft ej betalande (eget val, det passade mig bäst då).

När jag läser inläggen från de som glatt hojtar "Elaka-gnidna-hästägare-som-inte-uppskattar-min-hjälp-jag-ger-och-låter-mig-rida-gratis" blir jag ytterst tveksam till att låta någon med denna attityd rida min häst gratis.
Nä, då klarar jag mig hellre med den sporadiska hjälpen som finns.

Den kategoriska envishet som bara framhördar att medryttaren bara hjälper (ensidigt) får mig att bli ytterst irriterad, sorry.
Skulle jag behöva hjälp så blir det definitivt en gratis häst mindre i mitt område. Dessa personer vill jag inte sammarbeta med :crazy:

ps. Håller med om att det inte är betalningen som gör om man är seriös eller ej. Men viljan att göra uppoffringar för sitt intresse visar ändå på ett egnagemang. Eftersom de flesta har dåligt med pengar brukar betalning vara en form av uppoffring.

Senast ändrad:

Anledningen till mina tidigare trådar om att man inte skall betala ,är nog för att jag nog varit med om ett skräckexempel
Jag var medryttare till en häst som knappt var grundinriden.Ägaren och jag kom väldigt bra överens i början,jag betalade 500kr i månaden .Hon sa att jag hade fria händer för hennes dotter hade helt tröttnat på hästen,så jag fick rida hur mycket jag ville.
Jag engagerade mig väldigt mycket i den hästen och började rida för instruktör med den osv.Va på stallet varje dag och såg till att hon fick sin dagliga rykt.En dag när jag kom till stallet va hästen borta!!
likaså mina saker!!Fick höra av bonden att dom säljde hästen med mina saker inkluderade.Dom fick 35 000 kr för hästen som knappt va värd 10 000 innan jag började ta hand om henne.Kontentan av det hela var att dom fått hästen inriden, något utbildad och sen fått betalt för det också!:cry:

Att de sålde DINA saker är ren stöld. Det skulle jag anmält.

Med den andra delen så har du alltså haft en häst som din egen för 500 kr i månaden. Du visste att ägaren hade tröttnad, så hur länge trodde du att de skulle sponsra dig med häst? De hade väl inte bett dig utbilda hästen, utan ha den som nöje?

Taskigt gjort dock att inte meddela dig i förväg, och stöld om de skickade med dina saker.

Hos Bonden Betala de 250 kronor i månaden,Fick också veta att dom inte haft någon försäkring på henne!Skor hade hon inte heller bonden verkade henne själv vilket han inte tog nå betalt för.
Efter alla inlägg ang detta börjar jag bli kluven....
iof om jag varit medryttare till en välutbildad häst och verkligen suttit ner med ägaren och diskuterat vad båda vill ha i utbyte skulle jag kanske betala men inte så att det skulle bli dyrare än att ta ridlektioner med välutbildad häst och instruktör

Tycker inte att det är så mkt att diskutera om. Hästägaren har all rätt i världen att ta betalt om den vill det... passar det inte så får man leta efter en annan häst.

Jag själv har både egen häst samt är medryttare på en häst i stallet (vilket jag inte betalar något för). Har även haft flera medryttarhästar innan, vissa har jag betalt för och vissa haft "gratis".

Sen kan det väl diskuteras vad som är legitimt att betala för. Behöver ägaren hjälp med att utbilda hästen etc så tycker jag inte att man som medryttare ska betala.

De som jag betalat för tidigare har jag då haft flera dagar i veckan, haft rätt att lägga mig i val av utrustning (så länge det är något som ägaren accepterar) samt träna och tävla.

I det stora hela så är det väl tillgång och efterfrågan som styr... tycker inte att man som medryttare har rätt att tycka att hästägaren är girig som vill ha betalt. Då kan man leta efter en "gratis" medryttarhäst istället...

Men allvarligt. Du fick alltså ha en häst som din egen för 500 kr/mån. Även om hyran var 250 kr så åt väl hästen också? Och skoddes. Och vad har försäkringen med det hela att göra, du som medryttare hade ju aldrig kunnat bli ansvarig att stå för några veterinärkostnader. Get over it.

Däremot så SJÄLVKLART måste man först ha en dialog med hästens ägare eller den blivande medryttaren! Lär dig av ditt misstag istället för att gå runt och vara bitter. Du har egentligen inte förlorat något på det (utom dina stulna saker, som jag fortfarande anser att du skulle kräva ersättning för eller anmäla som stulna).

Beror på tycker jag. Som många redan sagt så kan det bli mer seriöst om medryttaren betalar efter som då kan man vara säker på att det skötts ordentligt. Men samtidigt, ska man verkligen behöva få betalt för att personen ska var nått att lita på? Man märker ju oxå lite om dom är seriöst inresserade av hur hästen mår eller om dom bara är ute efter att rida.

Själv så skulle jag inte drömma om att ta betalt om nån red min ponny mot att hon inte gjorde något som hon inte fick göra (inte ens om jag fick betalt skulle hon få göra det). Men skulle hon vilja träna för en tränare så är det upp till henne och då får hon betala det. Lika dant extra utrustning hade hon själv fått bekosta så som nya schabrak, lindor, benskydd m.m. förutsatt att det som redan fanns var helt, rent och funktionelt.

Och skador som uppkom när hon red skulle hon få betala iså fall. Ingen kan ju hjälpa om hästen skulle skena och förstöra ett par tyglar, so what? hästen är inte förstörd så det går alltid att lösa och det hjälper inte att bli arg på medryttaren för att hästen är bortsprungen. Det är bara att göra det bästa av situationen.

Det finns alltid två olika sidor om en sak..Visst, varför skulle man inte ta betalt i städer där det är dyrt att ha en häst men samtidigt, var man tvungen att ha en häst om det nu var så dyrt så att man måste ha en medryttare som betalar för att det ska gå runt?

Raderat av Lunkentuss

Senast ändrad av en moderator:

Myzan87 skrev:
Det finns alltid två olika sidor om en sak..Visst, varför skulle man inte ta betalt i städer där det är dyrt att ha en häst men samtidigt, var man tvungen att ha en häst om det nu var så dyrt så att man måste ha en medryttare som betalar för att det ska gå runt?

Jag tror faktiskt att de är en minoritet de som MÅSTE ha en betalande medryttare för att det skall gå runt. Själv planerar jag ev i framtiden ha en betalande medryttare. Inte för att jag behöver pengarna utan för att jag anser om en person får utnyttja min häst så bör den betala för det nöjet.
Just nu har jag ingen betalande hjälp utan har mer hjälp jag betalar. För det passar mig mest just nu. Nu är jag inte villig att släppa så pass mycket frihet till någon som jag anser en betalande skall ha.

Denna diskussionen är egentligen ganska löjlig, jag förstår inte hur man kan ifrågasätta att det ev kan kosta att rida en annans häst.
Och detta oavsett om man står dyrt eller ej.

Vad anser ni om denna situation:

Jag har blivit medryttare på en ponny alldeles nyligen. När vi satt och diskuterade (ägarna = en 13 åring och hennes mamma) så diskuterade vi antalet dagar. Då sa jag; jag kan inte ta mer än 2 dgr i veckan för att det har jag inte råd till dessutom kan jag inte boka upp mig varje vecka 3 dagar.

13 åringen sa då: Men ifall inte jag kan rida någon dag då jag har "hästen" kan jag alltid fråga *****s medryttare. För h*n vill säkert rida "min häst". Efter ett tag började jag tänka, är det inte meningen att de ska fråga mig först? Jag som kommer betala för att rida deras häst, ifall jag vill ta denna den dagen då h*n inte kan? Istället för att låta någon annan rida hästen gratis. Okej, ifall inte jag kan, men först då fråga en annan.

Har jag som medryttare rätt att tänka såhär eller ska jag låta dem bestämma? Om det är så att de har rätt att bestämma att den andra människan ska rida pållen gratis så tänker inte jag bli betalande medryttare. För ska jag betala ska andra betala.

Har just läst stora delar av denna tråd och vet egentligen inte vad jag ska tycka, vem jag ska hålla med... men jag vet hur jag tänker och vill dela det med er:

Jag har ridit i hela mitt liv ca 20 år nu. Började på ridskola, från 10-årsåldern började jag även rida privathästar/-ponnier. Från första början betalade jag en summa varje månad (hela månadspengen oftast). När jag var 16 hamnade jag i ett stall vars ägare hade så många hästar att hon inte hann med dem, vilket ledde till att jag gratis tog hand om ett äldre sto som lärde mig massor om vad egen häst innebar (utom den ekonomiska biten samt det yttersta ansvarstagandet). När tiden med henne var slut red jag bara på ridskola ett tag för att senare ta ett extrajobb i ett dressyrstall där jag fick betalt för att rida riktigt välutbildade hästar och lärde mig massor! När jag började studera i inne i Stockholms innerstad sökte jag mig även till Ryttarstadion (som har stallhyror närmare 7000 kr/mån) Under mina tre år som student hjälpte jag hästägare där att träna och tävla deras hästar, något jag inte betalade ett öre för. Självklart valde jag att betala vissa saker. Som utrustning jag ansåg behövas till min och hästarnas träning/tävling. Jag var då även beredd att ta hand om dessa hästar närsomhelst: innan skolan, efter skolan, mitt i natten, akut om någon blev sjuk, i snöstorm, i ösregn. Det fanns inte en omständighet som gjorde att jag inte åkte till stallet när vi hade avtalad tid. Jag tog en del (den tråkiga delen) av ansvaret för att hästarna skulle må bra, medan ägarna var bortresta eller av något annat skäl inte kunde ta hand om sina älsklingar.

Nu har jag tagit min examen och har min egna häst uppstallad några mil utanför Stockholm. Jag lägger minst 4000 kronor i månaden på min häst och skulle inte drömma om att ens skaffa en medryttare. Jag har inget ekonomiskt stöd från familj vänner eller dylikt. Jag får klara mig helt själv om det så betyder att jag måste äta nudlar varje dag i en månad. Jag gör detta för att jag inte vill ha någon okänd människa som ska ta hand om min häst, det finns inte på världskartan. Han är mer värd för mig än någon annan familjemedlem, den som står mig närmast. Därimot vet jag att jag ibland är tvungen att vara borta från honom några dagar i följd. Då hjälper min tränares lillasyster mig med honom och självklart får hon då betalt av mig för att hon ställer upp. Om kontanterna inte räcker till just då får hon alltid någonting annat. En middag hemma hos mig eller ett biobesök tillsammans med pojkvännen! Den här tjejen är helig för mig, och jag vill visa min uppskattning genom pengar eller något annat, även om det för mig betyder att jag inte kan festa, äta vad jag vill eller roa mig på annat sätt under några månader. I mitt liv är hästen i centrum, han är mitt liv och den jag skulle offra vad som helst för!

håller med om att det va fult gjort att sälja hästen med dina grejor.
men det har inget med medrytteri att göra, utan det var bara fult gjort av hästägaren. Se det omvända på saken - medryttaren tar sitt pick o pack och sticker utan att meddela hästägaren, och går därefter ej att nå. Det är ju lika fult gjort. Men det har som sagt inget med medrytteriet i sig att göra, utan det är ju hur vissa är som personer.

du ska aldrig behöva betala för att få rida nån annans häst för de är juh liksom du som tar hand om hästen å gör allt grov arbete åt ägeren..så har jag alltid tänkt när jag har blivit medryttare att jag ska ta hnad om häten å som då "betalning" får jag rida..de går liksom jämt upp då..om ni förstår?!..
tycker de e helt idiotiskt att ta betalt för att nån rider ens häst..helt sjukt!!dom ska va glad för att nån ens vill hjälpa till me en häst som inte ens e sin egen..å mocka å allt..!

kram emelie:)

Jag råkade ut för just detta på förra medryttarhästen.
Jag betalade för mina (minst) 3 dgr/vecka.
Ibland kunde inte ägaren rida på sina dagar och lånade då ut
hästen gratis till andra.

Jag hade inga problem med den saken och kände mig heller
inte avundsjuk på dom andra som fick rida gratis.
Det är ju faktiskt ägarens häst och h*n som bestämmer över
vem som ska rida hästen.

Jag vet inte, tror det beror lite på hur dealen ser ut, vad man får göra osv. Mina hästar är 'hobbyhästar', de kan inte så mycket utan håller på att lära sig, och jag vill gärna ha hjälp för att jag nån dag i veckan ska kunna pusta ut hemma ... Och det kan man inte gärna ta betalt för. Jag har mina två hästar i norra stockholm, har just fixat medryttare till den ena och är jättenöjd :D . Hon får dock de dagar jag inte tar mig ut mocka åt den andra också ... men inga pengar är inblandade.
Den andra ska kanske få en medryttare snart, bara jag vågar :o Så kom och titta på henne om du vill rida en häst i stockholmsområdet utan att betala :cool:

MercedesBenz skrev:
Något som jag ser som ett problem är att om det är gratis att rida så sköts det inte alltid. Detta är något som gör att jag skulle ta betalt då jag tröttnat på att folk inte kommer eller inte gör det som man kommit överens om.
Men hur kan man välja att be om hjälp av någon som man inte kan lita på till 100 %. Skulle aldrig någonsin låna ut hästen om jag inte visste att det skulle skötas som det ska! Bara för att man tar betalt så betyder det ju inte att du hittar rätt folk som vill hjälpa till.. Det finns ju även sådana som itne har råd att skaffa egen häst utan som hjälper andra, men det betyder ju inte att dom är sämre ryttare och hästfolk för det eller?

Muddson skrev:
Bara för att man tar betalt så betyder det ju inte att du hittar rätt folk som vill hjälpa till..

men om någon är villig att betala för att rida, betyder det ju (oftast iaf) att dom verkligen Vill det, och inte ser det som en "kul grej sådär ibland"

Myzan87 skrev:

Om ingen i dyra städer köpte häst för att det var för dyrt....så skulle det inte finnas några medryttarhästar där heller. Skulle väl vara skoj för de som klagar över att de får betala 500:-/månad när ägaren kanske står för 2500:-/månad....men rider lika mkt som medryttaren.

Jag tycker de som är medryttare ska vara tacksamma att de finns de som väljer att ta den stora kostnaden och ansvaret med egen häst för att sen billigt hyra ut halva tiden till någon annan...:cool:

bedorah skrev:
du ska aldrig behöva betala för att få rida nån annans häst för de är juh liksom du som tar hand om hästen å gör allt grov arbete åt ägeren..så har jag alltid tänkt när jag har blivit medryttare att jag ska ta hnad om häten å som då "betalning" får jag rida..de går liksom jämt upp då..om ni förstår?!..
tycker de e helt idiotiskt att ta betalt för att nån rider ens häst..helt sjukt!!dom ska va glad för att nån ens vill hjälpa till me en häst som inte ens e sin egen..å mocka å allt..!

kram emelie:)

Ingen tvingar dig. Köp en egen häst då i stället och se om den klarar sig utan mockning..för du betalar ju stallhyra och då borde väl det väga upp? Även om det inte ingår....!! :confused: :confused: :confused:

Har man häst innebär det att den ska ha mat, vatten, mockning, motion osv oavsett pengar...man kan inte resonera så.
Vaddå va glad? Jag ser det som en tjänst att jag går med på att billigt hyra ut min häst till någon som kanske inte har tid, råd eller lust till helt egen häst med det ansvaret osv.
Gå in på en ridskola och fråga om du får mocka mot att rida...de skrattar nog åt dig...precis som jag.

Jag har aldrig betalat ngt för ridning... När jag kom till Sthlm (från småland) fick jag vara medryttare på en häst som tävlade i St georg och jag betalade ingenting. Stod på ett fint ställe med ridhus m.m Jag fick göra vad jag ville, rida i ridhus, rida ut m.m
Sedan har jag haft en hopphäst också som jag var medryttare på, och inget krävdes där heller.
Att t hand om hästen den dagen/dagarna man är där ser jag som en självklarhet, med rykt, insläpp, mockning, täcke, fodring m.m (om det inte ingår i stallhyran). Detta var runt -99
Ägarna åkte på semester o så, inget snack om betalning. Jag var glad för att kunna rida, ägarna glada för att få lite avlastning.
Men nu verkar det omöjligt att hitta sådant tyvärr, många vill ha flera tusen kr i månaden.

Jag har oxå fått erbjudande att rida igenom en häst två dagar i veckan och de vill att jag ska betala 100 kr per gång. Nej tack.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar