Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Apollo skrev:
Tycker du att man ska lägga ett sånt ansvar på en medryttare att handskas med andras hästar i stallet.
I vårt stall är det inte tillåtet att låta medryttare ha något som helst ansvar för andras hästar.
Jag skulle bli vansinnig om en medryttare har haft åtaganden i stallet och sen har det blivit fel. De är inte i stallet tillräckligt ofta för att ha koll på andras hästar.
Om jag vill nånting speciellt med min häst vid in-utsläpp och fodringar så pratar jag med hästägarna i stallet inte med medryttarna.

Ja, jag ser det inte som ett problem i vårt ytte-pytte stall. Likaväl som vi vågar låta de två andra hästägarna handskas med vår häst, skulle vi inte tveka att låta vår ev. blivande hästskötare handskas med dem. Men då vill jag poängtera att jag nu endast pratar för hur situationen är i vårt stall! Tre stycken mycket väluppfostrade, snälla och lugna hästar.

Vi är så få och vi har alltid en dialog med varandra om det är något speciellt. Dessutom så fungerar det redan nu dvs en av de andra hästarna har en superduktig tjej som "medryttare". Hon är precis lika noggrann och ansvarsfull som vi andra och hon både släpper ut och tar in då och då.

Men givetvis krävs det att man har en riktigt bra dialog i stallet och inte kommunicerar enbart på whiteboard-tavlan som man gör i många stall. Man måste självklart prata med de andra hästägarna om det är okej.

Sen ska du veta att jag kommer att vara mycket noga med vem jag låter ta hand om vår häst. Jag släpper inte vem som helst ensam med honom och den som det till slut blir kommer jag ha lika stort förtroende för som de andra hästägarna.

ps. Jag har faktiskt upplevt mer trubbel med vissa av de andra hästägarna i tidigare stall än med medryttare. En del av dem ägarna är inte heller i stallet tillräckligt ofta för att ha koll på andras hästar. ;)

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, då den är rätt lång.

Jag är i den situationen just nu att jag önskar att jag hade någon som såg till mina hästar någon gång i veckan eller så, så att jag kan göra annat med gott samvete. Eftersom det är jag som behöver hjälp på ett ställe med dåliga faciliteter, så får den som hjälper mig rida, under vissa förutsättningar, gratis. Då ingår full skötsel av bägge hästarna den dagen.

Jag kan tänka mig in i både medryttarens situation och ägarens. Som ägare tycker jag att det är surt att hysa häst åt någon annan som får rida den. Försäkring, uppstallning, vaccinationer och annat kostar ju faktiskt pengar. Det är ägarens ansvar om något händer, den har alla risker.
Å andra sidan, som medryttare. Om jag hjälper en hästägare med dennes häst, tar hand om all skötsel den dagen jag är där, då borde jag få rida gratis för det kan jag tycka. Om man värderar hur mycket en mockning kostar, borstning och skötsel av hästen, fixa så att den har mat och vatten. Jämför det med vad en ridtur normalt sett kostar, så är oftast ridturen dyrare ändå. Å andra sidan avgör hästens utbildning hur angenäm den är att rida. På ridskolan ligger priserna från ca 120-200 kr/per 1 timmes lektion. Då får man också förhoppningsvis lära sig något på köpet. Man slipper det tråkiga som att mocka och fixa mat.
Kanske har man tur och hittar en medryttare som kan hjälpa till med hästens utbildning. I så fall är det ju frågan vem som ska betala? Kanske kvittar man då skötsel mot utbildning helt?

Jag kan tänka som så att i Stockholm, och där uppstallning är dyrt så vill ägaren ha igen en del av pengarna för månadskostnaden att ha häst. Uppstallning är i vissa fall dyrare än ens egen bostadskostnad. Det finns gott om folk som letar efter en häst att rida, och servicen i stallarna är kanske rätt så bra. Då får man som medryttare betala för sig.

Det är frågan om tillgång och efterfrågan. Samt om man har en fin läromästare eller en skogsmulle som inte är så utbildad. Har man tillgång till ridhus/ridbana och de flesta bekvämligheter, då är det kanske rätt bekvämt att hjälpa till med en sådan häst. Då kan man få betala för det.
Har man hästen inhyst på en mindre ort, kanske inga bussförbindelser eller annat, krävs att man har bil och åker ganska långt, då kanske man kvittar omvårdnaden mot ridning.

Beroende på hur fria händer medryttaren har med hästen och vad som ska göras med den, samt vilka möjlighter som finns, avgör om man kan ta betalt för att låna ut sin häst, eller i sin tur får betala medhjälparen.

Jag har varit med om att både få betala för att sköta häst (outbildad skogsmulle, inte mycket till ridhäst egentligen), och även skött om häst gratis (välriden uppstallad på ridskola med alla bekvämligheter). Det är upp till var och en att avgöra om man vill betala för att sköta just den hästen. :)

Jag tillhör dom som har haft tur med mina medryttare.
Jag är nogrann med vem jag släpper upp och i närheten av min häst.
Jag vet också medryttare som uttnyttjar detta med att vara medryttare just för att det är gratis. Man slipper ansvar och kan rida skiten ur andras hästar. Som tur är så håller vi hästägare koll på varandras medryttare så såna blir inte långvariga.

Såna medryttare tycker jag :devil: om.

Det kan jag förstå att har man ett sånt litet stall så kanske jag hade funderat på att låta medryttaren ta hand om åtagnaden i stallet.

Vår stallägare resonerar så att hon skriver kontrakt med ägaren inte med medryttaren. Det är ägaren som ska ta ansvar för åtaganden i stallet, den har ansvaret för dessa gånger. Man bör inte lägga över detta på en medryttare. Då bör man nog fundera på om man ska stå i ett kollektivstall eller ett med full skötsel.

nephthys skrev:
Som ägare tycker jag att det är surt att hysa häst åt någon annan som får rida den. Försäkring, uppstallning, vaccinationer och annat kostar ju faktiskt pengar. Det är ägarens ansvar om något händer, den har alla risker.

Men då undrar jag - med en dåres envishet, kanske - varför låter du då andra rida din häst?? Varför släpper ni in medryttare i era och era hästars liv? Tvingar folk sig på eller skaffar ni hjälp p g a att den egna tiden inte räcker till? Ansvarsbiten, med allt vad det innebär, är man ju beredd att ta i samband med att man skaffar häst, men i hela den här medryttardebatten låter det som om hästägarna bara blir utnyttjade av en massa själviska människor som hela tiden tar för sig, men sällan gör rätt för sig.

håller fullständigt med dig,ska jag mocka lr ngt annat till någon annan ån mig,vill jag HA BETALT! inte betala för det...

Jag blir så trött på det här snacket.
Tycker alla medryttare att hästägarna ska betala allt och medryttaren bara ska få gratisrida???

Som jag ser det är det ju ingen som tvingar någon att bli medryttare.
Rider ni inte frivilligt för att ni tycker om det eller ser ni det bara som ett jobb??

Skaffa en moppe då istället.:mad:

Det kostar att ha häst och det kostar att få rida. Och någon ska ju betala det.

Toriryttaren skrev:
Jag blir så trött på det här snacket.
Tycker alla medryttare att hästägarna ska betala allt och medryttaren bara ska få gratisrida???

Som jag ser det är det ju ingen som tvingar någon att bli medryttare.
Rider ni inte frivilligt för att ni tycker om det eller ser ni det bara som ett jobb??

Skaffa en moppe då istället.:mad:

Det kostar att ha häst och det kostar att få rida. Och någon ska ju betala det.

Varför tar hästägarna in medryttare? Det är väl där frågan uppstår, sen får väl var och en göra upp de avtal man vill. Jag vänder mig mot att hästägarna i detta forum alldeles för lättvindigt framställer sig som offer för giriga människor som bara tar, men aldrig ger. Sköt era hästar själva så är ju hela problemet löst, eller gör upp ett formellt samarbetsavtal. Dra bara inte alla medryttare över en och samma kam. Vi är väldigt många som tar väldigt mycket ansvar.

Så om någon i ditt stall per dig mocka en dag åt hennes häst så vill du ha betalt för det.:confused:

Jag kan ju inte svara för alla hästägare men jag kan svara för mej själv:
Jag har två hästar och en granne som gärna vill rida.
Jag sköter allt i stallet inklusive mockning och ber medryttaren om hjälp bara om hon har tid och lust.
Medryttaren har i stort sett fri tillgång till hästen och kan rida 7 dagar i veckan om hon vill (om inte jag ska rida ut ihop med min kille och det händer ungefär 1-2 gånger i månaden)
Hon får rida ut, hoppa, rida i padocken eller vad hon vill.
Och hon ride BARA dom dagarna hon vill och hinner rida. Resten av dagarna ser jag till att hästen motioneras.

Medryttaren betalar hästens hovslagarkostnader och har även helt frivilligt betalat annat också för att hon tycker att det är så mycke värt att kunna ha hästen nästan som sin egna.

Jag har två hästar enbart av den anledningen att min ridhäst ska ha en kompis och jag tycker att det känns onödigt att ha en fullt ridbar häst gåendes i hagen och inte bli riden.
Ofta tar jag med den hästen som handhäst när jag är ute och rider men ibland vill jag bara rida på min gamla häst och det är trevligt att ha sällskap på ridturerna.

Den Giriga hästägaren!

För mig är det självklart att betala för att rida någon annans häst så länge det inte handlar om enbart beordrad skogs-/prommenadridning. Jag har både varit betalande medryttare och är nu hästägare. Självklart står jag som ägare för merparten av kostnaderna men en liten symbolisk summa för nyttjande av bra häst till träning och tävling ger gärna min medryttare för att slippa rida på ridskolan och där betala för ridning. Hon har tidigare varit hästägare och ser precis som jag skötsel av häst och box/mat mm som en del av hästlivet, inget "slavgöra" som en del verkar tycka att det är. Har man en bra kommunikation ägare/medryttare så tror jag båda kan vara nöjda med arrangemanget, ägaren står för de mesta kostnaderna och huvudansvaret men får lite avlastning några dagar i veckan, medryttaren har "egen häst" utan så stora kostnader och det yttersta ansvaret. Detta bygger ju givetvis på att man kommer bra överens och litar fullt på varandra både skötsel och ridmässigt, då kan man ha stora friheter även som medryttare. Jag har också tyckt mig märka i stallet att de som betalar om än kanske en ytterst liten peng faktiskt tar sitt medryttarskap på större allvar och är mer seriösa än de som bara är ute efter lite gratisridning. Är man seriös och vet vad hästliv och hästägande handlar om brukar det aldrig vara någon diskussion om att bidra med en liten summa. Detta gör de flesta hos oss gladeligen för att några dagar i veckan få ha "egen häst" och tillgång till våra godkännda tränare och ridhus och slippa rida på ridskolan.

Detta är ett dilemma.

Som hästägare tar man en risk varje gång någon annan rider hästen. Skulle olyckan vara framme får man stå för kostnaderna både för häst och ryttare.

Om vi hästägare tillhandahåller en dyr värefull ägodel till någon som inte har den möjligheten att handahålla häst själv. Då tycker jag att det är skäligt med betalning. Du skulle aldrig drömma om att låna en bil utan att tanka upp den igen?!?!

Men....Jag skulle aldrig låna ut mina hästar om jag inte behövde hjälp med dem. Och då tycker jag att det handlar om att ge och ta. Rider man så mockar man har vi som regel i mitt stall....Men jag skulle aldrig ta betalt.

Jag har en tjej som rider och tävlar min yngsta dotters B-ponny för att hon ska hållas igång. Man kan väl kalla det en form av tillridning. Givetvis betalar jag då tävlingarna och skjussar dit. Hon gör ju mig en tjänst. Ge och ta....

Så svaret på din fråga är svår. Men kontentan får väl bli att motionerar man någon annans hästar så tycker jag inte man ska beltala och man ska absolut inte få betalt. Men nöjesrider du så kan du gått hova upp plånboken. Hjälper man någon att förbättra hästen utan att vara tillridare det är där frågan blir svår.....

Ja, men det låter väl som ett utmärkt arrangemang! Jag menar inte heller att generalisera och därmed framställa alla hästägare som småsnåla och ogina jäklar. Jag har t ex hand om min sköthäst fyra dagar i veckan och då gör jag allt som har med hennes omvårdnad att göra. Jag mockar, utfordrar och ser till att hon får motion. Jag har under våren dessutom lagt ner i runda slängar 1 000 spänn på privatlektioner för en westerninstruktör - då tycker jag att jag gjort mitt och anser inte att jag också skall plikta ännu mer ekonomiskt för medrytteriet. Jag vet att hästen antagligen skulle sålts om jag inte ställt upp i den här omfattningen - visst har jag supertrevligt, men jag räddar också hästens ägare från en för tillfället hårt belastad livssituation.
Varje hästägare får se till att i samråd med medryttaren dra upp riktlinjer för samarbetet.

jag anser inte att man ska ta betalt för någon som hjälper till att rida ut i skogen med dens häst en dag i veckan om den gör mat, mockar o fixar och kanske till och med är tävlingsskötare. Om du vill träna med hästen eller till och med tävla den så tycker jag att man får räkna med att man får betala.. man sliter ju på deras häst, deras utrustning m.m. Sen är det ju kanske inte rimligt att en medryttare betalar 900 kronor i månaden för 2 dgr i veckan, snarare 400 eller 500, men det beror som sagt på vad man har kommit överens om att medryttaren i fråga ska göra..

Jag säger självklart betala.. hade du frågat miig för 2 veckor sedan hade jag sagt tjänster och gentjänster.

Men varför ska man ge och ge och inte få tillbaks?

Det behöver inte vara en stor summa men en symbolisk.

Bara en nyfiken fråga: Varför har du ändrat uppfattning på två veckor?

:)

Gazzan skrev:
Jag säger självklart betala.. hade du frågat miig för 2 veckor sedan hade jag sagt tjänster och gentjänster.

Men varför ska man ge och ge och inte få tillbaks?

Det behöver inte vara en stor summa men en symbolisk.

Jag har all respekt för din åsikt (och alla andra som tycker likadant) men jag kan omöjligt förstå vad du menar med "ge och ge men inte få tillbaks"?

Om man tar mitt fall: Vi känner att vi ibland skulle behöva hjälp när tiden inte räcker till dvs någon som sköter om vår pålle 2-3 dagar i veckan och då även fixar mockning, mat etc. Då "ger" jag väldigt gärna ridning som tack för att den personen faktiskt avlastar mig.

Jag förstår liksom inte hur man kan kalla det för att inte få något tillbaks? Den hjälpen värderar i alla fall jag väldigt högt.

Ursäkta, men varför ska jag hålla häst åt någon annan? Om nu någon annan får chansen att rida min häst, både ute och inne och dessutom slipper göra annat än att mocka åt den hästen de dagar hon rider varför skulle hon göra detta gratis?
Jag står för kostnader som försäkring, skoningar, box, foder, strö etc, en sisådär 3000kr/månad och det skulle komma någon insusande och bara rida gratis?

Vet du vad en träning kostar? Vad en ridlektion kostar? För det är ju alternativet om man inte har egen häst.

Jag har aldrig förstått det resonemanget med att medryttare skulle rida gratis och jag bor inte i Stockholm utan på bondvischan.

Och dom övriga 4-5 dagarna i veckan är det du som gör jobbet, du har köpt in hästen, utrustningen fodret, betalar veterinärer, försäkringar, hovslagare, träning.....mm.mm

Slitage på utrustning och skor står du för och om hästen blir skadad (kanske när gratisryttaren rider) så står du där med din sjuka häst och alla veterinärräkningar medans medryttaren hittar en ny häst att rida.

:crazy:

Det finns hästskötare som ibland får rida, beridare (som ofta får betalt) och medryttare som betalar för att rida.
Kan vara en symbolisk summa eller uppdelat på hur ofta medryttaren rider. Men annars är det en hästskötare som får rida gratis för att hästskötaren sköter om hästen. Och en hästskötare måste göra exakt det ägaren vill medans en medryttare som betalar ofta får mycke friare tyglar att rida på det sättet medryttaren vill (i samråd med ägaren såklart)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 686
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila